09:orna del 3

@KrullTroll Det är så jäkla otäckt, nog topp 5 på min worst case scenario-lista. Jag har kört med sadel under ulltäcke senaste gångerna, hon har varit fin att lasta och köra innan. Jag åker alltid ensam och med mitt sargade ben funkar det inte att trassla med sadeln själv på glashal parkering. Men jag vill aldrig se samma sak som igår, så jag får helt enkelt ta med någon i fortsättningen.

Min transport är större och ljusare än den igår, dessutom är det trångt framför spilorna så det är väl därför hon inte hoppat i den. Det blev för mycket igår är min gissning, med passerande hästar, ny finka, stå på höger. Jämförde bomhöjd idag, det skiljer minst 1 dm, nog närmre 15 cm i höjd på bommarna. Lastade henne fyra gånger där hon fick slicka på godis i transport. Väldigt odramatiskt och fick inte panik när bommen kom upp. Men det får räcka för idag. Har också provat fälla bommarna utifrån och fått tag i ett verktyg som är perfekt för det, så nu känner jag mig betydligt tryggare! Ska binda henne kort imorgon, då ska vi åka en sväng med hästvan medmänniska.
 
Sätt en halsring också som du binder kort,alt fäst grimman i två grimskaft,så som du binder i stallgången. Hoppas det ger sig,otäckt det där!
 
Sätt en halsring också som du binder kort,alt fäst grimman i två grimskaft,så som du binder i stallgången. Hoppas det ger sig,otäckt det där!

Den har jag oxå testat, funka inte :(
Det enda som funkat på min är grimma, halsring och binda kort med huvudet på sne.
Vilket inte är ett sätt jag vill köra på :/
Har haft svårlastade hästar förr och jag har hellre det än en som går in med glädje och sen leker Tarzan över bommen.

Lycka till @Bluefish
Hoppas verkligen det löser sig. För som du säger så är det en mardröm varje gång det händer.
 
Idag fick jag dubbel hjälp! Både med ridningen och lastningen. Vår finka, precis som vanligt. Tack och lov inga tendenser till att hoppa någonvart, om än lite storögd och spak. Skötte sig utomordentligt väl i ridhuset och både såg och kändes fräsch ut efter fadäsen med transporten. Pustar ut för denna gång och repar lite självförtroende igen. Såhär såg det ut för @Fiorano och storen idag.

 
Oj hoppsan vad jag har rundat av halsen på Blåfiskens jättehäst. Är lite mitt sätt att rida att först runda av ordentligt så att det går att trycka på utan att de lägger sig med tre ton i handen. När bjudningen sen sitter går det att ta fram näsan. Bara så att ni inte tror att jag vill ha hästen så forever and ever. ...och så norde jag ha typ två hål längre läder och bli starkare i bålen, men ja ja. Work in progress.

Liten jag, stor Ella. I målform.
10525853_10204642492334139_5054352338985570708_n.jpg


Juno har fått inleda året med att hoppa lite. Kändes sådär lite lagom eljest as always, men han gör vad jag ber honom om, iofs med en stor suck och bjuder inte till ngt extra. Men men, för ett år sen gick det inte ens att galoppera så nog har han kommit en bit på väg.

Travade av, han är väldans trött i bakdelen men har syns att kontakten fram iaf börjar bli bättre.
 
Travade av, han är väldans trött i bakdelen men har syns att kontakten fram iaf börjar bli bättre.

Det är ju så, näsan kommer när kroppen är på plats. Ella har ju fortfarande inte riktigt blivit varm i sina stora, yviga kläder och kan inte bära sig där än. Kommer nog ikapp Juno såsmåningom! :)
 
Araben Galishimo jobbar också på formen - Beach 2015. Är man kastrerad så måste man ju kompensera lite extra om man ska imponera på damerna i stohagen. Fortfarande har han mycket semester från sin klumpiga ryttare som ändå bara stör och håller på. :grin:

trav3.jpg
 
Åh jag är så avis på er som rider! Felix bara vilar. Vädret i Skåne är verkligen inte kul just nu. Jag tror dock fortfarande att Felix behövde vila nu, för han har blivit så bred!! Mitt lilla staket till unghäst börjar bli vuxen. Lääängtar upp i sadeln igen. Ge mig min gård och vår nu!!!
 
Usch, idag hade jag en nära-döden upplevelse kändes det som. Har haft lite transporttrassel, när jag for själv med henne för ett par gånger sedan small det till ordentligt i släpet. Stannade och fann att hon fastnat med benet i uppbindningen. Tog loss henne och sedan var det inte mer med det. Men upptäckt en spricka i fronten på mitt släp så i väntan på lagning skulle jag låna ett annat. Fick dock bara använda högra fållan, i mitt åker hon alltid till vänster, med foderbordet framför. Nu var det fritt framför, dessutom satt bommarna lägre i detta än i mitt. Resulterar i att kusen, tack och lov innan vi åkt iväg, försöker klättra över bommen och lyckas efter att ha sparkat och farit så bil och släp stod och studsade.

Försökte få lös henne utan framgång, prata lugnande och lossa bommen hon hängde på. När hennes två hagkompisar passerade utanför fick hon panik igen och lyckades på något sätt ta sig ut genom skötardörren. Så himla otäckt, med sadel och allt. Tack och lov verkar hon ha klarat sig utan ens en skråma, utrustningen likaså. Men nu känns allt väldigt mycket skit. Hon måste ju ha försökt hoppa över även i mitt där när hon fastnade men misslyckats. Vet inte riktigt hur jag ska köra henne framöver, bortsett från att det bara blir i min vagn.
Usch, väldigt otäckt. Min 5-åring har hoppat över bommen två gånger. Det har också tack och lov slutat väl. Ett litet tips är att sätta på halsrem istället för grimma. Du kan spänna kortare utan att få hårdare tryck i nacken så att hon inte kommer upp lika högt. Löser kanske inte problemet men kan hindra henne för att komma över bommen.
 
Halsring känns som fribiljett till strypt häst, men det är kanske en irrationell rädsla? När vi for nu senast band jag henne kort vilket ju verkade funka bra.

Imorgon ska jag stilla min hästabstinens genom att åka till köpcentrum och kolla reor. Behöver lite allt möjligt men framförallt stigläder, så jag ens kan rida. Velar mellan att köpa någon höökshistoria eller "investera" i ett dyrare par. Vill ju inte få märken på sadeln eller smörja armarna av mig innan man kan rida utan att få skav av spännet.
 
Halsring känns som fribiljett till strypt häst, men det är kanske en irrationell rädsla? När vi for nu senast band jag henne kort vilket ju verkade funka bra.

Imorgon ska jag stilla min hästabstinens genom att åka till köpcentrum och kolla reor. Behöver lite allt möjligt men framförallt stigläder, så jag ens kan rida. Velar mellan att köpa någon höökshistoria eller "investera" i ett dyrare par. Vill ju inte få märken på sadeln eller smörja armarna av mig innan man kan rida utan att få skav av spännet.
Nja, då ska ju hon hamna upp och ner för att strypas. Spänner du kort med grimma får du väldigt mycket tryck i nacken, där de är väldigt känsliga. Bättre o få det trycket runt halsen, då har de dessutom större möjlighet att röra huvudet men ändå inte utrymme att hoppa över.
 
Oj hoppsan vad jag har rundat av halsen på Blåfiskens jättehäst. Är lite mitt sätt att rida att först runda av ordentligt så att det går att trycka på utan att de lägger sig med tre ton i handen. När bjudningen sen sitter går det att ta fram näsan. Bara så att ni inte tror att jag vill ha hästen så forever and ever. ...och så norde jag ha typ två hål längre läder och bli starkare i bålen, men ja ja. Work in progress.

Men det var just detta du frågade om i en annan tråd om varför Barbie blev halt.. Det här är ju en fribiljett till kliniken om du frågar mig. Jag tycker du börjar i helt fel ände här. Först måste ju hästen vara framme och uppe och sen kan du rida den rundare, om du måste vänta in bjudningen så går den bara och hänger på framdelen i flera år.
 
Känner bara att är inte du på samma spår som Fiorano där @fio? Hon skrev ju klart och tydligt att det inte var den form hon velat rida utan själv tyckte det blev för mycket rundat. Sedan är jag klart nyfiken på om du verkligen tycker att hästen går på bogarna? För det har ingen annan kommenterat, tvärtom att hon är väldigt balanserad redan.
 
@fio Men jag har ju varken skrivet att jag vill ha hästen så eller att det var rätt som jag red? Påpekade bara att det har blivit mitt sätt att rida, vilket både du och jag vet att jag håller på att förändra. Jag blev själv lätt förfärad att jag hade rundat av hästen så mycket som jag sen såg på filmen att jag hade gjort. Det som händer med denna gigantiska häst när jag rider är att jag ber henne gå fram-hon hugger tag i bettet a la B-ponny och älgar iväg. Då väljer jag hellre att runda av för att få henne släppa samtdigt som jag rider på framåt in i den rundningen för att sen kunna ta fram henne till ett vettigt stöd. Jag gör exakt likadant med Barbie nu och det har gjort stor förändring. Tidigare lät jag hästen gå kvar utan stödet i rundningen om du förstår hur jag menar?

Kom gärna med konstruktiva tips på hur en som ryttare ska göra när hästen lägger sig på bettet och drar iväg? @Bluefish kan ju klippa ihop de dåliga sekvenserna när hästen beger sig med mig. Ha även i beaktande att jag har ridit ponny de senaste fyra åren och är inte i närheten av tillräckligt bålstark för att kunna hålla mot henne.

Målformen är som jag skrev den som hästen står i i halten, låg med näsan framme.

Tar det som en komplimang ändå at du ens kommenterar min ridning:D.
 
Senast ändrad:
@Fiorano Jag kommenterar väl inte egentligen din ridning utan mer den frågeställningen du hade om Barbie (som jag då kommenterade). Det blev bara väldigt tydligt nu när du beskrev hur du tänkte, vilket du inte gjorde i den tråden.
 
@fio Aha. Men eftersom jag då trots allt är ett hopplöst fall ridmässigt är dina kommentarer kring hållbarheten på Barbie ganska överflödiga. Du kommer inte med ngn form av konstruktiv kritik utan ditt svar på filmen här i tråden är således bara ett konstaterande att jag jag rider som skit. Vet du, det är jag redsn riktigt jla medveten om och behöver knappast den allsmäktige fios åsikt på ämnet. Så länge du inte istället kan kräka ur dig konkreta tips på förbättring.
 
@fio

Kom gärna med konstruktiva tips på hur en som ryttare ska göra när hästen lägger sig på bettet och drar iväg? @Bluefish kan ju klippa ihop de dåliga sekvenserna när hästen beger sig med mig. Ha även i beaktande att jag har ridit ponny de senaste fyra åren och är inte i närheten av tillräckligt bålstark för att kunna hålla mot henne.

.

Raderat
 
@fio Aha. Men eftersom jag då trots allt är ett hopplöst fall ridmässigt är dina kommentarer kring hållbarheten på Barbie ganska överflödiga. Du kommer inte med ngn form av konstruktiv kritik utan ditt svar på filmen här i tråden är således bara ett konstaterande att jag jag rider som skit. Vet du, det är jag redsn riktigt jla medveten om och behöver knappast den allsmäktige fios åsikt på ämnet. Så länge du inte istället kan kräka ur dig konkreta tips på förbättring.

Vet du vad om du hade kunnat lugna dig.. jag postade precis ett sådant långt konkret med tips med dina positioner och vad du skulle kunna göra.. Förlåt att jag inte har tid att sitt på buke hela dagen, eller när det passar dig utan för det kräver att man tar sig tid att titta på filmerna ordentligt om det ska vara någon mening och det kanske man inte har tid till just när man svarar på det första inlägget... Men jag skiter i det och tar bort tipsen.
 
@fio Hur i hela fridens namn skulle jag kunna veta det? Du har ALDRIG gett mig tips EVER för att du uttryckligen sagt att du inte bemödar dig med sånt för hopplösa fall. HUR ska jag kunna veta efter TIO ÅR att du nu ändrat den principen? Kom inte och lägg den skulden på mig att det är MITT fel.

*Fiorano - på jobbet och läser och svarar när jag kan*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 853
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 299
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp