09:orna del 3

Känner bara att är inte du på samma spår som Fiorano där @fio? Hon skrev ju klart och tydligt att det inte var den form hon velat rida utan själv tyckte det blev för mycket rundat. Sedan är jag klart nyfiken på om du verkligen tycker att hästen går på bogarna? För det har ingen annan kommenterat, tvärtom att hon är väldigt balanserad redan.

Jag får nog hålla med om att hästen är framtung men hon är i början av sin utbildning och jag tvivlar på att det är det Fiorano eftersträvar. (Jag har själv en framtung 6-åring som jag kämpar med, hon är dock mycket mer framtung än din.)
 
åh!! Hade tänkt sätta igång Lux lite mer ordentligt nu efter en månads lugnare period, och vad händer då?? JO, han går och vrickar sig i hagen... så står nu på Finadyne och boxvila (liten sjukhage dagtid) i en vecka :(

Bara att bita i det sura äpplet och hoppas det är bra om en vecka. Då ska han longeras (fast tror jag hellre tömkör på rakt spår...) i början 10 min och succsesivt ökas under den veckan. Veckan där på (v. 4) så ska jag börja rida honom.

Hoppas att planen håller, han avslutade 2014 med så bra träningar, så kan knappt tänka på hur utvecklingen 2015 kommer se ut!

Fina killen :love:
10659234_530887407055851_8991816482332193897_n.jpg

// Niikon92
 
Jag får väl helt enkelt krypa till korset och inse att min häst inte är så balanserad som hon ger intryck av. Men jag kommer inte försöka rida upp henne mer, det får komma i takt med utbildningen. Idag gjorde hon ett kanonpass och det riktigt kliade i alla ridmuskler! Gick rakt på transporten utan att bli orolig både dit och hem, så ptja. Helnöjd helt enkelt! Av respekt för ryttaren blir det ingen film, däremot ett par bilder från dagen.

Målet var att få fram nosen och ha en avslappnad och glad häst som gick på för egen motor och tyckte att livet var rätt lajbans. Lite väl lajbans i galoppen, jäklar vilka bocksprång :p:D

1743670_10152976975399134_7683352084489681555_n.jpg
10262020_10152976974934134_6652795750853922182_n.jpg
10898283_10152976975664134_234257268529844294_n.jpg
 
Skönt ändå att det var i kombination med att han redan vilade, så ni slipper bli avbrutna @niikon92 Du får tänka på mig som inte kunnat rida på över 2 veckor och förmodligen inte kan rida som vanligt förrän om någon månad till ;)

Men jag blir allt lite darrig när jag ser sånadär jättesprång. Dressyrtant much?
 
Skönt ändå att det var i kombination med att han redan vilade, så ni slipper bli avbrutna @niikon92 Du får tänka på mig som inte kunnat rida på över 2 veckor och förmodligen inte kan rida som vanligt förrän om någon månad till ;)

Men jag blir allt lite darrig när jag ser sånadär jättesprång. Dressyrtant much?

@Bluefish Ja, det är som du skrev skönt att det var vid en vila!

Haha, bara att knipa med låren, typ ;)
 
Jag får väl helt enkelt krypa till korset och inse att min häst inte är så balanserad som hon ger intryck av. Men jag kommer inte försöka rida upp henne mer, det får komma i takt med utbildningen. Idag gjorde hon ett kanonpass och det riktigt kliade i alla ridmuskler! Gick rakt på transporten utan att bli orolig både dit och hem, så ptja. Helnöjd helt enkelt! Av respekt för ryttaren blir det ingen film, däremot ett par bilder från dagen.

Målet var att få fram nosen och ha en avslappnad och glad häst som gick på för egen motor och tyckte att livet var rätt lajbans. Lite väl lajbans i galoppen, jäklar vilka bocksprång :p:D

1743670_10152976975399134_7683352084489681555_n.jpg
10262020_10152976974934134_6652795750853922182_n.jpg
10898283_10152976975664134_234257268529844294_n.jpg

Ser mycket bättre ut än förra bilderna, fint!
 
@Bluefish
Hon är så himla fin, ser välbalanserad ut på mitten bilden, precis där jag vill ha mina hästar :D
Sen så kommer ju den högre bärigheten med styrkan :) Man känner ju efter själv vad som passar hästen i dagsläget.
Iom att jag också har en rätt stor och fortfarande rätt valpig tjej så får jag variera formen ibland. Så nångång fokuserar jag på lång och låg, och nångång på en mer högre samlad form. :)
 
Mycket handlar om styrka på hästen och det är inget som byggs under en natt.
Sen finns det faktiskt 100 olika vägar för att nå samma mål. Den som funkar för mig funkar kanske inte alls på dig och "din" häst. Detta är inte riktat mot någon speciell person alls. Jag tänker mest på att det är små saker att tjafsa om hur det ska ridas. När det finns så mycket värre och grymmare saker här i världen. Jag tänker alltid att jag är inte bäst och kommer aldrig att bli, jag är bara en i mängden. Men det som vi alla gör är att vi alltid försöker göra vårat bästa och jag tror ingen här vill vara elak eller skada sin häst. Så med det sagt önskar jag alla er ett framgångsrikt 2015! :D
 
Här kommer en film på min pålla som är 2010 som jag smyger in här ;) Hon utvecklas extremt mycket hela tiden, snart tre veckor sedan hon filmades och det är så stor skillnad på henne redan. Dags att filma igen, här kommer i alla fall en liten snutt. Om ni undrar varför hon kniper med svansen i början så hade jag för första gången ett spö i handen och det va ju lite konstigt att nått nuddade rumpan ;) Men hon slappnade av fort. Denna hästen kommer bli SÅ bra i framtiden i rätt händer! :D
Inte min sadel här heller så jag sitter helt förskräckligt :P Nu mer använd min ;)
 
Här kommer en film på min pålla som är 2010 som jag smyger in här ;) Hon utvecklas extremt mycket hela tiden, snart tre veckor sedan hon filmades och det är så stor skillnad på henne redan. Dags att filma igen, här kommer i alla fall en liten snutt. Om ni undrar varför hon kniper med svansen i början så hade jag för första gången ett spö i handen och det va ju lite konstigt att nått nuddade rumpan ;) Men hon slappnade av fort. Denna hästen kommer bli SÅ bra i framtiden i rätt händer! :D
Inte min sadel här heller så jag sitter helt förskräckligt :P Nu mer använd min ;)

Hon är så fin ^^ jag har allt kollat in annonsen ett par gånger....:angel:
 
Idag har vi skuttat lite :D matte tog sig mod att ta fram lite studs. Hon bjöd på mkt bra . Lite för bra vissa gånger ;) känns skönt att man tryggt faktiskt kan styra på och hon kliver över nyttigt för både henne och mig. Men något stil pris vinner vi nog inte. Är ju 4-5 år sen jag la hoppningen på hyllan sedan dess har det bara blivit någon enstaka gång per år. Bommar dock försöker vi använda flitigt . Vore roligt om vi kunde va med på lättare hoppträning regelbundet för det märks att hon tycker det är roligt :)

 
Nu har jag börjat rida på Lux igen, skönt!! :)

Det var en riktigt pigg häst som jag satt upp på igår, så det där med enbart skritt i 10min, de sprack :P Han fick trava av sig på rakt spår litegranna :) Även utsläppt tillsammans med kompisen igen = Glad Lux! :)

Nu imorse red jag honom lite lätt i skritt och trav, travade mest för att han skulle få slappna av och kunna skirtta! Jobbade därefter med sidvärtes i skritt, vilket fungerade bra :)

Är så taggad på att komma igång ordentligt nu! Ser fram emot vårens träningar väldigt mycket :)

// Niikon92
 
10917083_10205591093286901_8437437520672650620_n.jpg


Min ridrädsla kom ju tyvärr tillbaka nu när jag slutade rida regelbundet med Galishimo, under vintervilan. Så jag körde fast helt och hållet. Blev helt låst bara vid tanken på att ta mig upp. Fick ont i magen redan på lunchen på arbetet om jag försökte tänka mig att jag skulle rida på kvällen. Men ikväll fick jag hjälp av en dressyr-ryttare som erbjöd sig att värma upp honom åt mig och hålla lite lektion med mig så jag fick något att fokusera på. Så fort hon värmt upp honom och jag såg hur mjuk och fin han blev, så lossnade ridrädslan totalt och jag blev hur ivrig som helst på att komma upp!! Det var helt underbart att rida igen!! :love: Nu måste jag hålla igång lite mer och inte ha så mycket uppehåll, så rädslan inte får nytt fäste. :bump:

Jag upplevde inte alls att han blivit svagare under vilan så våra promenader har nog gjort susen. Han hade en förbättrad ökad trav som kändes väldigt kraftig (för att vara liten arab, alltså). Jag tror det beror på att jag krävt lite mer av traven när jag tömkört honom. Så jag är eld och lågor över att komma igång igen! :banana:

ridning.jpg
 
10917083_10205591093286901_8437437520672650620_n.jpg


Min ridrädsla kom ju tyvärr tillbaka nu när jag slutade rida regelbundet med Galishimo, under vintervilan. Så jag körde fast helt och hållet. Blev helt låst bara vid tanken på att ta mig upp. Fick ont i magen redan på lunchen på arbetet om jag försökte tänka mig att jag skulle rida på kvällen. Men ikväll fick jag hjälp av en dressyr-ryttare som erbjöd sig att värma upp honom åt mig och hålla lite lektion med mig så jag fick något att fokusera på. Så fort hon värmt upp honom och jag såg hur mjuk och fin han blev, så lossnade ridrädslan totalt och jag blev hur ivrig som helst på att komma upp!! Det var helt underbart att rida igen!! :love: Nu måste jag hålla igång lite mer och inte ha så mycket uppehåll, så rädslan inte får nytt fäste. :bump:

Jag upplevde inte alls att han blivit svagare under vilan så våra promenader har nog gjort susen. Han hade en förbättrad ökad trav som kändes väldigt kraftig (för att vara liten arab, alltså). Jag tror det beror på att jag krävt lite mer av traven när jag tömkört honom. Så jag är eld och lågor över att komma igång igen! :banana:

ridning.jpg
Åh så härligt :) Vad kul med så bra hjälp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
710
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 322
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp