Bukefalos 28 år!

Sv: 09-orna.

Min Harry har varit i vagn 2 ggr....och är jätteduktig, ska in till banan om en vecka och vara där i tre veckor när jag är på semester ...då ska han gå rundbana och det är ju alltid nyttigt :)
 
Sv: 09-orna.

Ja nu har vintern kommit:D
Maya har vuxit rejält sista veckorna, från en dag till en annan blev täcket för litet..... Hon skrittar ca 1 timme 3 dagar/ vecka och snart hoppas vi att underlaget tillåter jogging.... Undviker helst att ta oss till banan för att slippa sladda ut i oväder på hala oplogade vägar med transport, så det får bli grusvägarna som står till buds att träna på.Har också en härlig slinga i skogen med rejäla backar att tillgå.

Trist är dock att trafiken här har ökat de senaste åren, och respekten för hästarna minskat, så det känns ganska obehagligt varje gång vi ska ut med en så ung och oerfaren häst...
Synd om man ska tvingas flytta när det fungerat så bra tidigare år. Men visst vore det härligt att hitta ett ställe med en egen rundbana och mil av bilfria körvägar...:love: Någon som har något att tipsa om?:angel:
 
Sv: 09-orna.

"Våra" (den ena av dem är ju såld men kvar i träning tills vidare) tränar på bra. De joggar nu ca 9 km.
 
Sv: 09-orna.

Ja nu har vintern kommit:D
Maya har vuxit rejält sista veckorna, från en dag till en annan blev täcket för litet..... Hon skrittar ca 1 timme 3 dagar/ vecka och snart hoppas vi att underlaget tillåter jogging.... Undviker helst att ta oss till banan för att slippa sladda ut i oväder på hala oplogade vägar med transport, så det får bli grusvägarna som står till buds att träna på.Har också en härlig slinga i skogen med rejäla backar att tillgå.

Trist är dock att trafiken här har ökat de senaste åren, och respekten för hästarna minskat, så det känns ganska obehagligt varje gång vi ska ut med en så ung och oerfaren häst...
Synd om man ska tvingas flytta när det fungerat så bra tidigare år. Men visst vore det härligt att hitta ett ställe med en egen rundbana och mil av bilfria körvägar...:love: Någon som har något att tipsa om?:angel:

där jag är :)
Där finns slingor, rakbana, backe + massor av vägar i tallskogsmiljö att köra på...absolut bilfritt...dessutom är det "sommarbanor" året om...harvas hela tiden nu så det inte fryser ihop :love:
 
Sv: 09-orna.

:D Välkommen ...i morse kl 8 var vi ute med första fortkörningsturen , 10 minusgrader....det är fint det :)
 
Sv: 09-orna.

Hur går det för er?
Jag tränar på så gott det går i kylan. Men hon sköter sig exemplariskt och travar som en klocka. Känns som hon springer i 1.20 tempo med de korta benen,men jag gissar det är mera i 2.00tempo :D.
 
Sv: 09-orna.

Vår tränar på (han är dock såld till norrland). Enligt prognosen är de väldigt nöjda med honom, han visar framåtanda och är pigg och orkar ta till sig träningen rejält. Joggas någon mil några dagar i veckan och ska börja med intervaller i januari.
 
Sv: 09-orna.

"Våra" två tränar också på bra. De joggar på i skogen. Någon gång efter årsskiftet (exakt när beror på undelaget både här och i Kalmar) ska de flyttas till Zacke.
När det gäller de två som är sålda och inte finns kvar här, är en hos Zacke och funkar bra, den andra tror jag är i Estland på inkörning och uppträning, det var iallafall planen enligt köparen.
 
Sv: 09-orna.

Det går jättebra här också. Han är världens snällaste och tycker att det är roligt att träna. Har kommit otroligt mycket snö här, så vissa kvällar har jag varit tvungen att köra runt på industriområdet (där sambon jobbar) eftersom banvallen har varit oframkomlig, men han bara travar på och sköter sig exemplariskt.
 
Sv: 09-orna.

Bild på Etoile:
_DSCtollan800.jpg
 
Sv: 09-orna.

kl

Min( Jag de Bellouethingsten) är fortfarande inne på banan och är ganska så besvärligt vad jag hört :D

De andra märrarna , sköter sig exemplariskt och går typ 1 mil varannan dag
 
Sv: 09-orna.

Vi har precis flyttat alla hastarna till ett traningscenter med supertranings mojligheter. Efter forsta veckans svarigheter (tva kolik, en foderstrupsforstoppning, fyra som matvagrar, tva strukna for feber, tva med ben som elefanter) hoppas vi nu kunna komma igang och njuta av att inte behova roja sno och sen kora pa isen som en annan Bambi.

En av passgangarna ar ivag och opereras for benbit och kommer tillbaka om ca 2 veckor.
Den lilla svarta passgangaren ar riktigt fin nu och har borjat hitta gangen.
Angus Hall marren travar battre for varje tur.
Kadabran har insett att han ar grabb och har stodhjulet ute konstant (inklousive i boxen, nar man selar, kor, badar, borstar etc) och klattrar runt pa bakbenen storre delen av led / kor tiden. Vi har en lite skock folk som kommer ut for att se honom ga till banan pa morgonen da detta tydligen ar det intressantaste vi har pa garden.
Ken Warkentin hingsten kan numera selas i stallgangen och badas utan lipchain. Vi vagar fortfarande inte leda honom utomhus = ingen hage tyvarr. Sticker ett bak en aning och vi experimenterar for tillfallet med vad for skydd som skulle kunna hjalpa da vi inte sett nagra marken alls och man inget kan se nar han kors.
 
Sv: 09-orna.

Vårt sto har fått besvär med rejäla och täta brunster sedan december, och lite småskvätt där emellan...

Någon som vet om detta kan vara en övergående fas, eller om det troligen kommer fortsätta, Tips på åtgärder, behandling som är tillåten enligt dopingreglemente etc?

(Kan nämna att mamman var likadan och hade troligen sk. nymfomani enligt stuterivetrinären då hon brunstade och gladeligen ställde upp sig för allt och alla under hela dräktigheten, ärftligt? )
 
Sv: 09-orna.

Det är tyvärr troligtvis inte övergående och det verkar också som att just såna beteenden kan vara ärftliga....
 
Sv: 09-orna.

antog nästan det...:(

Har läst lite om stroppy mare och temperemental, vad har ni för erfarenheter av det, värt att prova? (kan dock inte hitta den senare bland eguimins produkter längre) :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
342
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: Shixle
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 255
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 544
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp