Bukefalos 28 år!

10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här inne har det hänt massor ser jag! Spännande läsning.

Jag har haft fullt upp med livet. Men Empa har gått riktigt bra nu, från klarhet till klarhet, tills i veckan. Hon är trött i både kropp och knopp tror jag, boxgrannen fick föl här i förra veckan och Empa gick från yngsta "barnet" till mellanbarn - tog nog hårt för hon var hel konstig i några dagar. Men nu är hon tillbaka till sitt vanliga jag.
Men kroppen är trött på henne, hon har växt rejält, både på höjden och bredden så nu ska hon få 3 veckor helt ledigt och förhoppningsvis landa lite igen.

Men hoppat oxer har vi nu gjort för första gången. - inte optimalt med dressyrsadel, men vad gör man när hoppsadeln ligger uruselt?!
 
Hur gör ni med era 4åringar och vila i sommar? Hur lägger ni upp ev vila och 4års/kvalite?
Min är riden sen vilan i vinter och ska på vidareutb hos unghästutbildaren någon vecka i maj/juni. Blir intersivare träning än hemma. Tänkte låta honom vila 6-7veckor på sommarbete efter det. Ev ska han visas på 4års i slutet på aug.
 
@TBT jag har ju nordsvensk så blir ingen kvalitet för mig.
Men då min har varit igång sen nyår utan någon ordentlig vila så är min tanke att han ska få iaf 3-4 veckor totalvila i sommar. När beror lite på formen.
Just nu har vi en liten dipp pga en incident i förra veckan. Så det ska jobbas igenom och sen när jag känner att allt fötter igen så får han gå.
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Livet går i 180 knyck här, har inte tid att uppdatera och skriva så ofta som jag hade velat. Jag beundrar er som har små barn, familj, häst och jobbar heltid.. hur hinner ni?! Jag lever själv, jobbar heltid (skift) och har 2 hästar och tycker att dygnet har på tok för få timmar! :cautious:

Så fint hon hoppar, kul att se!

Vi har ordnat det så gått vi kan här hemma och egentligen* så skulle det inte vara några problem för oss två att få ridet 1-2 hästar per dag. Vi har hästarna på lösdrift och skötseln av stallet går riktigt fort och vi passar dessutom på att göra det när vi ändå är ute tillsammans med barnen. Båda ungarna (2 och 4 år) älskar att vara ute och vi har byggt så att man kan göra det mesta och ändå ha uppsikt över ungarna (som är kalasbra på att roa sig själva). Allt utom själva ridbiten går att göra om man är ensam hemma med dem.

Det som gör det segt för oss är att vi varken har ridbana eller skog att rida i. Jag tar alltså transporten så fort jag ska rida och det gör att det tar rätt mkt tid i anspråk. Ofta är det iofs bra underlag i hagen och visst går det att skritta på de asfalterade småvägarna här omkring så Elvira kommer jag nog att rida en del här hemma ändå. Hoppas på att någon av stubbåkrarna blir liggande över vintern!

*) = Att vi sedan inte rider så mycket som vi skulle kunna beror på att vi prioriterar annat - min fru tränar/tävlar en del med hundarna istället och jag har en del annat som jag också vill göra.
 
oj oj vad man får läsa i kap här..

jaha jag har nu testat hur det känns att flyga av en shire på 4 år men stor som f*n.. var ute hos en kompis som tagit hem en ny foderhäst som är grundriden så vi longerade lite och jag satt upp och hästen for i väg i 100 knyck halvbokande.. som tur var så hade kompisen longerlinan i så de gick bara i en cirkel..gjorde allt för att få stop på hästen och dra i tyglarna bara sket hon i

om hon inte varit sadlad med en bomlös sadel hade jag suttit kvar, men den började glida runt så de gick inte, foten fastnade i stigbygeln men som tur var hade jag mina dra på ridskor så foten gled ur(vågar inte tänka hur de gått annars) men undkom lindrigt lite stukad fot och ett blåmärke...

sen får jag reda av min kompis att hästen gjorde samma sak med henne när hon var och provred men fick stop på hästen snabbt genom att rida in i vägen(red i ridhus) så mitt råd till henne var att börja om från början och även kolla munnen för hon gillar inte när man tar i tyglarna.

dagen efter var de långritt med ett gäng hästar och foten var mycket bättre sen var de väldigt mycket skritt...min prins var kanon duktig i trafiken, skenande kor och många nya hästar :love:
 
@powerm84 aj! Tur det gick så bra ändå. Fallhöjden är ju rätt rejäl.
Min ligger bara på lite drygt 1.50 men nog fan gjorde det ont när jag starta i backen i höstas. :/

Här har vi varit på långtur, eller inte längre än vanligt. Men då en av tjejerna som var med var rädd för den häst hon red stackarn, så gick det i betydligt lugnare tempo än vanligt.
Jag tänkte jag skulle vara snäll mot Våd och hans känsliga mun efter sist, så betslade ner till ett vanligt tredelat. Det bett jag använde när han reds in men som vi aldrig blev kompisar med. Men tänkte jag testar på nytt plus att han kanske gillar det bättre nu när det vart så tokigt.
Men istället för min känsliga kuse så fick jag ett ton i händerna. Hård, stark och seg i munnen på en gång. Skönt att han inte satte sig på rumpan så fort jag gjorde en förhållning, men det kändes inte ok då jag fick jobba så jäkla mycke mer för att förhållningarna skulle gå igenom.
Så byter nog tillbaka till vårt vanliga (kimblewick) och jobbar vidare med det. Han har ju funkat som en klocka på det, men hade ändå en tanke om att testa att gå ner i skarphet. Men inte på bekostnad att det blir en dragkamp.
Får ofta frågan om varför jag rider på ett såpass "tufft" bett i deras ögon. De skulle hoppa upp och känna skillnaden på häst så kanske de förstod.
Jag brukar sällan bry mig om vad andra tycker och tänker när de inte har belägg för sina åsikter. Men är lite tröttsamt att ständigt behöva förklara mitt bettval. Finns ju värre bett än ett kimblewick menar jag. Men många stirrar sig blind på kedjan och blir alldeles uppjagade som om jag red med taggtråd i munnen på hästen.

Jaja..svamlat färdigt för ikväll.
Kanske rider jag nån gång mer med det "snällare" bettet eller så går jag tillbaka till "taggtråden" igen som faktiskt har funkat kanon :)
 
Hur gör ni med era 4åringar och vila i sommar? Hur lägger ni upp ev vila och 4års/kvalite?
Min är riden sen vilan i vinter och ska på vidareutb hos unghästutbildaren någon vecka i maj/juni. Blir intersivare träning än hemma. Tänkte låta honom vila 6-7veckor på sommarbete efter det. Ev ska han visas på 4års i slutet på aug.

Min har precis haft lång vila, så nu kör vi på lite här! Han får lite vila i sommar sedan oxå men inte lika lång som nu!
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Hur gör ni med era 4åringar och vila i sommar? Hur lägger ni upp ev vila och 4års/kvalite?
Min är riden sen vilan i vinter och ska på vidareutb hos unghästutbildaren någon vecka i maj/juni. Blir intersivare träning än hemma. Tänkte låta honom vila 6-7veckor på sommarbete efter det. Ev ska han visas på 4års i slutet på aug.

Här har vi precis vilat i två månader så vi kör på nu (om det öht ska kunna bli nåt championat...) så får han ha nån vecka här o där i sommar, när det passar eller känns som att det behövs.
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Hur gör ni med era 4åringar och vila i sommar? Hur lägger ni upp ev vila och 4års/kvalite?
Min är riden sen vilan i vinter och ska på vidareutb hos unghästutbildaren någon vecka i maj/juni. Blir intersivare träning än hemma. Tänkte låta honom vila 6-7veckor på sommarbete efter det. Ev ska han visas på 4års i slutet på aug.

Royal kommer få vila minst 1 månad helt o hållet. Han har haft det rätt så slappt hela våren, riden nån enstaka gång/vecka bara. Och haft veckor helt ridfritt. Så tills jag hittar en passande sadel till honom så får han vila i sommar :)
 
  • Gilla
Reactions: TBT
@TBT
Kaptenen vilar nu och får så göra minst en vecka till, då har han fått tre veckor, men ett avbrott när vi filmade honom. Det blev ju ganska passande med vila nu när han är trygg lek-farbror åt lilla nya. Hade tänkt starta upp igen idag men lillan behöver sin farbror så han får vila vidare. I sommar blir det nån månads total vila på bete också, det beror ju lite på om han blir såld eller inte.


Kl
Kaptenen är perfekt visa-vägen-farbror! Det är nästan som att han är medvetet ännu lugnare nu bara för att lillan är stressad och osäker. Igår kväll fick de komma in och sova för att träna lillan, han var en perfekt förebild från start till mål. :) Nu kommer de få komma in ett par timmar varje em för att få äta lite gott, enbart för tränings skull. Men bara hon blir nog trygg ska hon och 11an få flytta ihop i en annan hage så att jag kan sätta igång Kaptenen igen.
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Så fint hon hoppar, kul att se!

Vi har ordnat det så gått vi kan här hemma och egentligen* så skulle det inte vara några problem för oss två att få ridet 1-2 hästar per dag. Vi har hästarna på lösdrift och skötseln av stallet går riktigt fort och vi passar dessutom på att göra det när vi ändå är ute tillsammans med barnen. Båda ungarna (2 och 4 år) älskar att vara ute och vi har byggt så att man kan göra det mesta och ändå ha uppsikt över ungarna (som är kalasbra på att roa sig själva). Allt utom själva ridbiten går att göra om man är ensam hemma med dem.

Det som gör det segt för oss är att vi varken har ridbana eller skog att rida i. Jag tar alltså transporten så fort jag ska rida och det gör att det tar rätt mkt tid i anspråk. Ofta är det iofs bra underlag i hagen och visst går det att skritta på de asfalterade småvägarna här omkring så Elvira kommer jag nog att rida en del här hemma ändå. Hoppas på att någon av stubbåkrarna blir liggande över vintern!

*) = Att vi sedan inte rider så mycket som vi skulle kunna beror på att vi prioriterar annat - min fru tränar/tävlar en del med hundarna istället och jag har en del annat som jag också vill göra.

Jisses! Tror inte att jag skulle ha pallat ta transporten varje gång jag skulle rida. Blir trött bara av att tänka på det ;)

När jag jobbar dag så åker jag hemifrån vid 7 sen direkt från jobbet till stallet och kommer hem igen mellan 20-22 beroende på om båda hästarna ska ridas. När jag jobbar kväll och natt är det lite mer ledig tid iaf :)
 
Hur gör ni med era 4åringar och vila i sommar? Hur lägger ni upp ev vila och 4års/kvalite?
Min är riden sen vilan i vinter och ska på vidareutb hos unghästutbildaren någon vecka i maj/juni. Blir intersivare träning än hemma. Tänkte låta honom vila 6-7veckor på sommarbete efter det. Ev ska han visas på 4års i slutet på aug.

Vi försöker att ta ställning till ev championat nu innan betet, efter en sista tävlingsstart i mitten på juni. Känner vi att hon inte har något att göra i championatet så får hon sommarlov på riktigt och därmed helvila i 2månader. Om jag visar henne på kvalitets blir det kanske lite kortare. Och om det blir championat så ca 3-4v i sommar och sen långvila efteråt.
 
Adrielle vilar ju nu, ska vila en månad och sedan blir det ngn strövecka då och då innan champinatskval. Idag passade vi på att fixa tänder och vaccinera.
 
Plockade på kimblewicket idag igen och där var min fina häst tillbaka igen :love:
Dom hotar med regn här resten av veckan så vi passade på att ta en rejäl tur ute.
Planerar in nått pass i ridhuset i veckan oxå. Är sjukt länge sen jag gick in där. Man blir visst bortskämd med att ha det på granngården, 5 min skrittväg från oss.
Kanske skulle man försöka sig på lite hoppning. Och någon som kan filma och/eller fota lite :)
 
Ja gisses, kommer behöva bra hjälp och en grym sadel om jag ska göra denna häst rättvis framöver. Han rider en ur sadeln minst sagt, med sina långa ben och sitt stora luftiga steg! Märks att matte är ringrostig. Tidigare hästarna har varit stora, men långt ifrån vad denna grabb ger :) Men jag kräver inget av honom ännu heller, så antar jag kommer undan lite ett tag till, hehe :p Framåtbjudningen och de ständigt spetsade öronen finns där, och det har varit mitt mål :love: Lite mer skogsridning, och sen väntar sommarvila för röda guldet, sen ska vi sätta gång o träna för tränaren på riktigt :)
10348776_10152367020546067_2294035046578250559_o.jpg

10275489_10152367021006067_1863871583173653319_o.jpg

1622578_10152367021471067_8613615440846384356_o.jpg
 
Idag har vi hoppat igen. Med en något knepigare bana för henne; kortare ansats, linje på diagonalen och en kombination (första gången).
Jag är så jäkla stolt över min lilla häst, hon är så klok! Jätteroligt att se :love:
På söndag ska vi träna på att åka iväg och hoppa igen, som förberedelse för P&J den 18e :)

Några klipp från dagens pass
 
@aida Vad trevligt det ser ut! :-)

@Van Remo Han är si fin din häst. Hur stor är han? Jag har problemet med min nu att han blir förstakr och jag är för liten "/

allmänt.

Hittade filmerna som mystiskt försvann för mig :)

Här är 2 snuttar från lite hoppning hemma. Första gången blir det studs andra gången blir det hopp. :)


Sen blev det bättre


Dock blir han nu så jädra starkt för mig. Hoppade lite igår gen och nu samma serie. Nu drar han iväg och kör studs hela serien.

Ska kolla runt lite på ngt annat bett så att jag får tag i honom. I dagsläget så drar han mig ur sadeln sedan drar han. Gärna mot hindret. Höll på att krascha i en oxer för han kan själv. Jätteroligt att han tycker det är roligt men hallå. Jag vill vara med.

Har ni något tips på bett? Funderar på ett kimblewick kanske. Något som bara gör att jag får tag i honom utan att det blir för starkt.
 
@Diabetikern förutom träning, träning och åter träning så tycker jag att kimblewicket är ett bra hjälpmedel. Det är skarpare men ändå ett snällt skarpt bett :)
Min pansarvagn till häst blir plötsligt mjuk och fin när jag rider med det.

En bonusbild på Våd som hittat grejen för att charma damerna i sommar.
-Tjena pudding, står du här och dallrar ;):laugh:
10311352_10152164140993789_7903675045914735203_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 591
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 840
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 000
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 695
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp