10:orna del 7

Trist med sårskadan @super , nu när ni kommit igång. Fjant fick också ett sår längs med kronranden för ett tag sedan. Spolade rent och sedan lät jag det vara läkte som tur var helt ua. Hoppas det inte är något allvarligt och läker snabbt. Förstår dock din oro om det luktar illa:(

kl
Nu har min fått på skon igen, hovslagaren kom ut trotts att han hoppade på kryckor:o
Fjant fick gå ut med boots i hagen igår men med skav som resultat, blä.. Får nog lära mig att slå på tappsko själv. Någon här som brukar slå på tappskor på sin häst?
Har ni gått kurs eller lärt er av hovsagare? Käns fel att be hovslagaren lära mig, liksom ta jobbet ifrån honom;).
Red igår på en riktigt "uppkäftig" tonårs fjant:meh:. Skulle inte det eller det bara gav mig fingret så fort jag bad om något. Hoppas på mer samarbete idag. Han får sen vila i helgen, ska åka o kolla på väluppfostrade 4åringar på Flyinge ist:)
Någon annan som ska dit?
 
Trist med sårskadan @super , nu när ni kommit igång. Fjant fick också ett sår längs med kronranden för ett tag sedan. Spolade rent och sedan lät jag det vara läkte som tur var helt ua. Hoppas det inte är något allvarligt och läker snabbt. Förstår dock din oro om det luktar illa:(

kl
Nu har min fått på skon igen, hovslagaren kom ut trotts att han hoppade på kryckor:o
Fjant fick gå ut med boots i hagen igår men med skav som resultat, blä.. Får nog lära mig att slå på tappsko själv. Någon här som brukar slå på tappskor på sin häst?
Har ni gått kurs eller lärt er av hovsagare? Käns fel att be hovslagaren lära mig, liksom ta jobbet ifrån honom;).
Red igår på en riktigt "uppkäftig" tonårs fjant:meh:. Skulle inte det eller det bara gav mig fingret så fort jag bad om något. Hoppas på mer samarbete idag. Han får sen vila i helgen, ska åka o kolla på väluppfostrade 4åringar på Flyinge ist:)
Någon annan som ska dit?

Jag slår på tappsko om den inte är för vriden så den måste riktas. Om nån häst kommer in med lös sko drar jag hellre av den och slår på på nytt istället innan de hunnit tappa och vrida. Jag fick tappskokompetens i gymnasiet. :) Lätt att slå på en sko som redan är anpassad efter foten, man behöver inte ens spika nya hål utan använder samma sömhål men med ny söm. Är foten skadad och flisig raspar jag bara av kanterna och inväntar hovis.
 
@TBT jag slår på tappskor själv på hästarna i stallet, utom på min i och med att hon är svårskodd tyvärr.
Jobbar på det varje dag, men än är det bara hovslagaren jag litar på att han kan göra det ordentligt. Vill dessutom inte bråka med Empa i onödan, och skulle jag slå på en tappskor skulle det ta tre gånger så lång tid som om Hovslagaren skulle göra det.
Peppar peppar har hon inte dragit av sig så många skor under året hon varit skodd.
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Ja det blir till att börja slå på tappskor själv , kan inte vänta på hovis varje gång, även om han är rätt snabb. Det blir jobbig att behöva göra ett uppehåll med ridningen varje gång fjanten rejsat i hagen:mad:

kl
Idag skötte sig hästen fint, får A i uppförande:D. Red lite cavalettiserier idag och det gillade lillfjant skarpt. Så nu har vi påbörjar vår hopputbildning.

Imorgon ska jag få se högklassig unghäst ridning på flyinge. Patric Kittel testar 4åringarna , ska bli spännande och förhoppningsvis inspirerande.
 
@TBT & @Diabetikern
Åkte in till klinik med Mysen idag då jag upplevde att det blivit värre. Det var kraftigt infekterat så nu är Mysen gipsad och står på box och ska äta Hippotrim 2ggr/dag. Återbesök på måndag. Fattar inte att det blev så infekterat för jag gjorde rent grundligt med mild tvål och vatten samt koksaltlösning innan jag lindade men men. :(

Angående slå på tappskor så hjälpte jag till i travstall och ridutbildade deras travhästar för typ 100 år sedan och då fick jag lära mig av deras hovis hur man slår på tappskor. Men som andra skrivit så ger jag mig inte heller på att rikta utan brukar be hovis rikta till ett par reservskor så jag har. Jag tror inte din hovis tar illa upp @TBT om du ber hen rikta upp ett par skor tvärtom så tycker hen säkert det är skönt att slippa göra akututryckningar. ;)
 
Min dräktiga ponny hälsar till alla andra -10or.
Hon har idag gått 111 dagar. Hom går i tillsammans med min dräktiga 07.a på världens härligaste bete, jag tror de kommer kunna gå ett par veckor till.
Så här ser hon ut: (och allt man ser på bilden är deras hage den är mkt kuperad och de får kliva över stenmurar - perfekt)
928022_687674981328914_1716954796_n.jpg
 
Idag har vi varit på hubertusjakt i grannstaden.
Förutom ett litet missöde i transporten då Våd hoppa över bommen innan vi hann lämna gårdsplanen :nailbiting: så har det varit en kanondag!! :up:
Våd skötte sig så jäkla bra!
Jag fick ansvaret att vara "kameraman" med en hjälmkamera. Dom lär bara höra en massa superlativ om hur duktig Våd är. "Braaaa...duuuktig kille....braaa!" :angel:Vi har hoppat över bommar, höbalar, lastpallar och även tunnor och Våd bara hoppar om jag håller om och styr. Älskade häst!!:love:
Vi missade svansen men är så jäkla nöjd ändå. Han var pigg och framåt men ändå så sansad trots att andra hästar bralla loss över gärdena.

En rosett fick vi med oss hem oxå
E3C21144-A000-4E51-910B-CA562832972F_zpszfeujgca.jpg
 
@KrullTroll
Vad härligt det ser ut! Låter jätteroligt! :)


Kl
I söndags var jag ut med herrn, i tisdags tömkörde jag ca en timme. Sen har jag av olika anledningar inte kunnat aktivera honom, men idag tog jag en tur med medis. Trots tio grader och friska vindar var han som vanligt seg med sällskap. I början pigg, sen trög. Provade därför en ny taktik. Jag struntade i att driva och lät medis och ponnyn gå i förväg. Han brukar inte bry sig om att sällskapet går långt före, men en bit skrittade vi genom skogen på en smal stig och när då ponnyn försvann bakom en krök vaknade han plötsligt till och började skritta på ordentligt. ;) Efter det höll han igång så att han iaf såg henne. När vi kom ut ur skogen satte vi fart i framåt galopp. Han tog rätt direkt på hjälpen, jag ställde mig upp och berömde och slutade driva. Han saktade tempot direkt och bröt nästan av, efter typ tre språng. :meh: Men jag smackade, han höll galoppen, ponnyn försvann, han insåg att han blev efter och plötsligt tog han i igen och galopperade på för egen maskin för att hinna med! :D Paus med skritt igen. Och sen samma i trav, jag höll honom i skritt medan medis red i förväg. Sen travade jag en bit, saktade av osv. Han skrittade då på riktigt ordentligt! ;) Fina övergångar, han lyssnar jättebra trots att hon försvinner i förväg, men det märktes tydligt att den egna motorn också vaknade lite! En sista galopp, och då var vi redan på efterkälken innan, jag behövde knappt ge hjälpen så galopperade han, rätt igen på första försöket! ;) Sen fick han ta i ordentligt för att komma ikapp och galopperade på så himla bra! Medis lät ponnyn springa lite snabbare så vi har nästan rejsat lite idag! :D

Väldigt skönt att slippa driva hela tiden, såhär ska jag göra nästa gång vi har sällskap också! Tråkigt bara att man inte direkt kan prata med sitt sällskap... :p Ska till stan i veckan och tänkte köpa en säck havre till unge herrn, det kanske kan hjälpa motorn på traven lite mer.
 
@Maja_Kandi det var heeeelt fantastiskt!
Ser fram emot nästa jakt om en månad nu :)
Och hoppas dressyrsadeln kommer i veckan. Det går bra nu.

Men har du kvar kaptenen ännu? Vart det inget köp iaf? Eller har jag missat nått?
 
@KrullTroll
Han är i princip såld. Det har pga olika omständigheter dragit ut på tiden med kontraktskrivning, men idag blev kontraktet färdigt, imorgon postar jag det för att få underskrift från köparen. Vi har haft väldigt bra kontakt hela tiden, känns superskönt! Men man ska inte ropa hej förrän allt är klart, så det är inte definitivt förrän jag fått tillbaka kontraktet påskrivet och klart. ;) Blir allt som det ska så står han kvar här till den första december, då skjutsar jag upp honom till hans nya hem. :) Så fram tills dess ska vi försöka ha roligt tillsammans!
 
Min har fått hoppa igen! Hade med oss fotograf den här gången så fick lite fina bilder :) Första gången vi hoppat mer än ett par enstaka hinder. Jätteduktig var hon! Vi har fortfarande lite problem med att hon inte tar bettet som jag vill, men det blir allt bättre så det är nog bara att vänta ut... Hon gav lite blandade språng, högt och lågt och fint och fult ;)

image_zps23110899.jpg

image_zpsf6a7ed13.jpg

image_zps4e9f972a.jpg

image_zpsf06cb604.jpg
 
Fina bilder på ett snyggt ekipage @Raider_

Kl
Min fjant börjar kännas mer ridbar:love: Går att rida mellan hjälperna och mer reglerbar. Halsen går att länga och han går att ridas i lägre form. Fattningarna har blivit bättre även om det blir fel ibland. Dock är galoppen svår ff för grabben, men han fattar för skänkeln utan att stessa.
Han har bytt sin svåra sida och har nu lättare i vänstervarv och fattat glatt vänster galopp om och om igen utan uppmaning vid longering. Det är som att han har kommit på det och vill så gärna visa det:p

Så kul att rida nu:banana:
 
Vad roligt att det verkar gå framåt för så många!

Jag och Empa var iväg på tävling i helgen som var, hoppade först en 90cm, gick in med inställningen att det bara skulle vara roligt, och det var det! Satt nog med världens smile hela rundan. Inte en tvekan på ett hinder, inte ens de "konstiga" fick en blick. Tyvärr hade vi kanske lite väl kul, för det gick lite fort och jag glömde ta en halvhalt mot 2 hinder så då for två bommar tyvärr i backen, men att ha roligt känns som det viktigast nu när hon är så ung.

Skulle sedan starta 100cm, men valde att bara hoppa några språng väl på banan. Hon var jättetaggad och fräsch utanför banan och på framhoppningen, men på banan var det som luften gick ur oss båda. Så vi valde att bara ta några språng och sen gå ut för att avsluta när båda tyckte det var roligt och så ingen mjölksyra skulle komma. Och det blev inga dåliga språng inte, hon hoppade så väl. Fina fina Empa.

Och i går var vi iväg på hoppträning för ny hopptränare. Jättebra träning, rida rakt fram! Haha tränaren är verkligen jättebra, noggrann och petig men rättvis och lägger allt på en nivå där man ska klara det.
Att han dessutom verkade älska Empa gjorde ju inte saken svårare. Han blev verkligen stormförtjust och hade nog velat kidnappa henne om hon inte varit så liten (164 är väl inte litet?)

Så nöjd, nu blir det ingen hoppning på i alla fall en vecka. Men sen är vi påt' igen. =)
 
Lite update om min röda skatt :love:
Vi har tränat en gång för vår tränare, samt så har hon ridit honom en gång. Fick en del tips som vi kör på nu. Nu har det varit hårdträning för grabben i 2 veckor, som inneburit 4 dagars ridning med hela 2 pass i ridhus/ridbana (rider där 1 gång/vecka annars) korta pass som varit ca 15 min på banan, resten går jag med honom vid fram och avskrittning (hönsmamma :angel: ) Och resten har vi antingen skrittat ut eller galopptränat lite på de kilometerlånga skogsvägarna vi har :love: Nu känner jag att vi inte kommer längre på egen hand så det blir en träning igen nästa vecka :)
Älskar min grabb som alltid går med öronen framåt och är positiv till arbete! *lyckligaste tjejen i stan* :love:
10511542_10152726712541067_1608133997213245222_o.jpg

10523995_10152726712711067_7827490791354253835_n.jpg

10668679_10152726712806067_266674634007036869_o.jpg

10712514_10152707370686067_7798124201711369033_o.jpg
 
Då Våds "snuttefilt" har varit på klinik en vecka efter ett spiktramp har vi fått pröva lyckan på egna ben. Läskigt men nyttigt :)
Idag var han dock väl töntig. Skulle rida en sväng med en om möjligt ännu harigare stallkamrat. Första biten så måste man rida längs vägen. Vilket om man tänker på traktorer, bilar och lastbilar inte är några problem. Men så låg det en kartong i diket :nailbiting: och Våd hoppar rätt ut i vägbanan :meh:
Kände att jag inte hade lust med nån närkontakt med en lastbilsfront. Så hoppade av och ledde istället.
Sen gick resteb av turen galant och på vägen hem längs vägen lunkade han på helt som vanligt.
Inte lätt när energin går upp i skallen ;):p
 
@Van Remo
Det är alltid så kul att läsa dina inlägg! Så roligt att verkligen känna din glädje till hästen. :) Underbara bilder!

@KrullTroll
Åh, det där är så typiskt hästar. :p Ponnyn här hemma är lika. Bryr sig inte ett dyft om nåt fordon, men akta dig för typ stenar eller livsfarliga träbitar, plastpåsar osv... Det är det värsta med henne. Man kan vara hur lugn som helst med bilar, men så fort jag möter nån bil måste jag titta i diket så hon inte kommer skygga ut i vägen precis... Vore just snyggt.


Kl
Skitväder som tusan här i veckan. Kaptenen hade täcke i tisdags när det vräkte ner precis hela dan. Torr och glad häst på kvällen. Dan efter hade inte fläkten gått ordentligt så hans täcke var inte torrt, alltså fick han gå ut naken. Det va uppehåll just då men sen öste det ner på tvären blandat med småspik i skarpa vindar. Så när jag kom hem från jobbet kl tre stod han och skakade och huttrade så det hördes på flera meters håll... Stackaren... Tog in honom när jag fixade i stallet och han var så kall att jag knappt fick peta på honom. Var ju tvungen att dra av vattnet med en svettskrapa innan han fick på sig fleecetäcke, och han svankade flera dm och gick undan redan när jag ens lyfte skrapan... Han är himla känslig på kallt och blött väder...
Trots min omtanke var han inte så värst glad åt att vara inne själv. Lugn så länge jag var där, men när jag gick och tömde kärran var han töntig som tusan och skrek och sprang runt i boxen. Som tur var så hade täcket hunnit torka under dan så han fick gå ut rätt omgående. Efter det sprang han lyckligt runt och lekte med sin bästis. Höhö, täckeshästen... Idag är tredje dagen med täcke, nu hoppas jag på uppehåll framöver.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 357
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
49 200
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp