10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Framtidsutsikterna är positiva efter en sådan operation, många hästar blir helt bra. Det finns några som blivit bättre men inte helt bra men som jag fattade det ännu ingen som inte blivit bättre. Maltes har bara tätt på ett ställe och där lindrigt vilket gör prognosen ännu bättre såklart. Så jag hoppas väl nu på att allt ska vara glasklart på måndag och att försäkringen säger ok till op! :)
Håller tummen!!!
 
12310633_10153381693003789_678742446919836801_n.jpg

12278859_10153381692968789_1947997457082968489_n.jpg

12299262_10153382341098789_5957421911999294083_n.jpg

Det här med vatten e skitkul :p
12341045_10153382341023789_3602883714452223576_n.jpg
 
Här går det bra med Hugo. Han både skrittar, travar och stannar. Har lärt sig göra volter och svänger nästan felfritt. :) Bettet har han börjat acceptera också, dock utan att vi använder det (alltså har han det bara på sig). De senaste gångerna i ridningen har han inte heller sprungit iväg i trav några varv innan han bestämmer sig för att lyssna, så det är framsteg! :up:

Det är lite roligt med Hugo, för han är verkligen en "mittemellan" häst. Han har ingen turbo-motor som är igång och springer hela tiden och han är knappast seg. Han har en egen framåtbjudning, svarar snabbt när man ber han gå och stannar på en gång när man ber honom (oftast). Ibland tycker han att allting är skitkul dock och när han är pigg så kan han flänga iväg och explodera. Men sen när han fått göra sitt så är han klar och glad att fortsätta med vad man nu vill. :love: (tydligen hade han bockat iväg i Torsdags under ridningen men ja..)

Planen var att jag skulle rida han nu på Söndag tillsammans med tjejen som rider in honom men eftersom ridhuset är bokat för kurs hela veckan fram till Lördag så får Hugo vila, och då känner jag mig inte superpigg på att vara den första som sätter mig på honom. ;) Marken är stenhård dessutom så han kan inte springa av sig ute heller.

Igår var vi till ridhuset, tränade på att stå still vid pallen och just när jag skulle sitta upp så dök en islänning upp. Den var så rolig att han inte alls kunde fokusera så jag ville inte riskera att han skulle dra efter den om jag satt upp. :cool: Så det blev ingen ridning som jag planerat.

Vi gick ut till ridbanan, gick något varv och eftersom han bajsade släppte jag han lös medan jag plockade upp efter honom. Han gick snällt och åt på sidan innan han fick ett av sina tokryck på den stenhårda (!) och hala (!) banan... Knäpphäst for runt flera varv...

Vi måste även leta ny sadel då den här ligger lite i bakvikt. :down: (på sista bilden har han dock bockat fram den eftersom jag inte spände sadelgjorden ordentligt)

Och juste, Hugo har sitt 200g täcke nu och det är verkligen gränsfall. Han är sällan varm under täcket när jag tar in honom även om han inte fryser. Om vi någon gång skulle få någon snö här uppe i Gävle så behöver han nog ett 300g täcke. I Januari är dock planen att vi flyttar tillbaka till det förra, älskade, stallet. Jag saknar det haha, och Hugo slipper lösdriften.
PicMonkey%20Collage_zpsf3wnlmin.jpg

12345456_10204900158886967_8613570735748080536_n_zpskv3yuuap.jpg
 
Ibland så märks det tydligt att jag har ett sto... Hinner glömma bort det mellan varven :p
Damen började tok brunsta i helgen (i november liksom ,hallå!?) då det kommit en ny ponny i hagen bredvid. Han blev inte av med de manliga delarna förens han var 5 eller 6 så han tror fortfarande att han är hingst :banghead: Inte lattjo när min pålla kan gå igång på en julgran typ... Hur som helst så mötte hon mig i hagen för att snabbt som blixten vända röven till och sparka, såg bara ett par bakhovar framför näsan (sånna dumheter tål jag inte, blir vansinnig). Efter att ha försökt få tag på henne x-antal gånger, med samma resultat, fick mamma fånga ponnyn så att de stod still, sen kunde jag slänga ett grimskaft runt halsen på henne från andra sidan staketet och dra med henne längs med staketet till grinden och där sätta på grimman... J*kla kräk till häst! :rage: Det var länge sen jag var så arg..

Tur att ponnyn fick byta hage och jag inte är långsint ;)
 
Ibland så märks det tydligt att jag har ett sto... Hinner glömma bort det mellan varven :p
Damen började tok brunsta i helgen (i november liksom ,hallå!?) då det kommit en ny ponny i hagen bredvid. Han blev inte av med de manliga delarna förens han var 5 eller 6 så han tror fortfarande att han är hingst :banghead: Inte lattjo när min pålla kan gå igång på en julgran typ... Hur som helst så mötte hon mig i hagen för att snabbt som blixten vända röven till och sparka, såg bara ett par bakhovar framför näsan (sånna dumheter tål jag inte, blir vansinnig). Efter att ha försökt få tag på henne x-antal gånger, med samma resultat, fick mamma fånga ponnyn så att de stod still, sen kunde jag slänga ett grimskaft runt halsen på henne från andra sidan staketet och dra med henne längs med staketet till grinden och där sätta på grimman... J*kla kräk till häst! :rage: Det var länge sen jag var så arg..

Tur att ponnyn fick byta hage och jag inte är långsint ;)

Vi har ett stort som gick igång på ett par foppatofflor i somras. Hon luktade på dom och ställde sen upp sig, skvätte rejält och "blinkade" :rofl:
Min foder häst vart tjuvbetäckt i slutet av november då hon brunstade efter flytt till nytt stall. Unghingsten vart så till sig så han sprängde flera hagar för att ta sig till henne...

Är glad att ha en valack :D
 
Här går det bra med Hugo. Han både skrittar, travar och stannar. Har lärt sig göra volter och svänger nästan felfritt. :) Bettet har han börjat acceptera också, dock utan att vi använder det (alltså har han det bara på sig). De senaste gångerna i ridningen har han inte heller sprungit iväg i trav några varv innan han bestämmer sig för att lyssna, så det är framsteg! :up:

Det är lite roligt med Hugo, för han är verkligen en "mittemellan" häst. Han har ingen turbo-motor som är igång och springer hela tiden och han är knappast seg. Han har en egen framåtbjudning, svarar snabbt när man ber han gå och stannar på en gång när man ber honom (oftast). Ibland tycker han att allting är skitkul dock och när han är pigg så kan han flänga iväg och explodera. Men sen när han fått göra sitt så är han klar och glad att fortsätta med vad man nu vill. :love: (tydligen hade han bockat iväg i Torsdags under ridningen men ja..)

Planen var att jag skulle rida han nu på Söndag tillsammans med tjejen som rider in honom men eftersom ridhuset är bokat för kurs hela veckan fram till Lördag så får Hugo vila, och då känner jag mig inte superpigg på att vara den första som sätter mig på honom. ;) Marken är stenhård dessutom så han kan inte springa av sig ute heller.

Igår var vi till ridhuset, tränade på att stå still vid pallen och just när jag skulle sitta upp så dök en islänning upp. Den var så rolig att han inte alls kunde fokusera så jag ville inte riskera att han skulle dra efter den om jag satt upp. :cool: Så det blev ingen ridning som jag planerat.

Vi gick ut till ridbanan, gick något varv och eftersom han bajsade släppte jag han lös medan jag plockade upp efter honom. Han gick snällt och åt på sidan innan han fick ett av sina tokryck på den stenhårda (!) och hala (!) banan... Knäpphäst for runt flera varv...

Vi måste även leta ny sadel då den här ligger lite i bakvikt. :down: (på sista bilden har han dock bockat fram den eftersom jag inte spände sadelgjorden ordentligt)

Och juste, Hugo har sitt 200g täcke nu och det är verkligen gränsfall. Han är sällan varm under täcket när jag tar in honom även om han inte fryser. Om vi någon gång skulle få någon snö här uppe i Gävle så behöver han nog ett 300g täcke. I Januari är dock planen att vi flyttar tillbaka till det förra, älskade, stallet. Jag saknar det haha, och Hugo slipper lösdriften.
PicMonkey%20Collage_zpsf3wnlmin.jpg

12345456_10204900158886967_8613570735748080536_n_zpskv3yuuap.jpg
Vad roligt att det går bra!
Fina, gulle-Hugo. Vilken härlig personlighet han verkar ha. Och sötare än den sötaste bulle är han ju också :love:.
Det låter som att ni båda tycker att det ska bli skönt med flytt. Frusna Hugo kanske är en "innehäst" i själ och hjärta :).
 
Vad roligt att det går bra!
Fina, gulle-Hugo. Vilken härlig personlighet han verkar ha. Och sötare än den sötaste bulle är han ju också :love:.
Det låter som att ni båda tycker att det ska bli skönt med flytt. Frusna Hugo kanske är en "innehäst" i själ och hjärta :).
Tack! Och ja, han har världens bästa personlighet. :love: Och det var precis det vi ville ha när vi letade häst, en bra kompis. Förhoppningsvis stannar han här mååånga år nu. :)

Och ja, det ska bli skönt med flytt. Är ett ständigt oroande med täcken osv och sen varje dag när man tar in honom så somnar han på någon sekund, helt däckad. :cool:
Idag kom han in med ett väldigt blött 200g täcke, frös och spände sig. Som tur var hade vi fyndad ett 300g täcke på hööks för 340kr dagen innan, så trots min ångest över att det nya fina täcket skulle få bada i lera så tror jag Hugo blev glad :D
oumloumlouml_zpsvyvjm54r.jpg
 
Hur blåser det hos er?
Här är Helga gött förbannad :meh:
Igår stod alla hästar i stallet inne, Våd var sådär nöjd och visar det på sitt alldeles egna sätt. Har en video som jag ska försöka visa :D
Hans medryttare vågade inte rida utan släppte honom i ridhuset, och han hade brallan loss riktigt ordentligt :p
Idag fick de gå ut i morse, Våd fick premiera ett av de nya täckena. Bra att testa vattentäthet med en storm ;)
Vid 13 fick de gå in igen så gissar att jag har en mycket laddad kuse imorn :wtf:
Imorn ska det tydligen ta i ännu mer dessutom. Vägen till stallet är redan översvämmad så kommer vara intressant att ta sig dit till morran när jag ska fodra. ..:cautious:
Även bron ut till hagarna var översvämmad så får väl se om de kommer ut imorn...
Just nu tänker jag att frimärkssamlande vore en bra hobby...:meh:
 
"Helga" härjar vidare här, har mojnat något nu men fortfarande full storm.
Våd gick vara ute ett par timmar idag men var som en kanonkula när jag skulle ta in. Så släppte honom i ridhuset så han kunde rasa av sig, vilket han gjorde med besked.
Avslutade med lite markarbete och löslongering. Tror han tyckte det var roligt för han var väldigt lyhörd och närvarande.
Att det blåste så det ryckte i väggar och tak brydde han sig inte ett skvatt om :)
 
Blåser här med, hästarna är så vana så de reagerar knappt över allt oväsen. Men det har inte blivit någon ridning alls på hela helgen, har varit ledig tre dagar och inte ens kunnat så mycket som tömköra ponnyn. Fy ett sånt tjatväder, hoppas det blir bättre nu snart.

Men vi var på Gekås i går så nu är de flesta julklapparna inhandlade i alla fall, alltid något. Gick ner på hästavdelningen för jag hade tänkt köpa ett shettisträns men det fanns bara med achengrimma och det vill jag inte ha, så det blev bara ett bett till ponnyn och så sadeltvål.
 
Har ni några bilder på hur era hästar såg ut som 3åringar jämfört med nu? Hur mycket har dom växt och vilken ras? :)
Har precis köpt mig en övervuxen svensk ridponny på ca 157 cm, e warsteiner. Han är född 2012 och ser ut som en valp:)
Jag är nyfiken på hur era har ändrats i kroppen sedan dess!
 
Har ni några bilder på hur era hästar såg ut som 3åringar jämfört med nu? Hur mycket har dom växt och vilken ras? :)
Har precis köpt mig en övervuxen svensk ridponny på ca 157 cm, e warsteiner. Han är född 2012 och ser ut som en valp:)
Jag är nyfiken på hur era har ändrats i kroppen sedan dess!
Jag har några, ska se vad jag kan skramla fram :)
 
Här har det blåst rätt bra sen i fredags också, ska väl mojna tills i morgon tror jag. Blåsten har dock inte varit så farligt tycker jag, men allt REGN som har kommit. Nu har det äntligen slutat men annars har det regnat konstant (samtidigt som det blåst..) sen i fredags kväll tror jag. Hästarna har älskat sin ligghall, mina som ändå är riktiga "utehästar" har stått där inne mest hela tiden så när som ett par korta utstickare ut i hagen lite då och då för att reka lite. Skönt att se dem där inne när det är sånt ruggigt väder tycker jag ;) Inte har det blivit nåt ridet heller, men idag blev det en promenad efter att regnet avtagit.
 
306067_10151415993414426_653729955_n.jpg
11863380_10153159916909426_7269080965550468538_n.jpg
11146281_10152873029859426_3689040034143560342_n.jpg


@Toxid här är några bilder på min. Översta bilden som nyligen inriden treåring, knappt tre där tror jag, sen nästa bild från i somras, nedersta bilden är från i våras. Nu ser hon mer ut som bilden från i våras, hon har lätt att lägga på sig på sommarbetet.
Men oj vad vuxen och fin hon var redan som treåring:love: Har hon växt på höjden med?
 
Men oj vad vuxen och fin hon var redan som treåring:love: Har hon växt på höjden med?
Tack ! Nja hon har inte växt så mycket på höjden där emellan, hon var väl 160 som treåring och är 162 nu så hon är en liten pålla. Jag har försökt göda henne men hon blir inte större än så här, bredare möjligtvis.
 
Grattis till din nya söta häst, @Toxid! Det var tråkigt att läsa om din din förra fina.

Min fröken var väldigt outvecklad som treåring, med låg, rund bebismanke och lite massa. Hon växte väldigt mycket den här sommaren som femåring, faktiskt. Hon var 158 cm som treåring och är 162 - 163 cm nu.
10850095_1153716961320831_3414384761262946893_n.jpg

Här som nyinriden treåring iaugusti/september.

Och på våren som fem år (inte så välmusklad pga. höggravid matte...):
11295876_1264285343597325_1676228407867659975_n.jpg


och nu i september efter en synnerligen god sommar :o
12109260_1366699250022600_5885575185978311469_n.jpg

Bilderna är väl inte de mest jämförbara men det är vad jag har...

Vänster fram är nu torrt och fint igen. hon har fått två små överben på griffelbenet, så det kan ha varit de som spökade. Hon får i varje fall vila till vet.checken på onsdag.

skönt att höra att ni längre neråt landet verkar ha klarat av Helga med hälsan i behåll :heart
 
Här har vi trotsat Helga. Var på dressyr clearround igår så var "tvungen " att rida både fredag och lördag. De blåste rätt bra i fredags. Och i lördags regnade de horisontellt hela tiden. Körde honom då så la på ett regntäcke över selen, de fungerade.
Igår då så åkte vi och träningstävlade. Gick efter omständigheterna bra. Var otäckt att köra ibland när de blåste på. Han var lite orolig när vi kom In i ridhuset. Blåste i taket och var massa otäcka reklamskyltar på väggarna. Väl på banan hann vi rida förbi domaren flera gången innan vi började så han var bara lite spänd och vände inte iaf.. Efter en halvtimme red vi samma program igen. Då hade han tröttnat lite på att gå runt i ridhuset. Regnade ute. Blev lite låg istället.
Var rätt kul med poängen för de skillde bara en halv poäng mellan ritterna. Ändå var många delpoäng olika. Första gången var han spänd och blev lite hög och kort i formen och ojämn. Fick ändå 4 st 8:or !
Andra så fick vi som kommentar för lång och låg istället. Han var jämnare i poängen men lägre.

Är glad att hon skrev att han hade fina gångarter och att jag red bra övergångar. :) supernöjd med honom. Bara att öva vidare så kanske vi slipper ligga sist efter dressyren på fälttävlanen nästa säsong! :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 523
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 794
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp