10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bildbombar lite då :)
12247181_10153367601983789_4565155634151619873_n.jpg

Efter gårdagens träning i nya täcket då "hulken" har sprängt det andra över bogmusklerna ;)

12278866_10153368580003789_4274230602412314165_n.jpg

Från dagens tur i vinterlandskapet :)
Hårt som tusan i backen så blev en längre slrittur, men båda hästarna som normalt är rediga räserpållar verkade tycka det var lite mysigt.
12249777_10153368580118789_3043619860082504886_n.jpg

Vovven fick oxå följa med :)

11986342_10153368579928789_8793809968077100093_n.jpg

12243596_10153368579673789_679489880270644420_n.jpg

12249694_10153368579703789_6387446797782573586_n.jpg

Någon tyckte jag tog för lång tid på mig och försökte leda sig själv ut ;)
 
Vad kul att det går bra för alla!

Jag och Julle debuterade i dressyr i lördags och ingen kan vara gladare än jag:D
Målet var att inte hoppa över staketet och att inte bli rädd för domaren, mål som vi klarade av. Vi startade Lc:2 och det slutade på 64% :eek::D:banana: Detta trots en fel fattning i galopp i ena varvet och en ryttare som hade behövt rida för tränare ofta för att sluta fippla så förbaskat med händerna...
Blev en film på det hela också:
(Ja, galoppen fick kommentaren "ngt hastig", inte kan jag förstå var de fick det ifrån:angel:)
 
Skriver inte så jättemycket här, pga att det händer inte så himla mycket. Rider ca 2-3 dagar i veckan, försöker rida ut när det är ljust och har då ponnyn med som handhäst så hon får röra på sig.

Häromveckan smet ponnyn, vi hade tagit en galopprunda på ett fält och longerlinan blev för lång, ponnyn fick den mellan frambenen ,jag skulle rätta till det men lyckas tappa henne i samma ögonblick som hon får syn på ett par hästar i en hage lite längre iväg, full galopp rätt över ett fält! Men jag fick tag i henne som väl var.

Tycker inte att ridningen går så jättemycket framåt tyvärr, Fendi är en känslig häst och jag som ryttare är för dålig helt enkelt. Så det känns lite tråkigt. Rida ut går bra men dressyr blir bara stressigt. Hade tänkt rida henne åtminstone året ut, sen blir det långvila åtminstone januari- februari.

Fast så sker det ju i perioder med unga hästar! Det går inte så mkt framåt men man stärker hästen i där den är just då vilket oxå behövs. Jag brukar lägga in en vila då efter att ha tragglat igenom det där tråkiga-kommeringenstans- jobbet och sedan efter vilan så märker man resultatet!
 
@fio ja så är det säkert. Ska bli skönt att ställa av henne snart. Och damma av en liten prinsessa framåt vårkanten.

Nu har jag passat på att rida lite igen när det varit tö och mjuk o fin ridbana, försöker verkligen få till grunderna, rida fram till bettet och att hon ska runda sig dels över ryggen och dels runt innerskänkeln.

Hon går ju ibland lite emot skänkeln upplever jag och det jag har gjort då har varit att jag antingen petat till henne med spöt eller använt lite kraftigare skänkel, men först nu inser jag att jag gjort fel eftersom hon bara blir spänd då och går emot ännu mer. Nej det som istället funkar när hon gör så (pga spändhet tror jag) är att jag bara fortsätter rida framåt och inte bry mig så mycket om att hon inte lyssnar för då slappnar hon av och efter ett tag så blir hon mer och mer lösgjord och lyssnar bättre och går fram.
 
Jag har varit sjuk i veckan och därmed inte orkat med stallet mer än det där måstena, mocka osv. Så Empa har fått ta det lugnt, eller ja, riden måndag-tisdag. Men i dag var jag taggad för en lugnare runda.

Går ut i hagen och möts av att mammas häst står med blod rinnande nerför ena benet. Sparkad av Empa, som gått med brodd nu när det varit isgata.

Det var bara att ringa kliniken och åka in. Sparken har tagit precis i leden så nu gäller det att verkligen hålla rent och hoppas på att det inte blir infekterat.

Så här ser stackarn ut för stunden.
4DBE5678-A0F8-4E14-A66A-427D6E2DBF0C_zpsds4vdejx.jpg


Blev alltså ingen ridning, och nu kommer Empa inte få ha sällskap i hagen mer. Hon slog ju nästan av den andra benet i våras och är tyvärr inte alls snäll i perioder, även om hon varit snäll sen i somras. Tråkigt då jag verkligen vill att hästar ska få ha så naturligt som möjligt. Men det är inte värt det om hon var och varannan månad ska få in denna typ av sparkar, och nu var det ju tyvärr maximal otur att hon var broddad. Men fläkskada är inget jag vill riskera heller. Gosh vad svårt detta är!
 
Tycker att du fått bra pepp i tråden @sassiball. Tycker att du ser ut att rida så himla trevligt! Skönt att du analyserat och hittat lite knappar före vilan. Det blir nog bra med lite vintervila för er båda så är det bara att köra igång igen i vår med nya friska tag.

Grattis till lyckad debut, @tangens!

Grattis till fin hoppdebut, @Lovise!

Fina bilder, @IsabelleStolt. Hoppas träningen gick bra.

Vad tråkigt med sparkskadan, @Esswe. Jag skulle också välja att ha henne ensam hädanefter.

Jaha. Då var det min hästs tur då. Var ut för att fodra och för att titta till stallfarbrorns fina gamla häst som har senskada vänster fram och står på boxvila. Jag sköter om stallbandaget, luftar och lindar om dagligen så skumögda stallfarbror slipper samt sköter veterinärkontakter. Kastar förstås ett öga på min egen också och hon är tjock över senan och ömmar :arghh:. Vänster fram precis som den andra, fast han kom in och var blockhalt. Hon som känts så himla fin på sistone. Hjärnan spinner igång direkt med orsaksanalys... Tycker hagen är så fin. Den är stor nog att inte bli nedtrampad och hal. Och jag som rider så försiktigt. Tänk om det blivit för hårt ändå. Buhu. Blir att ringa och lägga till en häst till då när den andra ska ultraljudas :banghead:. Kylde och tänker att hon får gå ut i morgon ändå. Annars har inte den tredje hästen någon kompis. Kunde inte se någon initial hälta, men hon ömmar vid palpation. Fasiken också.
 
Tycker att du fått bra pepp i tråden @sassiball. Tycker att du ser ut att rida så himla trevligt! Skönt att du analyserat och hittat lite knappar före vilan. Det blir nog bra med lite vintervila för er båda så är det bara att köra igång igen i vår med nya friska tag.

Grattis till lyckad debut, @tangens!

Grattis till fin hoppdebut, @Lovise!

Fina bilder, @IsabelleStolt. Hoppas träningen gick bra.

Vad tråkigt med sparkskadan, @Esswe. Jag skulle också välja att ha henne ensam hädanefter.

Jaha. Då var det min hästs tur då. Var ut för att fodra och för att titta till stallfarbrorns fina gamla häst som har senskada vänster fram och står på boxvila. Jag sköter om stallbandaget, luftar och lindar om dagligen så skumögda stallfarbror slipper samt sköter veterinärkontakter. Kastar förstås ett öga på min egen också och hon är tjock över senan och ömmar :arghh:. Vänster fram precis som den andra, fast han kom in och var blockhalt. Hon som känts så himla fin på sistone. Hjärnan spinner igång direkt med orsaksanalys... Tycker hagen är så fin. Den är stor nog att inte bli nedtrampad och hal. Och jag som rider så försiktigt. Tänk om det blivit för hårt ändå. Buhu. Blir att ringa och lägga till en häst till då när den andra ska ultraljudas :banghead:. Kylde och tänker att hon får gå ut i morgon ändå. Annars har inte den tredje hästen någon kompis. Kunde inte se någon initial hälta, men hon ömmar vid palpation. Fasiken också.
Tack, det var snällt sagt :) Jag tycker också jag fått jättebra råd, ibland är det bra att lufta tankarna lite.

Hoppas det inte är något allvarligt med din häst, det behöver ju inte alls vara senan.
 
@Esswe usch en sån spark, förstår mycket väl att hon får gå själv hädanefter. Hoppas det inte gått in i leden.


Jag och Fendi fortsätter på inslagen bana, först lite motsträvig mot skänkeln , känns lite halvseg, men efter att jag bara ridit på framåt som vanligt och inte begärt att hon ska reagera direkt, så liksom slappnar hon av och sen efter ett tag känns hon riktigt mjuk och ridbar.
 
Blir ju bara ridbanan så länge det är mörkt när man kommer hem från jobbet, men kanske hinner jag med en uterunda idag, i så fall tar vi lilla Dingla med oss, hon behöver röra på sig lite.
Och imorgon blir det premiär för höet jag hässjade i somras, det luktar jättegott så jag hoppas hästarna gillar det.
 
Fick till en träning igår för en unghästutbildare som kommer till stallet Toppen att äntligen ha hittat en till tränare då den andra bara kommer max 1gång i månaden.
Fick jobba på att hon skulle spåra exakt och inte peta ut vänsterbak eller höger bogen. Rida in hf och hålla om magen för att aktivera vb, mycket att hålla koll på för piloten :p
Det var fantastiskt kul och pålle fick fin kritik. Hoppas verkligen, verkligen att hon håller ihop nu, den lilla prinsessan, finns ingen häst som är roligare att rida på :heart
 
Kul att läsa om framsteg och träningar :)
Men lider med er som står med skador :( Känner mig extra tacksam för Våd som varit skadefri hela livet. Förutom det lilla sultrampet i våras som gick över på en vecka.

Jag har börjat trappa ner på aktiviteterna för Våd och än så länge så verkar det gå bra. Han rör sig mycke i hagen om dagarna då han leker rätt ordentligt med kompisarna där så är trött när han kommer in på eftermiddagen.
Har några få träningar inplanerade oxå innan han får vila från hårt jobb några veckor. :)
Träningen i veckan var toppen. Jag var inte sugen alls och funderade på att avboka men bet ihop och red. Och fick till en sån fin känsla flera gånger :D
 
Roligt med framsteg för många och tråkigt med skador hos andra. Brodd elker inte brodd i hagen är den eviga frågan. Dock inte för mig, vi har ju inga skor. Talkadin är så lätt på fötterna me, så väldigt ovanligt att han halkar.
Vi har haft en händelsefull vecka. I måndags var det ju helt plötsligt stenhårt i backen så körde honom en längre skrittrunda med mycket backar.
b173058.jpg


Tisdags var ridbanan hemma okej så red "dressyr" där. Övergångar, övergångar, avslappnad position vid galoppfattningar mm.
Onsdag åkte vi till ridbanan en bit bort och hoppade. Jag jobbade hela torsdagen så ingen organiserad hoppträning då. Ordnade lite övningar från Hippsons övningsbok. Travhoppade med en travbom och ett räcke. Gick utmärkt. Gjorde en serie med 4 räcken med ett galoppsprång mellan varje. Den höll vi på låg höjd. Jobbig styckeövning. Gick bra när jag lät honom galoppera på så avstånden blev bra. Avslutade med att hoppa en kavaletti på volt några varv. Jobbigt men roligt pass. Han har så mycket energi min lilla bushäst. Den tar aldrig slut.

Torsdag och fredag fick han vila för jag jobbade.
Lördag kom de en ny häst in i hagen. Var inte planerat att han skulle gå med våra men de gick inge bra där han skulle gått. Talladin blev jätteglad att det kom en brun kompis. Han har bara gått med fuxar jättelänge nu. :o De fann verkligen varandra med en gång och åt lunch från samma nät :love:
En snutt från ihopsläppet. Talladin är utan täcke. Han sparkade åt den nya en gång men inte på allvar. Han vill bara leka.
Jag var ju tvungen att aktivera honom idag så han inte blir tokig när han står för länge, så han fick lämna sin bästis vilket inte uppskattades. Stod och blåste upp sig i boxen. Så jag bestämde mig för att köra honom idag också. Tog en väg som går rakt upp, rakt in i skogen, och så fick han galoppera upp. Han gjorde det jättebra. Sänkte huvudet och fick jobba på ordentligt. Skritt ner och galopp upp igen. När vi hade skrittat hem var han knappt svettig trots totalt 3 km galopp mestadels uppåt, varierande stigning. Vi är tillbaka i formen innan skadan igen. :D
Såg nu precis att vi kom med på iaf en klass på en dressyr clearround nästa söndag. :up: Har stått som reserv sen jag anmälde mig men nu så. :nailbiting: Vi behöver ju öva på att tävla dressyr, så hoppas jag får rida två klasser. Förhoppningsvis kan de underlätta för att han ska slappna av. Nytt ställe och allt.
Blev en riktigt roman här inatt.
 
Senast ändrad:
Jag har börjat trappa ner på aktiviteterna för Våd och än så länge så verkar det gå bra. Han rör sig mycke i hagen om dagarna då han leker rätt ordentligt med kompisarna där så är trött när han kommer in på eftermiddagen.

hehe, jag har ju satt min fröken på vintervila sedan en vecka tillbaka. Jovisst, hon har varit lugn och fin -men efter att ha stått ensam i rasthage i 3 dagar pga dräneringsgrävande i vanliga hagen kom jag idag till stallet och fick syn på en som for runt som ett popcorn i hagen. Full galopp, bockningar och stegringar... :cautious:
 
hehe, jag har ju satt min fröken på vintervila sedan en vecka tillbaka. Jovisst, hon har varit lugn och fin -men efter att ha stått ensam i rasthage i 3 dagar pga dräneringsgrävande i vanliga hagen kom jag idag till stallet och fick syn på en som for runt som ett popcorn i hagen. Full galopp, bockningar och stegringar... :cautious:
Hehe...fantastiskt :wtf:
Våd är så kär i sin hage/sina kompisar så han har noll lust att komma in på em. När alla andra står och hänger vid ingången när det är dags för insläpp, så hör man hur han och bästa polaren drar igång ett race för sig själva i mörkret i leran.O_o:cautious:
I helgen har vi fått klafsa ut för att hämta dom när vi tröttnat på att vänta. När de får syn på oss så kommer de glatt och låtsas som att de inte hört oss ropa i 20 min :arghh: de har humor....

Nöjd att han inte lever rövare med vår utsläppstjej iaf då hon har lite problem med kroppen.
 
Hej och hå. Stallkompisen åkte av och landade på huvudet igår så det blev ambulans med prio ett. Tack och lov är hon ok. Bara lite mörbultad. Det är tydligt att de tar avfallningar på allvar på larmtjänsten i alla fall.

Jag har kylt donnans ben gånger flera dagligen under helgen. Natten som var fick hon stå bandagerad med b.o.t. eftersom det gått två dygn sedan jag uppräckte svullnaden. Hon värmer ur och är torr och oöm efter att hon varit ute, men fyller i och börjar ömma på box.

Idag har jag rådgjort med veterinär och bokat vet.check om två veckor. Hästen ska gå ute om hon inte blir sämre och stå med stallbandage b.o.t. nattetid. Ni får gärna hålla tummarna för att det är något mindre, att hon bara fått en liten smäll eller så. Det känns bra att få det kontrollerat ordentligt i alla fall.
 
Igår åkte vi och tränade markarbete. Satte upp fyra kavaletti(5 m mellan) med upphöjt på ena sidan bara. Varannan vänster varannan höger. Tanken var att man skulle ställa inåt över bommarna och sitta i lodrätt sits hela tiden. På andra långsidan större galopp och lite utåtställd. När vi tog rakställd över bommarna gick det super, men så fort jag försökte ställa lite bromsade han och kröp ihop så det blev för långt mellan. Något att öva på absolut.
Avslutade med att galoppera på en volt med en kavaletti, åt båda håll. Växlade mellan större och mindre volt, större och mindre galopp. Bra jobbat av honom! :up:
 
Jag läser och följer er men skriver inte så mycket!

Vi har det rätt tugnt tyvärr :( Maltes har inte alls blivit bättre av behandling och arbete från marken. Vi ska tillbaka till kliniken på måndag. Där ska man avgöra om det är något annat som påverkar honom eller om det endast är ryggen. Är man efter måndages besök säker på att ryggen är enda problemet kommer vi boka tid för operation.
 
Jag läser och följer er men skriver inte så mycket!

Vi har det rätt tugnt tyvärr :( Maltes har inte alls blivit bättre av behandling och arbete från marken. Vi ska tillbaka till kliniken på måndag. Där ska man avgöra om det är något annat som påverkar honom eller om det endast är ryggen. Är man efter måndages besök säker på att ryggen är enda problemet kommer vi boka tid för operation.

Men nej vad trist :(
Har funderat på hur det gått för er.
Hur är framtidsutsikterna efter en ev op?
 
Våd vilade hela helgen, nedtrappningen funkar fint.
Igår skulle jag "rasta" honom lite lätt i ridhuset. Men han gick med handbromsen i och jag red som en kratta. Så la ner det rätt snabbt.
Idag tog jag en paus från hemtenta-skrivandet, trotsade snöstyltor och gav oss utbildning skogen tillsammans e med hunden. Bästa valet jag kunde gjort, vet inte vem som njöt mest :D
Extra glad när jag insåg att vi har inte ridit ut utan sällskap sen innan älgjakten började och Våd bara traskade på. Ändå fick vi ta en "ny" väg idag då delar av den gamla är avstängd pga nyplantering av skog.
Har kommit ihop mig med en av mina bästa och äldsta vänner så skogsturen var balsam för skallen :)
 
Men nej vad trist :(
Har funderat på hur det gått för er.
Hur är framtidsutsikterna efter en ev op?

Framtidsutsikterna är positiva efter en sådan operation, många hästar blir helt bra. Det finns några som blivit bättre men inte helt bra men som jag fattade det ännu ingen som inte blivit bättre. Maltes har bara tätt på ett ställe och där lindrigt vilket gör prognosen ännu bättre såklart. Så jag hoppas väl nu på att allt ska vara glasklart på måndag och att försäkringen säger ok till op! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 272
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 260
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp