10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lovise Tack så mycket, det är nu 21 dagar sen hon slutade sin brunst så jag tycker den bör komma. Brukar aldrig gå såhär lång tid annars ju :p
Ändå har hon en valack och en unghingst i hagen bredvid henne, hon får komma in på dagarna en sväng också i samma stall där hingsten står en sväng också för att vänja henne vid honom också.

Väldigt trevlig hingstägare som verkligen är mån om stoet också, hon förklarade allting och visade oss omkring överallt osv. Riktigt spännande och trevligt!

Men jag måste erkänna att jag längtar ihjäl mig. Min tanke var att hämta hem henne efter att man kollat henne på 16-17 dygnet, men eftersom hon fortfarande inte brunstat funderar jag på och plocka hem henne efter betäckningen iallafall.
Dock blir det drygt om hon INTE tagit sig!

Min snutta!

Ja luckan det var läskigt, snacka om att JAG hade ont i magen efter det. Hoppas verkligen inte det blev något "men" nu. Men hon var cool i transporten som sagt så förhoppningsvis inte. Men stackare alltså :(

--------------------------
Ni är jättefina =D Håller med om att sadeln ser riktigt riktigt skön ut!
Det där med längd av stigläder är alltid roligt, jag brukar oftast rida med för långa nu för tiden, förr med förkorta då jag var mer hoppryttare vilket jag inte direkt är idag :p
 
@Molin håller tummen för att hon kommer i brunst snart och att det tar sig :)
Ang luckan så körde jag alltid med den stängd förr. Men så hade jag en transport där den var svår att få att klicka i hålet ordentligt. Så vid en körning trilla den ner med en smäll, Våd stod som ett ljus den åkturen och sen har jag aldrig stängt den igen. Han åker mycket bättre med den öppen :)

@Lovise sadeln ser grymt skön ut. Jag har börjat leta dressyrsadel oxå, ska ev prova enligt helgen som jag hoppas på. Rider helst i hoppsadel, men skulle vilja ha en bra dressyrsadel igen.
Mitt tips är att länga ett hål i taget. Alltså rida med vad som känns som det längsta som går, när det känns ok så länge jag ett till. Och vips så är det nästan (nästan! ;) ) konstigt att rida i hoppen igen :p
 
Idag var det dags för träff med inkörkingsgruppen igen.
Värmde upp med att åka med min tränare och hennes unghäst på träning för A.Eriksson. Mycket intressant!!
Sen hem och packa in Våd i transporten. Går så himla bra att både lasta, köra och lasta av själv nu. Supernöjd!
Träningen gick bra. Nu är han lugn från första stund så behöver inte ägna tid åt att få honom att skritta och inte skutta runt. Han accepterar linorna allt bättre. En lång bit kvar innan vi sätter nått efter honom, men vi gör framsteg. En annan i gruppen skall göra KBI om 2 månader och börja känna av stressen. Känns bra att ha en tjuvparning och inte behöva fundera på sånt utan låta det ta den tid det tar :)
 
I söndags tränade vi dressyr. Förra gången gick det inget vidare... Eller snarare så fick vi en hel del att öva på, känslan var värdelös men det var tydligen helt ok.
Denna gången gick det såååå mycket bättre! Förra gången var det som att rida på en betong kossa - noll rörlighet. Nu gick det både att ställa och gasa ;)

Fick en väldigt trevlig känsla, det är viktigast för mig. Det är bara mängder med grundarbete som gäller, gas och broms ska funka och såklart ska det vara bra takt och balans i allt arbete.
Är så himla skönt att ha hittat en tränare som tänker på samma sätt som jag gör när jag rider själv.
Extra kul när man får beröm för det man gör :D

Tränaren tyckte att det var synd att hon var så liten för att "dom internationella domarna föredrar stora hästar". Vilken tur att jag inte har några planer på att rida internationellt då:D
Annars så tyckte han att jag skulle våga rida framåt lite mer så att hon inte backar till stödet i handen utan går fram till det. Ingen stress och långsiktig planering, höll jag mig till det så trodde han att jag skulle få en snygg häst (finast i världen redan, förstår inte alls vad han pratar om :idea:) som höll i många år framåt. :love:

Sorry för den långa utläggningen :D
 
Idag var det dags för träff med inkörkingsgruppen igen.
Värmde upp med att åka med min tränare och hennes unghäst på träning för A.Eriksson. Mycket intressant!!
Sen hem och packa in Våd i transporten. Går så himla bra att både lasta, köra och lasta av själv nu. Supernöjd!
Träningen gick bra. Nu är han lugn från första stund så behöver inte ägna tid åt att få honom att skritta och inte skutta runt. Han accepterar linorna allt bättre. En lång bit kvar innan vi sätter nått efter honom, men vi gör framsteg. En annan i gruppen skall göra KBI om 2 månader och börja känna av stressen. Känns bra att ha en tjuvparning och inte behöva fundera på sånt utan låta det ta den tid det tar :)
Och ni gör framsteg i typ alla dicipliner som finns. :bow:
Vad är KBI?
 
Och ni gör framsteg i typ alla dicipliner som finns. :bow:
Vad är KBI?
Tack :o:D
KBI är förkortning av körbarhetsintyg som är en form av bruksprov för nordsvenskar (och ardenner). Domaren bedömer anspänning, frånspänning, igångsättning, halter, temperament, dragteknik, lydnad och samarbetsvillighet. :)
Helt enkelt ett sätt att testa nordsvensk nordsvenskens förmåga att utföra det den är avlad för. Våd hade uppskattat ett hopp-prov ;)
 
Tack :o:D
KBI är förkortning av körbarhetsintyg som är en form av bruksprov för nordsvenskar (och ardenner). Domaren bedömer anspänning, frånspänning, igångsättning, halter, temperament, dragteknik, lydnad och samarbetsvillighet. :)
Helt enkelt ett sätt att testa nordsvensk nordsvenskens förmåga att utföra det den är avlad för. Våd hade uppskattat ett hopp-prov ;)
Tackar för svar. Misstänkte att det var något liknande. Tur att du vet att Våd är bäst utan något prov. :up:
 
Jag red igår kväll. Det blev överslag i mitt skadenojande för jag red trots att A. var tjock i ett bakben :nailbiting:. Det var omöjligt att palpera för hon var superkittlig i båda bak, så jag tog henne på lina först och hon var helt ren. Då valde jag att ignorera det och red ett pass ändå. Hon kändes jättefin; mjuk genomsläpplig och reglerbar och jag kände mig riktigt snajsig och vältajmad. Ibland är det trevligt att inte ha spegel eller film-/fotobevis utan få leva kvar i villfarelsen att det ser lika trevligt ut som det känns :angel:.
Vi diskuterade lite om nödvändigheten i att gå undan för höger skänkel, i synnerhet i skritt, men det fick jag igenom efter en stund. Det är med all sannolikhet jag som gör något vajsing med kroppen, men i bland känner jag liksom att hon bara får acceptera att jag inte rider perfekt och göra det ändå. En skänkel på betyder gå åt sidan och inget annat!
Kylde benet ordentligt efteråt, så får vi se hur det ser ut idag. Idag får hon vara och i morgon tänkte jag skritta ut.
 
@KrullTroll
Tack, det hoppas jag med. Fattar inte varför hon inte kommer till skott när hon alltid hållit sina perioder om inte extra gånger vill säga :p = för täta.

Min lucka har aldrig åkt ner någonsin, jag lär ha varit för slarvig men vi hade för tusan kommit så långt också. Jag hade nog mer ont i magen än hon, så som det såg ut iaf. Men vi får väl se hur det blir och lasta henne vid hämtningen sen. Hoppas det går lika bra som dit.

En dum fråga, får man åka med luckan öppen? Jag fick höra förut att man inte får göra det :S Så har därför åkt med stängd eller med lite öppet (andra hålet). Det var även det jag gjorde nu, men stängde helt efter detta och då satt den kvar. Så det är antagligen att själva boxlåset kanske "skruvat" sig som dom kan ibland och då blivit för kort kanske? Lär kika på det iaf innan vi kör hem.

Vill helst inte behöva åka med helt stängd lucka bak om det är sol ute!
 
En dum fråga, får man åka med luckan öppen? Jag fick höra förut att man inte får göra det :S Så har därför åkt med stängd eller med lite öppet (andra hålet). Det var även det jag gjorde nu, men stängde helt efter detta och då satt den kvar. Så det är antagligen att själva boxlåset kanske "skruvat" sig som dom kan ibland och då blivit för kort kanske? Lär kika på det iaf innan vi kör hem.

Vill helst inte behöva åka med helt stängd lucka bak om det är sol ute!
Ja, man får köra med luckan helt öppen. Har florerat rykten om att det skulle vara olagligt i alla år jag kört transport. Men det är fullt lagligt :)
 
Ja, man får köra med luckan helt öppen. Har florerat rykten om att det skulle vara olagligt i alla år jag kört transport. Men det är fullt lagligt :)

Härligt, bra och veta =D
Har som sagt hört att man inte får det, men bra och veta annat ifall det skulle vara något någon gång.

----
Jag kan säga att jag avskyr och vara utan häst! Och inte nog med det, tog inte ens 1 dygn hemma i Sverige och så blir jag sjuk :( Så ligger här hemma med gud vet vad och saknar min häst så förbannat mycket!

Ingen uppdatering idag om henne heller, vill bara få hem henne nu..
 
Säg den lycka som varar... :(
Royal blev åter halt och vid återbesöket i tisdags så visade det sig att han har förändringar fram på hovbenet på båda fram och strålbenet vänster fram. Vi jämförde med plåtarna uppfödaren tog när han var 2.5 år gammal, där han skulle vara helt ren enligt denne. Men där fanns skelettförändringarna redan då såg vi klart o tydligt. Jag var dum och litade på säljaren och kontrollerade aldrig plåtarna, då han är en känd och stor dressyrryttare i Sverige. Men så fel man hade :(

Royal har dock svarat bra på behandlingarna, så vi behandlade ytterligare en gång. Han har nu specialskor med extra allt. Så vi ska sakta sätta igång honom igen och återbesök om 4 veckor. Så får vi se vilket håll det går åt. Med rätt skor, varierad träning, ett träningsupplägg speciellt efter honom, rätt foder osv, så finns det ändå hopp:heart Så ja, vi lever på hoppet nu.
Nu går han ändå i stor gräshage med de äldre valackerna och njuter om dagarna. Ville inte sätta honom i en liten ruta igen:cry: Han är nog som lugnast i den stora hagen dessutom, går o äter gräs och myser, som hann ska:)

Min älskade vackra jätte, det är han och jag för alltid ju:heart
13394181_10154180688496067_4940530701458799133_n.jpg

Citat av Kung Royal, när han hade boxvila två dagar och körde med matte som packade 5 kilos påsar med gräs... :angel:
"Om inte du kan komma till gräset, får gräset komma till dig"

Han har fyllt 6 år oxå, samma dag som syrran tog studenten :banana:
13332790_10154168607346067_7815219553762249557_n.jpg
*Men nej så tråkigt! Håller tummarna att han svarar bra på behandlingen. :( Grattis på studenten!
 
Hugo har haft sin semester nu och nu kommer vi tillbaka, planerar att lägga en semester i slutet av sommaren också. Nu går han dock på bete dygnet runt så jag passar på att utnyttja lugnet. :p

Han ska ridas in på bett nu också, så planerar att börja rida mycket slalom (vilket han hatar) och sen börja rida ut när styrningen sitter. :)

Ser lite/väldigt komplicerat ut när man har två träns :D (och ja, jag borde ha tagit av pannbandet på ett av tränsen men glömde, sen var hovis ut igår så hovarna är inte farligt långa längre som på bilden)
iZIHcnw.jpg

egUoqFI.jpg
 
Haha detta kommer få mig att låta som värsta nybörjaren men jag vet inte om ridpasset idag gick bra eller inte.. xD

Det började inte så bra då Max bara ville springa iväg i världens tempo hela tiden och var hård i höger sida.
Men sen så försökte jag tänka på att jag ska vara suuper avslappnad och då speciellt i mina axlar-armar-händer då jag har en tendens till att dra upp axlarna och bli spänd.:banghead:
Och när jag började göra det så slappnade hela Max av och började söka sig neråt fast jag höll en stilla hand.
Sen när jag saktade av till trav efter första galoppen kände jag något jag aldrig känt på Max innan. Det är lite svårt att beskriva men ska försöka göra mitt bästa.

Det kändes som att framdelen blev sjukt stor och uppåt, som om jag satt i en uppförsbacke. Och så kändes det nästan som om han satt på rumpan ^^. Nej men det kändes som rumpan var i marken eller vad man ska säga?
Var det som han trampade under sig? Haha känner mig så dum nu.. :nailbiting:

Men ingen av mina andra hästar har gjort så? utan där har man bara känt att ryggen lyfts ??
Helt förvirrad haha..

Och nu innan någon säger något så tränar jag dressyr för tränare med Max :D. Så jag har hjälp. För han är så känslig för hjälperna och vikten. Så känner det är bäst med en tränare redan från början :o
 
Roligt att läsa om er alla.

Här går det segt som satan. Styrketräning, styrketräning och styrketräning. Vi har kommit igång och småhoppar serier på böjt spår för att riktigt komma åt och aktivera rätt.

Har ute laser för att köra igenom och han svarar riktigt bra på detta. Så i höst räknar vi med att komma ut på tävlingsbanan. Nu blir det till att "hårdträna" istället
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 018
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 056
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 262
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp