10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack till @mooi, @KrullTroll och @aida för er empati och pepp. Det kanske var en rätt normal reaktion ändå då.
@KrullTroll, vad roligt med framsteg på träning och bra med lärdomar från tävling. Det ger utveckling (säger hon som inte kan ha EN person som ser på utan att förvandlas till en istapp :angel:)!
@aida, hon ser galet fin ut. Som en gummiboll!
Nu har jag fått lite filmat och input från vännen rider för samma tränare. Det mesta är lite off, ja. Det har blivit en glidande skala under det här halvåret. Det är trist att det är så svårt att korrigera spänningar på egen hand. Det blir ju gradvis det nya normalläget :banghead:. Men det går ju att komma tillbaka. Kroppen minns ju och kan ta korrigeringar. När jag blev påmind så hittade jag ju snabbt rätt, men jag faller ju tillbaka lika snabbt igen också, tyvärr.
MEN! Hen gav mig ett nytt positivt förhållningssätt som jag ska ta med mig; Nu har jag givit hästen en jättebra grund. Hon är musklad och klar i knopp och kropp efter min försiktiga matchning och unghästridning :angel:. Nu är det dags att komma till ridning! Att göra det som jag längtat efter i tre år! Korta tyglarna och rid! :D He, he. Hästen svarade fint och jobbade på och orkade hur bra som helst. Hon blev snabbt lösgjord och eftergiven när jag bad om det och höjde kraven på att hon skulle vara på hjälpen :p. He, he igen. Jag har helt uppenbart fastnat lite i "bebisfällan" och det har ju hästen inte lidit av, faktiskt. Men nu är det dags att börja ställa lite krav och fortsätta vidare från grundridningsnivån!
Jag är ju bara så jäkla rädd att jag ska fastna i handen och glömma bålen, när jag kortar tyglarna, vilket alltid varit mitt problem. Jag har väldigt hög grundspänning i kroppen och blir lätt låst i bröstrygg, axlar (framåtroterade) och då såklart även i arm och hand samtidigt som bålen blir inaktiv. Därför har jag medvetet i princip enbart ridit lång och låg och fokuserat på att rida för sitsen för att inte börja handrida igen så länge som jag inte har någon som kan korrigera...
Men jag får stanna och rätta mig själv ofta under passen helt enkelt.
 
Nu har jag givit hästen en jättebra grund. Hon är musklad och klar i knopp och kropp efter min försiktiga matchning och unghästridning :angel:. Nu är det dags att komma till ridning! Att göra det som jag längtat efter i tre år! Korta tyglarna och rid! Jag har helt uppenbart fastnat lite i "bebisfällan" och det har ju hästen inte lidit av, faktiskt. Men nu är det dags att börja ställa lite krav och fortsätta vidare från grundridningsnivån!

Det här hade jag också kunnat skriva, jag har också svårt att komma ur "bebisridningen" och faktiskt ställa lite krav. :p Försöker tänka på det, men det är lätt att trilla tillbaka i gamla vanor.
Kaprifol har precis fått en liten minivila efter alla våra terrängträningar och hoppträningar och nu har jag äntligen bokat in träning för en dressyrtränare så nu kör vi dressyr för hela slanten en period, det behövs! Träning på torsdag :)
img_1913.jpg

img_1967.jpg
 
Ja, att "bebisrida" känns som ett genomgående problem :p
Jag har två tränare som gör sitt bästa för att jag ska komma ur de tänket.

I måndags var vi hos bäste-tränaren igen. Ställdes lite mer krav denna gång och Våd som är en smart kille har funderat ut sätt att komma ur det här "jobbiga" med att faktiskt jobba och använda sina muskler på rätt sätt. Men kände att jag kom åt honom bra, och han kunde tom tåla korregering utan att krypa in i offerkoftan :D Och när jag väl får till alla pusselbitar så är han sååå härlig att sitta på :love::love:
Men satan vad det kräver av mig att ha en så känslig häst. Räcker att jag spänner eller slappnar av i en muskel så händer det massa hos honom, både i positiv och negativ bemärkelse. Men satans vad kul det är när man får till det :banana:

Igår var vi på utflykt till kompisen som hjälper mig köra in Våd. Vi tog en ridtur ihop som innefattade långa härliga galopper och sen lite plask i sjön som avslutning :love:
13406775_10153817143948789_1609017614987740722_n.jpg

Min och hennes valack är så härliga ihop. Knappt träffats men är som två småungar som bara sugs till varandra. Funderar på att ställa Våd där nån vecka i sommar för lite "sommarkollo". Det finns så fantastiska ridvägar där :love::love:
Om hans lilla flock överlever utan honom. När Våd är i hagen är det inga bråk, bara lek. Men det räcker att jag tar på honom grimman så börjar de andra två sura på varandra och kivas :meh: Var samma i den lilla flocken han gick med i vinterhagen. Är ju skönt att ha en häst som bringar lugn i hagen, men blir lite förundrad över de andras beteenden O_o
13406811_10153816053293789_8446927591353574875_n.jpg
 
Skönt att läsa att jag inte är ensam med bebisridningen :D.

Och jag tänker att hellre rida lite för länge med låga krav än kräva för mycket för fort.
Fast när jag fick det påpekat för mig så ser jag ju att min sexåring inte är en fyraåring som behöver gå i remontform längre. Hur lugnt tagen hon än är ;).

Nåja. Hon fick vara i fem dagar för jag behövde landa lite efter känslostormen och ägna mig åt stundande skolavslutningar.

Jag red ett pass igår, först ut på stigen längs med ån och sedan tjugo minuter eller så på ridbanan. Hästen kändes fin och genomsläpplig och jag korrigerade axlarna typ hela tiden. Det känns så självklart nu och det stör mig att jag inte känt av att jag roterat dem, men det smyger sig väl på... Bara att kämpa vidare. Härlig häst har jag i alla fall!
 
Säg den lycka som varar... :(
Royal blev åter halt och vid återbesöket i tisdags så visade det sig att han har förändringar fram på hovbenet på båda fram och strålbenet vänster fram. Vi jämförde med plåtarna uppfödaren tog när han var 2.5 år gammal, där han skulle vara helt ren enligt denne. Men där fanns skelettförändringarna redan då såg vi klart o tydligt. Jag var dum och litade på säljaren och kontrollerade aldrig plåtarna, då han är en känd och stor dressyrryttare i Sverige. Men så fel man hade :(

Royal har dock svarat bra på behandlingarna, så vi behandlade ytterligare en gång. Han har nu specialskor med extra allt. Så vi ska sakta sätta igång honom igen och återbesök om 4 veckor. Så får vi se vilket håll det går åt. Med rätt skor, varierad träning, ett träningsupplägg speciellt efter honom, rätt foder osv, så finns det ändå hopp:heart Så ja, vi lever på hoppet nu.
Nu går han ändå i stor gräshage med de äldre valackerna och njuter om dagarna. Ville inte sätta honom i en liten ruta igen:cry: Han är nog som lugnast i den stora hagen dessutom, går o äter gräs och myser, som hann ska:)

Min älskade vackra jätte, det är han och jag för alltid ju:heart
13394181_10154180688496067_4940530701458799133_n.jpg

Citat av Kung Royal, när han hade boxvila två dagar och körde med matte som packade 5 kilos påsar med gräs... :angel:
"Om inte du kan komma till gräset, får gräset komma till dig"

Han har fyllt 6 år oxå, samma dag som syrran tog studenten :banana:
13332790_10154168607346067_7815219553762249557_n.jpg
 
@Van Remo Så himla tråkigt :( Har också gått på den smällen. Beklagar men håller alla tummar och tår på att han blir bra!

Jag har själv fastnar lite i mitt tänk..
Vet inte om jag tyckte om att rida för dressyr tränaren jag hade sist.. Men ska kanske prova en gång till?
Sen har jag så svårt för att lägga upp ett "rid schema" till oss och känner att jag hade velat/behövt lite hjälp med det. Men till vem går man då?

Sen har Max varit lite snorig den senaste veckan, dock bara när han rör sig? och är genomskinligt. Ingen feber heller så tror inte det är något farligt men han har fått vila från ridningen och bara gått promenader :).

Här löshoppar han 1.10 utan problem :love: ( Innan han blev snorig ) dålig kvalite..

 
@border_kelpie Beroende på vad det var som inte kändes bra med tränaren, så hade jag nog testat nån gång till. Det kan ta ett par gånger att lära känna varandra tycker jag.
Men känner man att man har helt olika tänk och är säker på att man inte vill ändra sig till hur den tränaren resonerar, så är det kanske bättre att se sig om efter en som passar sig själv bättre.
Sen gillar vi ju olika, jag gillar tränare som är ganska tuffa, mot mig då, inte hästen. Andra gillar tränare som är lite mildare, men då blir jag slapp.. så det är ju en del som ska stämma :)
 
@Lovise hur gick träningen? :)

@Van Remo fy fan vad trist :( var det stora förändringar? Och var de mycke värre än när han var 2?
Den röda jätten måste ju bara bli bra igen. Men antar att han har sin storlek emot sig :down:
Fult gjort av säljaren oxå, att man alltid ska behöva lära sig den svåra vägen :mad:
Håller alla tummar för er!!!:heartheart
 
Det gick bra, tackar som frågar! @KrullTroll Jag red för den här tränaren ett par gånger innan vi flyttade till gården för lite drygt ett år sedan, och hon tyckte vi hade gjort framsteg och utvecklats sen dess, puh! Haha. Vi jobbade mycket på att hon ska böja sig lite mer ordentligt på voltspåret och följa mina tageltag lite bättre för att bli lite mer avslappnad/eftergiven i framför allt halsen (som gärna blir lite stjärnkikare fortfarande). Lite sitskorrektioner också såklart, rider ju fortfarande dressyr i hoppsadeln dessutom och det är ju inte helt optimalt känner jag. Jag har dock provat ut en dressyrsadel och hämtar den troligtvis IDAG! Ska bli väldigt spännande :D
13445970_10153576596041128_1714578839_o.jpg

13446341_10153576597556128_2128632175_o.jpg
 
Åh så stolt man kan vara över sin lilla häst! Deras andra 1 m start i avd. A och de slår till med en andra placering! Så lugnt och kontrollerat men ändå snabbt! :banana:
Och första 110 starten någonsin slutar me 4 fel, i värmen. Ryttaren sa att de kändes som han blev lite chockad efter första hindret att de var högre men sen hoppade han på. Lite vingligt och rädd för tidtagare som står vid staketet men väldigt nöjd med första gången på den höjden.
De var ordentligt varmt så han var lite matt men fick vakna till hoppningen och ärevarvet var kul :D

Men hallå där! NTR är ju i mina hemtrakter! ;)
Superfin runda! :love:
 
För första gången på 2-år är min donna helt friskförklarad! Inget igångsättningsschema, ingenting! :banana:Mer än att Mr landslagsveterinär tyckte att vi skulle ha tävlat innan rutinkollen i nov/dec.... :nailbiting:

2016-06-18-1728_576568862a6b22751fb40178.jpg

Nu jobbar vi för fullt med att bygga upp styrka och kondis. Många svängar till galoppbanan har det blivit, fler lär det bli. Tog transporten bort en dag (hela 7min bilresa) bara för att jag kunde. Perfekt träning, båda köra själv och lasta själv. Tur att det går att sadla i transporten, annars hade jag fått rida barbacka :D
Vi har hunnit med att pass för favvo tränaren också! Hon var så duktig min lilla prinsessa:heart Stel som få men det är inte så konstigt när man bara gått i skogen den senaste månaden...
Nytt pass imorgon, hoppas att det har hunnit hända lite med vår utvecklig sen sist. Har rannsakat min egen ridning och tagit tag i olater jag lagt mig till med:banghead: Det var välbehövligt...
2016-06-18-1727_57656878e087c35b456544f7.jpg

Klia lite mun innan avsittning.... Superskönt om ni frågar hästen, jäkligt kladdigt om ni frågar mig :D
 
För första gången på 2-år är min donna helt friskförklarad! Inget igångsättningsschema, ingenting! :banana:Mer än att Mr landslagsveterinär tyckte att vi skulle ha tävlat innan rutinkollen i nov/dec.... :nailbiting:

2016-06-18-1728_576568862a6b22751fb40178.jpg

Nu jobbar vi för fullt med att bygga upp styrka och kondis. Många svängar till galoppbanan har det blivit, fler lär det bli. Tog transporten bort en dag (hela 7min bilresa) bara för att jag kunde. Perfekt träning, båda köra själv och lasta själv. Tur att det går att sadla i transporten, annars hade jag fått rida barbacka :D
Vi har hunnit med att pass för favvo tränaren också! Hon var så duktig min lilla prinsessa:heart Stel som få men det är inte så konstigt när man bara gått i skogen den senaste månaden...
Nytt pass imorgon, hoppas att det har hunnit hända lite med vår utvecklig sen sist. Har rannsakat min egen ridning och tagit tag i olater jag lagt mig till med:banghead: Det var välbehövligt...
2016-06-18-1727_57656878e087c35b456544f7.jpg

Klia lite mun innan avsittning.... Superskönt om ni frågar hästen, jäkligt kladdigt om ni frågar mig :D

Så härligt med friskförklaring, förstår att du är glad :) Vad var det för diagnos hon fick av honom?
Jag åkte ju också till Jonas med min häst som varit halt en längre tid och inte verkar bli bra. Hon fick en annan diagnos av honom, kotledsinflammation istället för hasledsinflammation och knäledsinflammation som hon tidigare behandlats för.
 
Så härligt med friskförklaring, förstår att du är glad :) Vad var det för diagnos hon fick av honom?
Jag åkte ju också till Jonas med min häst som varit halt en längre tid och inte verkar bli bra. Hon fick en annan diagnos av honom, kotledsinflammation istället för hasledsinflammation och knäledsinflammation som hon tidigare behandlats för.

Hon hade KS enligt gamla vet samt kroniska inflammationer i båda carpus, dom kunde inte göra mer för henne... Jonas tyckte att KS inte var något att bry sig om, det var så lite. Lite spänd i ryggen men där satte han några sprutor i musklerna. Han tömde även kotleden vf på gammalt klägg och sprutade med tuppkam etc. Han hittade också ett fragment i hovleden men det ligger mer eller mindre utanför leden så den bör inte störa henne enligt honom :)
 
@KrullTroll ¨
Förlåt för sent svar men har som sagt varit i kroatien i 2veckor och kom hem i natt. Har iof hatf internet där borta men har inte varit in på buke.

Lastningen gick så jävla bra om jag får säga det =D
Jag och min kompis kommer till stallet strax efter 06.30 och Miraz och en del till av hästarna står nere vid ligghallarna så det var skönt.

Vi fixade till med släpet och packade alla saker sedan plockade jag ut Miraz, hon fick sig en liten borstning av mig innan vi sen klev in i transporten.
Ingen träning på 1v, heller inte gjort mer än upp på rampen två sista gångerna men det tog inte ens 10-15min så klev hon rätt in =D Så himla duktig alltså!

Färden dit gick också så sjukt bra, stod så snällt och still där bak, man kände inte av henne över huvudtaget förutom 1 gång, på en raksträcka, då hoppade hela transporten till bak så vi fick lov att stanna en bit därefter (så fort det fanns en sådan möjlighet) och när vi kikar in i transporten så tittar hon bara på mig och jag ser att bakluckan fallit ner :o Övre luckan alltså, den har släppt och fallit ner, fattar ni vilken jävla smäll det lär ha vart?? :o :o

Inte konstigt att hon hoppade till där bak alltså! Stackars häst :(
Hon fick lite morot när vi stod där inne, klappa om henne lite också. Så skönt att hon inte tog åt sig mer än "bara" hoppet just då luckan fall ner.

Men sen var det lugnt igen, hon stod lugnt och snällt resten av vägen.

Sen har allt gått bra, ingen brunst ännu dock. Vi väntar, den borde ha kommit nu.
 
@Lovise den ser skön ut! Vad är det för någon?
Ser ut som om du skulle behöva länga lädren ett gäng hål så du kommer ner i den ordentligt. Ett tips är att rida några pass utan stigbyglar så här i början, så du vänjer dig att länga ut benen :) Jag vet att det är sjukt svårt i början ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
15 789
Senast: Emuliiaa
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 148
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 546
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp