10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket härligt "moment" det låter som! @KrullTroll Men tråkigt med stallet, du har ingen annan i närheten som rider, tänker man kan lasta och åka till varandra och rida ihop? Inget man gör varje dag direkt, men det är ju samtidigt kul att prova andra ridvägar nån gång ibland. Jag kan komma och rida med dig annars! :D Haha.
 
Härligt att läsa om er alla :)

Idag var hovis ute och slog på Nilmars tappsko så idag måste jag ta en liten svängom på ridbanan. Kan ju erkänna att lusten till det är inte direkt stor. Tycker jag känner att han blir sämre men tror det är inbillning.

Nej det är bara att rida på är det något så kommer det fram eller rids bort. Denna hästen kan ju inte vila då blir han sämre.
Kör varannan dag ridning. Joggar på ridbanan rullar över lite småhinder, bommar ja styrketräning.

Kan någon ge mig motivation? Just nu känns det som om jga bara vill krypa ner i sängen och sova

Uch vet hur de är! Hoppas det blir ordning snart för er!

Min Maltes sparkade sig själv i hagen för typ en månad sedan och har tagit de lugnt sedan dess med bara skritt. Som tur var ingen sena skadad bara blödning ikring så nu har vi fått OK från vet att jogga igång eftersom de såg Ok på ultraljud senast :)

Hoppas de kan hålla hela vägen denna gång, smått jobbigt att aldrig få komma vidare!

Bild från senaste återbesöket på kliniken :love:

201671022403212611226986_sbig.jpg



Testade en ny röd outfit (Falsterbofynd) när jag äntligen fick sitta upp igen förra veckan :)

20167910111385921226986_sbig.jpg
 
Vilket härligt "moment" det låter som! @KrullTroll Men tråkigt med stallet, du har ingen annan i närheten som rider, tänker man kan lasta och åka till varandra och rida ihop? Inget man gör varje dag direkt, men det är ju samtidigt kul att prova andra ridvägar nån gång ibland. Jag kan komma och rida med dig annars! :D Haha.
Jo, finns en tjej i grannstallet som jag rider med och även min körtränare som har nordisar 10 min med bil bort. Det är det jag lever på typ :p
Och nån gång i halvåret åker jag till andra sidan stan till gamla stallet och rider med folk däromkring. Så är ju inte helt ensam :)
Du får jättegärna komma!! :D:D Hade varit hur kul som helst!! :banana::banana:
 
Bildbombar lite från senaste tiden i brist på annat :)
13606723_10153862655508789_5996900293357690573_n.jpg

Nya sadeln :love:
13507214_10153851123753789_420177926052909346_n.jpg

Rak rygg? :wtf:
13512116_10153851124108789_1123015764396539728_n.jpg

13502032_10153851124058789_6972309187641401989_n.jpg

Sommarflocken :)

13450115_10153833078848789_8001347311755080559_n.jpg

Häromveckan hade jag slitit och dragit ut en massa bommar för en käck övning jag hittat. Sen hittade jag Våd sån här i hagen....:cautious::meh::wtf:
Båda sidor såg likadana ut, svart bälte i rullning....Vart ingen ridning den dagen
 
Bildbombar lite från senaste tiden i brist på annat :)
13606723_10153862655508789_5996900293357690573_n.jpg

Nya sadeln :love:
13507214_10153851123753789_420177926052909346_n.jpg

Rak rygg? :wtf:
13512116_10153851124108789_1123015764396539728_n.jpg

13502032_10153851124058789_6972309187641401989_n.jpg

Sommarflocken :)

13450115_10153833078848789_8001347311755080559_n.jpg

Häromveckan hade jag slitit och dragit ut en massa bommar för en käck övning jag hittat. Sen hittade jag Våd sån här i hagen....:cautious::meh::wtf:
Båda sidor såg likadana ut, svart bälte i rullning....Vart ingen ridning den dagen

Hahaha alltså sista bilden! :laugh::laugh:
 
Vi avslutade vilan idag med lite longering. Han har ju vilat tre veckor helt och så några veckor till utan hoppning planerar vi framöver. Tänkte köra honom imorgon. Vet inte om jag kan rida mer nu innan de är dax.. För min del hade han gärna fått vila senare på sommaren men han ville nu så då fick det bli så. Verkade till framhovarna idag också och det gick bra. Satt på en pall med Talladin lös i boxen och hoven i knät. Han stod snällt och väntade och pussades lite ibland. Tyvärr ingen som fotade men de såg tydligen rätt mysigt ut. Har svårt att böja mig framåt så om jag skulle göra som vanligt så hade de inte gått, inte ens med min lilla mage..
 
Uch vet hur de är! Hoppas det blir ordning snart för er!

Min Maltes sparkade sig själv i hagen för typ en månad sedan och har tagit de lugnt sedan dess med bara skritt. Som tur var ingen sena skadad bara blödning ikring så nu har vi fått OK från vet att jogga igång eftersom de såg Ok på ultraljud senast :)

Hoppas de kan hålla hela vägen denna gång, smått jobbigt att aldrig få komma vidare!

Bild från senaste återbesöket på kliniken :love:

201671022403212611226986_sbig.jpg



Testade en ny röd outfit (Falsterbofynd) när jag äntligen fick sitta upp igen förra veckan :)

20167910111385921226986_sbig.jpg


Jösses vilken skönhet =D
Vad skönt att det går framåt och att det såg bra ut!

@KrullTroll haha verkligen helmysig bild den sista :p Så härligt och ta sig an en sådan lortis när dammet flyger överallt efter den torkade leran :p
 
Wiiie nu är min bebis (får man säga det till dom nu?) :p färdigbetäckt, hon tog ett språng till idag men det är sista för dom tror hon är på G ur brunsten snart och det stämmer.. Hon brukar hålla 7 dagars brunst vilket är på fredag.

Så detta blev riktigt bra, två väldigt fina språng och livmorden och allt såg superfint ut så dom tror verkligen på att hon tar sig nu.
Det återstår och ser, ultraljud om 2½ vecka... Jag är redan nervös som tusan :o

Men det bästa av allt är att jag får hämta hem henne imorgon, ÄNTLIGEN =D Får ha henne kvar till kollen men nej, jag vill ha hem henne nu. Saknar henne så enormt mycket.
 
@Molin Spännande väntan nu då!

@KrullTroll Då får vi ta och planera in nåt! :D

Tömkörningen igår gick bra, Kaprifol var lite matt men jobbade ändå på bra tycker jag. Tränaren var också nöjd och Kaprifol blev lite introducerad till "bogen in" på töm, jättekonstigt och fattade inte alls först men det gick bättre och bättre :) Nu har vi en till tömkörningsträning inplanerad till nästa vecka och sen åker jag till Irland en dryg vecka så då blir det ca 2 veckors ledighet för Kaprifol.
img_4324.jpg
img_4363.jpg
img_4300.jpg
 
Ja...Man kan ju inte ligga på topp jämt :wtf:
Ska iväg på andra delen av sommarcupen i hoppning på lördag och tänkte småhoppa lite idag. Hade hoppträning förra veckan som gick grymt bra! Hoppade då rätt svåra övningar och Våd bara löste. Men idag satte jag upp en enkel kombination och två enkelhinder. Inga större krav, ville bara rulla över lite lugnt.
Han kändes bra men inte helt framme för skänkeln i uppvärmningen så jobbade med att få fram honom och få honom emellan hjälperna. Kändes ok och vi började hoppa. Hoppade två ggr sen började han vika av, vilket han aldrig gör. Han brukar hoppa ur alla vinklar och lägen.
Att tillägga är att jag provat att rida i sprenger bb-stigbyglar det sista, men känner att de inte är nått för mig. Min skänkel blir alldeles för instabil och jag kommer inte runt honom ordentligt. Så testade idag att byta till mina gamla vanliga under passet, och jag kände med en gång att jag blev stabilare och kom åt honom bättre. Gjorde några bra och ok språng och avslutade där.
Nu ska vi lulla i skogen i två dagar och så hoppas jag att den där braiga känslan infinner sig på lördag igen :)
 
@KrullTroll Vad skönt att det gick bättre på slutet!
Du ska se att det blir bra på lördag :)

Jag har fått hem min fina tjej idag och jag är överlycklig, hade kunnat stå och gosa ihjäl mig med henne när vi kom fram till hingsthållaren. Miraz stod inne i stallet och mumsade hö i boxen då det regnat/sol/regnat osv under dagen idag.

Hon spetsar öronen framåt när jag kommer in och hälsar på henne och när jag kommer fram till henne så lägger hon huvudet på axeln och kramar/myser med mig :heart Jag verkligen älskar denna häst, vi stod så en bra stund innan vi blev "störda"... Hehe

Allt har gått bra, tycker hon är suveränt duktig att lastas nu och att åka 3½ timma sådär när hon tidigare aldrig åkt mer än 40min är underbart!

Vi hann ju få av dom gamla stödbenen bak (enaxlad transport) innan vi körde ner henne och hann aldrig sätta dit dom nya så det var lite skakig när vi lasta ur där borta men idag, herrejävlar vad transporten ruskade runt sig, jag svängde ju runt henne när vi lastade ur henne hos hingstägaren för och slippa "bråka" med och backa henne, det är ju det hon tycker är lite läskigt med transporteringen, ingenting annat.

Men idag på hemmaplan vågade jag aldrig det för hela kärran bara skakade och gungade (vi måste ha råkat ställt oss väldigt galet för så pass mycket var det inte vid avlämningen) så jag ville hellre backa henne men hon ville vända så vi stod först och krånglade om det och det var läskigt tyckte hon men inte alls konstigt när transporten var så himla ostadig, men till slut backar hon helt klockrent ut, lugnt och försiktigt och blev väldigt nöjd över att vara hemma igen.
Absolut bästa backningen någonsin! Inget stöd ifrån någon som stod utanför utan bara med min röst.

Självklart är jag riktigt förbannad över att stödbenen inte hann dit innan, det var absolut inget planerat. Men nu hoppas jag slippa lasta henne fören efter att fölis kommit (om hon tar sig och det går bra med allt).

Hon har växt med lastningen, tar inte ens 10min och är superduktig!
Nu när det äntligen är hemma kan jag göra sista putsen och sälja den :p

Hur som haver, lite bilder ifrån ihopsläppet med en del av sina polare =D

160713._zpszl82xqvb.jpg


Hälsar på Victor :)
160713..._zpsglwzofeb.jpg

160713.._zpsilmlcqax.jpg


Mystjejen
160713_zpsg2vimnnz.jpg


Just det, hon verkar ha gått ur brunsten nu, kanske inte helt men ingen tendens till brunst nu vid ihopsläppet och det hade hon visat eftersom hon är väldigt sådan.
Dock blev hon irriterad på Victor en gång som följde efter henne så då pep hon till och gjorde en liten kick och samtidigt skvätte hon, så lite efterskvätt kanske är kvar, men ingen direkt brunst tror jag som sagt.

Hon brukar hålla 7 dagar exakt vilket är fredag, men verkar som hon kanske går ur lite tidigare..
 
@Van Remo håller tumme och hov för att det röda jätteguldet ska hålla!!:up:
Visade bilder från din insta för min man, och han som inte tycker att hästar under 170 är "riktiga" hästar vart lite smått förtjust. Han undrar dock vad en sån bjässe äter om dagen :D

@Diabetikern samma tumme och hov för er!! Och känner igen det där med att lusten sviktar. Våd är ju frisk och går bättre än någonsin, men ändå så är det nått som tar emot. Tror mycket handlar om att jag tycker det är så tråkigt att rida själv typ jämt, speciellt då jag står i ett stall med 10 andra hästar. Men de är mest hagprydnader av olika anledningar. I vissa stunder av tristess att inte kunna dela mitt intresse så har jag funderar över att byta stall. Samtidigt så trivs jag så bra och även Våd...Har annonser ute då vi var några tomma boxar så hoppas det kommer in lite aktivt folk. Fördelen är ju att man sällan behöver trängas i ridhuset :p

@Molin håller tummen för att det har tatt sig :)

Haha jaa han äter en ur huset kan man ju lätt säga iallafall :angel: Tack snälla för alla tummar ni håller för oss:heart
 
Skönt att hon är hemma igen @Molin
Bra ni fick till de på slutet @KrullTroll , kommer nog gå bra på lördag ska du se :)

Maltes var med på tömkörningsträningen i tisdags även om han bara joggas försiktigt, men man kan göra mycket i skritt och lite trav :) Maltes introducerades för sidförande på töm, de är så lättare att införa det på töm först, de förstår det så himla mycket enklare! Avslutade med att han gjorde bogen några steg in på töm längst långsidan :):up:

2016714717411691_sbig.jpg


201671471741910_sbig.jpg


2016714717412782_sbig.jpg
 
Det här med att lufsa lugnt i skogen utan krav..:wtf::angel:
Red ut med en annan tjej igår, skulle rida en slinga vi gjort 1000 ggr innan. Men så ville tjejen som var med att jag skulle visa en alternativ rutt på den slingan. Rutten går igenom skogen och över ett dike, ett dike Våd har skuttat över med både mig och sin skötare förr. Men igår var det sabeltandade tigrar i det diket för först skulle han inte ens gå nära utan reste sig på bakbenen om och om. Eller försökte, jag lyckades parrera de flesta försöken så det mest blev lätta studsar med fram. Men ett par ggr lyckades han dels med att ställa sig och hoppa rätt upp, men oxå att komma rejält högt. Enligt sällskapet lodrätt rakt upp så hon vart skraj för att vi skulle slå runt. Då valde jag att ge mig och hoppade av honom, hoppa över diken själv och han följde efter som om han aldrig gjort annat än hoppa det diket :cautious:
Turen fortsatte bra med trav och galopp på lång tygel utan att han stressade eller rusa så jag är ändå nöjd :D
Men funderade på om det skulle funka att måla honom vit och sälja till spanska ridskolan, för skolor ovan mark är ju inga pix för honom iaf ;)
För egen del är jag stolt över mig själv att jag inte blev rädd eller tappade tålamodet och blev arg :D just hästar på bakbenen är nog det mest obehagliga jag vet. Men gör nog mycket att jag för övrigt litar så stenhårt på honom och är trygg i det.

Idag är det skötarens tur att rida, hoppas hon får en lugn tur :p och imorn ska det tävlas :)
 
@Lovise visst är det härligt att kunna göra sånt själv :)
Med Våd som varit så stökig att köra med sin bomhoppande så är jag så jäkla stolt över oss att vi nu lastar och åker själva utan problem :p:D

@Catrool så fin han är!! Skulle vilja lära mig tömköra på riktigt så får nog kolla upp en kurs här omkring. Blir inspirerad av dig och @Lovise :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 264
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 244
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp