10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är vi på gång igen efter lite vila. Empa fick 2,5 veckors hel vila, sen skrittade jag några dagar, vila en vecka igen (jag var i London) och nu är vi på gång igen. Sommarens planering för träning och tävling är i fullgång och Empa känns fräschare än någonsin.

Vi har även roat oss med att testa nya bett/nosgrimmekombinationer. Har under de 2,5 åren hon varit min inte kunnat hitta det perfekta bettet. Jag har prövat allt tror jag, delade bett, raka bett, bett med rullar, gummibett, bett med silikonplattor, bett med parerstänger. Aachennosgrimma, remont, micklemträns osv. Ni förstår. Men nu äntligen tror jag att vi hittat rätt.
Om hästen själv får välja; för kort, tredelat, lite rostigt sweet-iron bett (som hon själv valt hur högt hon vill ha) med en bjässe stor pullarnosgrimma som sitter på det billigaste skittränset jag har...

Innan vi testade den vinnande kombinationen testade jag även kimblewick, inte för att hon är stark eller så. Bara för att jag började bli desperat. Det var inget vinnande koncept, fick en häst som inte vågade ta stöd i tygeln eller gå framåt. Så det försvann fort!

Och en liten bild på bästa vännerna, Empa och katten Tristan. Empa, skåneuppväxt tål inte bergslagsskogarna så hon går runt som en alien i hagen, för att inte få utslag stora som apelsiner, stackarn.
 
Hugo tuffar på i vuxenhäst-världen. Han hade sönder sitt träns så nu kör vi i repgrimma. Funkar lika bra, om inte bättre, det. :D
Sen älskar han att bli kliad, så sånt gör vi också.
f6295823beb5404f8ee5a5feabe8f17c.png
c6e91ffd53944220a40a4e0d84970586.png

5068c8d29d904e6a945fd7e4cc7d4fba.png
92816bddbe3d4b78ae781d6da189a5f3.png
e902b59494974f4fac34aef84d4ca0a1.png
 
Om hästen själv får välja; för kort, tredelat, lite rostigt sweet-iron bett (som hon själv valt hur högt hon vill ha) med en bjässe stor pullarnosgrimma som sitter på det billigaste skittränset jag har...
:rofl: tacksam häst...
Våd föredrar visserligen sitt micklem (som för mig var dyrt) men vad gäller bett så duger bara ett enkelt tvådelat med fasta små ringar från Börjes. Vet inte hur många andra vi testat, men han ratar allt. Upplever inte att vårt tvådelade är helt 100 heller, så är på jakt efter nått ännu bättre. Jag bygger ju upp ett rätt ordentligt förråd med bett iaf :p
 
Bett är ju roligt att ha ju :D Min bettsamling börjar också växa. på något konstigt sätt har jag dock 23 tusen olika tredelade bett i olika storlekar och variationer :rofl:

Stoet är jätteförtjust i raka gummibett och går som allra bäst. Tyvärr blir hon för stark men har nu hittat guldbettet. Flippanbettet. Satan vad hon trivs med detta.

Nilmar behöver jag nog börja fundera över på bettbyte. Han har en förmåga att dra mig ut sadeln när det börjar bli jobbigt/roligt och jag är för liten :D Han har ett jaktbett ( kimblewick) och jag vet inte riktigt vad jag ska prova för bett. Han behöver inte ha gummibett i alla fall :)
 
Det är guld värt att ha vänner med bettsamlingar har jag märkt, slippa köpa grisen i säcken :D
Våd vill ha ett bett som ligger still, men inte för still. 3-delade ratar han, de rör sig för mycket? Rakt bett rör sig för lite...
Ska testa ett nova, visserligen rakt men så mjukt så det ändå går att röra/böja på. Är oxå sugen på ett 2-delat med lock up, typ bombers. Men de är lite för dyra för att sen inte funka, så är på jakt efter ett begagnat eller ett att låna. Vilket verkar vara lättare sagt är gjort :wtf:

För övrigt är Våd nu en dröm att rida. Med tränarens hjälp har vi hittat nya tempon, tryck och en helt annan avslappning :love:
Igår fyndade jag mig en dressyrsadel, en bates till vrakpris. Säljaren hade helt klart inte koll på vad den var värd, eller så ville hen bara ha en snabb affär. Våd godkände den direkt så nu kan vi öva krumelurer på riktigt :D
 
@KrullTroll, grattis till lyckat dressyrsadelinköp. Nu blir det åka av!

Spännande med bettdjungeln hörrni. Jag har ju mest ridit på vanliga tvådelade i lite varierande storlekar och tjocklekar på mina hästar genom åren. Den förra tantalonan hade ett oledat tränsbett som hon gick trevligt i töm på, så hon fick variera lite åtminstone. Nuvarande donna var dock inte imponerad av det raka alls när jag provade, så hon slipper det. Hon har gått med ett megatjockt tvådelat Sprengerbett fram till nyligen, då jag bytte till ett tunnare anatomiskt dito, som jag upplever ger mig lite bättre finlir. Dock är hon inte riktigt lika tillfreds med det nya när hon går på lång tygel eller innan hon är helt igenom, men sedan går det bra :confused: . Jag rider utan nosgrimma för det mesta så hon kan ju gapa och protestera om hon vill, men hon verkar nöjd så jag kör på det nya ett tag.

Hästen har odlat sommarmagen i nästan två veckor medan jag har pysslat med annat; två av barnen har fyllt år, midsommartripp m.m.
Men ikväll fick hon komma ut i naturen för en en timmes skritt och jogg. Och hon kändes så fin, så fin :love:. Tidigare har hon kosparkat lite samt studsat och bytt bak i galoppen, mot den vid sommarhull nödvändiga svanskappan. Idag gjorde jag nya hål och kortade den rejält. Sadeln låg på plats och hästen sa inte ett pip utan verkade mycket tillfreds med arrangemanget. Jag tog ett varv i båda galopperna på volten vid hemkomst och hon fattade fint och galopperade avspänt. Skönt att det funkar. Det bådar gott för resten av sommaren för smalare lär hon ju inte bli än på ett tag... :angel:

Tränaren ringde idag och kan komma ut under sin semester. Så här glad blev jag::bump::banana::bump::banana:
 
@KrullTroll
En dum fråga, får man åka med luckan öppen? Jag fick höra förut att man inte får göra det :S Så har därför åkt med stängd eller med lite öppet (andra hålet). Det var även det jag gjorde nu, men stängde helt efter detta och då satt den kvar. Så det är antagligen att själva boxlåset kanske "skruvat" sig som dom kan ibland och då blivit för kort kanske? Lär kika på det iaf innan vi kör hem.

Vill helst inte behöva åka med helt stängd lucka bak om det är sol ute!

Jag glömde dra ner gardinen en gång och tyckte de var konstigt att han var orolig därbak. Brukar kränga till en gång per tur, antar de är när han kissar, men nu var de mer. Kom fram och insåg att jag glömt dra ner den, så nu vet jag iallafall att han vill ha det stängt!
 
Åh, ska hålla tummarna hårt för er! @Van Remo

Jag red dressyrträning igår igen och det går framåt tycker jag! Idag var det lite bogar som fladdrade hit och dit, men det ska väl gå att få ordning på dem också ;)

Och jag har längt ett hål på stiglädren i dressyrsadeln nu, haha! Just nu handlar det mest om att jag ska lära mig att inte dra upp benen hela tiden :p
img_8107.jpg

img_8164.jpg
img_8158.jpg
 
Härligt att läsa om er alla :)

Idag var hovis ute och slog på Nilmars tappsko så idag måste jag ta en liten svängom på ridbanan. Kan ju erkänna att lusten till det är inte direkt stor. Tycker jag känner att han blir sämre men tror det är inbillning.

Nej det är bara att rida på är det något så kommer det fram eller rids bort. Denna hästen kan ju inte vila då blir han sämre.
Kör varannan dag ridning. Joggar på ridbanan rullar över lite småhinder, bommar ja styrketräning.

Kan någon ge mig motivation? Just nu känns det som om jga bara vill krypa ner i sängen och sova
 
Idag har vi tränat! :banana:Det var så roligt!. Det fick bli sitsträning för att komma till rätta med olaterna efter ett halvår utan tränarens vakande öga. Det visade sig att det inte var sååå farligt, trots allt. Det stora var att jag vridit in låren något och därför inte kom ner riktigt i sadeln och det ledde till instabilitet i sitsen i stort samt låste bogarna o.s.v. När jag kom ner i sadeln kom det mesta på plats och sedan var det mest att peta lite här och där (och så den där bålstabiliteteten då, maaagstööödet, maaagen...:angel: )... Ja, alltså det finns ju massor kvar att jobba på, men jag kände att jag kom tillbaka till den sitsen jag hade tidigare i alla fall. Det var så himla roligt. Jag tror att jag har den bästa tränaren i världen :love:!
Det blev lite filmat med telefonen, men filmen gick inte att redigera från telefonen sedan. Jag ska föra över den till datorn vid tillfälle och se om jag kan få till det. Ni får nöja er med ett par foton från filmen så länge.
13620817_1584934931532363_2862624390379705241_n.jpg

13592591_1584934951532361_3641172494062699078_n.jpg
 
Här inne händer det grejer ser jag, vad kul =D

Här händer det äntligen lite också, Miraz har blivit betäckt idag, äntligen =D
Har gått riktigt bra och Miraz var så duktig.

Dom kommer prova igen på tisdag, men i övrigt så hämtar jag hem henne på onsdag. Längtar som bara den alltså :heart
 
Vi kämpar på och fortsätter kriga! Första galoppen igår. Han kändes så fin han kan göra i daxläget. Ridning varannan dag och korta mjukgörande pass med endast ett fåtal minuter trav/galopp, så är han så fin och mjuk han kan vara just nu, så det får jag vara nöjd med. Min kämpe giraff:heart

Våra specialskor med extra allt ska framöver bytas ut mot duploskor, hoppas detta gör underverk nu:nailbiting: Vet.besök om 2 veckor igen med, bara hålla tummarna:bump:

13669464_10154247009146067_6731173863267455670_o.jpg

13603369_10154247009176067_4236052498012618142_o.jpg

13653235_10154247009256067_703032215936209664_o.jpg

13667892_10154247009286067_4111934385372455352_o.jpg

13662244_10154247009271067_8456433090494672030_o.jpg

13640994_10154247009371067_29655629178789334_o.jpg

13653361_10154247009391067_2397676039163341327_o.jpg
 
Tummar hålls här också, @Van Remo!
Kämpa på @Diabetikern. Jag har full förståelse för att det känns motigt. Bättre tider stundar förhoppningsvis.
Vad skönt att betäckningen gick bra, @Molin.
Hoppas att det går lika bra på tisdag så att du får hem henne som planerat. Spännande, spännande att se om hon tar sig.
Jag rider på. Nyligen hemkommen efter skön uteritt i sena kvällen. Vi intervallar med kortare galoppsträckor i uppförsbackarna. Hej och hå säger tjock liten häst och pinnar på.
 
@Van Remo håller tumme och hov för att det röda jätteguldet ska hålla!!:up:
Visade bilder från din insta för min man, och han som inte tycker att hästar under 170 är "riktiga" hästar vart lite smått förtjust. Han undrar dock vad en sån bjässe äter om dagen :D

@Diabetikern samma tumme och hov för er!! Och känner igen det där med att lusten sviktar. Våd är ju frisk och går bättre än någonsin, men ändå så är det nått som tar emot. Tror mycket handlar om att jag tycker det är så tråkigt att rida själv typ jämt, speciellt då jag står i ett stall med 10 andra hästar. Men de är mest hagprydnader av olika anledningar. I vissa stunder av tristess att inte kunna dela mitt intresse så har jag funderar över att byta stall. Samtidigt så trivs jag så bra och även Våd...Har annonser ute då vi var några tomma boxar så hoppas det kommer in lite aktivt folk. Fördelen är ju att man sällan behöver trängas i ridhuset :p

@Molin håller tummen för att det har tatt sig :)
 
Som jag skrev ovan så tryter motivationen ibland. Men vi kämpar på med att sysselsätta oss med roligheter.
Igår var vi på klubben och tränade för bästetränaren och frågade om han ville hoppa upp och känna sig för. Våd är ju lite svår att bara sitta upp och rida på, så det var lite nervöst för mig. Men litar på min tränare och hans egna häst är lite likadan.
Våd var spänd och väldigt ifrågasättande till en början, tänkte inte släppa till nått ens halvbilligt. Men så plötsligt länger han ut och frustar upprepande, jag vart nästan tårögd av att se honom släppa på sina spärrar :o:love: helt otroligt hur man kan älska en häst :D
Sen satt jag upp och det kändes lite som Våd pustade ut när han kände mig på ryggen och sen jobbade han på som bara den!! Så nöjd!!:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 862
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 908
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp