Bukefalos 28 år!

11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Alltså shettisen är ju hur söt som helst! :D Jag vill också ha en sån där liten!

Sen, tordes egentligen knappt titta, jag får stora skälvan bara nån nämner upphakningar... Men det syns ju tydligt vid flera tillfällen hur han dippar tån och drar benet istället för att böja det. Som jag har förstått det så är det rätt vanligt bland unghästar som växer och ännu inte musklat sig riktigt. Det där ser ju rätt milt ut iom att han rör sig rätt obehindrat trots allt. Nu har ju jag bara mitt extremfall att jämföra med... Men jag skulle nog ändå kollat det, rådfrågat någon duktig. När jag ringde Ultuna första gångerna så förstod dom inte hur allvarligt det var för Koronn och försökte mest vifta bort det som ganska normalt. Däremot när dom sett filmen så ringde dom upp och var oroliga... Men det var ju på helt annan grund.

Ehm, vet inte riktigt vad jag fick ut av det där, men ja. Jag skulle ringt och rådfrågat nån duktig veterinär.


Supercassie: Grattis till tredjeplatsen!! Vilken SM-debut! :D
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag använder mest bara ofodrade regntäcken, och det bara när det är regn i kombination med hård blåst. Tänker att det både skyddar mot väta och vind och det fångar ju ändå upp kroppsvärmen så det blir hyfsat varmt. :)


Kl
Nu är hösten verkligen här! Finally! Provade på test att ge pojkarna en tuss hö för att se om dom var intresserade. I början käkade dom glatt, men sen tog det låååång tid innan det var uppätet och städat så de föredrar visst fortfarande gräset. ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Min kille får ett jätteberg hö till natten. På dagen skiter han totalt i att äta hö. Han har fullt upp med tjejerna i hagen bredvid, alla fåren som rör på sig ;) sen gnager han lite på träd, äter gräs osv ute hellre.

Var och köpte lucern hack åt honom igår. Han har ju tappat litet sista 2 veckorna så han ska buffas upp lite igen i hullet nu :) Tror inte han klagar. Han har aptit. Matkräsen men aptit. Är mer orolig se vad han tycker när vi slutar med hö och går tillbaka till hösilaget. :p
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag försöker svarar dig och alla andra samtidigt.
Först och främst, tack för att ni tittar och skriver vad ni tror.
Jag hoppas som sagt att det bara är en upphakning som kommer av att han växt och växer mycket.
Tror det är ca 2 verkor sen jag såg det första gången när han travade mot mig i hagen. Tänkte inte så mycket på det första gången men någon dag senare när jag lyfte det benet för att kolla hoven, förde han ut benet istället för att böja det. Det var då jag började fundera på upphakning.
Sen gick det nog ett par dagar utan att jag såg någonting, å så kom det igen. Å ju mer man tittar ju mer ser man ju!! :crazy:

Vet inte om jag ska få panik och ringa veterinären NU, eller ha is i magen och hoppas på att det växer bort.
Om det är tex en lös benbit, är det väldigt akut att göra någonting nu? Eller kan han gå i hagen ett par månader till?

Blir han inte värre så hade jag själv gärna väntat att åka iväg med honom tills min bäbismage är borta. Ringa och prata med någon och visa filmen kan jag självklart göra med mage ;)
Oavsett så kommer jag kolla upp honom innan det blir dags för inridningen i vår!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nu kikade jag med på klippet. Personligen skulle jag INTE få panik MEN ringa en veterinär och be om råd :) Ta ut någon som kikar lite på honom hemma och sen får man se om de tycker man ska åka in och kolla närmare på det. Men det är min personliga åsikt om vad JAG skulle göra :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag skulle inte få panik men skulle ändå kolla upp det, det är alltid skönt att ha det gjort :)

*kl
Mina betar bara, har gräs för flera månader kvar, har dock börjat lägga till proteiner för nästa vecka släpps de på de övervuxna som jag inte tror är mer än bukfylla.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nu har även jag kollat filmen och jag tycker nog att du bör kolla upp det om det inte upphör. Han släpar i tån vb tydligt ibland och går stelt med det benet, till skillnad mot min z som gör en uppåt rörelse och höjer sitt ben högre istället när han hakar.

Har du kollat efter gallor i knäna ffa? Kan han har sträckt sig?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack för ditt svar. Har inte känt några gallor, svullnader eller värme.
Inte omöjligt att han har druttat omkull och sträckt sig. Han och shettisen härjade runt i hagen länge i förrgår.

Sist jag filmade honom var när han hälsade på de farliga plaststolarna för en månad sen. Även om han inte går så mycket på denna film så tycker jag ändå att han rörde sig normalt då.
(I början av filmen går vi bara ut ur släpet... stolarna kommer sen)
http://www.youtube.com/watch?v=19ubhiWqTJM&feature=share&list=UU5DAGmGpYeHXt67AagK4a4Q
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

som du säger så går han inte så mkt på denna film, svårt att se tycker jag. Hade velat se honom skritta som på den andra filmen.

Att ett par plaststolar kan vara sååå livsfarliga :D men han får fram en härlig nacke snyggingen!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ja visst är han snygg, min snorkfröken :p

Tänkte ta honom i lina någon dag och filma både skritt och trav.
Nu kommer jag ju analysera sönder hans gråa ben å blir väl gråhårig på kuppen :crazy:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

ja filma gärna det! Lättare att se och hjälpa :)

haha jag om någon vet hur lätt det är att stirra fööör mkt, gör inte det då ser man en massa konstigheter ;)

Men försvinner det inte skulle jag som sagt kolla upp det, det är mkt skönare att veta vad det är och besparar dig en massa oro i onödan :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl*

Idag ska Ai-chan skos med en barfotasula :) Var på en föreläsning om de i söndags och tycker att e verkar riktigt bra och genomtänkta :D Satt lite på henne igen här om dagen, tränade på vända framdelen, gå framåt sedan one rein stop. Hon går emot lie när man tar ett indirekt tygeltag så vi år jobba vidare på det från marken innan vi ger oss på flytta bakdelen :) Men hon är så duktig :love:

dsc_3599_521d061bddf2b3163621f873.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hon är verkligen super duper fin! Och jag har då aldrig riktigt tyckt om hästar med blå ögon så Ai-chan är nog en av de första ;) Kul att hon är så duktig! Själv har jag redan börjat min nedräkning, 6dagar kvar :D
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack för ditt svar. Har inte känt några gallor, svullnader eller värme.
Inte omöjligt att han har druttat omkull och sträckt sig. Han och shettisen härjade runt i hagen länge i förrgår.

Sist jag filmade honom var när han hälsade på de farliga plaststolarna för en månad sen. Även om han inte går så mycket på denna film så tycker jag ändå att han rörde sig normalt då.
(I början av filmen går vi bara ut ur släpet... stolarna kommer sen)
http://www.youtube.com/watch?v=19ubhiWqTJM&feature=share&list=UU5DAGmGpYeHXt67AagK4a4Q

För det första: Snyggt släp ;)

För det andra: DE ÄR JU BLÅ!!! Klart de är farliga :nailbiting:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Barfotasula lät intressant. Min är också ömfotad fram. Kan inte du pm:a mig vad det är för sula som du har hittat?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Urkella: Vad är barfotaskor? :) Aldrig hört om det innan?

Vimsan: Hoppas det inte är något farligt :)

KL
Energibomben Nangijala har börjat ticka igen ;) någon månad till och sen kommer vi behöva gå löspromenader 4 dagar i veckan igen eller så haha. Idag släppte jag henne på gräsmattan vid stallplanen, försökte fånga in en ponny som inte ville bli riden (gav upp tillslut) och gick ner till stallet för att lämna grimma. På dessa få minuter jag lämnar grimman hinner min häst försvinna? Vandrar runt på gårdplanen och fattar inte alls vart hästskrället tagit vägen, var till och med inne på logen och letade. Stod och funderade på gårdsplanen när jag ser något svart fara omkring uppe vid stallägarens hus på kullen 100m bort. Ja då hade Nangijala tydligen kommit på att gräset är mycket godare där uppe (vi har ju betat där mycket sista tiden) så hon galopperade upp och var så glad att hon brallade runt för fulla muggar när jag tillslut kom upp :p Stallägaren stod och flinade när jag kom "tappade du bort din häst?"
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Det är som en extra sula som man slår på som skyddar och dämpar men till skillnad frän en sko så låter den hoven röra sig och arbeta som en barfotahov :D Han som tagit fram dem har nyligen gått ut med de men har själv testat de under 15 års tid så det låter lovande. Kan PM'a dig deras hemsida om du vill ? :)

Quimero: Skickat PM till dig innan :)

MattiZ: ja hon har den förmågan :p Är massa som sagt att de inte tycker om skäckar med men som lyckats tycka hon är vacker ändå :3
Ojoj spännande hoppas det kommer gå bra :D


Blev inga sulor idag >__< Ringde hovis och frågade när han dyker upp och då sa han att han skrev in oss den 11 istället för idag. Lite lustigt med tanke på att stallägaren frågade honom i söndags om han kunde komma ut på onsdag och han sa ja, det tolkar jag som denna och inte nästa vecka :meh: men jaja bara att vänta lite till.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fin han är din grå! Hoppas det bara är en växtfas han går igenom

--

Igår tog jag in Nasse så han fick äta hö samtidigt som jag tog in de hästar som e inne på natten.
Sen börja jag prata med en tjej och inte förns 21.30 skulle jag släppa tebax han i hagen o då va ju alla kompisar borta och det var kolmörkt :D
Så jag gick runt hela hagen snubblandes med Nasse bakom mig och letade efter dem, det tog ca 20min (STOR hage) Lill-killen ville inte gå själv :love:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tycker det ser ut som en mildare grad patella upphakning. Ska vara ganska vanligt på unghästar särskilt i växtfaser och vid fällperioder har jag hört.
Syrrans åring hade kraftig upphakning i helgen, släpade benet och det small till varje gång den hoppade till :crazy:. Ringde vet. och blev sagd att testa ge dubbel till trippel dos B-vitaminer samt promenader och nu är hon nästan helt normal igen endast lite stel första stegen :) Så testa kör på en kur med B-vitamin först och se. Shyfender eller vad den heter ska det vara i så fall.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kl. Idag ska jag hämta Magnus och Roxi på betet igen för löshoppning! =) I förrgår byggde jag en extra tråd på paddocken så att Magnus inte hoppar ur ;) Nu är staketet 190 så nu borde han hålla sig inne på banan =) Ska se om jag får några snygga kort eller film. Om jag får någon medhjälpare så kan det hända! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
3 681
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
753
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 850
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp