11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Många hästar som passerat mitt liv har sett ut som outsiders men de är ändå med i gänget :) Alla står bara inte i klungan. Så länge han inte har stora sår, bett och sparkmärken är det nog ingen fara. Kan vara så att det finns nån surkärring som han inte trivs med så han står något steg ifrån henne ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vilken fin trav han hade! Men gud att han är så stor, tycker inte han ser så stor ut på bilderna/filmen, men de är väl för att man inte har en annan häst bredvid för perspektiv ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Sen är det en del manke på honom :) Han är inte så grov än heller. Såg själv bilderna och nej så stor ser han inte ut men han märks när han far förbi mig haha. Och då är jag ändå 176 cm lång :) Min stora bebis :D Får fota när han flyttat in med cobarna ;) Då lär man se storleksskillnaden. Han kallas redan älgen av ägaren till stallet :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

haha :D jag det får ju inte synas att man är rädd när man e stor kille!

Nasse visa faktiskt upp en ganska snygg trav vid ihopsläppet :) hans galopp har jag inte sett mycket av dock men nu har vi en rundkorall så då kan jag löslongera!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Rundkorall är väldigt trevligt till löslongering :) Vi har en med där jag står och längtar tills vi flyttar in i den ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kl
Igår kom mamma och syrran hem trötta och irriterade från sin ridtur. Två hundra meter från stallet, vid en 70-väg hade de lagt tre stora stenbumlingar in till en vändplats. Mammas 16åriga sto fick dras förbi på motsatta sidan av vägen. Systers 6åring gick och skakade nere i diket. Så jag gick dit idag med Nangijala och det enda som hände var att hon förvånat höjde huvudet och stannade till en sekund. Men sen var det inget mer, matte brydde sig ju inte ;) nu ska jag reta de andra haha
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Sen är det en del manke på honom :) Han är inte så grov än heller. Såg själv bilderna och nej så stor ser han inte ut men han märks när han far förbi mig haha. Och då är jag ändå 176 cm lång :) Min stora bebis :D Får fota när han flyttat in med cobarna ;) Då lär man se storleksskillnaden. Han kallas redan älgen av ägaren till stallet :)

Ja han verkar riktigt stor! Men också väääääldigt snygg, mycket uttrycksfull pojke du har! Absolut ingen älg ;) Du får ta bild sen ja när han står bredvid cobarna, det blir ett härligt perspektiv tror jag :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vilken snygging!!
Han rör sig riktigt trevligt :love:

*kl*

Min däremot rör sig annorlunda nu. Har sett det ett par gånger tidigare att han ett steg eller två i traven inte böjer hasen (vänster ben) utan vrider ut benet istället.
Idag såg det även i skritt. Bara ett steg, sen gick han som vanligt.
Tankarna går direkt till någon typ av upphakning.
Är det vanligt bland unghästar?
Oavsett om det är något att oroa sig för eller inte verkar det inte påverka honom på något vis, för idag har han varit mer vild än tam :p
Hoppat och studsat följt av massor av galopp i full fart :D
Någon som har erfarenhet eller kan något om upphakningar.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Z vrider ut benet ( knäet) vb pga rörelsestörningen hb. Han avlastar/obalanserad och är också därför han är oren vb. Han har ju även en upphakning.

Jag vet ju orsaken men i ditt fall behöver det ju inte handla om något större än att han växer? :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Har ni täcken på era elvor?

Det har regnat hela natten och nu hela morgonen med... ska ta in honom ikväll o se om jag lägger på ett ofodrat regntäcke.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Min har aldrig haft täcke så hon har inget ;) verkar aldrig frysa och tar sällan skydd i vindskyddet :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl
På torsdag åker vi till tandis, på söndag premieras Xanadu och sen kanske vi åker på utställning tredje november. Här kontaktat en unghästutbildare som ska få lotsa Xanadu genom 3456års tävlingarna, ska lägga upp en plan efter premieringen med koncentrerade utbildningssnuttar i kombination med längre vila. Tror det blir bra. Vi börjar i vinter redan för att ha gott om tid. Ingen ridning i år men tömkörning och löshoppning.

Russet ska köras så mkt vi hinner, korta snuttar ofta är tanken.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Kan tillägga: Han har inte täcke nu :) Han går inne på nätterna och ute på dagarna. Klarar lättare regn osv.
Däremot när det börjar bli kallt spänner han sig och då kommer han få täcke :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Min är en riktig fryslort. Minsta lilla regn så spänner han musklerna och står och ser miserabel ut.. *fullblod*:crazy:

Men eftersom de har ligghall så får han klara sig utan täcke än så länge. I våras och i vintras hade han täcke när det regnade och blåste. Inte alltid, men vid extrema väder. Kyla klarar han bra, bara han inte blir blöt.

Så hos mig är täcken för alla väder inköpta redan.

(Att han hade regnskållor när jag köpte honom gjorde ju inte att jag tyckte att han klarade regn bättre, direkt. ;) )
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vad har du för olika täcken?

Jag funderar på vad jag behöver ha..
har 2st ofodrade regn och 2st vinter 370 g :o
Så jag inser att jag borde ha mellanting, 200g typ
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Min har inget täcke. Han har hittills inte frysit.
De har en bra skogshage med många träd och kan alltid gå in på logen där höet finns så jag kommer inte köpa några täcken i vinter, han får vänta tills han blir ridhäst och då får han låna gammelhästens täcken :D


Charlottee: Ja, jag har ju sett på dina filmer hur Z gör.
Hoppas bara det är pga en växtfas. Googlade på det och det verkar relativt vanligt bland unghästar.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Balder behöver inga täcken förrän det är -30 med snålblåst och blötsnö, vilket ju aldrig inträffar, så jag oroar mig inte så värst. ;) Eventuellt klipper jag honom lite i vinter och då får vi se om det blir annorlunda, men som det varit hittills så tvivlar jag starkt på att det kommer behövas :p Finns ett fleecetäcke om han kommer in och är dyngsur, inget annat. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 764
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 811
Senast: orkide
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 241
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp