Bukefalos 28 år!

11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Fy så otäckt!
Det var just därför jag bytte släp förra sommaren. Det jag hade innan hade inga säkerhetsbommar å hoppar de över då.... då blir det inte alls kul :(
Tur att det gick så bra och hoppas hon inte blir skrämd av händelsen.

Min förra häst gjorde så som unghäst.
Han fick en sårskada men var lugn att lasta/köra efter det. Vi höjde bommen och efter det hoppade han aldrig över igen.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*KL*

Att de går över bommen är min värsta mardröm, skönt det gick bra. (Jag har inte säkerhetsbommar heller.. :S)

Min 2006a fick nån ide när han var 3-4 år att han skulle studsa i släpet, stod och lättade i fram och småstegrade. Jag vet inte om hans tanke VAR att hoppa över bommen verkligen men det var känslan man fick. Jag höjde bommen och ändrade uppbindningen, och han testade ett tag till men la sen helt ner den iden och har *peppar peppar* aldrig funderat på saken igen, trots tillbaka till 'normal' bomhöjd och 'normal' uppbindning.

Förr fanns det en skitsmart grej man kunde sätta in i transporten, som en metallbygel man fällde över endera om det var över manken eller strax bakom. Hursom, den var tydligen effektiv just mot bomhoppare. Vet inte varför den försvann (den var rätt dyr, men borde inte bero på det, har man en bomhoppare är man nog beredd hosta upp ett par tusenlappar för att slippa att hästen går över bommen antar jag)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag tycker du ska ta och rida in Balder! Han har förmodligen mer styrka i kroppen än vad många av halvbloden har i sin ålder och du är ju liten så det är nog inga problem! =)

Kl. Idag har Roxi och Tummen fått en frisering! =)
Rakade halsen och magen på dom, mesta dels för att dom blir svettiga och för att jag ska ha lite mindre att borsta till våren.. :p

Tummen reagerade inte ett dugg på klippmaskinen utan stod helt stilla hela tiden och sov.
Roxi frustade lite när jag startade den men sen gick det också superbra!

På söndag ska dom få åka till ett ridhus längre bort och löshoppas inför 3 års. Tummens gamla ägare ville se Tummen så det blir hon och Roxi som åker.
Magnus får åka nästa gång.

Det blev fullrulle i hagen när dom var klar ;)

1661943_10151983664238460_1781622207_n.jpg

Hon blev så jäkla lik stora syster ;)
1897000_10151983664553460_82706873_n.jpg

1016412_10151983664878460_1301285749_n.jpg

1622224_10151983665048460_2085160234_n.jpg

1609560_10151983664218460_936099277_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh vad vuxna de blev på en gång! :d Fina tjejer! Och Magnus är så sjukt lik Kaptenen ibland så det är läskigt. :p Har funderat på att klippa Balder lite också, han har sån galen björnpäls att han svettas av att gå i hagen. :o

Jo, jag tror nog också att jag kan rida in honom, det är väl bara jag som är fånig... Man har alltid hört att kallbloden ska man vänta ett år till med, och han har ju vuxit så ända in i bängen sen han kom hem så jag har helt enkelt lagt upp planen som jag skrev förut. Körning, konditionsträning, sommarvila, lite repetition, premiering i augusti, vila, inridning. Men äh, han kan gott bära runt på mig en stund... Ska se när jag kan få hjälp med uppsittning. Han kan ju redan svänga, stanna och rösthjälper.


thoora: Jag har tänkt tanken flera gånger. Men jag kan inte riktigt försvara det ekonomiskt sett. Fast för tillfället kostar han ju multum i spån. :meh: Vet inte så många som håller på härikring heller. Har en granne som brukar köra in hästar men han hade tyvärr inte möjlighet just nu, annars hade ju det varit optimalt!


Vimsan: Jodå, till sommaren ska vi förhoppningsvis få klart lösdriften här hemma, då vet jag vem som inviger den. ;) Har tänkt flera gånger att jag skulle gjort en spilta åt honom, han är van det från uppfödaren. Men jag har ingen plats att göra spilta i stallet som det ser ut nu, isf kan man ju binda upp honom bara i boxen som du säger... Hm!

Vad SNYGG grålle blev! :love: Han blev också himla vuxen utan all man! :d
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ja sätt in en bindring med löpande grimskaft i boxen. Det blir ju en spilta de lux :D
Eller sätter du upp ett tvåmanstält i hagen så har du lösdrift. Balder är så liten så han får plats.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

:rofl:

Ja varför inte!? :D Jag ser riktigt framför mig hur han genast springer fram till tältet, stoppar in huvet, rycker loss alltihop och står och slänger runt det och springer runt och leker med det. :p Det är nämligen precis så han älskar att behandla balplasten... ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Min flutt börjar jämna ut sig, men tror han får vänta ett tag till med ridningen. Ska börja försöka tömköra och idag fick han sitt helt egna fina ps träns. Härligt ^^
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*kl

Travade för första gången ordentligt idag (har travat 2 långsidor innan)
det gick bra, han tvärstannar dock om jag hamnar lite i framvikt :D lite läskigt, han stannar om jag berömmer med och då snackar vi tvärstop! Han tror han ska få godis "e vi klara nu? Får ja godis då?" får ta o sluta ge godis

Någon av er som gått/går till kiropraktor? (Lite OT)
Jag känner det nu att jag behöver fixa rygg/bäcken för jag är sne :crazy:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag går regelbundet till kiropraktor. Min rygg är dels trasig, dels är den allmänt kajko/konstig. Så jag blir sned, stel och får sjukt ont annars.
Just nu är den bråkigare än någonsin och trots 2v intervaller hos kiron så hinner jag bli skev igen.

Jo - hästen märker det..
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jo när det är så uppenbart att jag inte kan sitta normalt (rakt) i stolar, när jag kör bil så inser jag att jag måste fixa det innan jag börjar rida Nasse mer. Speciellt i trav..
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Gå genast å fixa ryggen, du kommer märka stor skillnad!


*kl*

Här är en som är stolt över sina nya tänder :D

1511762_427167444053147_758527374_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Vilken underbart charmig bild!!

Är avundsjuk på alla som lyckas ta så fina, roliga bilder på sina hästar.
Har jag någongång med kameran till stallet så är hästarna inte det minsta intresserade av att showa eller visa upp sig :meh:.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag har nästan alltid med mig kameran så det finns väldigt många mindre bra bilder också :p
Min är väldigt duktig på att showa och visa upp sig när jag INTE har kameran med mig, går jag fram eller in i hagen slutar han och kommer fram för att gosa i stället. Så jag brukar smyga på dem eller stå inne och fota genom fönstret ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

tack för pepp! behöver det, lägger gärna inte pengar på mig själv men nu kommer det ju påverka hästen också :D

Härlig bild!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ett tips som fungerar för många är att ha en app med hästljud på telefonen. Då kan en kompis använda appen medan du står redo med kameran. :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tråkigt att det inte finns någon på närmare håll, det är lätt värt pengarna att få den hjälpen kan jag nog tycka. Särskilt om det känns som man kört fast själv.

Gällande inridning så tycker jag det är på väldigt goda grunder man rekommenderas att vänta med kallbloden. De är inte jämförbara med ridhästarna alls, växer betydligt längre och långsammare. Om man dessutom lägger till att de inte är byggda för den belastning som ridning innebär i första hand, så inser man varför det är relativt vanligt att de tas bort pga utslitna framben. Även inom körningen, som ju är det åtminstone nordsvenskarna är avlade för, bör de inte belastas förrän vintern då de ska fylla 4 år.

Jag vet inte om någon av er som säger att "det bara är att köra igång" skulle rekommendera samma sak med en islandshäst som inte ens är tre år fyllda? Det är ju rejäla hästar, men bara för att de är breda och musklade betyder det inte att de är färdiga.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tråkigt att det inte finns någon på närmare håll, det är lätt värt pengarna att få den hjälpen kan jag nog tycka. Särskilt om det känns som man kört fast själv.

Gällande inridning så tycker jag det är på väldigt goda grunder man rekommenderas att vänta med kallbloden. De är inte jämförbara med ridhästarna alls, växer betydligt längre och långsammare. Om man dessutom lägger till att de inte är byggda för den belastning som ridning innebär i första hand, så inser man varför det är relativt vanligt att de tas bort pga utslitna framben. Även inom körningen, som ju är det åtminstone nordsvenskarna är avlade för, bör de inte belastas förrän vintern då de ska fylla 4 år.

Jag vet inte om någon av er som säger att "det bara är att köra igång" skulle rekommendera samma sak med en islandshäst som inte ens är tre år fyllda? Det är ju rejäla hästar, men bara för att de är breda och musklade betyder det inte att de är färdiga.

Skelett, senor och leder måste belastad under hästens uppväxt om hästen ska tåla träning som vuxen.

Däremot måste ju givetvis belastningen ANPASSAS - både efter ålder och individ (vilket i viss mån innefattar ras).

Ingen hästras dör eller blir utsliten i förtid av att bära en människa (vars vikt är vettigt anpassad till hästen) i lite skritt och trav rakt fram ca en halvtimme tre gånger i veckan, med viloperioder när det behövs.

Balder är rätt väl hopkommen, jämn och hyfsat "vuxen" i sin kropp. Han kommer garanterat inte dö av att skrittas och travas litegrann rakt fram. Däremot kommer han nog tycka det är himla kul, och nyttigt för både kropp och knopp.

Jag har ridit in treåriga isiar åt andra (som kort vuxen får man lite förfrågningar om att rida in ponnyer lite nu och då). Inte varit minsta problem (naturligtvis låter man de invider som är väldigt valpiga eller gängliga vänta). Men då talar vi om ca 30 min/gång 3 ggr i veckan och UT RAKT FRAM. (Lite OT men lite roligt, jag red in ett isisto åt en bekant för typ 10 år sen. I sommar rider jag in avkomman. Generation två - kul!)

Mina hästar rids inte på ridbana/böjda spår förrän de är regelbundet ridna i alla tre gångarter ute i skogen, begriper skillnaden mellan sidförande och framåtdrivande hjälp etc.

Böjda spår för tidigt "dödar" fler hästar än att en ryttare sitter upp när de är X år.

Så ja, jag skulle säga samma sak helt oavsett ras - givet att hästen var lika 'välväxt' i kroppen som Balder är.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Då får vi nog enas om att vara oense helt enkelt. Visst ska unga hästar belastas, men lika lite som det innebär ridning på ett 1-årigt halvblod innebär det ridning på knappt 3-årig ponny, islandshäst eller kallblod tycker jag. Att de skulle "dö av det" har jag inte skrivit och tror inte heller. Hållbarhet på lång sikt är en helt annan sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 817
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 895
Senast: orkide
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 820
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp