11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack för pepp. :) Jag är 165 lång och väger 60 kg, så jag skulle väl inte klassa mig som stor. Han går inte av. Kan ju prova lägga på en sadel och longera några varv kanske så får vi se vad han säger om det. Nu när syrran är här i helgen kan man ju iaf prova sitta upp.

Han är rolig på det där viset... När man gör nånting på banan så koncentrerar han sig så grundligt på det så han går BARA och stirrar på skakeln och blir arg på den. Men när man går ut i skogen så är det öronen framåt och helt ignorant på all utrustning. Nu har jag inte provat gå ut i skogen med skaklar sen olyckan, men linorna ignorerade han fullständigt. Toker...
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Du behöver inte deppa.
Jag hade också inkörning i planeringen och har bara lyckats tömköra i grimma en gång!!!
Du är alltså ljusår före mig ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Bor inte Hans Sidbäck i närheten av dig nånstans?
Jag har inga egna personliga erfarenheter av honom, men hört mycket gott.

Om du har kört fast med inkörningen så tycker jag att du ska försöka lämna iväg honom till nån. Kanske flera kortare perioder om det är lättare ekonomiskt. Och tills du har råd så håller jag med de andra i tråden om att börja lite försiktigt med inridningen. Du behöver ju inte "ridträna" honom bara för att han blir insutten och inriden. Tror att det gör er gott! Ni kommer snart igen :)

(ja jag smygläser den här tråden också.. ;) )
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Jag tycker med du kan börja rida in Balder så smått. Du och jag kan rida korta stunder på våra ponnyer ;)

KL
Nangjala fäller över nästan hela kroppen och har börjat skifta i brunt så fällsäsongen har helt klart satt igång. Det betyder - förutom massa lösa hår - att min häst kommer vara dammgrå de närmaste 3 månaderna eller så. Om allt damm legat under pälsen eller om den liksom klibbar fast vid pällsfällningen vete tusan, men det är inte vackert ;) Därför försökte jag borsta min häst blank en sista gång (gick knappt) och ställde upp henne för poträttfoton. Snön smälter så helkroppsbilderna blev inte bra. Marken var ju inte jämn så hon ser ojämnare ut än vad hon är :p

dsc03037_52f656859606ee6d9ec34405.jpg

dsc03048_52f656fb9606ee2bc40228da.jpg

dsc03055_52f6577be087c301e18a1872.jpg

dsc03059_52f657cc88e59d16b1e514d3.jpg

dsc03075_52f65861e087c301e18a1892.jpg

dsc03094_52f658cc88e59d2d2621303c.jpg

dsc03097_52f658f49606ee139eef7359.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hon är så jäkla söt! :love:


KL
Tja, jag har hämtat lite inspiration från er allihop, så idag gjorde vi det här. I skymningen i dimman.

DSC_1117_zps32ce60a7.jpg


:D :D :D

Det var ruggigt kul! Han var helcool från start i stallet. Bara sadlade och gick iväg, andra gången nånsin han har sadel på sig. Ledde honom runt och flaxade med allt på sadeln, daskade med stigbyglarna, ruskade på hela sadeln osv. Stannade och hoppade i stigbyglarna och klappade på andra sidan - från båda håll. Gick lite till, satt upp, hoppade av. Gick lite till, hoppade upp från andra hållet, hoppade av, gick lite till. Sen satt jag upp igen och vi gick en liten sväng. Han spände sig lite lite men det var så överkomligt så det är knappt värt att nämna. :) Hoppade av, berömde, hoppade upp, gick en sväng till och då slappnade han av helt, suckade och bara traskade på! :love:

I stallet gäspade han typ 100 gånger och var sååå nöjd med sig själv! :D Totalt, höll vi inte på mer än 15 min från stall till stall, imorrn kör vi precis samma sak igen. :) Duktig Balder idag, och genast känns det mycket roligare!

Roligt var att han kändes så sjukt stadig! Alla de andra tre jag suttit in har alla känts lite vingliga och man har riktigt känt att man behövt en pall för att inte "vicka" hästen. Men Balder rörde inte en fena, han stod stadigt som en klippa! :p
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Haha ungefär så ojämn som Nangijala ser ut att vara är WallE just nu, med en större fläskigare mage och ett stort oproportionerligt huvud ;) Han är väldigt fulsöt just nu och var väldigt glad att se mig igen efter 1veckas frånvaro :heart han var super mysig i hagen, får ta en promenad med honom imorgon så han får röra lite på sig :D
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Haha, min såg ut sådär som du beskriver WallE större delen av förra året ;) dock ståtar Nangijala med stort huvud ännu. På gtb horse shows mässa ska jag inköpa nya strasspannband. Jag som knappt vågade köpa stl cob förra året och nu måste jag köpa full. Fattar inte hur hennes nätta ansikte kan ha så bred panna :crazy:

Maja_kandi: DUKTIGA :D :D :D och vad liten du ser ut på honom!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Hoho, inte ens WallE drar full i pannband! Men han är inte så bred i pannan, för övrigt är han ju inte i närheten av att ha ett så vackert nätt huvud som hon har, tyvärr! ;D hihi men söt är han ändå. Jag undrar dock hur stor hon är nu, både bak och fram? Vart tror du hon slutar? :)

Fin fina Balder! :D härligt att han var så cool med allt! Likt du beskriver Balder, stadig alltså är även WallE kan ha lite att göra med att de är grövre? Min 09.a var rätt vinglig att rida in de första två skrittrundorna, WallE är stadig som en björn redan från början, make till balans har jag inte träffat på tidigare! :D underbart är det! Han kan alltså hoppa och skutta med mig på, sno runt på en 5 öring utan att rubba sin egna balans alls. Endast 2 rodeo pass jag varit med om, men det räcker för att märka att balansen finns där ;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nangijalas mamma är new forest med ett stort och rätt brett/grovt huvud. Men ta mig tusan om Nangijala inte har en bredare panna än henne... minst lika brett iallafall :p pannbandet på bilden är liten full och sitter som en smäck just nu. Nangijala är 141 fram och 144,5 bak. Föräldrarna är 148 respektive 146,5cm så minst 146 förväntar jag mig. Men sen har hon sin breda panna, vilket får mig tro att huvudet nog kommer bredas och längas en bra bit till samt att hon varit så ojämn hela tiden. Så jag börjar undra om hon inte kommer växa längre och bli åtminstone maxad. Tycker dock hon är liten nu och växer lite så hade det inte varit för huvudstorleken hade jag nog trott hon skulle slutat på typ 144 :p nån som har en gissning på vad hon kan sluta på? :D
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Avmaskade hela högen hemma idag så nu är det bara att planera om hagarna så de inte får i sig lika snabbt igen.

Har skrivit lite om honom förut men har varit inne rätt sporadiskt.
Adam, som jag kallar honom, heter egentligen Carigo och är e: Calido-Little Q-Racot.
Mamman dog när han var 3 dygn så han är flaskuppfödd. Det är min systerdotter och hennes kompis som är med på bilden och det var systerdottern som började med namnet "Adam" och vi har fortsatt kalla honom det:D
263437_233924986621651_4353454_n.jpg


Shettisen Amadeus blev "extrapappa" till Adam och de hänger fortfarande ihop mesta tiden.
CarigoRH.jpg


Bild från i höstas
b3735e7a-e2fb-4d8c-ad6e-565ab99a26f4.jpg


Just nu är Adam nästan svart med lite stickelhår då han blev mörkare när han fick vinterpälsen men han är avblekbar skimmel. Ska försöka ta något bra kort någon dag då de jag tagit nu under vintern blivit så dåliga, i dagsljus blir han som en svart fläck och inne i stallet blir han också som en mörk fläck haha.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

WOHOOO!! Fan va kul! :bow: och du ser ju mindre ut på honom än jag gör på min!
Låter som han blev stolt över sig själv och du över honom :love:

Exotizc Hon är så fruktansvärt söt OCH vacker! andra bilden :p
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åå vad roligt med Balder!! Och du ser liten ut på han ;)

Finns inget mysigare än att rida nordisar! =D

I förrgår red jag Roxi igen, gjorde som sist skrittade ner på vår grusväg vände och galopperade hem och sen travade jag några varv i paddocken. Hela ridpasset tog 10-15 min.

Och hon är så jäkla underbar! Måste få någon som kan fotografera oss så ska ni få se på köttbullen ;) Så jäkla lik sin syster fast modell större ( 165cm är hon nu )

Idag ska Tummen och Roxi få åka till ett ridhus i grannkommunen och löshoppa =)
Kom på att jag redan har haft Tummen i 6 månader! Tiden går jäkligt fort! Dock också 6 månader sen jag förlorade Roxis fina storasyster :(
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nu kommer en bildbomb från igår, travar uppsuttet för 2:an gången :)
Han är så snäll men hamnar jag lite i framvikt stannar han





här tog han i och jag var inte med riktigt


 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Åh vad duktiga ni är! Vad cool han ser ut! Ser ut att röra sig bra också. :) Jättekul med bilder!

oanki: Vad roligt att det går så bra för dina! Så otroligt tråkigt med Nixi. :( Men ändå en liten tröst att lillasyster är minst lika fin. :) Hoppas på bilder!


Exoticz, MattiZ, oanki och Fragile: Hihi, jag kände mig ganska liten också. :p Han var så himla stadig och man hade så mycket framför sig, både nacke och man, häftig känsla! De andra här hemma har ju så långa smala halsar så det var lite skillnad. :p Han var jätteduktig! Har säkert sovit gott inatt. ;)


Kl
Hade tänkt upprepa idag, men vaknade med förkylningen från helvetet så jag lär väl bli inne. :arghh:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Exotizc: Jadu det var ju lite knivigt men som du skriver så tror jag hon blir 146, möjligtvis till och med 148 om man ska vara hoppfull om sin egen också ;D För blir din 148 hoppas jag min blir 158 (A) dröm höjder möjligtvis, men det är sånt som vi märker. Han är 154-155 bak nu så man kan ju hoppas ;)

Vad härligt att det ändå kändes så pass bra med Balder! :D

Fragile: OMG vad söt han är finaste Nasse! Kul att det går bra och framåt, jag längtar helt klart tills jag kan rida min spelevink igen, men underlaget här nu är ju inte det bästa, samt är han så ful att jag fortfarande inte vågar sitta på honom x'D han förtjänar en vila också så :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Tack! Ja han har ganska fin trav :)
Jo jag känner så med min med, kommer ihåg när jag red in min travare (hon var för mager med) då var det vingligt!

MattiZ Tack! Ja nu blir det vila från ridning ett tag för min med. Sen när det blir ljusare/bättre underlag vill jag komma ut o skritta. Vill inte hålla till för mycket i paddocken..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 764
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 818
Senast: orkide
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 293
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp