Bukefalos 28 år!

12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Hämtade hem min -12:a idag så nu hoppar jag in i den här tråden:). Det är ett quartersto som verkar ha ett toppenspyke. I morgon blir det den stora rengöringen av henne för hon var ganska skitig när jag hämtade henne... Bilder kommer!
 
Sv: 12:orna del 3

KL

Kul med så många bilder på alla dessa lurviga små troll:love:
Just nu känns det rätt bra att invänta den otroligt härliga vårvintern häruppe, speciellt när jag ser bilder från södra Sverige och gegga, lera och så lite gegga på det:p
Men jag tar tillbaka det framåt april/maj, när vi fortfarande har typ 1 månad kvar till vettigt bete:crazy:

KL igen

Förra veckan hade min lilla plutt verkats, hon hade skött sig mkt bra! Så jag hoppas hon tänker fortsätta på den banan och inte bli ett monster när jag tar hem henne:angel:
 
Sv: 12:orna del 3

lwt03001: Välkommen!:) Vilken livlig en :laugh: hon var ju ur-söt!! Kommer säkert bli en fining!

Agony: Jo geggan kunde man klara sig utan här i söder :grin: hade velat ha snö och kallt eller torrt. Men vad kul att verkningen gick bra! Det är verkligen inte alla föl som tycker sånt är okej. Tror nog det inte blir något monster, är i varje fall inne på rätt linje :laugh:

Trix: Ja, gulingar är inte helt fel :D måste medge att jag skrattade högt över pansarvagns kommentaren :laugh: helt klockren!!

Urkella: Vad roligt att det verkar gå bra med Wix! Han är verkligen fin :d

Asa_S: Han ser väldigt fin ut, dåligt ljus eller inte! :laugh:

I går var jag ute och körde först Rindis mamma, det gick jätte bra, Djusa var hur duktig som helst! Rindi skötte sig också bra, fast nog var hon sur alltid över att blivit lämnad i stallet :D hon vet ju att det är mycket roligare och följa med i jämförelse med att stanna i samma gamla box!

Sedan mätte vi Chicago, dock hade han bara växt en halv cm eller så, det blev ca 148 cm i manken och 152 i baken. Sedan gick vi några varv på gården. Han är väldigt snäll och lyssnar bra, men lite feg dock så litar han så pass på mig att om jag säger till så gör han. Har även tränat på lite NH varianter, få honom att gå med och stanna när jag säger i hagen utan grimma och grimskaft :D går alldeles utmärkt!

Allmän fråga: jag vet att några diskuterat lite vad planen är för deras åringar i framtiden, så det skulle vara kul och höra vad ni har för planer? Det är ju mycket som kan hända innan det kanske är aktuellt men vad är drömmen?

För mig själv planerar vi att behålla Rindi och ha kul med henne i framtiden, kanske ta något föl när hon är äldre.
Med Chicago är planen att han ska bli min nya allround häst och att vi kanske kommer tävla något litet om lusten faller in.

Wow, det blev ett långt inlägg!
 
Sv: 12:orna del 3

Agony: Jo geggan kunde man klara sig utan här i söder :grin: hade velat ha snö och kallt eller torrt. Men vad kul att verkningen gick bra! Det är verkligen inte alla föl som tycker sånt är okej. Tror nog det inte blir något monster, är i varje fall inne på rätt linje :laugh:

Hon är ju härdad det lilla livet, hon lyckades göra illa sig i en bakhov när hon var en liten plutt. Så hon har haft gips på ett bakben och fått vänja sig med att bli rejält ompysslad!:laugh:

Ang vädret, vi har haft en period med stålande vackert vårvinterväder. Runt 10 minus på morgonen och så en strålande sol mot en klarblå himmel. Snögnister i trädena och klar och ren luft... det är då jag kommer på varför jag bor kvar här, det är makalöst vackert:)
 
Sv: 12:orna del 3

Agony: nämen stackars liten! Men finns inget ont som inte har lite gott med sig får man väll säga :)
Åhh, jag vill också ha sådant väder!!! Så orättvist! Här är det grått, grått, sol i några timmar och sedan ytterligare grått...
 
Sv: 12:orna del 3

Jag skulle vilja visa min på tre-års och tanken är att han då ska vara körd en hel del före det. Jag har egentligen ingen brådska att sitta på honom - körning, löshoppning och arbete från marken kommer man långt på. Troligtvis kommer han att ridas in tidigast sent som 4-åring.
 
Sv: 12:orna del 3

yes till Storm och flera andra pluttar förhoppningsvis :) tror Hollie kommer stormtrivas där!

Vet ej hur jag gör till hösten dock.

Det blir intressant att se jätten Hollie och mini Storm tillsammans. :D

Jag läängtar till betessläpp! Det ska bli så kul att släppa ut småttingarna i dom fina beteshagarna här. :) Bara tre månader kvar. :bump:
 
Sv: 12:orna del 3

Planen för mina året som kommer är att nu under våren då och då "tömköra" lite i grimma. Dvs, snarare vänja dom med att matte kan vara på olika ställen. Även ljudkommandona ska förhoppningsvis sitta sen.

Sommaren, då ska dom på bete, och växa.

Till hösten är tanken att sätta sele på dom, och tömköra. Nästa vår, då ska jag förhoppningsvis kunna gå vidare med tömkörningen med att även använda skaklar osv.

Annars är min generella plan, att lära känna dom bättre, eller ffa Trassel. Trubbel och jag har fått ett fint samarbete, han kommer glatt springandes när jag dyker upp och jag kommer på mig själv med att alltid mysa med honom lite extra... Trassel är lite mer tillbakadragen av sig, och det märks kanske ffa eftersom att brorsan hans är så på. Så jag hoppas verkligen att jag klickar, och börjar känna med för Trassel också under året som kommer, men det tror jag nog. Att få ha dom hemma på gården sen och kunna ägna lite mer tid åt dom (t ex när lillan somnat eller liknande) tror jag kommer göra den stora skillnaden, vi får väl se!
 
Sv: 12:orna del 3

Förresten, alla ni med grabbar där ute!

Hur har ni tänkt göra med kastreringen? När?
 
Sv: 12:orna del 3

Allmän fråga: jag vet att några diskuterat lite vad planen är för deras åringar i framtiden, så det skulle vara kul och höra vad ni har för planer? Det är ju mycket som kan hända innan det kanske är aktuellt men vad är drömmen?



Storm ska bli tömkörd i vår, dvs i grimma med långa grimskaft utan styrning. Vilket vi gjort två gånger.

I sommar/höst ska hon få sadel på sig och träns om hon känns redo. På sommaren/hösten har vi "unghästträffar" en gång i månaden och då är man ett gäng som kanske tar en promenad ut i skogen. Andra grejjor som vi gjorde med förra årets åringar under dessa tillfällen, dvs en gång i månaden var löshoppning i flock, lastträning, promenera ut på ön över en stenbro, jaga lite får.

När Storm är 2.5 år så ska hon bli inkörd. Inridning sker någon gång efter treårstestet - om hon är fin nog för att delta.
 
Sv: 12:orna del 3

Förresten, alla ni med grabbar där ute!

Hur har ni tänkt göra med kastreringen? När?

Jag kastrerar tidigast nästa vinter. Eftersom jag vill få ut mina på tävlingbanan som åringar och det är alltid fler i klasserna för ettårshingstar än valacker, om det ens är några valacker. Och ju fler i klassen desto mer poäng = viktigt!
 
Sv: 12:orna del 3

Allmän fråga: jag vet att några diskuterat lite vad planen är för deras åringar i framtiden, så det skulle vara kul och höra vad ni har för planer? Det är ju mycket som kan hända innan det kanske är aktuellt men vad är drömmen?

Mina grabbar är ju till salu men jag går inte ut hårt med dom utan planerar att få ut båda på tävlingsbanan i år. Åringarna kan tävla i lite olika klasser och dels är det rolig, bra träning och viktigt för att få lite bedömningar och viktiga poäng, förhoppningsvis bra ranking osv.

Jag börjar inte göra så mycket med dom förrän det är barmark. Nu är det mest bara hantering, spiltträning och busa i hagen.
Men sedan är det träning inför gångartsklassen, uppställning inför "utställningsklassen" och träning på trailhinder/banor. Brukar bli ett par-tre gånger i veckan och inget kroppsligen ansträngande.

Vintern mellan 1/2 år är det ev kastrering, sadeltämjning, tömkörning och förberedning för inridning.

Den gule sparar jag nog som hingst ett tag om han beter sig.
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 3

Wix kommer gå som hingst tills han är minst 4 år iaf. Ska anmäla honom till jordbruksverkets unghingstutbildningsprojekt (puuh långt ord) Där han ska köras in och göra en massa delprov så får man bidrag för det. Sedan ska jag visa honom för att se om det är värt att hålla honom som hingst. Han har ju bra stam och sticker ut lite i mängden :)
 
Sv: 12:orna del 3

Kommer till våren träna en del från marken med gå snällt och fint i grimma (gör han redan dock) och stå korrekt uppställd inför utställning. Kommer till sommaren med börja tömköra honom och till hösten sätta honom framför sulky ett par tre gånger innan han får vinter vila :)

När räknas de som 1½? Vi har vårat första delprov med tömkörning då :D
 
Sv: 12:orna del 3

haha det kommer bli en rolig syn! :D

Tror dock att Hollie kommer tillhöra gruppen som mest äter och myser, lilla Storm verkar ju vara full fart på! :love:

Längtar också till sommar och betessläppet! Ska bli jättekul att pyssla lite med pluttarna i grupp.

hemskt trött på all is och slask vi har nu..

Ska försöka ta oss till ridhus på fredag för att visa mammahäst, Hollie hänger med och får passa på att åka till transport.

Neverinmyfoot Hollie kommer att visas som treåring om hon är klar för det, dvs med tanke på hennes växtfaser.
Sedan eventuellt ett föl under unghästvilan, för att sedan bli en framtida tävlingshäst i dressyr :)
 
Sv: 12:orna del 3

Roligt att läsa om vad alla gör!

Vi har tre stycken nordsvenska bruksåringar. Hingsten fick åka till ett grannstall några kilometer härifrån i går, där ska han gå med en annan hingst för att växa till sig och visas på sommarpremiering om några månader. Sedan hoppas jag få honom såld, antingen som hingst eller valack. Hans syster får stanna på gården och axla mammas mantel som kör-, rid och avelssto, är otroligt nöjd med den här lilla så här långt. Sedan har vi ett ungsto till som är hos fodervärd med sin mamma som ska lånas ut till avel, henne ska jag hämta hem inom kort. Hon är till salu, men blir det ingen försäljning innan sommaren ska hon också visas på premiering. Ska även visa stoet som jag ska ha kvar, tyvärr har en premieringsplats försvunnit i länet i år så jag vet inte riktigt hur vi ska få till det. Planerar att hantera alla tre så mycket som jag hinner med, förutom vardagshyfs och promenader även tömkörning och förberedande inkörning. Roligt ska det bli, om än intensivt!
 
Sv: 12:orna del 3

KL

Så här ser min tuss ut nu, drygt 8 månader gammal, hon mättes för några veckor sedan och var då 104 cm hög och hennes jämnåriga kompis som är några veckor äldre än henne var 113 cm hög, undra om jag har en normal russunge lr om hon är liten? :( Bonnie står inhyrd hos en kompis till mig.

IMG_7107_zpsb4f69f47.jpg

IMG_7174_zps02066726.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Tagliabue: Gullig tuss! :) Får dock jag tro så tror jag inte hon kommer bli speciellt liten; utan ganska normal. Har ju en hel del russ själv så förhoppningsvis kan man något :laugh:

Bruksfantast: Jag kan förstå att det kan bli lite hektiskt med tre stycken, själv tycker jag det räcker med två föl :) Roligt med nordsvenskar; det är en fin ras! Jag måste efterlysa bilder! ;)

Emor: Vår plan är att kastrera Chicago vid ca 1 - 1, 1/2 års ålder, lite beroende på hur han beter sig :)

Urkella: Låter som du har det hela planerat :D kul!

bright_sara: Förmodligen jag som är senil :p men vad är din för ras? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 243
Senast: Marita73
·
Svar
1 313
· Visningar
71 004
Senast: Mia_R
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 180
Senast: corzette
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp