12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Idag har vi haft en mindre lyckad dag tyvärr.. Skulle egentligen bara ta in Meciliah och äta men lillprinsessan var på riktigt tjurhumör.. Borde ha haft vett att bara låta henne vara men dum och envis som jag var så tog jag henne med i alla fall. Bad henne att flytta undan bakdelen när ja skulle stänga hagen o de tyckte lillprinsessan inte alls passade sig och bestämde sig för att matte minsann inte skulle ha nånting att säga till om idag.. Hon gjorde allt för att Matte skulle flytta på sig i stället och tjurade o hade sig så mycket hon orkade.. Var tvungen att gå igenom grunderna med henne riktigt ordentligt.. som att man stannar när Matte stannar o svänger när matte svänger osv... Idag var en sån dag när jag känner mig riktigt värdelös som hästägare.. Borde ha låtit henne vara idag.. Nåja nya tag i morgon
 
Sv: 12:orna del 3

Ja jag har också "jobbat" min plutt idag, blev löslongering i stället för promenad och han är jätte duktig. Han kan ökad trav, lugn trav, galoppfattningarna och även nu lugnare galopp(inte bus galopp) Vi tränar även lång och låg form i traven vilket han kan.

Jag har även lagt på ett ljud som betyder "samling" eller alltså han ska ha kvar den långa låga formen med trava lite lugnare för han vill gärna sprätta på om han kan och flagga så mkt som möjligt för att visa upp sig x) Så vi jobbar lite med tempoväxlingarna, ska även få till den långa låga formen i galoppen så han slipper se ut som en strypt katt :)

MYCKET DUKTIG med super bra fokus idag. Vi missförstod endast varandra 1 gång idag när jag bad honom galoppera lite längre för att se om den låga formen kom av sig själv. Vilket den inte gjorde så han blev lite sur och gick iväg någon minut för att samla tankarna xD Hehe SNART ska jag även ta ut honom i skogen igen med gamla Knuten så han får gå som handhäst :)
 
Sv: 12:orna del 3

Åh en sån dag!

Försök att vända det till det positiva istället och tänk att du faktiskt fick igenom vad DU ville och att det kanske förde er ännu ett steg längre i erat framtida samarbete och att hon kanske inte testar samma sak igen? :)

Pepp pepp!
 
Sv: 12:orna del 3

Idag har jag mätt Trubbel, stora killen på 1 m i mnkh och 103 i rumphöjd :D

Oj oj, stor kille! Dags för bilder snart tycker jag. :)

Kl

Alert fortsätter att vara dyr! Idag tog jag in honom från hagen och ställde upp på stallgången ensam i stallet, borstade hela honom och lyfte lite hovar. Han känns mer och mer tillfreds för varje gång.
Sist slog han en del med huvet när jag grejade med det men idag hade han tillomed ro att mysa även fast han var själv. Sen tog vi en liten "vändastannabackapromenad" och så ut i hagen igen. Ut har han inte särskilt bråttom knäppisen.

Han äter numera 7-8kg hösilage per dag och fodras utöver det med en näve unghästmusli x3 samt kalk och mineraler. De har nyss flyttat till sin vinterhage och där fanns mycke gräs även om det inte är så mycket innehåll i det nu kanske. Helt sjukt med 15 grader varmt den här årstiden?

20131029-005547.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

KL.
tråkiga nyheter, ringer och bokar klinikbesök för oss imorgon. Mugg värre samt en hovskada på samma ben och för att inte glömma halt på ett annat ben (inte muggbenet lr hovskadan alltså)
Så plasthästen klarar inte av att gå kvar antagligen på sina fina lösdrift där hon trivs så bra i övrigt.

Jag känner bara såhär :arghh: och mår så dåligt över hur hon ser ut.

före tvätt
1395389_10151750633866344_1732607948_n.jpg

1384013_10151750633581344_2120803305_n.jpg


hon svarade fint på muggbehandlingen men nu har det som sagt blossat upp rejält som ni ser, så hon behöver antagligen receptbelagda preparat nu.

bilden nedan visar marken runt grinden som blivit liiite lerig nu, annars är den 10 hektar stora hagen fin som ni ser en del av. Så undrar om inte hennes mugg blossat upp ifrån magen?
1380552_10151750633256344_24897634_n.jpg


SOM SAGT HÄSTEN SKA TILL KLINIK, inget snack om den saken
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 3

Smyger in här.
Frågan är om hon inte har petat i sig nått giftigt..? Ser ut att kunna vara en fotosensibilitetsreaktion, är det bara på det vita? Fler vita tecken som är påverkade?

Försökte länka till ett album på min fb. Men vet inte hur jag gör på mobilen... Försöker komma ihåg tills imorgon
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 3

hmm är lite inne på det också nu när det ser ut såhär. hon har två vita ben, ännu bara ett som är drabbat. Ingen feber och knappt svullen.

Dock har hon ju regnskållor av lindrigare form på kroppen, säkert pga att hon är nedsatt.

tack länka gärna när du kan :)
 
Sv: 12:orna del 3

Men fy, stackars. Så himla ledsamt! Jag håller tummarna för att det läker ut snabbt.
 
Sv: 12:orna del 3

tack snälla! jag återkommer till dig imorgon om vilken dag och tid det blir, kan ju bli nästa vecka.

JG tack! det kommer läka fint bara hon får rätt behandling och måste tyvärr bli installad. Jag är nog mer bekymrad över hältan fram..
 
Sv: 12:orna del 3

Ja just det, bilderna tog bort mitt fokus från hältan. Vart tror du det sitter och kommer ifrån?
 
Sv: 12:orna del 3

jag tror det sitter i hoven, men orsaken ingen aning. Hon kan ju ha gjort något tokigt, men hältan släpper inte så därför dags att kolla .
 
Sv: 12:orna del 3

Skickar lite pepp! Så tråkigt när de gör sig illa. Tur att de är unga och starka. :)
 
Sv: 12:orna del 3

tack! mina hästar behöver du bara blåsa på så får dom någon skada... det måste vara fuxgenen.

Jag får väl stalla in dom dygnet runt i en steril vadderad box med skottsäkert glas i fönsterna, inlindade i bomull och kameraövervakning 24/7... motion kanske dom kan få via rullband? inte? :D;)

asch, fuxfröken har varit kärnfrisk fram till nu så ska väl inte klaga..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 204
Senast: Marita73
·
Svar
846
· Visningar
45 506
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 880
Senast: corzette
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp