12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Hehe. Känner igen det där från min gamla häst. Petade du på honom så fick han tryckskador typ.
 
Sv: 12:orna del 3

Fy vad tråkigt, Charlottee:( Alltid är det något man ska oroa sig för över de där pälsklingarna. Är hon halt av sin hovskada också? Tyckte jag såg en liknande skada i föltråden (tror jag) Hoppas hon svarar snabbt på behandlingen nu. Kanske kan hon gå ute ändå när det fryser på lite och marken inte är så lerig längre?

Vi har också en del lera på vissa ställe i hagen, men inga tecken på mugg (än sålänge) Jag tycker däremot att Silhouette är lite torr och fnöskig i pälsen. Hon får bla 1 dl linfröolja om dagen för hullets skull, så jag tycker det skulle vara bra för hud och päls också. Hon ska få en dos avmaskning till mot styngflygelarven men jag ska vänta tills första frosten sa veterinären och den har inte kommit än.
 
Sv: 12:orna del 3

Fy vad trist! :(

Har en otursgosse här hemma med. Sen jag hämtade honom för 4 veckor sedan så har han hunnit med smärtstillande kur x 2, en penicillinkur, utvecklat patellaupphakning och nu igår kom han in med en svullen has efter spark... Det mesta är ju mitt fel i och med kastreringen men ändå. Hoppas det vänder snart :)

Igår hade Darwin täcke på sig för första gången.
Han har verkligen haft en otrolig utvecklingskurva! När jag köpte honom så var han ledvan, hade åkt transport nån enstaka gång och då lös, gått på lösdrift hela livet, aldrig varit ensam, kunde lyfta hovarna ganska snällt, ville inte att man tog under magen och på benen, blev fullkomligt livrädd första kvällen när jag kom med en IKEA-kasse med hö, höll på att hoppa ur boxen när man la på hästen i boxen bredvid sitt täcke osv. Kan inte säga att jag har tränat på något sådär direkt förutom prasslande saker och att lägga täcke på honom, resten har fallit på plats av sig självt.

Nu kan/har han:
Åkt transport uppbunden, ensam
Ledas av vem som helst på hängande grimskaft
Stå uppbunden i stallet
Lyfta alla hovar snällt
Bli sprayad med pälsglans
Vara ensam i stallet, både gå in ensam från hage och bli lämnad, stå uppbunden och pysslas med ensam
Vara ensam i hage utan hästar inom synhåll
Gå på promenad ensam (ja jag är ju där förstås.. ;) )
Ha en IKEA-kasse flygandes runt sig och i viss grad på sig
Få ett täcke uppkastat på sig
Borsta under mage och på benen
Flytta för tryck i de flesta riktningar
Träffat hovslagaren och skötte sig bra
Fått injektioner flertalet gånger och står snällt

Han är bara såååå trevlig!! Så cool men ändå med nerv, så känslig och mild.
Nåt jag dock inte verkar lyckas lära honom är att sluta gräva ner allt hö i spånet på nätterna..... ;)
 
Sv: 12:orna del 3

Usch vad tråkigt, stackars er!
Hoppas ni får ordning och att ni kan få gå kvar på fina lösdriften!

Våra galopp-12or är jätteduktiga. De logeras/tömkörs på området och får lite "ridträning" ett par dagar i veckan.
Nu funkar båda tjejerna fint med att sadla hantera, leda, tränas osv av en person (även om en finns som backup).

Idag har båda tillochmed ridits på stallgången... Med lite styrning!

Det drygaste är att vi änsålänge har de två ensamma i ett utestall, så de är liksom de BÄSTA kompisarna i världen, skriker så fort de inte ser varandra och tappar lite fokus. Det är ju inte deras fel, men lite enerverande... Blir ju bättre när vi flyttar in dem så de får lära känna fler.

Bilder och eller film kommer när jag inte sitter på iPad...
 
Sv: 12:orna del 3

Min plutt har också varit och fått en spark. Han är inte halt men ser en aning slö och besvärad ut. Det är på insidan av ena frambenet och han är lite tjock och lite varm. Vi håller noga koll på det, men vet sa att vi skulle vänta då han inte haltade. Så vår ridtur idag som handhäst blev inställd... Skit tråkigt. Dessutom har jag fått lite skäll för att han verkar ha blivit en enmanshäst. Jag har andra som måste kunna ta in och så ifall det behövs så vi får väl träna på de. De fick inte in honom från hagen i förre går eller vad de nu var. Så jag fick avbryta de jag höll på med, komma ut och ropa på honom, sätta grimma på honom och ta in honom åt dem.... Mycket trevligt att han gillar mig, men han kan väl gilla andra också?.. Jag hoppas på en förbättring i hans ben tills imorgon iaf! ingen temp än, men ska tempa imorgon på morgonen och se.
 
Sv: 12:orna del 3

hmm är lite inne på det också nu när det ser ut såhär. hon har två vita ben, ännu bara ett som är drabbat. Ingen feber och knappt svullen.

Dock har hon ju regnskållor av lindrigare form på kroppen, säkert pga att hon är nedsatt.

tack länka gärna när du kan :)

Nä, då kanske det inte stämmer in riktigt ändå. Mina fick en reaktion på alla vita tecken, men då var det en systemisk reaktion och hela kroppen var påverkad. Det kan uppkomma vid direktkontakt på huden med vissa växter också och då är det ju bara området som har haft kontakt med växten som blir skadat. Men mest troligt så hade ju flera hästar drabbats om det hade varit det.

Men sedan mina blev förgiftade så misstänker jag alltid det vid muggliknande symtom, speciellt när hagarna är fina och inte leriga.

Länk om du ändå är intresserad av att titta hur det såg ut.
 
Sv: 12:orna del 3

Det där bevittnade jag i somras. Var och tittade på en fölunge med mycket vitt. När vi kommer ut i hagen så är allt det vita fullkomligt sönderbränt och de 3 vita benen som trädstammar medan det färgade benet var opåverkat.
Köpte den gjorde jag inte, visste ju inte vad det där var för något... ägarna hade inte heller någon aning. De ringde veterinär som inte heller visste.
Jag forskade lite i det när jag kom hem och fick fram att det kunde bli sån fotosensibilitet av Johannesört bland annat. Tipsade ägarna om det, det visade sig att de hade just johannesört på betet, så de kunde ringa en annan veterinär och allt blev bra sedan. Snacka om otur och tråkigt att komma fram och mötas av den synen både för säljare och spekulant...
Alltid lär man sig nåt nytt :)
 
Sv: 12:orna del 3

ja man oroar sig alldeles för mkt :crazy: speciellt när oron gång på gång visar sig vara befogad.

Hon är inte halt av sin hovskada eller mugg som är på samma bakben, hältan sitter fram.

Har pratat med kliniken idag och vi fick tid om ca 2 veckor, under tiden ska jag behandla muggen själv och börja med spritbandage igen dagligen.

Jag såg det också i föltråden! väldigt likartad skada på hoven, min har dock ett renare sår utan svallkött om det nu har någon betydelse.

aida tack för att du delar med dig av bilderna :)

nej det där ser ju inte riktigt ut som hos min, som endast har i karleden och ej så svullen. Hon fick dock en väldigt ful mule när dom bytte till denna hage i mitten av sep, men jag smörjde med mjukgörande och skorvet försvann.

Evalution ja vissa hästar verkar vara gjorda av porslin.. min fröken fräken har dock klarat sig bra tills nu, värre med min 11:a.

Kul att din kille gjort så fina framsteg! hejja! :D

supercassie ja skulle verkligen vilja att hon kunde gå kvar på lösdriften, men jag tvivlar starkt på att det kommer att gå. Vi får se vad besöket visar.

kul med era 12:0r!

men ridits på stallgången? har ni högt i tak? jag tänker på säkerheten :)

Mattiz oturligt med en spark! håller tummarna för att det bara är ytligt!
 
Sv: 12:orna del 3

Ursh vad tråkigt att madame är krasslig :( Får hoppas att det ordnar sig lätt!

KL
Idag var jag ute och gick med min farbror. Han var i vanlig ordning apseg och gick 14 meter bakom typ tills jag bestämde mig för att vi skulle travträna. Jädrar vilken fart det blev på han, första gången jag märkte att han var 1 och inte 21 haha. Dock lyssnade han bra och sprang inte förbi men det var lite busiga huvudkast här och där. Resten av promenaden var han pigg o framåt, väldigt kul! :love:
 
Sv: 12:orna del 3

Man blir ju helt tokig på skadade hästar! *bryter ihop en stund*

Lasses återbesök i november är inställt pga att det inte är ett så viktigt återbesök, vi vill ju inte dömma ut honom och återbesöket kommer inte ändra hans situation på något vis. Så vi sparar in de där 8h transportering och tar återbesöket om ytterligare ett par månader när skadorna borde vara läkta. Han mår dessutom förhållandevis bra och är nöjd med det väldigt simpla liv han lever.
 
Sv: 12:orna del 3

Mätte Gloria (snart 6mån) förra veckan. Hon är nu:
Mkh: 158cm
Rumphöjd: 161cm

Hon fick träna på att ha täcke en stund i hagen också :D
20131027_073110_526cbdeae087c303fe6ab339.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Kul att läsa vad som händer här inne :)

Jag har börjat min första termin på Uppsala Universitet och har därför inte varit hemma på över två månader och således inte umgåtts med hästarna. Men nu i helgen var jag hemma för första gången :D

Det var jätte roligt, vi var med Chicago och löshoppade lite, och jäklar vad duktig han är, lugn, försiktig och klok, lyssnade och följde mig vart jag än gick, trots att det var ett helt nytt ställe. Transport, att fångas igen i ridhuset: allt gick helt perfekt. Jag är kär! :love:

Chicago Fire e.Chirlon ue.Briar
dsc_0344_5277b54dddf2b30d870d41e9.jpg


dsc_0447_5277b5799606ee65233b5d49.jpg


dsc_0437_5277b54addf2b34411cb86f0.jpg


dsc_0440_5277b5469606ee2022c9ab4a.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Hur mycket grovfoder äter era 12or? Jag har lite problem med att min inte äter som jag vill. Tyckte att jag räknade lågt med 10-12 kg/ dygn när jag gjorde foderstaten men han tycker själv att 7-8 kg räcker, fri tillgång :( men jag hoppas det ökar när han mår bättre i kroppen när kastreringssåret läkt.

Hälsa din kuse att min 12:a som är shettis äter runt 6-7 kg om dagen. Så han får allt skärpa sig ;)
 
Sv: 12:orna del 3

Hade skrivit ett jätteutförligt svar på din fråga... men det verkar ha försvunnit :banghead:

Iallafall, ja vi rider dem på stallgången först, precis som att vi hänger på och sitter upp i boxen första gångerna. Detta är delvis för att de oftast är som tryggast i boxen och också för att de inte ska ha för stort spelrum att freaka ur på.
Att vi rider dem lite på stallgången beror kanske lite mer på att vi vill rama in dem och inte riskera att de kommer lösa på området OM något skulle hända.
Dessutom är stallgången relativt störningsfri om man jämför med området runt banan där det rätt ofta kryllar av andra hästar, traktorer osv.

Förstår att detta verkar konstigt för vissa, men det är helt normalt inom galoppsporten, det händer ju tillochmed att man sitter upp på "vuxna" hästar i boxen när man ska ut på tur eller för den delen rider in i stallet när man kommer hem...

På filmen nedan ser man hur stallet ser ut på insidan, samt hör hur Hayley ropar efter sin bästis :P

https://www.facebook.com/photo.php?v=423581957765238&set=vb.250295445093891&type=2&theater

och så några bilder på flickorna:

Hayley första gången utomhus med ryttare
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-01 (4).JPG

Bessie första gången ute
http://stallmalmborg.se/bilder/2013-11-01 (5).JPG

Hayley travar i hindergården med ryttare:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1384178_425639377559496_153639034_n.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Jag jobbade i ett travstall där de gjorde likadant. De hade mycket ridträning och det är fullt normalt att sitta upp mitt i gången och rida rakt ut. Hästarna är ju mer lugna inne i stallet så det är ju bra mycket lättare att sitta upp där inne än där ute ;) Men det är väldigt högt i tak och stallgången är i princip helt fri från saker.

Men jag undrar, nu när ni sitter på era små 12.r osv, hur är det med deras vila osv? När brukar den komma och hur mycket gör ni till innan? :) Mycket nyfiken här (A) Och hur lång vilan är då, vilar de hela sommaren med då eller fortsätter ni till våren? eller hösten då igen kanske? Mycket frågor ;)
 
Sv: 12:orna del 3

Ja, det är ju ingen inom sporten som tycker det är konstigt att man rider inne :)

Allt vi gör med åringar är så oerhört individuellt, man kan ju aldrig veta innan hur de ska reagera, hur snabbt de "lär sig", växer, mognar osv.
De här små flickorna tillexempel är ju så oerhört mogna och snabblärda att de förmodligen bara "tränas" i lite ridning ett kort tag till sedan får de ett par månaders vila (tror jag, så brukar det vara) där de bara går i hage, skrittmaskin och promenader för hand och övr. hantering som borstning osv.

Sen beror det på hur de växer och mognar som sagt. Det har ju hänt tidigare år att en åring börjat växa som tusan under vintern/våren och hamnar i en fas då det är direkt olämpligt att rida eller på annat sätt träna den. då har vi många gånger haft tur och kunna skicka åringar till landet, där de kan få gå i stor hage och skrota och växa/mogna tills de är redo.

Om de är mogna, växer jämnt och tar träningen bra så KAN de ju gå ut och kvala redan på försommaren som tvååringar. Just vårt stall brukar väldigt sällan sikta på att ta fram dem så tidigt, men visst har det hänt.
Vanligast är dock att de kvalar någon gång under sommaren för att sedan förhoppningsvis hinna göra ett eller ett par lopp som tvååringar (självklart går hästens välbefinnande först och är de inte redo, så väntar vi på dem).

Vi har flera gånger insett att vissa inte kommer gå ut alls som tvååringar och väntar då med dem till treårssäsongen eller tillochmed senare.

Värt att veta är att de alltid får 2-3 veckors vilor utspridda under exempelvis våren, oavsett om de växer mycket eller inte. :)
 
Sv: 12:orna del 3

Iallafall, ja vi rider dem på stallgången först, precis som att vi hänger på och sitter upp i boxen första gångerna. Detta är delvis för att de oftast är som tryggast i boxen och också för att de inte ska ha för stort spelrum att freaka ur på.
Att vi rider dem lite på stallgången beror kanske lite mer på att vi vill rama in dem och inte riskera att de kommer lösa på området OM något skulle hända.
Dessutom är stallgången relativt störningsfri om man jämför med området runt banan där det rätt ofta kryllar av andra hästar, traktorer osv.

Förstår att detta verkar konstigt för vissa, men det är helt normalt inom galoppsporten, det händer ju tillochmed att man sitter upp på "vuxna" hästar i boxen när man ska ut på tur eller för den delen rider in i stallet när man kommer hem...


Precis så gör man på Island också :up:
Ofta satt ridhuset ihop med stallet och då kunde man med fördel sitta upp på unghästarna i boxen, rida runt i stallgången och känna av att bromsen satt där den skulle, innan man red in i ridhuset och fortsatte.
 
Sv: 12:orna del 3

Nu är han uppe i den enorma mängden av 9-10 kg ;) går åt rätt håll i alla fall, bara natthöt har ökat från knappt 2 kg till 4 kg. Jag hoppas verkligen den siffran blir 5-6 kg iallafall i vinter...

Det märks stor skillnad på honom nu för var dag. När jag fick hem honom så var han en busig, pigg och vaken ettårshingst. Efter kastreringen så blev han ju riktigt dålig och det är först nu han börjat återhämta sig. Tog många veckor innan jag såg honom leka alls i hagen, stod mest och hängde osv. Men nu börjar det som sagt ta sig, han har svårare att stå still i stallgången och är allmänt mer vaken och lite stökig igen, och det är faktiskt välkommet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 204
Senast: Marita73
·
Svar
846
· Visningar
45 520
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 882
Senast: corzette
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp