Bukefalos 28 år!

12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Jag har mätt mitt höghus idag och han har börjat växa överallt ser det ut som. Både på längden och höjden och i huvudet... Han är dessutom helt nyverkt igår och är stabila 155cm fram och säkerligen 160bak, men de mätte jag inte.. Han var extremt lugn i stallet idag så det var jätte skönt. Men självklart ville han pilla på allt så fort han fick chansen. Mycket lyhörd pojke ute på promenad idag. SUPER DYR NU! :love:
 
Sv: 12:orna del 3

De sa att det troligtvis var en barnsjukdom, som jag läst mig till innan då, och att de såklart inte kunde säga om det kommer bli bra eller inte. Av själva Helsingborgsamtalet fick jag inte ut så mycket, hade läst det mesta innan. Google du vet ;) men veterinären tyckte att om han var frisk i övrigt så såg hon ingen anledning att inte ha kvar honom och det var skönt att höra :) Det mest intressanta samtalet var med Agria, där jag fick reda på att en eventuell operation i framtiden täcks av försäkringen. Känns skönt!!

Men jag ska ändå avvakta några veckor och se vad som händer, ifall patellan eskalerar eller om det inte händer så mycket mer. B-vitamin är inköpt och hagtiden är utsträckt till max. Hullet är något vi jobbar på med, han tappade ju en del efter kastreringen men det börjar ta sig nu. Han äter mycket bättre, nästan 10 kg hö mot tidigare 7-8. Med lite tur kommer han upp i 12 kg i vinter så jag inte behöver ge så mycket i krubban :)

Han är bara såååå trevlig! På promenaderna känns det inte ens att man har en häst i andra änden av snöret, han är så känslig och följsam. Lugnt och tryggt så följer han mig vart jag än går. Älskar denna lilla häst!
 
Sv: 12:orna del 3

Jag vill också mäta, men glömmer tumstock hela tiden.
Min sötnos har börjat kaxa sig, är det en trotsålder vid 14 månader, eller har det att göra med att hon nu går med flera hästar?
Hon har varit väldigt följsam hittills, men nu är hon rätt brötig och lyssnar sämre. Vad händer?
 
Sv: 12:orna del 3

Kan vara att hon vill se vart gränserna går, Cash brukar fråga så snällt och milt han kan, får man pilla här? naffsa där? kan man göra så eller inte? Säger man ja då eskalerar det, säger man nej slutar han. Han har sånna perioder men i små format, då är jag lite extra "hård" i min hantering och är noga med att flytta på honom i gången om han flyttar runt mkt eller något annat.

Fokuserar alltid på att hans fokus ska vara på mig och att han ska vara lugn. Så han har sina perioder då han inte riktigt orkar och då är det kort hantering eller ingen alls som gäller :) Så jag tror det är en naturlig fas, jag kallar det inte trottsighet för det tror jag inte hästar kan ha. Men en häst vill se vart du står och vad de får och inte får och jag upplever att en unghäst/föl frågar och ser vart gränserna är femtiomiljoner fler gånger än vad min äldre häst gör. Så det går över om du är noga med att inte acceptera beteenden du inte vill ha, för någon gång testar hästen för att se om den får göra så eller inte. Ignorerar man även beteendet, varken tittar på hästen, går dit eller något annat så brukar de heller inte upprepa det :) kämpa på!


Och ja se till att få era hästar mätta! :D Jag är mkt nyfiken. Märks att min inte är ponny längre... Köpte ju en 11.a som är 149 nu, så stor skillnad på dem :S och Cash som bara var 140cm hög när jag köpte honom, min lilla plutt är stor nu!
 
Sv: 12:orna del 3

Mätte Alert ikväll till 136cm, han har då växt 2cm på en månad. :)
Gjorde en annan upptäckt, hans tecken brevid stjärnen (extrahästen som jag kallar den, lutar man huvet till vänster tycker jag det ser ut som en häst, haha) har börjat flyta ut och resten "ramla ner". Anar jag en strimbläs där under?

20131027-235204.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Jag tror du har rätt! Jag tycker mig skymta vita strån ända ner till mulen? ;) Riktigt charmig är han ju! Men ganska liten ju, blir han maxad D? eller liten stor häst? :) Lite väl litet för min smak, kan vara därför jag tappade mitt intresse för honom (A) vilken tur för dig, han är ju så söt så :)
 
Sv: 12:orna del 3

Precis, hela vägen ner och avslutas i en vit prick! Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Ja han beräknas bli runt maxad-150 ungefär. :) Perfekt storlek för mig!
/Pygmé :D
 
Sv: 12:orna del 3

Jag_tillsammns_med_min_hopp_och_spratt_prinsessa_Gick_en_promenad_idag_tillsammans_med_Thufa_och.jpg

76106_1382959651.jpg


Idag har vi gått på en skogspromenad tillsammans med de lte äldre hästarna.. Lillprinsessan tyckte det var jättelajbans kan ag lova er :)
 
Sv: 12:orna del 3

Precis, hela vägen ner och avslutas i en vit prick! Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Ja han beräknas bli runt maxad-150 ungefär. :) Perfekt storlek för mig!
/Pygmé :D


Ja men de blir ju härligt, tror han får en stickelhårig strimbläs. Mycket intressant och spännande ja! Kommer bli kul att se hur den förändras iaf ;)

Ja men det är ju bra att det blir lagom åt sig, jag är 169 så 150 är minsta laget kan jag tycka x) Jag går och vandrar över att min 2åring är 149, så jag hoppas han når 155! :D
 
Sv: 12:orna del 3

Nu har jag mätt henne!
Hon var 123 cm som 7 månaders, nu är hon 14 månader och 133 cm fram och 138(!) cm bak. Blir kanske inte så tokigt ändå, hon måste ju växa ikapp rumpan plus lite till, va? :)
Vad tror ni om växtfarten, är det snabbt eller långsamt med 10cm på 7 mån?

Vi övade på saker hon kunnat förut. Lyfta fötter etc. :o är helt plötsligt jääättesvårt igen, hon som var så duktig. Backa är också jättesvårt tydligen, jag är osäker på om hon inte förstår eller bara envisas. Hon står kvar och spjärnar emot när jag puttar. Även i sidled, måste knuffa rejält för att hon ska flytta sig. Knuffar jag lite knuffar hon tillbaka. :p :meh:
Får intensifiera övningarna lite tror jag.
 
Sv: 12:orna del 3

Hästar är ju mottrycksdjur så att flytta sig för tryck är inget som kommer naturligt för dom utan det är något man måste träna på :)

*kl*
4 dagar kvar för oss nu, känns som att vi är så förberedda vi kan bli med tanke på att jag knappt vet hur det går till på utställningar/premieringar :p Det enda vi har kvar att träna på är att ha lindor på benen för jag vill inte köra så långt utan något och det känns inte riktigt lönt att köpa transportskydd som passar honom nu när han fortf växer. Så det ska vi träna på imorgon! :)
 
Sv: 12:orna del 3

Hm, ja alltså min 11.a har inte direkt blivit tränad i något sånt så han var verkligen så när han kom hit. Tryckte jag tryckte han, tryckte jag hårdare tryckte han ännu hårdare xD Jag fick lära mig att han funkade bäst på ljus och att jag mer eller mindre bara nuddar honom så flyttar han sig, börjar jag då trycka lite i stället får jag motsatt effekt ;) Litet tips kanske, använd mindre tryck? :)
 
Sv: 12:orna del 3

Är de? Jag har läst att de reagerar med att flytta för tryck för att när de springer i flock och kommer emot varandra ska de flytta sig bort från den de springer för nära.
Får leta mer på det ämnet.
 
Sv: 12:orna del 3

Jag tor nog mer på din tidigare teori om att hon testar. Eftersom hon var duktigare förut och nu är istadigare.
Prövar såklart först med lätt tryck, eftersom jag vill att hon ska lyssna på lätt tryck. Den stora flyttar sig bara man nuddar honom, så vill jag att lillan ska bli också. Det blir hon nog, men det kommer nog krävas mer träning än med honom är jag rädd. Hon har ett helt annat psyke. Hon är riktigt tuff och orädd. Kombinerat med en otrolig kelsjuka så man bara smälter och tycker hon är världens underbaraste lilla häst fast man nyss tyckte hon var en envis åsna.
 
Sv: 12:orna del 3

Ja men de blir ju härligt, tror han får en stickelhårig strimbläs. Mycket intressant och spännande ja! Kommer bli kul att se hur den förändras iaf ;)

Ja men det är ju bra att det blir lagom åt sig, jag är 169 så 150 är minsta laget kan jag tycka x) Jag går och vandrar över att min 2åring är 149, så jag hoppas han når 155! :D

Hur stor var han som ettåring, om du minns? Vad är han för ras? (Orkar inte leta i den långa tråden :o )
 
Sv: 12:orna del 3

Mätte Alert ikväll till 136cm, han har då växt 2cm på en månad. :)
Gjorde en annan upptäckt, hans tecken brevid stjärnen (extrahästen som jag kallar den, lutar man huvet till vänster tycker jag det ser ut som en häst, haha) har börjat flyta ut och resten "ramla ner". Anar jag en strimbläs där under?

20131027-235204.jpg

Ja det ser verkligen ut som en liten dimmig häst som reser sig ur bläsen. Vad häftigt! :)
 
Sv: 12:orna del 3

Hur stor var han som ettåring, om du minns? Vad är han för ras? (Orkar inte leta i den långa tråden :o )


Haha inte lätt att leta igenom den tråden de kan jag hålla med om ;)

Men jag köpte min 11.a som sällskap till min 12.a under sen sommaren. Fick hem honom runt den 12 september tror jag. Eller om det var den 2.a så jag har ingen aning hur stor han var, men han bör ha varit runt 140 kanske? Han har nog växt väldigt långsamt också för han är av raserna Irish cob och Fjordning ^^
 
Sv: 12:orna del 3

Aha, trodde han var islänning, det ser ut som en isis på din avatar. Då är det kanske inte så jämförbart med min ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 209
Senast: Marita73
·
Svar
1 308
· Visningar
70 561
Senast: Krålus
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 173
Senast: corzette
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp