Bukefalos 28 år!

12:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är 80-100 cm högt och max 90 cm långt för D-ponny och sen ytterligare höjning till 110 cm om det ev. behövs för bedömningen. Ponnyerna har dessutom bara ett hjälphinder medan hästarna har två.

Edit:
Här finns beskrivning för treårstest för den som vill läsa.
Ponny:
http://www.ungponny.se/2015/Regionala proppar/RAD_ANVISNINGAR_tretest 2015.pdf
Häst:
http://www.asvh.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=995ec24d-8cda-4aff-bf4b-fa7abc5026f5


Det med hjälphinder visste jag men jag trodde de var tvungna att hoppa 110. Då kan jag slappna av lite för han har hoppat fint på 1 m, har inte velat pressa honom mer då han växer mycket ännu.
 
  • Gilla
Reactions: Io
"Kan" man förresten använda ett visnings(utställnings-)träns på treårs? Han har bara ett akademiskt utan käkrem annars och det känns lite onödigt att köpa ett vanligt bara för ett enda tillfälle.
 
Har ni med halvblod fått hem en lapp från ASVH om anmälan till 3-års och kvaliteten? The pressure is on!

Japp! Men jag väntar fortfarande på att datumet ska komma ut osv ;)
Någon som vet ungefär när anmälningstiden går ut innan? Tänker på om man måste bestämma sig i god tid om man ska visa eller om man kan suga på karamellen lite :)
 
"Kan" man förresten använda ett visnings(utställnings-)träns på treårs? Han har bara ett akademiskt utan käkrem annars och det känns lite onödigt att köpa ett vanligt bara för ett enda tillfälle.

Betslad med träns, så står det i anvisningarna. Personligen hade jag nog valt att visa min ponny som en vanlig ponny och inte som en welsh, alltså inte med våra hingstbett t.ex.
 
DSC02459.JPG
 
Betslad med träns, så står det i anvisningarna. Personligen hade jag nog valt att visa min ponny som en vanlig ponny och inte som en welsh, alltså inte med våra hingstbett t.ex.

Jag hade inte tänkt ha hingstbettet utan ett vanligt...om det går iom hans valk på tungan. Men ett mjukt och böjbart gummibett borde funka. Jag kanske kan låna ett träns av någon då...eller köpa ett billigt på g*k*s men jag kommer inte använda ett vanligt sen så det känns onödigt att lägga massa pengar på det.
 
Japp! Men jag väntar fortfarande på att datumet ska komma ut osv ;)
Någon som vet ungefär när anmälningstiden går ut innan? Tänker på om man måste bestämma sig i god tid om man ska visa eller om man kan suga på karamellen lite :)

Ja när kommer datumen ut egentligen? Hittar inga varken på ungponny eller ev arrangörers hemsida.
 
Jag hade inte tänkt ha hingstbettet utan ett vanligt...om det går iom hans valk på tungan. Men ett mjukt och böjbart gummibett borde funka. Jag kanske kan låna ett träns av någon då...eller köpa ett billigt på g*k*s men jag kommer inte använda ett vanligt sen så det känns onödigt att lägga massa pengar på det.

Har också mest bara nackremmar men har köpt ett billigt träns som ser helt ok ut så behöver ju inte bli så mycket onödiga pengar. Ett enkelt träns bara utan krusiduller på. Tänker väl att det är själva hästen som ska se snygg ut. Är dock på jakt efter ett fint träns med platt pannband och nosgrimma som även kan användas på utställning sen. Blir galen på alla krokar som ska sitta på sidostyckena. Om någon har tips på vart man hittar ett tar jag gärna emot det.

Jag har tänkt visa i Roslagen, eftersom Örebro ställde in, och på bådas hemsidor står det ännu bara vilken månad som treårstest hålls men ännu inget datum eller info om anmälan. Vart visar du? Tänkt visa honom på någon welshutställning i år?
 
Ja något billigt som ser hyfsat ut borde man kunna hitta. :)

Tidigare år har Hermanstorps KRK utanför Falkenberg haft treårs för ponnyer men har inte sett att det stått något om det ännu. De brukar ha i maj annars. När är det i Roslagen?
Tänkte hinna klämma in någon utställning i sommar om jag hittar någon som är hyfsat nära och passar tidsmässigt. Verkar inte ha kommit ut så många datum där än heller? Ska du ställa ut din?
 
Fick också lappen i veckan. :) Men än så länge finns ingen info om treårstest i vår närmaste förening, hoppas att de ska ha även i år.

Har hittat löshoppning, men den kommer igång först i februari. Tills vidare vilar vi oss i form. Finns inte så mycket att göra med det kassa underlag som varit. :( Men nu har det i alla fall kommit lite snö, hoppas på mer så de kan leka och busa lite i hagen.

Snötäckt pällsboll :D

10922704_590585727738556_631696559221859899_n.jpg
 
Har också mest bara nackremmar men har köpt ett billigt träns som ser helt ok ut så behöver ju inte bli så mycket onödiga pengar. Ett enkelt träns bara utan krusiduller på. Tänker väl att det är själva hästen som ska se snygg ut. Är dock på jakt efter ett fint träns med platt pannband och nosgrimma som även kan användas på utställning sen. Blir galen på alla krokar som ska sitta på sidostyckena. Om någon har tips på vart man hittar ett tar jag gärna emot det.

Jag har tänkt visa i Roslagen, eftersom Örebro ställde in, och på bådas hemsidor står det ännu bara vilken månad som treårstest hålls men ännu inget datum eller info om anmälan. Vart visar du? Tänkt visa honom på någon welshutställning i år?
Jag pm:ar dig med tips om träns :)
 
  • Gilla
Reactions: Io
Jag håller fortfarande på med att hänga på Ismene. Jag har haft extremt mycket att göra med jobbet och annat så det har blivit lite sporadiskt. Och jag har också alltid gått ner lite i aktivitet så här på vintern, men brukar få fart när våren kommer :)
Hon har under året varit extramamma åt welshfölet jag fick i somras. Jisses vad hon har tagit det på stort allvar :love: Och fölet har spenderat mer tid med henne än sin mamma faktiskt. Så nu var det stor sorg när jag skiljt dem åt. Jag tror nästan att hon sörjer mer än mamman.
Men jag är tveksam till att avla på henne i framtiden. Jag tycker inte att hon är tillräckligt bra i kroppen som det ser ut helt enkelt. Jättetrevlig häst som jag får mycket roligt med i ridningen, men några avkommor tror jag inte på.
Vad säger ni andra som har ston - funderar ni på betäckning nu till våren (eller längre fram)?
 
Jag håller fortfarande på med att hänga på Ismene. Jag har haft extremt mycket att göra med jobbet och annat så det har blivit lite sporadiskt. Och jag har också alltid gått ner lite i aktivitet så här på vintern, men brukar få fart när våren kommer :)
Hon har under året varit extramamma åt welshfölet jag fick i somras. Jisses vad hon har tagit det på stort allvar :love: Och fölet har spenderat mer tid med henne än sin mamma faktiskt. Så nu var det stor sorg när jag skiljt dem åt. Jag tror nästan att hon sörjer mer än mamman.
Men jag är tveksam till att avla på henne i framtiden. Jag tycker inte att hon är tillräckligt bra i kroppen som det ser ut helt enkelt. Jättetrevlig häst som jag får mycket roligt med i ridningen, men några avkommor tror jag inte på.
Vad säger ni andra som har ston - funderar ni på betäckning nu till våren (eller längre fram)?


Jag funderar nog en hel del på avel.
Lilltrollet har fått fin kritik på de utställningar hon har varit på och ser hittills bra ut i kroppen.
Dock tvekar jag på om jag skall betäcka som treåring elleer om jag skall vänta ett par år istället.. Finns för och nackdelar med båda.
 
Ja något billigt som ser hyfsat ut borde man kunna hitta. :)

Tidigare år har Hermanstorps KRK utanför Falkenberg haft treårs för ponnyer men har inte sett att det stått något om det ännu. De brukar ha i maj annars. När är det i Roslagen?
Tänkte hinna klämma in någon utställning i sommar om jag hittar någon som är hyfsat nära och passar tidsmässigt. Verkar inte ha kommit ut så många datum där än heller? Ska du ställa ut din?

Roslagen är i september, känns lagom med tid att hinna förbereda. Vi har en del att jobba på. Tveksamt om jag visar henne i år, blir på Riks i så fall tror jag :) Jag ska nog i alla fall åka ner dit och titta tror jag.
 
Men jag är tveksam till att avla på henne i framtiden. Jag tycker inte att hon är tillräckligt bra i kroppen som det ser ut helt enkelt. Jättetrevlig häst som jag får mycket roligt med i ridningen, men några avkommor tror jag inte på.
Vad säger ni andra som har ston - funderar ni på betäckning nu till våren (eller längre fram)?

Jag har nu bestämt mig för att inte betäcka som 3åring, vill satsa på att rida och tävla henne först.
Hon är i mina ögon absolut ett bra avelsmaterial, sedan får vi se vad bedömningen säger. Men föl i framtiden blir det nog ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 570
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: Liten
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 943
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 195
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp