3årstest och importerade hästar.

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur funkar det egentligen? Får de vara med?

Om man kollar på asvhs reglemente så ska ju hästen ha gröna (vit,gul) papper, men hur funkar det i utländska pass?

Jag har fundering på att köpa en tvååring (antingen i år eller nästa) med mål att vara med i treårs, men man måste ju veta innan om man får vara med eller inte. :p

Jag förstår inte riktigt allt det där, så ni som har större koll får gärna förklara lite enkelt. :p
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Den måste vara registrerad i ASVH, man kan tilläggsregistrera en utländsk häst. Har för mig att det kostade 500:- förra året.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Jo så mycket förstod jag också. Glömde skriva det :)
Det jag undrar är hur man vet vilken stambok hästen hamnar i/vilken färg papprena får, när den har utländskt pass.

Eller är det något man inte vet förrän man skickat in ansökan till asvh? :p
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Det beror väl ffa på vilken stambok som hästen är grundregistrerad i. Eller ?
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Det pågår ständigt förändringar och det senaste jag tog del av var att man ska värdera stammar individuellt.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Så om jag köper en importerad häst är det mao en ren chansning? :crazy:

Kan man få ett "preliminärt" svar innan man köpt hästen, så man vet om det åtminstonde finns en chans?
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Om det är mkt viktigt att kunna delta i SWB:s arrangemang, leta en SWB i 1:a hand. Alla avelsförbund tar hand om sina egna först, självklart. Individuell prövning för stamboken tycker jag är bra men själv skulle jag trots ev sån regel i kommande reglementen känna mig lugn om jag köpte från välrenommerade förbund som idag är med på direktlistan och efter föräldrar i resp förbunds huvudstambok.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Det är väl inte mkt viktigt, men enda poängen med att jag vill köpa en 2åring. :p
Tyvärr ligger de flesta Swb hästar lite över min prisklass i nuläget.

Lägger till en fråga: om hästen är reggad i exvis Sh, får man regga om den till asvh då? Om den har "känd" stam då.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Hur funkar det egentligen? Får de vara med?

Om man kollar på asvhs reglemente så ska ju hästen ha gröna (vit,gul) papper, men hur funkar det i utländska pass?

Jag har fundering på att köpa en tvååring (antingen i år eller nästa) med mål att vara med i treårs, men man måste ju veta innan om man får vara med eller inte. :p

Jag förstår inte riktigt allt det där, så ni som har större koll får gärna förklara lite enkelt. :p

Du måste regga om hästen i ASVH (tror också att det kostar 500 kr) och sedan är det bara att anmäla, precis som vilken SWB som helst.

Jag har aldrig varit med om att en häst importerad från ett stort förbund tex Oldenburg, KWPN, Holstein, Hannover har blivit "nobbad" av ASVH. Åk du och titta om du vill. Det finns många fina hästar till billiga pengar i Tyskland nu (precis som i Sverige).

Kan tillägga att jag pratade med några tyska färsäljare och de säger att hästmarknaden sakta, sakta börjar vända och det börjar bli lättare att sälja hästar till ok priser.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

En nyfiken fråga: Varför är det så viktigt att rida treårstest?
Testerna är som jag ser det mest till för att utvärdera aveln. Är du inte uppfödare eller hingstägare till hästen är den största nyttan du har av ett treårstest om hästen skulle råka gå bra och du planerar att sälja eller ta föl på den väldigt snart (dvs innan den hinner få några andra meriter).
Visst är det en nyttig erfarenhet för hästen, men inte nyttigare än att ett par klubbtävlingar senare är den ikapp.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

En nyfiken fråga: Varför är det så viktigt att rida treårstest?
Varför ska vi inte rida 3-åringarna?
Det är knappast någon hård träning de ska gå, utan det ska gå att se så att hästarna går att rida på. Det behöver inte ens vara jättestadigt, utan mer lugn grundform i 3 st gångarter. Det är ingen match för en 3-åring.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Men nu läste du nog mitt inlägg väldigt konstigt. Var någonstans ser du att jag inte anser att man ska rida treåringar?
Jag bara tyckte att det var konstigt att köpa en tvååring med målet att rida treårstest, och att den detaljen i sig skulle vara orsak att välja bort vissa hästar. I min värld är det en lite knasigt resonemang, för såvida man inte är uppfödaren eller planerar att sälja hästen snart, ser jag inget egenvärde i att rida treårstest. Men det är väl klart att hästarna ska tränas. Målet bör väl vara att hästen i framtiden kommer att fungera till det man vill ha den, men det kan den ju göra alldeles oavsett om den har gått treårstest eller inte. Om jag hittar en tvååring som jag vill köpa och den inte skulle vara berättigad till att gå treårs och kvalité, skulle jag inte kunna bry mig mindre om den detaljen. Men det innebär ju inte att jag inte skulle rida in och träna hästen på ett ändamålsenligt sätt.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Tillägg: Jag håller fullkomligt med dig om att det som krävs på treårs är en baggis. Det lär de sig på några veckor. Men det var som sagt var inte det jag var ute efter.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Det tråkiga är att det bara är en baggis men många tränar mycket hårdare än så för att de vill vara bäst på treårs.

monotona treåringar har väl alla sett
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Det blir väl kanske så om man ser 3-års test som ett stort mål, istället för att ta det för vad det är.
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

Jo precis. Men det är ju ändå bäst för dagen som sätter ribban för domarna.

I mitt tycke borde man ta bort treårs. Inte för att just treårstestet är (ska vara) för mentalt påfrestande utan just att så många börjar så tidigt med sina hästar inför treårs och DÅ kan det vara/bli mentalt påfrestande för hästar och speciellt unga hästar kan man knäcka tidigt om man inte vet vad man håller på med.
Dom är ju inte alls gamla när man börjar med dom. Det här med 1 år = 1 gång i veckan, 2 år = 2 ggr i veckan osv är en ganska bra stege att gå med hur ofta man ska göra något med sin unghäst TYCKER JAG.


Jag har inte halvblod själv men liknande förekommer ju i ponny.
Sedan umgås jag med satsande SWB-folk som så fint "förbereder" inför alla dessa olika tester.
Häromveckan hörde jag av en som varit hos en mer känd tränare och utbildare med sin unghäst att "rida hästarna som om dom är 5".

Det är ju lätt för en så erfaren beridare att säga. Men för Svensson att höra detta kan det tyvärr bli mycket fel med sånna uttryck kan jag tänka mig...


Det är ju bara att hoppas att hästmänniskor HAR sunt förnuft. Men man får tyvärr bevis på motsatsen rätt ofta.

Dock vill jag ju påpeka att det inte är en stor andel. Men tillräckligt för att det ska synas.
Och inte vet jag varför just SWB har så skyhöga premier hos försäkringsbolag, men jag kan ju gissa
 
Sv: 3årstest och importerade hästar.

För att jag tycker det är roligt? :p

Nej, men varför skulle det vara konstigt att köpa en tvååring för att ha med på treårstest?
Det är väl bra att man har ett mål med det man gör?

Sen om jag skulle köpa en häst så skulle jag köpa mig ett sto, och ett bra resultat på 3års är ju bättre än ingenting vid ev. framtida avel eller försäljning för den delen.
Om man nu skulle lyckas få ett bra resultat vill säga ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 534
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Rosett
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 969
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp