Bukefalos 28 år!

Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Milene

Trådstartare
Har efter mycket letande hittat den som jag tror är vår nya familjemedlem. Tyvärr fick jag dåliga vibbar av ägaren direkt, hen har haft ett flertal annonser ute på hästen och priset har sänkts varje gång. När vi varit och provridit i förra veckan upptäckte jag när vi kom hem att annonserna var borta, så jag mailade och frågade om hästen fortfarande var till salu. Jo då, det var den, och dagen efter bestämde vi att vi ville köpa och fick OK. Nu fick jag mail idag att det var SÅÅÅÅ svårt att få tag på veterinär för besiktning, så kunde vi gör det EFTER vi hämtat hästen istället? Och nu när jag tittar på nätet så ser jag att det finns nya annonser på hästen EFTER vi provridit, och till ett högre pris än den förra annonsen. Handpenning samt kostnad för vetbes är betald.

Jag fattar inte att folk med berått mod kan försöka blåsa folk och pumpa ut nån tusenlapp här och nån tusenlapp där. Jag har varit med om en liknande sak förut, och det tar MASSOR med energi! :(

Berätta om era knepigaste hästaffärer, HELST med lyckad utgång, men även andra...!
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Men alltså, har du betalat en besiktning där du inte vet om hästen går igenom? Du ska stå som uppdragsgivare på besiktningen och bara betala till veterinären/kliniken, inte till ägaren och gör upp i förväg att säljaren står för besiktningen om hästen inte skulle gå igenom.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Ja, för jösse namn, se till att du väljer veterinär, betalar den och är med på besiktningen!
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Har du ringt och pratat med säljaren om det? Låter märkligt att först ta emot både handpenning och betalning för besiktning och sen sätta ut den till salu igen? Har du sagt att du vill ha pengarna tillbaka?

Jag hade försökt få tillbaka pengarna och sen letat efter en annan häst.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Svarar bägge:

Det är tyvärr ganska långt att åka, men jag har tänkt att göra en egen besiktning här hemma OCKSÅ, med min egen veterinär. Och själva betbes kostar ju inte några vansinniga summor egentligen, så det är väl inte DET som är problemet, utan det att folk faktiskt kan med att försöka pumpa folk på pengar på alla sätt som går.

Fast EGENTLIGEN borde man väl kunna lita på en annan veterinär, förhoppningsvis har de väl yrkesmoral???
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Om du redan har dåliga vibbar tycker jag verkligen inte du ska ta hem hästen innan den besiktigats, och definitivt vara med på besiktningen. Det låter inte som om den säljaren kommer att bli lätt att komma överens med om något inte stämmer i efterhand.... Då önskar du nog att du åkt de där milen.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Att prata i telefon är svårt, låt oss kalla det språkförbistring...:grin:

Turgången är:
*) Vi såg annons på x antal kr
*)Provridning, vi säger att vi ska fundera
*)På kvällen upptäcker vi att annonsen är borta
*)Jag ringer för att fråga varför men säljaren har lagt sig
*)Jag mailar och frågar
*)Får svar, säljaren har "tagit bort och uppdaterat lite annonser"
*)Vi bestämmer oss, knackig telefonkontakt och mailkontakt där vi slår fast priset vid första annonsen
*)Jag upptäcker idag att ny annons lagts ut efter vår provridning men före vårt beslut.

Ska väl egentligen vara klart när allt finns på mailen, men men men... det känns ändå knepigt :crazy:

Har gjort en jobbig affär förut en gång, vill ha allt lugnt och skönt nu :(
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Tack alla söta för att ni engagerar er och försöker ge tips och råd!!!:love:
Fast nu var ju syftet med tråden att få höra om ERA affärer!;)
Berätta om era knepigaste hästaffärer, HELST med lyckad utgång, men även andra...!
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Om ni har betalt handpenning så kan de ju inte sälja hästen till någon annan.

Dock så skulle jag absolut se till att vara med på besiktningen och helst välja en veterinär själv
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

DÄR blir jag stolt över mig själv för jag säger "det där får ni lösa"
QUOTE]

Jo, ibland kan man faktiskt lära sig nåt av situationen, och att lösa problem som inte är ens egna ÄR ju faktiskt inte ens egen uppgift. Bra gjort!!!

Synd att hästen slaktades, men kan ju tyckas onödigt att fodervärden måste upplysa DIG om detta...??:confused: Försökte kanske strö lite salt i såren, eller...?:meh:
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

DÄR blir jag stolt över mig själv för jag säger "det där får ni lösa"
QUOTE]

Jo, ibland kan man faktiskt lära sig nåt av situationen, och att lösa problem som inte är ens egna ÄR ju faktiskt inte ens egen uppgift. Bra gjort!!!

Synd att hästen slaktades, men kan ju tyckas onödigt att fodervärden måste upplysa DIG om detta...??:confused: Försökte kanske strö lite salt i såren, eller...?:meh:


Jo jag håller med, har för mig att hon sa till innan typ "ägaren har inte råd att ta hästen till vet. så den kommer avlivas"
Hade jag haft mycket pengar att göra av med på vadsom så kanske jag hade köpt men man vet ju aldrig om hästen blir ridbar alls :(
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag hade nog blivit mycket tveksam och affärer som ger dålig magkänsla brukar jag hoppa över.

Jag tänker såhär: Om det är krångligt nu, vad händer om något inträffar sen, att ni faktiskt blir lurade eller annat?

Hästen ska besiktigas före ni hämtar och resultat ska kollas före köpet går igenom! Risken är annars att säljaren hävdar att ni godkände hästens skick som den var.
 
Senast ändrad:
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Köpa billigt brukar bli dyrt.
Med en seriös säljare så får du rätt pass till hästen samt skadehistorik och övrig viktig information.
tex Övriga ev ägare hur den är inriden samt om den är tävlad.
Hästen går igenom gårdsbesikting men går sedan sönder när den sätts i arbete är inte ovanligt.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

För mig är det inget konstigt att ha annons ute tills hästen är såld, även fast en ny annons skapas. Det är inte första gången i världshistorian folk hoppar av ett köp, trots att handpenning är lagd.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jo, fast lite konstigt är det ju att nya annonsen är på högre belopp...? Tänkte att ägaren ville hänvisa till annonsen och priset som stod i den, istället för den gamla annonsens lägre pris.

Är ju dessutom lite ovanligt att priset HÖJS på hästen ju längre den är ute på annons..? Speciellt höst-priserna...:crazy:

Men, visst, det händer att köpare drar sig ur.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Den här hästen är inte vad jag kallar billig. Priset är, enligt mig, högst relevant för den hästen.

Pass och allt är ok. Hästen köps av uppfödaren.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Men hallå, alla, ursäkta jag tjatar...;)

Tack alla söta för att ni engagerar er och försöker ge tips och råd!!!:love:
Fast nu var ju syftet med tråden att få höra om ERA affärer!;)
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Men jag fattar inte. Har du inte betalt handpenning? Då är det väl ingen diskussion?
 

Liknande trådar

Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
2 877
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 158
Senast: bambam
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 908
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp