Bukefalos 28 år!

Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Om du inte betalt handpenning (?) så har ägaren all rätt att uppdatera och lägga ut nya annonser på hästen. Sedan visst, oftast höjer man inte hästen, utan man sänker priset. Men det beror ju såklart på om hästen hunnit bli mer utbildad under tiden eller inte.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag har varit med om att jag var tvungen att bestämma mig på plats och när jag gjorde det så ringde hon en annan som kollat på hästen innan eftersom de skulle då ha första tjing :crazy:
Det blev inte den hästa (som tur var i efterhand men i alla fall ytterst knepigt)
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag har varit med om att jag var tvungen att bestämma mig på plats och när jag gjorde det så ringde hon en annan som kollat på hästen innan eftersom de skulle då ha första tjing :crazy:
Det blev inte den hästa (som tur var i efterhand men i alla fall ytterst knepigt)

Eeeh... Jag har också hört om sådana fall. "Den som tittat först måste få bestämma först". Kanske rätt, kanske inte. Men då gäller det alltså att få bli först med att titta på hästen, alltså. Bråttom bråttom...:meh:
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Du verkar ju också knepig ? Du vimsar ju runt och svar inte på frågorna ,hur ska man då berätta om en gladhästköphistoria då ?

Har du inte skrivit några papper på handpenning och vad köpesumman är ?!?!

Vilket är en självklarhet .
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Eeeh... Jag har också hört om sådana fall. "Den som tittat först måste få bestämma först". Kanske rätt, kanske inte. Men då gäller det alltså att få bli först med att titta på hästen, alltså. Bråttom bråttom...:meh:

Fast helt uppåt väggarna är det ju inte om man ska vända och vrida lite på det?

Ägaren har ett "ok jag köper hästen för 5000 kr lägre än det utsatta priset om den går igenom vet.bes. ua" från spekulant A. Ägaren informerar A om att spekulant B redan har en inbokad provridning dagen därefter och att ägaren vill avvakta tills B provridit innan budet är taget. Kanske för att ägaren har bättre initial magkänsla för B och hoppas att det ska gå vägen. Kanske att ägaren tycker att hästen är värd de där 5000 extra kronorna ("vad gör de där extra tusenlapparna", my ass. för de allra flesta svenskar, även hästägare, är 5000 kr pengar, inte dasspapper.).

B provrider och verkar mycket intresserad. Ägaren vet att A vill ha besked efter provridningen om det blir affär eller inte. Ägaren informerar på ett vettigt sätt att B måste bestämma sig för hästen fort om B vill ha den eftersom spekulant A annars vill köpa ganska omgående. B bestämmer att denne vill köpa. Ägaren ringer till A och informerar om det högre budet och tänker sälja till detta om A inte har några motbud. A backar. B får köpa till angivet pris.

Vad är grejen? Fult att tjäna pengar som hästägare, som vanligt? Får hästen ett bra liv oberoende av om den hamnar hos A eller B, så varför inte försöka få de pengar man anser hästen vara värd genom en kortare budgivning?
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Det behöver ju inte ens handla om pengar det kan ju helt enkelt vara så att man vill kunna välja den som verkar passa bäst ihop med hästen.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Hej!
Nej, jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande .
Att annonsen varit kvar trots handpenning, ja.
Men höjt pris? Nej.
Alltså, jag tror inte att säljaren ångrat sig i er affär,
men kanske att den sänkte priset.
Så om du inte fullföljer köpet, vill den ha ut mer av nästa.
Kanske känner sig osäker i er affär. Att du ska fullfölja?
Vet inte, låter konstigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

jag hörsammar din vilja och bjuder på en historia, dock inte om mig utan om en stackare som kom efter mig.

Jag hittade en alldeles underbar liten häst när jag var i hästköpartagen. Men jag gick på magkänsla och friröntgade den, trots att det var en relativit billig häst. Mycket riktigt, lösa benbitar. Veterinären sa som det var: Det kan hålla i tio dagar och det kan hålla i tio år. I och med att bitarna upptäcktes så hade det blivit reserationer i försäkringen. Jag gav då ett skambud, erbjöd att ta hästen för halva priset med reservationerna. Ägaren sa nej tack och jag tackade för mig.

Efter några månader råkar jag ägaren och frågar om hen fick sålt på hästen. Jo då, det fick hen, svarar hen. Då frågar jag hur det gick med benbitarna. Det var lugnt, svara hen, för köparen brydde sig inte om att röntga...

Häpp...så kan det gå...
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Eeeh... Jag har också hört om sådana fall. "Den som tittat först måste få bestämma först". Kanske rätt, kanske inte. Men då gäller det alltså att få bli först med att titta på hästen, alltså. Bråttom bråttom...:meh:

När jag köpte min var jag varken först eller sist utan säljaren ringde mig och frågade om jag verkligen ville ha hästen för jag var den hon ville sälja till. Klart jag sa ja, 15 år sen nu :)
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag har varit med om att jag var tvungen att bestämma mig på plats och när jag gjorde det så ringde hon en annan som kollat på hästen innan eftersom de skulle då ha första tjing :crazy:
Det blev inte den hästa (som tur var i efterhand men i alla fall ytterst knepigt)

Märkligt. När det gäller djur så trodde jag att säljaren prioriterade hemmet eller priset. Fast hon kanske hoppades att första spekulanten skulle buda så att hon kunde få dig att bjuda över. Dålig stil, det gäller väl att hitta bästa hemmet, och om du då ville betala begärt pris o hon var nöjd med vad du erbjöd så slår man väl till?
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Lite knapplån

Jag har gjort ett hästköp där säljaren vid provridning så gärna ville att jag skulle ha hästen och inte spekulanten som skulle komma några dagar senare att säljaren började pruta priset åt mig.
Var inte en hästmänniska (galoppör på banan) och bästa säljaren jag köpt häst ifrån ärligt talat. De flesta hästmänniskor som jag köpt häst ifrån har varit rätt besvärliga och flera (!!) har visat sig ha undanhållit saker som jag fått reda på o efterhand och tyckt varit relevanta.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag åkte 30 mil för att titta på en på den tiden dyr fälttävlanshäst (1998) jag visste sedan tidigare vilken hästen var och var redan förtjust i sas. När jag hade provridit (underbar häst) talade ägaren om att att hästen hade lösa benbitar i båda bakkotorna men att hästen hade inga problem med dessa? Kunde man ju talat om innan jag åkte 30 mil...Hästen var bara knappa 7 år så den hade ju inte bevisat så himla mkt, men det var inga problem med försäkringen för hennes bästa kompis var ombud bla bla... jag var tveksam för hästen kostade en bit över 100 tusen.. iallafall ringde säljaren upp efter ett par dagar och krävde handpenning.. jag bara skrattade och sa att den där hästen kan hon behålla... den började stanna ut sig oxå rätt snart så benbitarna i det där fallet var nog ganska relevanta. För övrigt så blev den avlivad för 6 år sedan...

Det var tur för sedan hittade jag ju drömhästen i Hille.. betydligt billigare och sen red jag svår klass på honom och han har inte varit halt en dag i sitt liv och är fortfarande nu vid 21 års ålder still going strong :)
 
Senast ändrad:
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

har visat sig ha undanhållit saker som jag fått reda på o efterhand och tyckt varit relevanta.

Nu vet jag inte vad det varit för saker, men att man som säljare faktiskt glömmer (!!) eller inte tänker på (för denne) småsaker saker är rimligt även om det är högst relevant för köparen.

Säg att jag vet att hästen är ilsk på katter då den som jag köpte hästen av för sju år sedan berättade det för mig. Men jag har inte har några katter själv och därför har det aldrig varit ett problem för mig. Säljaren frågar inte hur hästen är med katter och det inget jag kommer att tänka på själv någon gång under hela säljprocessen - jag har ju som sagt inte råkat ut för det, men har faktiskt vetskap om det. Köparen tar hem hästen och två veckor senare har den haft ihjäl säljarens katt. Det hade ju varit en högst relevant information för säljaren att få, men jag har inte undanhållit den detaljen med vilje.

Men om nu hästen säljs som körhäst och säljaren "råkar glömma av" att hästen ett halvår tidigare varit med om en traumatisk olycka vid och sedan dess tenderar att skena hejdlöst när den förspänd blir omkörd av större bilar/lastbilar/bussar/traktorer, då är det ju uppenbart hästskojeri.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Helt ot men vad underbart att du har kvar fina Hille :love:
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag inser ju att jag har varit tursam och bara köpt häst från bra hästförsäljare med två undantag.

I det ena fallet var det helt uppenbart att vi inte skulle lita ett ord på vad hästhandlaren sa utan bedöma ponnyn utifrån vad vi själva såg och kände och vad veterinären sa, och sedan köpa på vinst och förlust. (Passus: när han väl musklat upp sig, blivit rak och jämn i kroppen och han blev av med den raggiga pälsen började vi tvivla på om vi fått rätt papper, för det var en synnerligen grov Welsh sekt. B... Men färg och tecken var rätt.)

I det andra fallet glömde säljaren berätta att ponnyn var dräktig. På den tiden var vi inte rutinerade nog att se skillnad på "fet" och "dräktig" och de hästkunniga runt oss verkade inte reflektera över det heller. Men plötsligt en morgon hade vi två hästar. Det gick ju bra det också och vi fick språngsedeln från säljaren när vi frågade efter den så fölet blev registrerat renrasigt med sin godkända pappa. Men det hade ju varit bra att veta och få språngsedeln vi köpet... Det är ju lite tveksamt om man kan råka glömma att hästen är betäckt när man säljer den, även om man nu inte är säker på om det tagit sig eller inte.
 

Liknande trådar

Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 158
Senast: bambam
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 908
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp