Bukefalos 28 år!

Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Men om hästen inte brytt sig om grannens katt i hagen, då är det ju inget problem längre att hästen försöker ge sig på katten! ;)

Utrustning räknar jag som personlig, har aldrig gett speciella utrustningsråd till köpare eller själv fått speciella utrustningsråd när jag köpt häst. När det gäller utrustning är ju smaken som baken tycker jag!
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Så är det nog, aggressivitet mot katter är säkerligen inget man kan häva ett köp för! Personligen tror jag inte att någon sorts aggressivitet är värst lätt att få häva ett köp, för en häst kan ju ändra sig när den byter miljö.

Har man problem med något i en köpt hästs beteende så är det läge att sälja vidare om man inte får ordning på problemet. För hästen kan ju fungera i ett annat hem.

Jag har aldrig träffat på en häst som varit farlig mot just katter faktiskt, så det är nog inte värst vanligt! Däremot har jag sett en flock hästar som aldrig sett en hund reagera starkt och försöka "ta" hunden när den var i beteshagen! Men där tror jag att om man vänjer hästarna vid hundar så är det inga problem.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag har varit med om att jag var tvungen att bestämma mig på plats och när jag gjorde det så ringde hon en annan som kollat på hästen innan eftersom de skulle då ha första tjing :crazy:
Det blev inte den hästa (som tur var i efterhand men i alla fall ytterst knepigt)

Fult gjort om du inte visste på förhand. Hade någon gjort så mot mig hade jag klart övervägt att dra mig ur köpet ävrn om den med första tjing tackat nej. Det tyder inte direkt på en seriös säljare.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Så länge B är medveten om förfarandet är allt okej, men den som åker ut och tittar på en häst och kanske tagit semester och betalt dyra pengar är nog måttligt intresserad av att på plats få reda på att de bara fått provrida för att sätta press på någon annan.
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

jag hörsammar din vilja och bjuder på en historia, dock inte om mig utan om en stackare som kom efter mig.

Jag hittade en alldeles underbar liten häst när jag var i hästköpartagen. Men jag gick på magkänsla och friröntgade den, trots att det var en relativit billig häst. Mycket riktigt, lösa benbitar. Veterinären sa som det var: Det kan hålla i tio dagar och det kan hålla i tio år. I och med att bitarna upptäcktes så hade det blivit reserationer i försäkringen. Jag gav då ett skambud, erbjöd att ta hästen för halva priset med reservationerna. Ägaren sa nej tack och jag tackade för mig.

Efter några månader råkar jag ägaren och frågar om hen fick sålt på hästen. Jo då, det fick hen, svarar hen. Då frågar jag hur det gick med benbitarna. Det var lugnt, svara hen, för köparen brydde sig inte om att röntga...

Häpp...så kan det gå...

Jag var med om något liknande en gång.
Provred en fantastisk häst som var tillsalu för 110'. Under provridningen framkommer det att hästen har lösa benbitar. Jag förses med plåtar som togs när hästen importerades.
Eftersom hästen var 7 år, inte ridits så mycket tidigare förutom de senaste året, så vågade inte jag chansa utan ville ha benbitarna bortopererade.
Jag erbjöd mig att ta hästen på foder, sköta op och rehab för att sedan köpa loss hästen när den gått igenom en bes UA och därmed inte skulle ha reservationer på försäkringen.
Jag erbjöds ett billigare pris (90') men nekades att ta på foder eftersom han inte ville ha hästen så länge i sin ägo och sedan riskera att få tillbaka honom.

Drygt ett halvår efter, vilket hade vart då jag hade kunnat bes hästen efter ev op, kastade ägaren ut hästen på annons, för 50' och han köptes på studs. (Såklart, det var ett väldigt bra pris för den hästen om man bortser från benbitarna.) Hur som helst hade jag bloggat om den där hästen eftersom jag var väldigt förtjust i honom... så helt plötsligt får jag ett mail av tjejen som köpt honom.. som läst i min blogg att han hade lösa benbitar - det hade inte hon en aning om... Jag hade kvar alla plåtar så jag skickade över dem till henne... hon hade kvar honom ett tag innan hon, pga ändrad familjesituation sålde honom, för typ 150' (!!!!) nu har jag inte en aning om vart han tagit vägen :(
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Just det där med att ta semester från jobbet, rodda med medhjälpare som ska med (och också behöver ta semester) för att vara ens extra öga, och sedan säljs hästen till någon annan, det har jag råkat ut för. Surt! :(

Jag skulle provrida en mycket intressant häst. Hästen var uppstallad för försäljning hos ett hästföretag men var privatägd. Jag frågade hur de ställde sig till vem som fick köpa hästen, den som provred först eller den som bestämde sig först? Det var glasklart för dem, den som provred först fick alltid bestämma sig först, bara den gjorde det inom rimlig tid.

Jag roddade om rejält som sagt och åkte och provred hästen. Blev väldigt förtjust, hade även kunnat betala mer om säljaren velat. Åker hem från provridningen och ringer direkt jag kom hem (före mobiltelfonernas tid) och säger att jag vill absolut ha hästen! Säljaren ska besiktiga och höra av sig när det är klart. Det var många år sedan, gårdsbesiktning var det som gällde då.

Ett par dagar går, sedan ringer hästföretaget och säger att ägaren bestämt sig för att sälja till en som provred för ett halvår sedan! :eek:
Förbaskade säljare, där hade två personer tagit ledigt, åkt runt 30 mil i onödan, kunde bruden möjligtvis bestämt sig för det INNAN vi åkte?! :rage:
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Men jösses.
Låter helt jäkla stolligt. Om de hade sagt att en annan har provridit och har första tjing så fine, men att nån annan provat ett halvår innan och ska ha företräde låter ju horribelt (för att inte säga osant)
 
Sv: Åååh, jag får så dåliga vibbar... (hästköp)

Jag kan säga att jag både sa och tänkte ordet ung-***** fler än en gång. ;)

Det var verkligen synd om försäljningsstallet där hästen stod på försäljning, de var helt knäckta när ägaren gjorde så. Och det var ingen spelad förtvivlan från dem, fick höra av en kompis flera år senare att de fortfarande kom ihåg mig!
 

Liknande trådar

Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
2 877
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 158
Senast: bambam
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 908
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp