Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Ett dyrt elände till sadel. ;) En riktig kvalitetsislandssadel så det är inte billigt direkt. Hu! Men det får komma när det kommer, rider i min Globus dressyr så länge. :)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men jösses människa!
Menar du på allvar att en fodervärd ska utbilda din häst och till råga på det hela, betala kalaset själv??? Så du kan sitta hemma med tvillingar och vänta på att få hem en utbildad häst?????????
Kan du inte ta hand om din häst själv p.g.a barn?? Va fan hände med moralen och ansvaret?? Hästen verkar ha haft det hur bra som helst!!! Var det för att hon insåg att du, verkar blåsa henne, som du är arg?? Det iktiga var väl att du hade en som tog hand om hästen och alla kostnader?? Skäms!!!! Sälj hästen så slipper du ta ansvar för den för all evighet. Så kan du och din sambo bry er i era barn på heltid, det verkar vara er grej och djur hör inte hemma i er värld! Skulle jag sälja någon av hästarna så var det till henne!!!!!!:devil: Med vänlig hälsning:confused:
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Bara en försynt fråga, är du den omnämnda fodervärden? Eftersom du verkar så upprörd.
Annars antar jag att du inte har barn för även om mina hästar är viktiga för mig är det INGENTING mot hur viktig mitt barn är för mig. Fodervärdskap är väl ett ömsesidigt utbyte, fodervärden får en häst att ha som sin egen och ägaren får avlastning när den av någon anledning behöver det. Då skulle ju enligt din tanke alla som av någon anledning måste låna ut sin häst ett tag vara oseriösa människor som inte förtjänade att ha en häst?
Och ingen som inte själv har råd att köpa en häst skulle kunna ha en eftersom det vore oansvarigt att låna ut en häst?
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Att hitta en bra fodervärd är inte lätt, det kan även jag skriva under på.
Jag har under årens lopp vid några tillfällen och av olika anledningar bestämt mig för att lämna ut en häst på foder. EN av dessa har varit perfekt :laugh: och de köpte sedan den hästen av mig :D
De andra har på inget sett misskött mina hästar men de flesta har av olika anledningar varit tvugna att lämna tillbaka hästen i förtid.
Och där står man återigen med en häst som man inte har tid/möjlighet att ha just då.
Känns som att folk ofta bestämmer sig för att ta en häst på foder, lite väl oövertänkt.

Men, mina hästar har alltid kommit hem friska och välmående, så jag har tack och lov inte fått någon häst förstörd (förutom en gång då hästen fick en senskada, men det är så länge sedan att det blivit preskriberat) lite mer ouppfostrad/bufflig har det väl hänt att hästen har blivit. Men sånt går ju fort att rätta till. :D
Jag har däremot haft en ytterst knepig fodervärd som haft svårt att släppa taget om MIG, av outgrundlig anledning :crazy:
Hästen tog hon väl hand om, men när hon var tvungen att lämna tillbaka hästen (hennes eget beslut) blev hon helt förändrad. Från att ha varit supergullig (jag var jättenöjd med henne) till att bli helknäpp!
Jag anklagades för än det ena, än det andra, som absolut inte hade med hästen att göra. Saker som jag överhuvudtaget inte hade det minsta med att göra. Jättekonstigt. Hon fortsatte sedan, först via mail, och sedan i vår gästbok att skriva helknepiga inlägg.
Man blir alldeles konfys :crazy:
Hon har inte släppt mig ännu och då är det lääääänge sedan hästen åkte hem och jag har då sannerligen försökt att inte blanda mig i hennes liv mer iallafall. :grin:

Jag har däremot väldigt goda erfarenheter av att ha foderhäst. Där har jag bara träffat på helt underbara hästägare som jag även nu, i vissa fall, flera år senare har god kontakt med! :love:

// Anna
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Varför tar du åt dig? Är det kanske så att du är fodervärden själv eller bekant med denna tjej?

Var någonstanns stod det att tjejen var tvungen att träna/tävla? Så vitt jag kunde utläsa så var det inget krav från ägarens sida snarare att hon bara tyckte det var kul. Så om tjejen vill det får hon hosta upp egna pengar, hade det varit ett krav från ägarens sida att fodervärden ska utbilda och tävla hade situationen varit helt annan.

Det finns många som har det svårt under graviditeten och eftersom de inte klarar av att ge hästen den bästa omvårdnaden så lämnar de ut dom på foder för att kunna ta tillbaka dom när graviditeten är slut. Alltså försöker de se till att hästen får det bästa möjliga. Jag ser inget fel i det eftersom alla inte har den turen att ha en omgivning som är intresserade av att hjälpa till med hästen. Undertiden så får många tjejer pröva på att ha en egen häst och se om det är något för dom (vilket verkar oftast inte vara).

Jag förstår över huvudtaget inte ditt problem? Är det fel av Ts att förvänta sig ha en någorlunda bra relation med fodervärden? Är det fel att vara rak och ärlig?
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Om du fick tillbaka en frisk häst i kondition och allt gick enligt ert kontrakt, med uppsägning och så, så förstår inte jag vad du är arg över. Förutom att tjejen varit svår att få tag på.

Hälsning Maja
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men jösses människa!
Menar du på allvar att en fodervärd ska utbilda din häst och till råga på det hela, betala kalaset själv??? Så du kan sitta hemma med tvillingar och vänta på att få hem en utbildad häst?????????
Kan du inte ta hand om din häst själv p.g.a barn?? Va fan hände med moralen och ansvaret?? Hästen verkar ha haft det hur bra som helst!!! Var det för att hon insåg att du, verkar blåsa henne, som du är arg?? Det iktiga var väl att du hade en som tog hand om hästen och alla kostnader?? Skäms!!!! Sälj hästen så slipper du ta ansvar för den för all evighet. Så kan du och din sambo bry er i era barn på heltid, det verkar vara er grej och djur hör inte hemma i er värld! Skulle jag sälja någon av hästarna så var det till henne!!!!!!:devil: Med vänlig hälsning:confused:

regad 09-08-22; 1 inlägg :rofl: tycker du verkar lite överkänslig i inlägger, har varit med omvärre :cry:
men om detta är fodervärden :angel: kan jag fan förstå dig hon verkar helt jävla sjukt störd :mad::D
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men jösses människa!
Menar du på allvar att en fodervärd ska utbilda din häst och till råga på det hela, betala kalaset själv??? Så du kan sitta hemma med tvillingar och vänta på att få hem en utbildad häst?????????
Kan du inte ta hand om din häst själv p.g.a barn?? Va fan hände med moralen och ansvaret?? Hästen verkar ha haft det hur bra som helst!!! Var det för att hon insåg att du, verkar blåsa henne, som du är arg?? Det iktiga var väl att du hade en som tog hand om hästen och alla kostnader?? Skäms!!!! Sälj hästen så slipper du ta ansvar för den för all evighet. Så kan du och din sambo bry er i era barn på heltid, det verkar vara er grej och djur hör inte hemma i er värld! Skulle jag sälja någon av hästarna så var det till henne!!!!!!:devil: Med vänlig hälsning:confused:


Du var mig en rar prick :-D
ja antingen är du fodervärden(vilket på något sätt inte förvånar mig det minsta...) eller någon av hennes vänner.
Vem utav er som än döljer sig bakom detta nyreggade nick, så styrker ni bara min åsikt. Synd om er, ni behöver helt klart växa upp.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Att hitta en bra fodervärd är inte lätt, det kan även jag skriva under på.
Jag har under årens lopp vid några tillfällen och av olika anledningar bestämt mig för att lämna ut en häst på foder. EN av dessa har varit perfekt :laugh: och de köpte sedan den hästen av mig :D
De andra har på inget sett misskött mina hästar men de flesta har av olika anledningar varit tvugna att lämna tillbaka hästen i förtid.
Och där står man återigen med en häst som man inte har tid/möjlighet att ha just då.
Känns som att folk ofta bestämmer sig för att ta en häst på foder, lite väl oövertänkt.

Men, mina hästar har alltid kommit hem friska och välmående, så jag har tack och lov inte fått någon häst förstörd (förutom en gång då hästen fick en senskada, men det är så länge sedan att det blivit preskriberat) lite mer ouppfostrad/bufflig har det väl hänt att hästen har blivit. Men sånt går ju fort att rätta till. :D
Jag har däremot haft en ytterst knepig fodervärd som haft svårt att släppa taget om MIG, av outgrundlig anledning :crazy:
Hästen tog hon väl hand om, men när hon var tvungen att lämna tillbaka hästen (hennes eget beslut) blev hon helt förändrad. Från att ha varit supergullig (jag var jättenöjd med henne) till att bli helknäpp!
Jag anklagades för än det ena, än det andra, som absolut inte hade med hästen att göra. Saker som jag överhuvudtaget inte hade det minsta med att göra. Jättekonstigt. Hon fortsatte sedan, först via mail, och sedan i vår gästbok att skriva helknepiga inlägg.
Man blir alldeles konfys :crazy:
Hon har inte släppt mig ännu och då är det lääääänge sedan hästen åkte hem och jag har då sannerligen försökt att inte blanda mig i hennes liv mer iallafall. :grin:

Jag har däremot väldigt goda erfarenheter av att ha foderhäst. Där har jag bara träffat på helt underbara hästägare som jag även nu, i vissa fall, flera år senare har god kontakt med! :love:

// Anna


som jag sa tidigare, finns SÅ mkt konstiga hästmänniskor därute så hälften vore nog :-)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

regad 09-08-22; 1 inlägg :rofl: tycker du verkar lite överkänslig i inlägger, har varit med omvärre :cry:
men om detta är fodervärden :angel: kan jag fan förstå dig hon verkar helt jävla sjukt störd :mad::D

Lite åt det hållet ja :angel:

men jag är inte så förvånad, hade nog väntat mig något sådant här, jag gillar att ha rätt :devil:
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Bara en försynt fråga, är du den omnämnda fodervärden? Eftersom du verkar så upprörd.
Annars antar jag att du inte har barn för även om mina hästar är viktiga för mig är det INGENTING mot hur viktig mitt barn är för mig. Fodervärdskap är väl ett ömsesidigt utbyte, fodervärden får en häst att ha som sin egen och ägaren får avlastning när den av någon anledning behöver det. Då skulle ju enligt din tanke alla som av någon anledning måste låna ut sin häst ett tag vara oseriösa människor som inte förtjänade att ha en häst?
Och ingen som inte själv har råd att köpa en häst skulle kunna ha en eftersom det vore oansvarigt att låna ut en häst?

Tack, jag kunde inte ha formulerat det bättre själv! :-)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Om du fick tillbaka en frisk häst i kondition och allt gick enligt ert kontrakt, med uppsägning och så, så förstår inte jag vad du är arg över. Förutom att tjejen varit svår att få tag på.

Hälsning Maja

jag har svårt för lögner och nonchalans. Jag blev bemött med detta när jag bara ville kolla så häst OCH fodervärd kom bra överens och trivdes.
Betyddemkt för mig, on tog ju hand om min ögonsten, då ville ju jag att även HON skulle ha kul och må bra med hästen.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

jag ska sno min egen tråd, känns som om jag måste förtydliga lite.
Jag lämnade INTE ut min häst på foder för att den skulle bli utbildad, eller för att jag skulle "bli av med den", utan för att jag var gravid, och inte hade orken att ge min häst det han förtjänade och behövde.
Jag ville(och vill fortfarande) inte sälja hästen. Det visste fodervärden om från början. Fodervärden visste också att om man tar en häst på foder, betalar man träningar man vill åka på själv(om inget annat kommit överens om med ägaren). Hon visste dessutom att min häst var ung, och ej välutbildad, hon sa att de skulle bli KUL att vara få vara med från början. Jag var helt öppen om min hästs utbildningsgrad, för att hon inte skulle förvänta sig för mkt, och att min häst inte skulle bli för hårt pressad.
Had hon trott att jag skulle "blåsa henne" så hade hon väl kunnat ta en annan häst, eller KÖPA EN SJÄLV från början?
Hon hade ju haft tidigare foderhäst, så inget var väl nytt hoppades jag.
Jag hade inga krav annat än att han skulle ha ett visst foder och att de stod för eventuella vet räkningar(jag stod för försäkringen). Hon fick med alla hans saker, dvs hon behövde inte köpa en enda sak, men det kanske var taskigt av mig att göra så?????
Hade hon bara varit ärlig mot mig, svarat när jag ringt osv, hade jag inte blivit så besviken. Men att bli nonchalerad, ljugen för, bemött med tråkig attityd när jag väl fick svar, var INGET jag förtjänade på något sätt.
Hade hon haft lite "stake" hade hon ringt mig, förklarat och diskuterat hur det låg till. När man är 20 år gammal så ska man klara av det.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Kankse du redan fått denna frågan, men jag tänkte på den direkt.
Varför hälsade du inte på när ni bodde så nära, istället för ringa om hon ändå inte svarade?
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Kankse du redan fått denna frågan, men jag tänkte på den direkt.
Varför hälsade du inte på när ni bodde så nära, istället för ringa om hon ändå inte svarade?


det gjorde jag. jag åkte dit ändå, hästen gick i hagen, så jag åkte dit och kollade igenom och kramade på honom :-)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

När du gjorde detta, var det aldrig någon hemma då ?

första gången jag hälsade på, var i januari, då fick jag tag på fodervärden och sa att jag skulle hälsa på. hon sa då att hon jobbade och ej kunde vara där den dagen. men att jag kunde komma ändå.
då träffade jag oxå hennes föräldrar en snabbis.
de andra gångerna fickjag inte tag på henne, åkte dit ändå. gården såg tom ut så jag brydde mig inte om att ringa på, var ju tjejen jag vlle prata med, inte någon annan på gården.
de hade sagt att jag bara kunde hälsa på, utan att ringa först, jag ville ju helst ringa, tycker det är schysstast, men då jag inte fick svar, hälsade jag på hästen ändå, som dom sagt.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Vad bra att du "varnar". Skulle jag hamna i din sits, kommer jag defenetivt tänka både en och två ggr innan jag lånar ut hästen. Tack!
Finns mycket skummt folk
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jättetråkigt när man läser sånt här :(
det är såna människor som förstör för oss som faktiskt är seriösa.
Sen kvittar det att hästen är i "gott skick", skaffar man foderhäst så får man se till att ägaren kan få tag på en iaf inom 24h ska man ju kunna ha tid att ringa/maila tillbaka?
Vill man inte ha det så så får man väl skaffa egen.
Sen tycker jag inte att du TS ska behöva sitta här och förklara varför du inte gjort si och så eller varför du du lämnade ut hästen på foder, jag har inte egna barn men har ändå full förståelse för varför du valde att göra så:)
är ju det absolut bästa du kunde göra för din häst, speciellt som den var så pass ung.
Hoppas det löser sig till det bästa för dig och din häst!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag riktade mig inte specifikt mot dig, därav *kl*.

Jag säger inget om att låna ut sin häst på foder vid ngt tillfälle men i min bekantskapskrets finns det hästar som snurrar runt på sin 3:e, 4:e fodervärd (oftast går de direkt från fodervärd till fodervärd utan ngt stopp hos ägaren) och då förstår jag inte varför man inte släpper taget rent juridiskt eftersom man redan gjort det i praktiken.

Jag har inga som helst problem med att det ska vara en rak kommunikation, däremot anser jag att det är ett mindre problem att ha svårt att få kontakt med fodervärden än att hästen är misskött.
Men det ultimata är ju att allt fungerar.

var första gången jag lämnade ut en häst på foder, jag var tveksam men gillade tjejen.
Visst har hon tagit hand om hästen vilket jag är oerhört lättad över, men det kanske bara är jag som tycker att trevlig och hyfsat regelbunden kontakt med ägaren ingår?
Och att vara rak och ärlig? Om det bara är jag som tycker det så måste jag väl vara den som har fel förmodligen, men jag tror nog att de flesta hästägare vill ha en trevlig och någorlunda tät kontakt med den som har hand om deras ögonsten. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 680
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp