Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

fast jag känner lite så här; oavsett varför man nu lånar ut sin häst så är det fortf ens egen häst och fodervärden är schysst som avlastar och tar på sig kostnader. men vill man ändå inte föregå som en god hästmänniska och se till att kommunikationen fungerar (d.v.s. för fodervärden)? det tjänar ju alla på. t.ex. om man skulle behöva referenser av en hästägare om/när man lånar en ny häst.
visst man behöver ju inte höras varje dag eller skriva ett mail i veckan om "det här har vi gjort" men söker hästägaren fodervärden så ska ju denna vara kontaktbar alt. iallafall höra av sig tillbaka.
spec. jobbigt blir det ju om ens situation plötsligt ändras och man kanske inte kan fortsätta ha hästen utlånad och alt måste sälja den men så får man inte tag på fodervärden - det är ju lite jobbigt. även om det är nära, jag skulle känna mig påträngande om jag kom och hälsade på "titt som tätt" utan förvarning dessutom, de kanske ska göra något annat men har man inte fått tag på fodervärden kanske man inte har något val.
lixom, rent allmänt då!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jättetråkigt när man läser sånt här :(
det är såna människor som förstör för oss som faktiskt är seriösa.
Sen kvittar det att hästen är i "gott skick", skaffar man foderhäst så får man se till att ägaren kan få tag på en iaf inom 24h ska man ju kunna ha tid att ringa/maila tillbaka?
Vill man inte ha det så så får man väl skaffa egen.
Sen tycker jag inte att du TS ska behöva sitta här och förklara varför du inte gjort si och så eller varför du du lämnade ut hästen på foder, jag har inte egna barn men har ändå full förståelse för varför du valde att göra så:)
är ju det absolut bästa du kunde göra för din häst, speciellt som den var så pass ung.
Hoppas det löser sig till det bästa för dig och din häst!

jag tycker oxå att det är tråkigt, jag vet ju att det finns underbara fodervärdar därute.
Min häst har det jättebra idag, enorm hage, massa hästkompisar, klart det är lite mindre träning nu, men jag har i alla fall koll på HUR han tränas och vad som hände gången innan osv :laugh:
Han har det kanon, är nog mest jag som lider av dåligt samvete att träningen blir lite eftersatt, men har i tanken att vi ska komma iväg till tränare i alla fall minst en gång i månaden, helst två.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag riktade mig inte specifikt mot dig, därav *kl*.

Jag säger inget om att låna ut sin häst på foder vid ngt tillfälle men i min bekantskapskrets finns det hästar som snurrar runt på sin 3:e, 4:e fodervärd (oftast går de direkt från fodervärd till fodervärd utan ngt stopp hos ägaren) och då förstår jag inte varför man inte släpper taget rent juridiskt eftersom man redan gjort det i praktiken.

Jag har inga som helst problem med att det ska vara en rak kommunikation, däremot anser jag att det är ett mindre problem att ha svårt att få kontakt med fodervärden än att hästen är misskött.
Men det ultimata är ju att allt fungerar.

jag håller helt med dig, om man har så många fodervärdar så ska man nog sälja, inte bra för hästen att fara runt på det viset.
och klart att det hade varit oerhört mkt värre om min häst varit misskött, då hade fodervärden fått springa fort, för hade jag fått tag på henne då hade hon nog ätit med ett sugrör resten av livet...
men hästen mår som sagt bra så det var ingen fara med honom som tur var.
men jag som ägare, kände mig rent ut sagt jävligt misskött och som att " ja nu har jag hästen, ägaren kan väl sticka och brinna" lite så kändes det. eller vänta, ganska MKT så kändes det.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

fast jag känner lite så här; oavsett varför man nu lånar ut sin häst så är det fortf ens egen häst och fodervärden är schysst som avlastar och tar på sig kostnader. men vill man ändå inte föregå som en god hästmänniska och se till att kommunikationen fungerar (d.v.s. för fodervärden)? det tjänar ju alla på. t.ex. om man skulle behöva referenser av en hästägare om/när man lånar en ny häst.
visst man behöver ju inte höras varje dag eller skriva ett mail i veckan om "det här har vi gjort" men söker hästägaren fodervärden så ska ju denna vara kontaktbar alt. iallafall höra av sig tillbaka.
spec. jobbigt blir det ju om ens situation plötsligt ändras och man kanske inte kan fortsätta ha hästen utlånad och alt måste sälja den men så får man inte tag på fodervärden - det är ju lite jobbigt. även om det är nära, jag skulle känna mig påträngande om jag kom och hälsade på "titt som tätt" utan förvarning dessutom, de kanske ska göra något annat men har man inte fått tag på fodervärden kanske man inte har något val.
lixom, rent allmänt då!

exakt så tycker jag oxå! jag var ju jättetacksam att jag hittat en sån bra fodervärd(tyckte jag ju från början)
sen blev jag mer och mer skeptiskt, ledsen och besviken. Jag menar, jag hade ju inte varit dum på något sätt, erbjudit mig hjälpa till om hon behövde, så länge jag kunde ta mig fram för egen maskin(blev rätt fet med tvillingarna :p )r bra, och att dom trivdes ihop. klart jag var glad att hon tränade honom, men det var aldrig något krava från min sida. jag ville dom skulle ha kul ihop bara.
jag ville bara veta att allt va
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag har lämnat ut hästar på foder vid tre tillfällen. Två gånger mina riktigt gamla tävlingsponnyer (20+) som inte trivdes med pensionärslivet alls. De hamnade hos underbara familjer som tog så väl hand om dem att det inte lämnade något annat att önska. De tränades och tävlades efter förmåga, men mest av allt var de bara världens bästa ponnyer för någon vilket var precis vad de behövde allra mest. Ena fodervärden älskade sin ponny så mycket att de faktiskt bekostade buköppning på honom vid tarmvred (tror han hade passerat 25 vid tillfället)... :love: Dessa fodervärdar var guld värda och finns inget jag tycker de kunde gjort bättre. Alternativet för mig hade varit att få avliva dem...

Den tredje fodervärden gjorde så gott hon kunde, det är jag säker på. Men hon hade inte en tillräckligt duktig hovslagare, och i sin iver att banta bort gräsmagen som hästen kom dit med fodrade hon så lite/felaktigt att hästen tappade alla muskler. Hon kom hem med dubbelsidig kotledsinflammation fram och mycket toppigt kors (något hon inte lider av normalt sett). Jag hyser inget agg mot denna fodervärd, men jag tog hem hästen och skulle inte lämna en ny häst dit.

Sen har jag haft en häst på foder under fem år (ägaren ville ha tillbaka henne efter tävlingskarriären för avel), som jag sedan köpte loss från ägaren för att jag inte ville lämna henne ifrån mig... :D

Jag känner fortfarande att jag skulle våga lämna en häst på foder om det skulle krävas.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Ja, det är synd om folk blir alltför rädda att lämna ut sina hästar på foder. Jag är jättenöjd med min fodervärd. Min häst får leva precis det liv jag velat att han skulle få.

Själva har vi haft två hästar på foder och båda två har lämnats tillbaka i betydligt bättre skick än vad de kom i. Den förste var en gammal travare som ägaren var livrädd att lämna på foder då hans skötare haft honom tidigare men inte klarat av att hålla honom i hull. När hon fick tillbaka hästen blev hon överlycklig. Jag träffade henne ganska långt efteråt och då berättade hon att hon fått honom bra såld tack vare att han var så fin. Jag blev jätteglad.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Själva har vi haft två hästar på foder och båda två har lämnats tillbaka i betydligt bättre skick än vad de kom i.

Nu fick inte jag tillbaka mina ponnyer, de dog hos sina fodervärdar (inte på grund av dem) efter flera goda år, men bara månader efter att jag lämnat dem mådde de mycket bättre än hemma hos mig. Min ena ponny föll ur, slutade tappa vinterpälsen mer än fläckvis och var riktigt deprimerad när granntösen slutade rida honom då hon köpte egen häst. Vi hade ute veterinären flera gånger, han fick specialfoder och så vidare men inget hjälpte. Vi var på gränsen att ta bort honom, men vi provade att låta honom få en sommar hos en familj med en tjej som behövde en trygg ponny först. Och det var som sagt ett riktigt lyckokast, han levde upp och blev flera år yngre direkt, tappade vinterpälsen som han skulle, höll hullet och var lycklig. Allt han behövde var en liten tjej som kammade manen på honom i timmar och viskade att han var världens bästa i hans öra.

Den andra ponnyn var det inte lika extremt med rent fysiskt, även om han som älskade att showa sakta förvandlades till en grå liten mus när ingen längre red honom. Och det var tydligt att han var så mycket gladare hos fodervärden än i hagen hos oss, och han började showa loss igen. :D

Dessa fodervärdar kunde ge mina gamla hästar något jag själv inte längre kunde erbjuda. Och eftersom de var gamla och inte skulle hålla för något målinriktat tävlande eller liknande så ville jag inte sälja dem heller och riskera att de hamnar på slakttransport ner i Europa eller att någon annan låter dem gå och deppa i en hage utan kärlek. Jag ville bara att de skulle ha en så bra ålderdom som möjligt, och det är jag övertygad om att de fick nu.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Det finns alltid två sidor av allt.
Jag kommer from nu att vara mkt mer skeptiskt och lite hårdare i min bedömning av människor. Vill inte bli lurad igen helt enkelt.
Jag lägger ner den här tråden, men vill någon av någon anledning diskutera vidare, går det bra att maila eller skicka ett PM.

Mvh Bambam
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Anledningen är kanske att man är HIMLA glad att det trots allt är så man kan ta hem hästen om den inte mår bra. Sålt är sålt och jag hade mått dåligt resten av mitt liv om jag hade sålt till någon som inte behandlade honom väl. Nu står iaf min häst här hemma och jag har en häst som rider honom och har honom som sin egen under min uppsikt för några hundralappar i månaden. Iväg ska han då aldrig mer
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Det finns alltid två sidor av allt.
Jag kommer from nu att vara mkt mer skeptiskt och lite hårdare i min bedömning av människor. Vill inte bli lurad igen helt enkelt.
Jag lägger ner den här tråden, men vill någon av någon anledning diskutera vidare, går det bra att maila eller skicka ett PM.

Mvh Bambam

Precis, det finns alltid två sidor av allt och jag är tämligen säker på att fodervärden inte har samma syn på saken som du.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Precis, det finns alltid två sidor av allt och jag är tämligen säker på att fodervärden inte har samma syn på saken som du.

det är jag helt säker på också att hon inte har.
Men det bryr jag mig inte om längre. Jag vet att jag har betett mig korrekt emot henne och hon vet dessutom precis vad jag tycker.
Att skicka vänner, hästsäljare osv,att skriva här, en del via falska nick, tycker jag säger allt.
Och som jag skrev tidigare, vill någon diskutera detta vidare, går det bra att maila mig och då uppge sitt rätta namn och vad du har med detta att göra, låter det fair enough?!

mvh bambam
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

det är jag helt säker på också att hon inte har.
Men det bryr jag mig inte om längre. Jag vet att jag har betett mig korrekt emot henne och hon vet dessutom precis vad jag tycker.
Att skicka vänner, hästsäljare osv,att skriva här, en del via falska nick, tycker jag säger allt.
Och som jag skrev tidigare, vill någon diskutera detta vidare, går det bra att maila mig och då uppge sitt rätta namn och vad du har med detta att göra, låter det fair enough?!

mvh bambam

Jag trodde att iom att du lade ut denna tråd på ett offentligt forum så får ju vem som helst kommentera, ge sin synpunkt på saken eller hur ?
Alla som vill kommentera har väl med din offentliga tråd att göra.

Jag tycker dock att du kommer från den ursprungliga diskussionen och då du inte kan hålla det på en saklig och vuxen nivå längre. Därför förstår jag att du inte vill skriva här längre.

Lycka till med hästen!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag trodde att iom att du lade ut denna tråd på ett offentligt forum så får ju vem som helst kommentera, ge sin synpunkt på saken eller hur ?
Alla som vill kommentera har väl med din offentliga tråd att göra.

Jag tycker dock att du kommer från den ursprungliga diskussionen och då du inte kan hålla det på en saklig och vuxen nivå längre. Därför förstår jag att du inte vill skriva här längre.

Lycka till med

inte alls, jag har hela tiden hållit det på en vuxen nivå, men att föra en diskussion med någon som inte kan prata för sig själv, och skickar pappa att föra sin talan, gör att det blir svårt att föra en vuxen diskussion.
Du har uppenbarligen blivit duperad av denna tjej, likaväl som jag blev från början, en kanontjej tyckte jag. Men jag hade fel, och jag står för vartenda ord jag säger, för det är sanningen.

Jag hoppas hon tar väl hand om din fina unghäst, verkligen.
Men tro mig när jag säger att det är mkt snack i en liten verkstad, och jag står för vartenda ord jag sagt. Hon har haft alla möjligheter att tala sanning och prata med mig, men hon är för feg. Sorgligt men sant.
Och min häst har det jättebra idag.
Du som vuxen, borde veta att det alltid finns två sidor av en historia, och ja, möjligt att jag låter barnsligt arg, men jag VAR arg, lögner och tramsigt betende gör mig arg. Särskilt när det handlade om min ögonsten, som jag efter mkt funderade, lämnat ut till någon jag trodde skulle ha kul med honom ett år, och sedan dela honom med mig, för det hade vi oxå diskuterat, har hon nämnt det?? Så, kontentan av det hela är att hon är snål och inte ville betala träningar, eller helt plötsligt inte gillade hästen. oavsett så anser jag att man är schysst nog att berätta det. Men då hon aldrig bemödade sig om att ringa mig, eller maila, eller svara på sms, så har jag ju aldrig fått veta, utan får helt enkelt spekulera fritt, eller hur?!
Så vill du fortsätta diskutera detta med mig, varsågod.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag hoppas också att hon tar väl hand om min fina unghäst, för då kommer dom komma långt tillsammans.

Jag förstår inte att du kom på denna tråd igen 1½ månad senare, och jag hoppas att du ngn gång kan släppa det och gå vidare. Jag har ingen som helst önskan att diskutera en icke aktuell sak som handlar om ensklda personers åsikter.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag hoppas också att hon tar väl hand om min fina unghäst, för då kommer dom komma långt tillsammans.

Jag förstår inte att du kom på denna tråd igen 1½ månad senare, och jag hoppas att du ngn gång kan släppa det och gå vidare. Jag har ingen som helst önskan att diskutera en icke aktuell sak som handlar om ensklda personers åsikter.

vad trevligt, då har vi för en gångs skull samma åsikt.
jag och min fina häst har gått vidare, men min åsikt står kvar.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag hoppas också att hon tar väl hand om min fina unghäst, för då kommer dom komma långt tillsammans.

Jag förstår inte att du kom på denna tråd igen 1½ månad senare, och jag hoppas att du ngn gång kan släppa det och gå vidare. Jag har ingen som helst önskan att diskutera en icke aktuell sak som handlar om ensklda personers åsikter.

Jag är fullt övertygad om att om man inte har något moraliskt emot att en människa beter sig som den där tjejen så tror jag nog inte man får några problem i framtiden med henne heller.
Det är ju bra att det finns folk till allt och som delar moral och uppfattning på hur man får bete sig mot andra här i livet.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag är fullt övertygad om att om man inte har något moraliskt emot att en människa beter sig som den där tjejen så tror jag nog inte man får några problem i framtiden med henne heller.
Det är ju bra att det finns folk till allt och som delar moral och uppfattning på hur man får bete sig mot andra här i livet.

Ja men precis och i den här situationen har de 2 personerna tråden handlar om väldigt olika syn på vad som verkligen hänt och sagts.
Om jag läst denna tråd och inte visste ngn bakgrund så skulle jag nog också reagera annorlunda. Men eftersom att jag fått höra en helt annan historia av flera av de inblandade personerna bildar jag min uppfattning på det.

Oavsett så är ju det viktiga att alla är nöjda och glada åt de hästar och situationen de har nu.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Ja men precis och i den här situationen har de 2 personerna tråden handlar om väldigt olika syn på vad som verkligen hänt och sagts.
Om jag läst denna tråd och inte visste ngn bakgrund så skulle jag nog också reagera annorlunda. Men eftersom att jag fått höra en helt annan historia av flera av de inblandade personerna bildar jag min uppfattning på det.

Oavsett så är ju det viktiga att alla är nöjda och glada åt de hästar och situationen de har nu.

Tycker inte du att det är väldigt konstigt att JAG inte fått veta något??
Har hon gått och tyckt en massa saker om mig, ska hon väl prata med MIG om det och inte alla andra???
Eller är det också barnsligt av mig att tycka det?
Då hon har läst detta, inte kommenterat, inte ringt mig, ingenting, skickar sina vänner, eller om det var hon själv som skrev så intelligent... under nicket norrsund och hävdar att jag BLÅST henne?? Jag undrar bara HUR fan skulle jag kunna göra det?? genom att skicka all utrustning, låta henne låna min fina häst, erbjöd mig hjälpa henne om hon hade problem med något, men då jag inte ville betala träning, för jag hade faktiskt två hästar då och uppehälle för häst nr 2 var inte gratis, sjukskriven pga problem med graviditeten, och man blir inte direkt rik på försäkringskassans bidrag.. nej då är det enligt henne uppenbarligen helt legitimt att bete sig som skit gentemot mig. Tycker du på fullaste allvar att det är okej??
Jag kan lugnt säga att den version du hört, är inte den som stämmer. Men det är absolut upp till dig att avgöra vad du tror är sant.
Jag blir faan alldeles matt när jag läser vad du skriver, du är precis lika förd bakom ljuset som jag av henne. Tycker synd om dig.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag är fullt övertygad om att om man inte har något moraliskt emot att en människa beter sig som den där tjejen så tror jag nog inte man får några problem i framtiden med henne heller.
Det är ju bra att det finns folk till allt och som delar moral och uppfattning på hur man får bete sig mot andra här i livet.


Tack snälla du. jag vet att jag gjort rätt, och de personer detta handlar om, är kända här där jag bor har jag fått höra, eller snarare ökända vilket inte direkt är en komplimang. Jag borde ha tagit referenser, men jag blev duperad helt enkelt. Kan fortfarande bli arg när jag tänker på det, att jag var så naiv men försöker tänka som så att mot dumhet kämpar den kloke förgäves, så jag slår nog i blindo, och det är slöseri med energi.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag har däremot haft en ytterst knepig fodervärd som haft svårt att släppa taget om MIG, av outgrundlig anledning :crazy:
Hästen tog hon väl hand om, men när hon var tvungen att lämna tillbaka hästen (hennes eget beslut) blev hon helt förändrad. Från att ha varit supergullig (jag var jättenöjd med henne) till att bli helknäpp!
Jag anklagades för än det ena, än det andra, som absolut inte hade med hästen att göra. Saker som jag överhuvudtaget inte hade det minsta med att göra. Jättekonstigt. Hon fortsatte sedan, först via mail, och sedan i vår gästbok att skriva helknepiga inlägg.
Man blir alldeles konfys :crazy:
Hon har inte släppt mig ännu och då är det lääääänge sedan hästen åkte hem och jag har då sannerligen försökt att inte blanda mig i hennes liv mer iallafall. :grin:

// Anna

Jösses, vilka människor det finns.. :grin:

Jag har bara haft bra erfarenheter, både av att vara fodervärd och låna ut på foder. Båda gångerna har det slutat med köp, nuvarande pållan är tex en fd foderhäst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 473
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 681
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp