Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

bambam

Trådstartare
Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl valack på foder.
Jag funderade länge och diskuterade för och emot med min sambo då jag hört så många otrevlig historier om oseriösa fodervärdar, men tänkte att det nog skulle gå bra.
Fick många svar på min annons, bla flera fälttävlansryttare som red två stjärnigt, men då de bodde så långt bort var jag inte intresserad, då jag ville kunna åka och hälsa på¨honom.
Får svar från en jättetrevlig tjej som bor inte ens en mil från mig, hon har eget stall, tränade dressyr och hoppning en gång i veckan.
Hon kom och provred och jag tyckte det kändes bra då hon gillade hästen och red honom på ett trevligt sätt.
Min sambo fick dåliga vibbar, men jag viftade bort det och sa att det här blir nog hur bra som helst.
Började bra, hon hämtade honom i nov förra året, då svarade hon på samtal och mess, men sen "försvann" hon. Jag fick ett samtal i mars någon gång, då jag bett henne ringa för att kolla hur det gick, att dom trivdes ihop och allt sånt, då sa hon att det gick bra, men att det var så dyrt att träna helt plötsligt och om jag kunde betala hälften då han ju ökade i värde, och det var så trist att betala för någon annans häst. Jag sa bara att du får anpassa träningar efter din egen plånbok, då jag inte lämnat ut honom på foder för att bli vare sig utbildad eller öka i värde, utan för att jag var gravid.
Sen pratade vi vidare och allt verkade bra, hon funderade på att köpa unghäst, och ville gärna dela min häst med mig efter att kontraktet gått ut då hon ville ha något att rida på tills hon utbildat sin häst, och jag behövde hjälp med tanke på barnen. Sen försvann hon igen, svarade inte på mess, samtal osv.
Sen skulle hon tävla, då ville hon ha hästpasset, då var hon snabb att ringa, komma och hämta passet osv.
Sen försvunnen igen, då blev jag arg, hade försökt ringa flera ggr, messat, ville komma och hälsa på hästen, men inget svar.
Då mailade jag, grejen var den att hon beklagat sig över den förra foderhästens ägare, att dom aldrig hörde av sig, kom och hälsade på osv, men jag som var intresserad av att både min häst måde bra, samt att hon var nöjd med honom, jag som hörde av mig, blev total nonchalerad. Så man undrar ju hur det var med den förra hästen egentligen..Hon svarar till slut på mailet, allt är bra, hon har köpt ny dressyrsadel han kan muskla sig under och allt verkar frid och fröjd.
Nåja, sen ca 3 dagar senare får jag ett samtal från hennes pappa(tjejen är 20 år gammal och kan inte prata med mig själv...) då dom säger upp kontraktet för dom ska köpa egen häst. Det har hela tiden verkat bra, men dom har tydligen tittat på massa hästar utan att säga något, och ska nu hämta en ett åring.
Jag får skynda mig hitta stallplats, och tänka om hela min planering med barn och allt.
Dom har inte brytit mot kontraktet, för jag hade skrivit in 2 mån uppsägning utifall att något skulle hända. MEN att ha en häst på foder innebär väl för 17 att man har en trevlig kontakt med ägaren också, inte nonchalerar denne som bara vill att häst och ryttare ska trivas ihop?!!
Jag känner mig lurad, nonchalerad och illa behandlad, jag som faktiskt gillade den här tjejen, men blev totalt förd bakom ljuset. Om hon tycker det är dyrt att träna, vad tror hon då det blir att ha egen häst??
Men sen, döm om min förvåning, när jag nu ser att hon annonserar EFTER EN NY FODERHÄST....att träna och tävla med, och hon använder samma argument som i mailet hon skrev när hon svarade på min annons.
Varför då inte bara vara ärlig och säga,när jag gång på gång frågade om hon trivdes med hästen, om träningar gick bra osv, helt enkelt säga till mig att nej, vi kommer inte överens, det känns inte bra med din häst.
Jag vet att man inte funkar med alla hästar, men SÄG det då, hur enkelt som helst att vara ärlig tycker jag. Inte att bete sig illa, inte svara, totalt nonchalera mig då jag vill veta hur min häst har det hur det går på träningar osv.
Sen har hon mage att använda bild på MIN HÄST i sin nya annons ang foderhäst. Pröva använd mig som referens istället, så blir det ingen ny foderhäst för henne kan jag lova!!
Jag är nog faktiskt mer ledsen än arg, då jag var så naiv att jag gillade den här tjejen, men hon var en helt annan än hon utgav sig för.
Så om ni ska lämna ut er häst på foder, ha ett öga i nacken samt var INTE naiv och tro folk om gott, för kan dom, så fäller dom krokben för er.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Så om ni ska lämna ut er häst på foder, ha ett öga i nacken samt var INTE naiv och tro folk om gott, för kan dom, så fäller dom krokben för er.

Snacka om att dra alla över en kam.
Finns många seriösa, underbara fodervärdar därute!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

jag drar inte alla över en kam, men jag kan förstå att det ser så ut.
Klart det finns bra fodervärdar, bara jag som råkade hitta motsatsen.
Jag blev bara så besviken att en människa jag trodde var schysst, inte kunde vara ärlig. Då hade saker sett så mkt annorlunda ut.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

visst finns det.

dessutom är det en risk man får ta som hästägare, fodervärden kan när som helst säga upp kontraktet och leta ny häst. vill man inte ha sin häst tillbaka, så får man sälja.

enda garantin mot att inte få tillbaka är faktiskt att sälja. du som hästägare kan aldrig lita på att hästen kan stanna kvar hos sin fodervärd under den tid du tänkt att vara hästlös.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

visst finns det.

dessutom är det en risk man får ta som hästägare, fodervärden kan när som helst säga upp kontraktet och leta ny häst. vill man inte ha sin häst tillbaka, så får man sälja.

enda garantin mot att inte få tillbaka är faktiskt att sälja. du som hästägare kan aldrig lita på att hästen kan stanna kvar hos sin fodervärd under den tid du tänkt att vara hästlös.

jag ville ha tillbaka min häst, ville inte sälja, men är van att man är rak och ärlig, men det har jag upptäckt äa att förvänta sig för mkt när man tror andra ska vara likadana. Jag var mån om både hästen och fodervärden, är ju därför jag blev så besviken.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Hemskt tråkigt att det finns sådana människor där ute. Vad är problemet med att vara ärlig egentligen? Man blir ju bara mer arg på ett sådant beteende än om det från första början krupit fram att det inte fungerade, det är ju sådant man får räkna med men inte med att det ska hållas på och ljuga hela tiden.
Jag vet inte hur mycket det hjälper heller att ha ett öga i nacken då det finns många som är bra på att manipulera där ute, men att ta referenser borde vara ganska pålitligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

kl
bara för att låna tråden lite. jag lånade ett fullblod för ett år sedan. enligt ägaren hade han utprovad sadel kunde ridas i alla gångarter och sådär. men i slutändan visade det sig att hästen hade ryggmukelinflammation, och egentligen bara ska ridas i skogen (när han inte hade ont i ryggen alltså). nu hände detta efter typ 1 månad, så det var inget jag orsakat. men iaf, jag lämnade tillbaka honom och fick se den nya annonsen sen, där hon skrev att det var MITT fel. när vet kunde visa att det inte alls var det...

poängen är alltså: det är sorgligt att vissa inte bara kan vara ärliga från första början
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

kl
bara för att låna tråden lite. jag lånade ett fullblod för ett år sedan. enligt ägaren hade han utprovad sadel kunde ridas i alla gångarter och sådär. men i slutändan visade det sig att hästen hade ryggmukelinflammation, och egentligen bara ska ridas i skogen (när han inte hade ont i ryggen alltså). nu hände detta efter typ 1 månad, så det var inget jag orsakat. men iaf, jag lämnade tillbaka honom och fick se den nya annonsen sen, där hon skrev att det var MITT fel. när vet kunde visa att det inte alls var det...

poängen är alltså: det är sorgligt att vissa inte bara kan vara ärliga från första början

Men fy, att ljuga om det är ju djurplågeri!! Finns oseriösa människor åt alla håll.
Ledsen för din skull, hoppas du hittade en bättre häst/människa sen?!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Vad är problemet med att vara ärlig egentligen?

ja, det kan man fråga sig..... :crazy:

min fodervärd var iallafall ärlig och sa varför hon inte ville köpa mitt sto när allt redan var klart. skulle bara skrivas papper och bytas pengar, men hon drog sig ur. lite sur (och inte så lite heller!!!!) blev jag, men hon sa iallafall som det var och det är ju min häst! bara att rota upp en stallplats fort som ögat och åka och hämta henne.


sen tror jag inte att hon har varit helt ärlig med hur hun har hanterat hästen, märker vissa förändringar hos henne efter att hion kom tillbaka, men det äör inget jag frågar vidare om.

om det är en bra häst kommer du säkert hitta nån annan, ärligare fodervärd inom kort!
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Men fy, att ljuga om det är ju djurplågeri!! Finns oseriösa människor åt alla håll.
Ledsen för din skull, hoppas du hittade en bättre häst/människa sen?!


mm det gjorde jag, hittade en varmblodsvalack via en tjej i mitt stall som jag köpte. ägaren var kanon redan från början, berättade ALLT, jag fick se kopior på olika vet grejor och sånt där... hon brydde verkligen sig om hästen för hon var jättenogrann med allt. fick provrida tre ggr i veckan i två månader innan hon släppte han helt =) och hon håller fortfarande kontakten lite då och då, tycker jag är trevlig. så sen hade jag en j***a tur =)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Hemskt tråkigt att det finns sådana människor där ute. Vad är problemet med att vara ärlig egentligen? Man blir ju bara mer arg på ett sådant beteende än om det från första början krupit fram att det inte fungerade, det är ju sådant man får räkna med men inte med att det ska hållas på och ljuga hela tiden.
Jag vet inte hur mycket det hjälper heller att ha ett öga i nacken då det finns många som är bra på att manipulera där ute, men att ta referenser borde vara ganska pålitligt.

Precis, hade hon bara varit ärlig hade jag inte blivit arg. Kemi är något man inte kan påverka, och funkar det inte så funkar det inte, inte mer med det.
Och ja,jag borde tagit referenser, mitt nöt... :o
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

ja, det kan man fråga sig..... :crazy:

min fodervärd var iallafall ärlig och sa varför hon inte ville köpa mitt sto när allt redan var klart. skulle bara skrivas papper och bytas pengar, men hon drog sig ur. lite sur (och inte så lite heller!!!!) blev jag, men hon sa iallafall som det var och det är ju min häst! bara att rota upp en stallplats fort som ögat och åka och hämta henne.


sen tror jag inte att hon har varit helt ärlig med hur hun har hanterat hästen, märker vissa förändringar hos henne efter att hion kom tillbaka, men det äör inget jag frågar vidare om.

om det är en bra häst kommer du säkert hitta nån annan, ärligare fodervärd inom kort!

förstår att du blev sur, men vad gör man, jo man hämtar hästen och ser "glad "ut..
nej, ingen ny fodervärd, hästen är jättebra, men nu tar jag hand om honom själv, bättre så trotrs att han blir riden lite mindre :)
jag har i alla fall koll på HUR han rids :)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

mm det gjorde jag, hittade en varmblodsvalack via en tjej i mitt stall som jag köpte. ägaren var kanon redan från början, berättade ALLT, jag fick se kopior på olika vet grejor och sånt där... hon brydde verkligen sig om hästen för hon var jättenogrann med allt. fick provrida tre ggr i veckan i två månader innan hon släppte han helt =) och hon håller fortfarande kontakten lite då och då, tycker jag är trevlig. så sen hade jag en j***a tur =)


Skönt att det finns bra rmänniskor ändå :-)
roligt att du hittade en fin häst, grattis!!! :-)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

jaa det finns nog mer bättre än dåliga människor, men man tänker mer på det dåliga :P

Tack så mkt =) han är en riktig pärla
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Har du hämtat hästen och den verkar må bra i övrigt??

kan bli så att hästen hamnar i kläm hos fodervärden och inte tas hand om på ett ordetligt sätt.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Har du hämtat hästen och den verkar må bra i övrigt??

kan bli så att hästen hamnar i kläm hos fodervärden och inte tas hand om på ett ordetligt sätt.

Jag har hämtat hästen och han mår bra. Har vissa konstigheter för sig men i övrigt ok.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

kl
bara för att låna tråden lite. jag lånade ett fullblod för ett år sedan. enligt ägaren hade han utprovad sadel kunde ridas i alla gångarter och sådär. men i slutändan visade det sig att hästen hade ryggmukelinflammation, och egentligen bara ska ridas i skogen (när han inte hade ont i ryggen alltså). nu hände detta efter typ 1 månad, så det var inget jag orsakat. men iaf, jag lämnade tillbaka honom och fick se den nya annonsen sen, där hon skrev att det var MITT fel. när vet kunde visa att det inte alls var det...

poängen är alltså: det är sorgligt att vissa inte bara kan vara ärliga från första början

Men här kanske det hade blivit ett missförstånd?
Min medryttarhäst fick ryggmuskelinflammation från ena veckan till den andra pga. att han jagades i hagen några gånger. Kanske hände detta hos dig i någon situation i hagen och varken du eller hästägaren är att klandra?

Eller kom det fram att ägaren ljugit, och han var skadad sedan innan?
Ibland kan de ju ske tokiga missförstånd. :)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag har varit med om det motsatta dvs otrevliga hästägare till hästar jag haft på foder. Det finns minsann gott om sådana små as också! ;)
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Vad skönt det iaf.. hoppas att det kommer att lösa sig med allt för dig.
 
Sv: Varför jag aldrig mer lämnar ut min häst på foder!!

Jag har varit med om det motsatta dvs otrevliga hästägare till hästar jag haft på foder. Det finns minsann gott om sådana små as också! ;)

Hehe det finns gott om dom!

Jag har varit med om HÄSTÄGARE som i stället går upp i rök :P Man skickar mail, sms osv, men får inget svar... Sen säger dom att de ska komma på söndag.. och så kommer söndagen.. men ingen dyker upp, ingen hör av sig.. Och till slut ringer man på sena eftermiddagen o då säger ägaren att den är sjuk :confused: Så har man stått där snopet i stallet och väntat i typ 8 timmar :P

Lite tråkigt det också, när det blir på det hållet. Man tröttnar ju till slut på att höra av sig om man itne får svar...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 681
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp