Bukefalos 28 år!

Ännu en i raden av framtida ministerkandidater

Status
Stängd för vidare inlägg.
@rubytoo , du nämner elitism. För mig är det självklart att de som ska representera mig i viktiga politiska beslut som rör framtiden, måste vara åtminstone lite samhällsintresserade och ha åtminstone en grundläggande kunskap om hur ett samhälle fungerar. Annars kan jag inte känna ett förtroende för deras arbete, oavsett vilken åsiktsbakgrund de har och vilket parti de representerar.

Det betyder att man för att få min röst behöver uppvisa ett visst mått av kunskap och intresse för politiken. Ett intresse att ta reda på hur saker och ting verkligen föreligger, kunskap om hur samhället fungerar och kan fungera och en ide om hur vi ska förändra för att det ska bli bättre.

Det medför kanske ett visst mått av det du kallar "elitism". Jag skulle inte kunna tänka mig att rösta på någon som har noll koll whatsoever. Om man sedan som SD, verkar gräva nere i den 5:e percentilen med avseende på samhällskunskap och förmåga till logiska resonemang, gör ju att SD aldrig skulle kunnat få min röst ens om de haft en perfekt match åsiktsmässigt. När man gräver kandidater nere i den 5:e percentilen är det människor på gränsen till begåvningshandikapp vi pratar om. Det handlar inte om människovärde eller att någon är en bättre eller sämre människa, det handlar om vilka kvaliteter man bör besitta om man ska representera mig och göra ett bra arbete för ett bra samhälle som politisk representant.

Men allas röster räknas lika. Vill man rösta på någon som har noll koll oavsett anledning, så får man göra det. Men det är viktigt att man är upplyst om att så är fallet, så att man gör ett medvetet val.
 
Senast ändrad:
Idioti på hög nivå men riktigt så illa som att det är en ministerkandidat är det ju inte. Som tur är.

Som tur är, är ingen kandidat från SD, oavsett var, någon ministerkandidat inom överskådlig framtid. Det krävs ungefär 50% av rösterna för det och den potentialen bör inte finnas oavsett hur lågt skolresultaten sjunker framöver.
 
Av någon anledning påverkas alla andra partier negativ av idiotiska uttalanden. SD verkar i en annan verklighet konstigt nog.

Det där är intressant. SD:s väljare är förvisso en minoritet av befolkningen, men de avskräcks inte av att politiker med tunga uppdrag slåss med järnrör eller uttalar den ena grodan mer absurd än den andra. Jag antar att det är personer i mer eller mindre total avsaknad av vettig orientering i samhällskunskap, som i SD har funnit företrädare de kan identifiera sig med.

Men jag begriper det ändå inte. Själv tycker jag snarare att det är bra om de jag röstar på verkar ha bättre koll på samhället än vad jag har, så att de givet rimlig värderingssamstämmighet kan representera mig bättre än jag hade kunnat själv. Det är väl en av huvudpoängerna med representativ demokrati?

SD:s väljare vill företrädas av okunniga puckon. Det är lite svårt att riktigt förstå det.
 
Jag trillade av någon märklig anledning in på SDU:s hemsida och hittade något som jag inte alls klarar av att förstå. Kom då att tänka på denna tråd och misstänker att någon här kan hjälpa mig att förstå hur de har räknat ut statistiken. Kör en copy & paste in i citatet, men tar bara med de översta namnen på listan för att slippa världens längsta citatruta.
Vilka är de mest överrepresenterade namnen på svenska fängelser? Här finns hela listan för interner.

Källa: 53 000 strafftidbeslut från Kriminalvården mellan år 2009 till 2013, jämförda med förekomsten av namnet i folkbokföringsregistret (SCB).

Namnlistan, topp 45
NAMN ÖVERREP.
TOMASZ 10,7
ZORAN 9,2
MAREK 8,2
MARKO 8,1
KRZYSZTOF 8,1
IGOR 7,9
PAWEL 7,7
DRAGAN 7,4
NICHOLAS 7,1
MALM 6,7

Frågan är alltså hur de har räknat för det kan ju knappast stämma att dessa namn är de vanligaste bland de som sitter i fängelse!
 
Jag trillade av någon märklig anledning in på SDU:s hemsida och hittade något som jag inte alls klarar av att förstå. Kom då att tänka på denna tråd och misstänker att någon här kan hjälpa mig att förstå hur de har räknat ut statistiken. Kör en copy & paste in i citatet, men tar bara med de översta namnen på listan för att slippa världens längsta citatruta.


Frågan är alltså hur de har räknat för det kan ju knappast stämma att dessa namn är de vanligaste bland de som sitter i fängelse!

Nej, fast de har räknat överrepresentation i förhållande till folkbokföringen. Då ska man tänka ut att många som sitter i svenska fängelser, med utländskt klingande namn, för brott - inte ens är svenska medborgare och ingår i underlaget som man räknar emot (edit: det är 35% vi talar om, som inte är svenska medborgare, men sitter i svenska fängelser - en signifikant andel). Och sedan finns det en liten marginell överrepresentation av invandrare i svenska fängelser, när man räknat bort socioekonomiska faktorer som är det allra viktigaste. Den vill man överdriva stenhårt.

Som vanligt med statistik från SD; extremt vriden för att passa deras syften. Suck.

 
Förtydligande.

Om en enda med förnamnet Krysztof reser hit, begår brott hamnar i fängelse och det bor en enda - annan - oskyldig person som heter Krysztof här så är överrepresentationen långt över 100! Way out-of-scale!.

Om det inte bor någon annan oskyldig Krysztof här så blir överrepresentationen oändligt stor. Dvs oändligt hög överrepresentation av Krysztof i svenska fängelser.

Hela sättet att räkna är korrupt.
 
Senast ändrad:
Jaa! Nu förstår jag, tack för förklaringen! Att de var ute och cyklade på sin egna räknebana förstod jag, kunde bara inte komma på hur.

SDU:s hemsida är förresten en sida som jag önskar att jag inte tittade in på. De är ju ännu sämre på att dölja deras rasistiska åsikter än SD...
 
Jaa! Nu förstår jag, tack för förklaringen! Att de var ute och cyklade på sin egna räknebana förstod jag, kunde bara inte komma på hur.

SDU:s hemsida är förresten en sida som jag önskar att jag inte tittade in på. De är ju ännu sämre på att dölja deras rasistiska åsikter än SD...

De har även fantastiska observationer om jämställdhet och feminism från deras talesperson för jämställdhet. Det är som humor; fast ändå inte.
 
Det där är intressant. SD:s väljare är förvisso en minoritet av befolkningen, men de avskräcks inte av att politiker med tunga uppdrag slåss med järnrör eller uttalar den ena grodan mer absurd än den andra. Jag antar att det är personer i mer eller mindre total avsaknad av vettig orientering i samhällskunskap, som i SD har funnit företrädare de kan identifiera sig med.

Men jag begriper det ändå inte. Själv tycker jag snarare att det är bra om de jag röstar på verkar ha bättre koll på samhället än vad jag har, så att de givet rimlig värderingssamstämmighet kan representera mig bättre än jag hade kunnat själv. Det är väl en av huvudpoängerna med representativ demokrati?

SD:s väljare vill företrädas av okunniga puckon. Det är lite svårt att riktigt förstå det.

Min uppfattning av det hela är att SD-representanterna har lite martyrstämpel hos många väljare. De orkar och vågar stå där och säga "vad alla egentligen tycker men inte många vågar säga". Därför är man extremt förlåtande med vad ens representanter hittar på för tokigheter. Det är okej så länge de gör "grovjobbet".

Sen är min uppfattning också att många många väljare, från samtliga partier, inte har speciellt stor koll på "värderingssamstämmigheten" med partiernas representanter. Man röstar på det parti man identifierar sig med, punkt. Detta gäller framför allt på kommunal- och landstingsnivå.
 
Det fetsilta facinerar mig, jag måste vara dum då jag inte kan se det. Kan du ge något exempel från tråden på någon som har rosa drömmar om komunism.



Nej demokrati betyder folkstyre och att det alltså är folket som styr. I allmänhet lägger man in att man ska ha respekt för andra däremot så är det första gången jag hör att man ska respektera åsikter. Var får du den kopplingen ifrån?

Nu går jag utanför tråden för inte heller har någon här pratat om den omvända diskrimineringen som tex Fi använder sig av, liksom ingen sagt något om kommunismen här. Många av dem som skriver i denna tråd försvarar dessa åsikter i andra trådar.

I en demokrati så skall alla komma till tals, inet bara de som är folkvalda och jo du kan mkt väl respektera att andra människor inte har samma åsikter som du. Gör man det inte så är man bra nära något annat än en demokrati när man väljer vem som får höras.
 
Nu går jag utanför tråden för inte heller har någon här pratat om den omvända diskrimineringen som tex Fi använder sig av, liksom ingen sagt något om kommunismen här. Många av dem som skriver i denna tråd försvarar dessa åsikter i andra trådar.

I en demokrati så skall alla komma till tals, inet bara de som är folkvalda och jo du kan mkt väl respektera att andra människor inte har samma åsikter som du. Gör man det inte så är man bra nära något annat än en demokrati när man väljer vem som får höras.
Det blir smått förvirrat om du syftar på vad folk säger i andra trådar men får det att låta som du menar den här. Självklart finns det komunister på buke, det skulle vara knstigt annars.

Du skrev att man skulle respektera folks åsikter och nu ändrar du det till att respektera att folk har andra åsikter. Jag svarade att jag respekterar människor men inte alla åsikter och jag respekterar definitift inte alla åsikter, folk tycker så mycket alltifrån att slå ihjäl alla xxx till att jorden är befolkad av utomjordingar eller att man bör ge barnen stryk var kväll.
 
Och det är rätt märkligt för det gör du inte, du lägger in folk i fack eftersom du anser att alla SD väljare är idioter som behöver assistans och har lågt iq.

Jag har aldrig sagt alla, det har du hittat på - fult av dig. Det finns intelligenta rasister också.
Intelligent betyder ju inte att man är empatisk och trevlig och medmänsklig.
Och du - att ha förmyndare är inte det samma som att ha assistent. Inte alls - nu får du läsa på lite.
 
SD:s väljare vill företrädas av okunniga puckon. Det är lite svårt att riktigt förstå det.
Problemet är väl hur man skall övertyga de 10 procenten av väljarkåren som röstar på SD att rösta på något annat utan att låta den bistra sanningen att man är en idiot om man röstar på SD lysa igenom. Att tala om för en sverigedemokratisk väljare att denne är en idiot som röstar på SD lär knappast få denne att byta åsikt utan snarare krypa längre ner i det avpixlade hålet.
 
I en demokrati så skall alla komma till tals, inet bara de som är folkvalda och jo du kan mkt väl respektera att andra människor inte har samma åsikter som du. Gör man det inte så är man bra nära något annat än en demokrati när man väljer vem som får höras.

Fast jag har ju till och med valt att sprida den fd kandidatens innersta tankar och åsikter. Jag VILL att andra ska veta. Det är viktigt!

Jag lyfter gärna fram och låter de som kandiderar komma till tals. Så kan alla sedan bestämma vad man vill rösta på.
 
Min uppfattning av det hela är att SD-representanterna har lite martyrstämpel hos många väljare. De orkar och vågar stå där och säga "vad alla egentligen tycker men inte många vågar säga". Därför är man extremt förlåtande med vad ens representanter hittar på för tokigheter. Det är okej så länge de gör "grovjobbet".

Ja, ungefär så verkar det fungera. Man hör/ser ju folk som uttrycker ungefär det där. Jag är väl en ond människa, men jag har svårt att se mig lika tolerant i de här avseendena. (Och då får man sin brist på tolerans och vidsynthet kastad på sig om man inte ser upp.)

Sen är min uppfattning också att många många väljare, från samtliga partier, inte har speciellt stor koll på "värderingssamstämmigheten" med partiernas representanter. Man röstar på det parti man identifierar sig med, punkt. Detta gäller framför allt på kommunal- och landstingsnivå.

Jag är nog beredd att rakt av räkna in den där identifikationen i "värderingssamstämmigheten", eller jag har i alla fall inget att invända.

Om vi då kollar på SD:s väljare, så skulle det betyda att de identifierar sig med främlingsfientliga puckon, ofta med rätt aggressiv eller åtminstone osympatisk framtoning och som gör sig kända för alla dessa grodor och klavertramp. Stackars människor, att känna identifikation med sådana!
 
Problemet är väl hur man skall övertyga de 10 procenten av väljarkåren som röstar på SD att rösta på något annat utan att låta den bistra sanningen att man är en idiot om man röstar på SD lysa igenom. Att tala om för en sverigedemokratisk väljare att denne är en idiot som röstar på SD lär knappast få denne att byta åsikt utan snarare krypa längre ner i det avpixlade hålet.

Sant, men jag hyser inget hopp om att någonsin lyckas omvända någon som röstar på sd. Jag lägger inte upp mitt sätt att tänka på och prata om sd utifrån hur jag tror att jag bäst kan förhindra folk att rösta på dem. Jag säger mitt hjärtas mening när andan faller på, helt enkelt. Det är möjligt att jag är fel ute, men jag orkar inte hantera just sd:s väljare på något extraordinärt och ständigt pedagogiskt vis. (Dessa väljare är inte heller representerade i mitt umgänge.)
 
Nu går jag utanför tråden för inte heller har någon här pratat om den omvända diskrimineringen som tex Fi använder sig av, liksom ingen sagt något om kommunismen här. Många av dem som skriver i denna tråd försvarar dessa åsikter i andra trådar.

I en demokrati så skall alla komma till tals, inet bara de som är folkvalda och jo du kan mkt väl respektera att andra människor inte har samma åsikter som du. Gör man det inte så är man bra nära något annat än en demokrati när man väljer vem som får höras.

Vem försvarar kommunismen?

Jag kan knappt komma ihåg ett enda inlägg på buke där kommunismen försvarats (förutom av en användare under en kortare tid, vars nick jag har glömt).

Sen är ju inte buke ett demokratiskt forum i den meningen. Alla som vill skriva på buke kan göra det, och kommer således till tals här, om man vill. Bara man följer forumreglerna och inte begår lagbrott.

Men det fattas ju inga beslut på buke, varken demokratiska eller andra. Att argumentera emot någon på ett buke eller att oombedd skriva vad man tycker om andras åsikter, är inte ett hot mot demokratin, snarare tvärtom. Genom att diskutera politik med varandra, kan vi ju alla bli bättre demokrater.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Många neurotypiska personer har en förmåga att "läsa mellan raderna" medan vi med autism oftast tar in det som faktiskt sägs eller...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 690
Senast: Lobelia
·
Kläder & Bli fin Jag tänkte köpa Muck boots, för barn då fötterna drar den storleken. När jag googlar kommer det upp en rad med snarlika sidor som har...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 431
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 529
Senast: Niyama
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 578
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp