Är det nödvändigt??

L

Leo_felicia

Är det nödvändigt att slå hästar om dom har gjort något fel? till exempel vägrat på ett hinder flera flera gånger, ska man behöva piska hästen då!? Ärligt talat om hästen vägrar så mycket mera en 7 gånger på en tävling eller träning så ska den helt enkelt inte hoppa!:mad: Vad är det för kul att hoppa en häst som själv inte tycker det är kul? Och ett annat exempel, om hästen blir rädd för något larvigt har man inte rätt att slå den!:mad: Hästar har andra känslor en oss människor. Och jag tycker att vissa hästar blir bara sura och hugger om dom har fått smällar på bogen för något dom blivit rädda för eller för något annat:mad: Någon som håller med??
 
Sv: Är det nödvändigt??

NEJ! Man ska inte slå hästen men rätta den om den vägrar så många ggr så försöker den oftast tala om nått. Ont, obehag. svårt att bedömma avstånd mfl orsaker. Tänk efter. Hästar är väldigt kloka.
 
Sv: Är det nödvändigt??

aa, de tycker jag med! vissa slår sina hästar så ofta så att hästarna börjar ge tillbaka och sen har man förstört sin relation med hästen helt och hållet! Det har jag sett!
 
Sv: Är det nödvändigt??

Om man analyserar sin ridning först och främst och sedan låter veterinären titta på hästen så hittar man oftast problemet till varför en häst stannar.

Blir hästen rädd finns det ingen anledning till att slå den. Hästen blir rädd - den får stryk - hästen blir räddare - hästen blir otrygg. Bra va? :smirk: ;)



Hör verkligen tråden hemma på hästvård?
 
Sv: Är det nödvändigt??

aa, det tycker jag, hästvård har med att göra om hur man behandlar sina hästar, altså hur man (vård)ar dom.
 
Sv: Är det nödvändigt??

För mig gör hästen aldrig fel och då finns det inget att slå/straffa dom för heller? Det är människan som är problemet, hästen skulle klara sig betydligt bättre utan oss
 
Sv: Är det nödvändigt??

Har haft min häst i sju år snart och jag har bara daskat till honom med handflatan på rumpan en endaste gång, och då skämdes jag något otroligt efteråt! Ett spö äger jag inte ens, har aldrig gjort och kommer inte att göra!
 
Sv: Är det nödvändigt??

Har haft min häst i sju år snart och jag har bara daskat till honom med handflatan på rumpan en endaste gång, och då skämdes jag något otroligt efteråt! Ett spö äger jag inte ens, har aldrig gjort och kommer inte att göra!

Mmm, fast spö skulle jag gärna kunna använda mej av för att förstärka en signal, dock aldrig för bestraffning. Ett spö skall vara en hjälpande hand ifall hästen ej förstår, då kan man kanske förstärka eller förlägga sin arm som man säger. Men då ska det vara ett lång körliknande spö och bara när man jobbar från marken. Det är iallafall så jag ser på saken, men dom som använder spö till bestraffning - synd om dom - hästen kommer inte lita mer på dom för det - snarare tvärtom.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Skulle inte funka på min häst, han är extremt spörädd. Han blev fett slagen hos förra ägaren :cry: :(
 
Sv: Är det nödvändigt??

Skulle inte funka på min häst, han är extremt spörädd. Han blev fett slagen hos förra ägaren :cry: :(

nej då e d ju såklart ingen idé, å jag blir så arg när jag ser sådana hästar, att folk inte har mer vett i skallen :mad: suck... ajja, jag e glad att ingen av mina unghästar ens sett ett spö, men om dom skulle göra de skulle de va för att förstärka en signal, inte för att skrämma eller straffa dom . skulle inte ens kunna tänka tanken -husch...
 
Sv: Är det nödvändigt??

För mig gör hästen aldrig fel och då finns det inget att slå/straffa dom för heller?

Jag håller helt med här! Hästen beter sig bara som en häst och en häst gör allt av en anledning... Och anledningen till att den inte vill göra vissa saker är antagligen människan eller smärta/obehag.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Är det nödvändigt att slå hästar om dom har gjort något fel? till exempel vägrat på ett hinder flera flera gånger, ska man behöva piska hästen då!? Ärligt talat om hästen vägrar så mycket mera en 7 gånger på en tävling eller träning så ska den helt enkelt inte hoppa!:mad: Vad är det för kul att hoppa en häst som själv inte tycker det är kul? Och ett annat exempel, om hästen blir rädd för något larvigt har man inte rätt att slå den!:mad: Hästar har andra känslor en oss människor. Och jag tycker att vissa hästar blir bara sura och hugger om dom har fått smällar på bogen för något dom blivit rädda för eller för något annat:mad: Någon som håller med??


hmm, de är ju olika, min ponny stanna sällan, men ibland var hon envis & skulle inte hoppa & då fick hon ett "rapp" med spöt & sen hoppa hon, de gjorde hon för & se om de funka ...
 
Sv: Är det nödvändigt??

En del tycker visst att det är en bra lösning att slå sig ur problemet. Tyvärr. Men det är ju det många får lära sig på ridskolan, är hästen lite segare än vanligt eller om den t.ex inte vill hoppa åker spöet fram direkt :smirk:
Jag själv slår aldrig min häst, utan försöker hitta nån annan lösning. Det tar längre tid, men lönar sig betydligt bättre :idea:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Självklart ska man inte slå sin häst! Ett spö skall användas som en förstärkning av skänkeln, alltså är själva spöet i sig absolut inte fel att använda, det är hur man använder det som avgör anser jag.

Jag rider själv ofta med spö, när jag rider ut och när jag hoppar har jag det alltid. Ibland håller jag det i handen, ibland ligger det under sadeln, men ändå nära till hands.

Min foderhäst är extremt märrig till beteendet. Nästan gräslig ibland ;) När hon var 5 år hade hon en period när hon var jävlig jämt, skulle inte lämna stallet, backade, sparkade bakut, stod på bakbenen etc. Vilket ju är farligt i längden, hon brydde sig inte om om hon backade in i en annan häst eller ner i ett dike. Ägaren gav henne EN rejäl dask på baken när hon helt enkelt inte fann något annat att göra åt saken. Hästen var väl genomsökt och fullt frisk. Hon behövde ett spörapp och sedan slutade hon med de dumheterna. När jag fick henne testade hon på samma sätt.
Min unghäst är likadan, hon har nämligen vunnit över sin förra ryttare.

Man ska inte slå hästen, men svarar den inte för dina hjälper kan du förstärka dem, genom att använda ett spö, det kan gott räcka med att nudda dem, eller vifta lite med det i luften så hästen ser det.

Spö ska användas med sunt förnuft! Likaså sporrar. Det är inget hästen ska vara rädd för, spöet är ingen bestraffning. Man kan gått använda det till att klia och klappa dem med när man rider också, det gör jag :D
 
Sv: Är det nödvändigt??

ajja, jag e glad att ingen av mina unghästar ens sett ett spö, men om dom skulle göra de skulle de va för att förstärka en signal, inte för att skrämma eller straffa dom .

Då är det nog hög tid att vänja dem nu ;) Ju förr desto bättre. kanske kommer du inte ha kvar dessa hästar hela deras liv, det kan komma andra ryttare som inte har samma sunda syn på spöet som du, varför inte ge dem en possitiv erfarenhet av det då? :idea:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Frågan är lite märklig...?
Det är väl klart att det inte är nödvändigt att slå sin häst när den gör fel?

Misshandel är aldrig acceptabelt.
Slå kan jag göra, det erkänner jag, och skäms inte alls för det.
Men det är i en extrem situation där hästen skadar mig om jag inte gör det. Biter en häst mig dänger jag till den alla gånger, på halsen eller bogen, aldrig i huvudet.
Hästar slår och biter varann när de "ger igen" för något, de kommer inte att uppfatta mitt slag som "misshandel".

Men att slå hästen för att den vägrar på ett hinder eller stannar för något farligt...? Nej, aldrig. Man får förstå vad problermet är och läsa det utifrån det. Driva på med spöet litegrann kan jag göra, det är inte samma sak som att slå. Rider alltid med spö om hästen kräver det. (Vissa är helt enkelt mindre lyhörda). Och det är en FÖRSTÄRKANDE HJÄLP och inget bestraffningsmedel.
 
Sv: Är det nödvändigt??

nödvändigt, med andra ord: hjälper det arr ge dom ett rapp för att sluta göra saker, till exempel hugga. slutar dom värkligen att hugga då eller blir dom bara surare:bump:
 
Sv: Är det nödvändigt??

"När kunskapen tar slut, tar våldet vid"

Nej, det aldrig rätt att slå en häst, bara om den anfaller och man måste skydda sig själv.

Oftast ligger felet hos ryttaren, inte hos hästen.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Nej man ska inte slå en häst som gjort fel (tex om den blivit rädd eller gjort ngt den inte vetat om),men däremot kan den få sig en smäll om den gjort ngt dumt "medvetet"!
Det är 2 helt skilda saker.

Min häst kan få sig en och annan fet smäll på bogen alt. ett rapp m spöt (beroendes på om jag är på marken eller på hästryggen) om han gjort ngt han inte får göra,spc när han Vet att det är ngt han Inte bör/får göra. Även om jag hanterar andras hästar som beter sig allmänt illa kan även dessa få sig en rejäl smäll från mig,jag tolererar helt enkelt inget larv från ett så pass stort djur,faktiskt.

Men så återigen så straffar jag inte djuret om det gjort ngt omedvetet fel (vet inte hur man ska förklara..?) såsom att hästen blir rädd,är osäker på ngt eller kanske vägrar på ett hinder/utför ett dressyrmoment fel mm mm...

Det är liksom saker som man inte kan rå för men man ska kunna se en skillnad på vad som är OK och Inte OK-och det är DÅ man ska kunna göra den bedömningen att "nu gjorde han verkligen bort sig,detta får han bara Inte göra-och det får han veta också genom att få sig en smäll på bogen" eller "hmm..ja nu så är han rädd för den dära platspåsen och skyggar lite-måste lugna han och visa att det inte är ngn fara.." liksom sånna saker/situationer man ska lära sig se skillnad på och när det är "ok" att korrigera hästen.
Om tex min häst-som är van vid plastpåsar skulle ute få värsta jävla flippen och bara larva sig om han fick syn på en plastpåse,och jag verkligen Märker att han Inte är rädd på riktigt utan bara fjollar sig-ja då djävlar får han smaka på spöt-för så beter man sig helt enkelt inte-förstår du vad jag menar?

Men som ngn sa så är ett spö till för att förstärka skänkeln,jag rider alltid med spö då det behövs av just den anledningen att behöva förstärka mina hjälper,men även för att ibland korrigera hästen Om det skulle behövas.

Så länge man kan skilja på (riktiga)slag/misshandel och korrigering tycker jag inte att man ska bry sig mer om saken. Låt alla sköta sin sak sålänge djuret verkligen inte far illa.
 
Sv: Är det nödvändigt??

nödvändigt, med andra ord: hjälper det arr ge dom ett rapp för att sluta göra saker, till exempel hugga. slutar dom värkligen att hugga då eller blir dom bara surare:bump:

jag skiter i om hästen blir surare när den får sig en smäll efter att ha bitit mig!:cool:

Min häst varken bits eller sparkas,men han har sina "regler" att följa och bryter han mot dem så får man rätta till det. Och nu menar jag då inte med att hämta spöt och piska upp hästen men att vid rätt tillfälle när hästen precis gör/gjort fel="brytit" mot reglerna så får han sig en smäll,simple as that.

kan dra flera exempel om du vill?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 637
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 524
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp