Är det nödvändigt??

Sv: Är det nödvändigt??

Är det nödvändigt att slå hästar om dom har gjort något fel? till exempel vägrat på ett hinder flera flera gånger, ska man behöva piska hästen då!? Ärligt talat om hästen vägrar så mycket mera en 7 gånger på en tävling eller träning så ska den helt enkelt inte hoppa!:mad: Vad är det för kul att hoppa en häst som själv inte tycker det är kul? Och ett annat exempel, om hästen blir rädd för något larvigt har man inte rätt att slå den!:mad: Hästar har andra känslor en oss människor. Och jag tycker att vissa hästar blir bara sura och hugger om dom har fått smällar på bogen för något dom blivit rädda för eller för något annat:mad: Någon som håller med??



Att slå en häst pga. sin egen brist på kunskap och brist på kontroll över negativa känslor är inte bara lågt utan även patetiskt.

Enns negativa känslor och ens besvikelse skall aldrig gå ut över hästen. Det är ryttaren som ligger bakom alla fel en häst har.
Kan man inte ta det, sälj hästen och köp en käpphäst.
Även om det inte är ryttarens häst utan denna "bara" är skötare på den och tävlar den så är det upp till ryttaren att se till att ekipaget är redo för tävling. Är de inte det, stanna hemma. Kan du inte leva med det, köp en käpphäst, de lyder sin ryttare blint!


Om man som ryttare inte kan kontrollera känslorna ska man hoppa av hästen, sälja den och köpa en käpphäst.



Det är alltid ryttaren som bär ansvaret för alla misstag och misslyckanden, medans hästen alltid är orsaken till alla framgångar.


Utan hästen är ryttaren ingenting medans hästen är en häst.


Det gamla ordspråket
"En häst utan en ryttare är alltid en häst, medans en ryttare utan häst är en människa"
stämmer väl.

(kan nu vara felciterat men meningen finns kvar).
 
Sv: Är det nödvändigt??

Att slå en häst pga. sin egen brist på kunskap och brist på kontroll över negativa känslor är inte bara lågt utan även patetiskt.

Enns negativa känslor och ens besvikelse skall aldrig gå ut över hästen. Det är ryttaren som ligger bakom alla fel en häst har.
Kan man inte ta det, sälj hästen och köp en käpphäst.
Även om det inte är ryttarens häst utan denna "bara" är skötare på den och tävlar den så är det upp till ryttaren att se till att ekipaget är redo för tävling. Är de inte det, stanna hemma. Kan du inte leva med det, köp en käpphäst, de lyder sin ryttare blint!


Om man som ryttare inte kan kontrollera känslorna ska man hoppa av hästen, sälja den och köpa en käpphäst.



Det är alltid ryttaren som bär ansvaret för alla misstag och misslyckanden, medans hästen alltid är orsaken till alla framgångar.


Utan hästen är ryttaren ingenting medans hästen är en häst.


Det gamla ordspråket
"En häst utan en ryttare är alltid en häst, medans en ryttare utan häst är en människa"
stämmer väl.

(kan nu vara felciterat men meningen finns kvar).


:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag kallar det djävlas när hästen testar, för att kolla vem som är ledaren ;)

Kalla det vad du vill, men en häst är för "dum" för att kunna tänka så många steg framåt som att vilja göra ryttaren pissed genom att stanna... Att en häst testar är nåt helt annat. Men så länge man vet vad man gör så kan man väl kalla det vad man vill antar jag... :D
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får ju ta hänsyn till vilken häst det är, alla hästar behöver ju olika "straff".
Jag har ett sto, och det hjälper inte att t.ex. piska på om hon gör något dumt, hon blir bara värre.
Men en stallkompis häst - en valack - måste man piska på lite lätt om han gör något medvetet dumt, annars slutar han inte.
Men man ska ju också ta hänsyn till vad det är.
Man känner ju oftast varför hästen "gör fel". Vägrar den på ett helt vanligt hinder utan en enda orsak är det ju klart att man inte bara kan låta det vara, då kan man ge hästen en tuch på rumpan med spöt. Men det är ju inte ofta som hästar gör något dumt med flit, den kanske har ont eller vad som helst.
Jag känner verkligen när jag behöver "ta till spöt" eller något, är hästen bara rent dum (händer xtremt sällan) så visst måste ma ta till spöt, men oftast finns det en orsak att hästen inte vill...
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum! om man vet att hästen brukar hoppa och bara stannar för att retas. då är den dum och man ska då lära den en läxa. men man ska ju inte låta det gå till överdrift. Man ska inte slå hästen hela tiden för den gör fel. men man ska endå bevisa att om den gör fel så ska den ha någon slags bestraffning. men kan inte hålla på med bebisprat och låtsats att allt är bra att det inte gjorde något. för då tar hästen komandot och den blir ledare.

Du har aldrig tänkt en tanke att hästen kanske har ont?
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum! om man vet att hästen brukar hoppa och bara stannar för att retas. då är den dum och man ska då lära den en läxa. men man ska ju inte låta det gå till överdrift. Man ska inte slå hästen hela tiden för den gör fel. men man ska endå bevisa att om den gör fel så ska den ha någon slags bestraffning. men kan inte hålla på med bebisprat och låtsats att allt är bra att det inte gjorde något. för då tar hästen komandot och den blir ledare.

Men är du helt bakom?! Visst att lägga på spöet. Jag vet att vissa gärna gör det och att det kanske ibland är befogat, men att säga att en häst vägrar för att RETAS måste vara bland det dummaste jag någonsin läst! :eek: Hästar tänker inte så och kan heller inte tänka i så många steg framåt. Läs på om hur hästar funkar och gärna lite om hästpsykologi...
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum! om man vet att hästen brukar hoppa och bara stannar för att retas. då är den dum och man ska då lära den en läxa. men man ska ju inte låta det gå till överdrift. Man ska inte slå hästen hela tiden för den gör fel. men man ska endå bevisa att om den gör fel så ska den ha någon slags bestraffning. men kan inte hålla på med bebisprat och låtsats att allt är bra att det inte gjorde något. för då tar hästen komandot och den blir ledare.


Det var det sämsta jag någonsin hört! :eek:
För det första: En häst kan, som andra skrev, inte tänka så!
För det andra: Gör hästen fel så beror det på de som hanterar eller har hanterat den, hästen beter sig ALLTID som en häst. (undra hur många gånger jag har skrivit det i olika trådar)

Läs böcker om hästpsykologi och hästars beteende, gärna lite Natural horsemanship... Perfekt uppförande av Kelly Marks är en underbart bra bok tycker jag! Läs den så kommer du förstå och hitta bättre lösningar för både dig och hästarna du rider!
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum! om man vet att hästen brukar hoppa och bara stannar för att retas. då är den dum och man ska då lära den en läxa. men man ska ju inte låta det gå till överdrift. Man ska inte slå hästen hela tiden för den gör fel. men man ska endå bevisa att om den gör fel så ska den ha någon slags bestraffning. men kan inte hålla på med bebisprat och låtsats att allt är bra att det inte gjorde något. för då tar hästen komandot och den blir ledare.

Jag undrar verkligen vem som lärt dig att det är ok att "daska" en häst på rumpan för att den inte hoppar.

Det finns en anledning till att hästen vägrar, hitta den och du hittar lösningen.

Ingen häst är dum eller vill retas.
Det är en häst, inte en människa.


Den enda dumma i ett ekipage där hästen blir piskad är ryttaren.

Vem är du att tro att du har rätt att slå en annan individ bara för att den inte gör som du säger?
Har du häst för att ha en slav? Eller har du häst för att ha en vän?



/Ilsken Sammet.

Jag säger vad jag tycker och jag tycker vad jag säger.

Deal with it.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Kalla det vad du vill, men en häst är för "dum" för att kunna tänka så många steg framåt som att vilja göra ryttaren pissed genom att stanna... Att en häst testar är nåt helt annat. Men så länge man vet vad man gör så kan man väl kalla det vad man vill antar jag... :D
Hästen är inte dum!:mad:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Ett spö äger jag inte ens, har aldrig gjort och kommer inte att göra!

Det finns inget som inte går att misshandla en häst med. Allt du äger kan du använda på ett dåligt sätt, oavsett om det är ett spö eller en sadelgjord. Ett spö används som en förlängd arm, inte för att bestraffa med.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag blir verkligen chockad av att läsa det många här har skrivit. Hur kan man nånsin bygga ett förtroende på våld? Jag har inte en häst för att ha någon att få bestämma över, vilket några här verkar ha, utan för att ha en vän.

Jag vill att min häst ska lita på mig. Hon behöver en ledare som hon kan lita på i vått och torrt, och det är jag, utan våld. Går min häst ut ur boxen när jag lämnar boxdörren öppen, då tar jag helt enkelt tillbaka henne till boxen och säger "stanna". Sen får man kanske göra om det där några gånger, men aldrig att jag skulle slå henne.

Hon är jäkligt envis, men jag är envisare. Jag slår henne inte, oavsett om hon bits eller sparkas. Jag funderar istället ut varför hon gjorde som hon gjorde, och löser sedan problemet efter det.

Det är ledsamt att läsa hur många hanterar sina hästar, jag hoppas verkligen att ni tänker efter vad din och hästens relation bygger på. Rädsla kanske. Knappast ömsesidig respekt och förståelse för varandra, vilket en relation Häst-människa ska bygga på.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Hästen är inte dum!:mad:

Jag menade att en häst inte kan tänka så. En häst tänker bara "här och nu" inte framåt i så pass många steg att den kan göra saker för att reta upp nån. Det finns typ bara "är du snäll, är jag snäll. Är du dum, är jag dum. Ber du mig på ett sätt jag förstår, så gör jag som du säger". Jag menar inte att hästar är korkade, bara att dom inte tänker på ett sånt sätt som vi gör. Men det fattade du säkert om du läst lite mindre ordagrant... :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det nödvändigt??

Jag undrar verkligen vem som lärt dig att det är ok att "daska" en häst på rumpan för att den inte hoppar.

Det finns en anledning till att hästen vägrar, hitta den och du hittar lösningen.

Ingen häst är dum eller vill retas.
Det är en häst, inte en människa.


Den enda dumma i ett ekipage där hästen blir piskad är ryttaren.

Vem är du att tro att du har rätt att slå en annan individ bara för att den inte gör som du säger?
Har du häst för att ha en slav? Eller har du häst för att ha en vän?



/Ilsken Sammet.

Jag säger vad jag tycker och jag tycker vad jag säger.

Deal with it.


:bow: Bra svarat! :bow:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Sen alla som rycker och sliter och pickar på sina hästar när dom tex står på gången. "Lägg av med det där" och så ger dom sig på hästen. Inte konstigt att dom sluta lyssna tillslut om dom hela tiden blir åtsagda för minsta lilla grej. Nåt händer bakom och dom vänder på huvet, det kliar på frambenet... You name it! Tydligen finns det alltid en anledning att gnälla på sin häst. *suck* Min häst står helt lös utan grimma på gången, stilla som ett ljus och jag har ALDRIG tjatat eller slagit. Från början hade jag honom i en lina på varje sida så träning har det blivit, men aldrig någonsin skulle jag få för mig att hunsa honom till lydnad. Jag vill ju vara hans kompis i vått och torrt och han skulle ju inte vilja va med mig om jag bara var jobbig mot honom...:smirk:

:bow: :bow:
Håller med. Man kan komma långt utan att behöva slå hästen till lydnad. Egentligen räcker kroppspåket och rösten långt. En knäpp med fingrarna eller klappa i händerna när den har gjort något är också effektivt. Förstår den inte vad den har gjort för fel (ex. gått ut ur boxen utan tillåtelse) kan man korrigera detta genom att sätta tillbaka h*n där. Nästa gång den försöker gå därifrån upprepar man samma sak igen och det är utan att slå till med handen.

Jag skäms oehört att jag har använt piskan på henne 2ggr när hon var liten. Hon ville inte gå fram så jag klappade till henne (ungefär lika hårt som när man klappar med händerna..kraften man använder alltså..) och hon visade direkt vad hon tyckte om det. Så numera när hon stanna och efter ett par sekunder ber jag henne att gå, lyssnar hon inte sänker jag rösten och blir bestämd. Lyssnar hon inte då så daskar jag till henne på korset med handen lite lätt. Det brukar inte behöva gå så långt som att jag daskar till henne.

Gör hon något "fel" eller missförstår mej avbryter jag och börjar om från början men tar det kanske i fler steg.

Det finns som sagt olika metoder för att komma dit man vill. Viktigaste man kan ha är sunt förnuft och använda redskap med måtta.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag menade att en häst inte kan tänka så. En häst tänker bara "här och nu" inte framåt i så pass många steg att den kan göra saker för att reta upp nån. Det finns typ bara "är du snäll, är jag snäll. Är du dum, är jag dum. Ber du mig på ett sätt jag förstår, så gör jag som du säger". Jag menar inte att hästar är korkade, bara att dom inte tänker på ett sånt sätt som vi gör. Men det fattade du säkert om du läst lite mindre ordagrant... :)
Okej, då fattar jag:)
 
Sv: Är det nödvändigt??

Och du tror att hästen alltid är en ängel? :angel:
Hästar kan också djävlas, faktiskt. Om en häst stannar behöver det nte enbart vara för att den är rädd eller har ont.
Och om du hoppar och innan språnget känner att hästen tvekar, är det inte fel att lägga spöet på bogen för att förstärka din skänkel och säga "kom igen kompis, detta klarar vi!". Hellre det än att hästen stannar rätt I hindret, eller hoppar och ångrar sig på halva vägen och landar mitt i hindret och kanske skadar sig, bara för att du inte tog ditt ansvar som flockledare och talade om för hästen att ni grejar det tillsammans.

Att slå hästen och att använda spöet är inte samma sak. Hästarna är inte så känsliga som många tycks tro.


nej, jag vet att hästar inte är änglar i alla lägen, snarare tvärt om.

men som sagt, det är en stooooooooor skillnad på att slå hästen och säga "kom igen kompis". man kan lägga på spöet vid ett hinder, men jag har sett folk som rappar till hästen hårt på bogen precis innan hindret, hästen tappa kontrollen och de gick omkull över en stock, är det bra?
människor är så korkade, dom använder spöet på helt fel sätt, det ska INTE vara ett bestraffningsätt. men det tycks de flesta "hästmänniskor" ha sjukt svårt att få in i skallen. man borde ha ridit minst 2 år innan man börjar använda sig av spö. Jag tror att det är stor press på ridskolar att använda spö & sporrar, det var det iaf när jag red det. Och det är många gånger det är onödigt.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag rider inte med spo overhuvudtaget pa hasten jag rider nu. Det skulle kannas fanigt eftersom att hon ar sa valutbildad, det ar faktiskt jag som gor fel om det blir krangel i ridningen. Jag skulle skammas ihjal om jag straffade henne pa det sattet under ridningen. Dessutom stor det min hand eftersom jag koncenterar mig pa att vara sa stilla i den som mojligt, tycker att spo tar for mycket plats och ar i vagen.
Jag har liten respekt for ryttare som aldrig lamnar spoet hemma och straffar med det, lar er rida istallet :mad:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum! om man vet att hästen brukar hoppa och bara stannar för att retas. då är den dum och man ska då lära den en läxa. men man ska ju inte låta det gå till överdrift. Man ska inte slå hästen hela tiden för den gör fel. men man ska endå bevisa att om den gör fel så ska den ha någon slags bestraffning. men kan inte hålla på med bebisprat och låtsats att allt är bra att det inte gjorde något. för då tar hästen komandot och den blir ledare.

Jisses...:crazy:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Hon är jäkligt envis, men jag är envisare. Jag slår henne inte, oavsett om hon bits eller sparkas. Jag funderar istället ut varför hon gjorde som hon gjorde, och löser sedan problemet efter det.

Shit, du har missforstatt hur man beter sig som ledare! Du maste ju vara alldeles kuvad av din hast, annars skulle hon inte dumma sig pa det dar onaturliga sattet! :eek:

:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 637
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 524
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp