Är det nödvändigt??

Sv: Är det nödvändigt??

Självklart ska man inte slå sin häst! Ett spö skall användas som en förstärkning av skänkeln, alltså är själva spöet i sig absolut inte fel att använda, det är hur man använder det som avgör anser jag.

Jag rider själv ofta med spö, när jag rider ut och när jag hoppar har jag det alltid. Ibland håller jag det i handen, ibland ligger det under sadeln, men ändå nära till hands.

Min foderhäst är extremt märrig till beteendet. Nästan gräslig ibland ;) När hon var 5 år hade hon en period när hon var jävlig jämt, skulle inte lämna stallet, backade, sparkade bakut, stod på bakbenen etc. Vilket ju är farligt i längden, hon brydde sig inte om om hon backade in i en annan häst eller ner i ett dike. Ägaren gav henne EN rejäl dask på baken när hon helt enkelt inte fann något annat att göra åt saken. Hästen var väl genomsökt och fullt frisk. Hon behövde ett spörapp och sedan slutade hon med de dumheterna. När jag fick henne testade hon på samma sätt.
Min unghäst är likadan, hon har nämligen vunnit över sin förra ryttare.

Man ska inte slå hästen, men svarar den inte för dina hjälper kan du förstärka dem, genom att använda ett spö, det kan gott räcka med att nudda dem, eller vifta lite med det i luften så hästen ser det.

Spö ska användas med sunt förnuft! Likaså sporrar. Det är inget hästen ska vara rädd för, spöet är ingen bestraffning. Man kan gått använda det till att klia och klappa dem med när man rider också, det gör jag :D

Håller med..
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum! om man vet att hästen brukar hoppa och bara stannar för att retas. då är den dum och man ska då lära den en läxa. men man ska ju inte låta det gå till överdrift. Man ska inte slå hästen hela tiden för den gör fel. men man ska endå bevisa att om den gör fel så ska den ha någon slags bestraffning. men kan inte hålla på med bebisprat och låtsats att allt är bra att det inte gjorde något. för då tar hästen komandot och den blir ledare.

Hehe.. jasså. Hästen brukar stanna bara för att retas;)
Jag har ifs upplevt att alla framsteg jag gjort under inridning har varit just av uppmuntran (eller ibland sk "bebisprat"). Om man tvingas bestraffa hästen är det ett misslyckande från din sida i utbildningen av hästen. Jag undviker situationer där hästen kan frestas göra fel. Självklart säger man ifrån när hästen gör fel,( till och med en klatsch kan vara på sin plats -i värsta fall), annars skulle det vara väldigt svårt för den att veta, men positiv uppmuntran är det som får hästen att göra sitt bästa. Det ska hela tiden vara den tryggaste och roligaste vägen att göra som matte/ryttaren säger. Det är så man får en häst som kämpar sitt yttersta för att behaga.

Din instälning att det är som ett krig mellan häst och ryttare och att det gäller att hålla sig framme med bestraffningar så inte hästen tar över verkar ju inte så jätterolig. Nu var ju du förmodligen inte ens allvarlig, men..:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Är det nödvändigt??

nej, man ska absolut inte slå hästen.
det ger ingen effekt. att slå hästen om den vägrar, man känner väll sin häst, den vägrar av en anledning, kommer fel, rädd, tycker det är för högt osv.. hästen känner av det. jag blir så förbannad på folk som bara blir mer och mer upphetsade och slår hästarna när dom gör fel. vet inte hur många gånger jag suttit och gråtit över hästfolkets hantering :mad: :mad:

om hästen blir rädd ska man inte heller slå den, det blir ju bara jätteknäppt, tänk själv om du blir rädd för något och hoppar till då ska du få ett slag? INTE BRA!
det är ju bättre att lugna ner hästen, om den får ett slag blir ju det som var läskigt bara ännu värre.

så NEJ, SLÅ INTE ERA HÄSTAR!

Och du tror att hästen alltid är en ängel? :angel:
Hästar kan också djävlas, faktiskt. Om en häst stannar behöver det nte enbart vara för att den är rädd eller har ont.
Och om du hoppar och innan språnget känner att hästen tvekar, är det inte fel att lägga spöet på bogen för att förstärka din skänkel och säga "kom igen kompis, detta klarar vi!". Hellre det än att hästen stannar rätt I hindret, eller hoppar och ångrar sig på halva vägen och landar mitt i hindret och kanske skadar sig, bara för att du inte tog ditt ansvar som flockledare och talade om för hästen att ni grejar det tillsammans.

Att slå hästen och att använda spöet är inte samma sak. Hästarna är inte så känsliga som många tycks tro.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Men det är precis det jag är,sen förstärker jag min konsekvens ibland när det behövs ;)
Du har nog missat delen där jag skrev att jag kör med 2 chans regeln...?

Och du har nog inte läst vad jag skrivit. Jag menar att det finns andra sätt att rätta hästen än slag. Och nog borde din häst få mer en 1 chans innan smällen kommer.

Om du tittar hur en flockledare i hagen gör:
1. öronabakåt varning = första chans,
2. springer mot med hot om hugg = chans nr 2.
3. hotfullt mot med att vända rumpan till = chans 3.
4. spark eller hugg kommer men så här långt behöver det sällan gå i hästvärlden.

Din häst får ju ingen chans 2-3. Om du ge den chans med att du tex vill att hästen ska backa, lyften handen framför ansiktet. Om inget händer sprätta med fingarna. (nu har han säkert backat) men vi säger att den inte gör det, vifta med armarna och gå hotfullt mot den. Om inget händer då heller (vilket är högst osannorlikt) PETAR du den på bogen.

Vad jag vill säga att det anväds spö till att slå hästar alldeles för lätt istället för att lära sig hantering på vettigt vis.

Jag menar inte att du slår dina hästar hela tiden utan vill bara säga att jag tycker det är fel att slå när det finns andra sätt som också fungerar. Men det handlar nog också om viljan att lära sig.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Givetvis ska inte hästen få springa ut ur boxen, och givetvis ska man inte låta den gå ut ibland och ibland inte, det är faktiskt riktigt elakt att förvirra den så.

Men, hästar är flockdjur och har en förmåga som är hur bra som helst - nämligen Kroppspråk. Det är ganska sällan hästarna använder våld mot varandra, och det är i stort sett bara i trängda situationer. Oftast löser dom det med kroppspråk.

(Personligen trivs jag med en häst som gör som jag ber honom för att han vill det, och litar på att det är den bästa lösningen. Inte för att han får smäll om han inte gör det.)
 
Sv: Är det nödvändigt??

Våld och hästar hör inte ihop...
"Där kunskapen tar slut, tar våldet vid"

Jag vill inte ha en häst som lyder mig för att den vet att den blir slagen om den inte gör det, jag håller på med hästar och ridning för att jag gillar samspelet oss emellan.
Kan man inte få hästen att vilja göra det man ber om tycker jag man ska vända sig till en sport som inte innefattar djur...
 
Sv: Är det nödvändigt??

Nej det är inte rätt. Oftast är det människan som gett fel signaler och hästen inte förstått. Om det vore rätt så skulle det vara lika rätta att smälla till en liten unge för den inte fattade, eller bästa kompisen för den inte förstod.
 
Sv: Är det nödvändigt??

*kl*

Det här har väl redan nämnts 5000 gånger i denna tråd och utöver den minst det tredubbla antalet, men jag kör det ändå: jag skulle inte tveka att drämma till en stursk eller ouppfostrad häst om dennes beteende kunde orsaka skada på mig eller andra, ungefär på samma sätt som jag skulle behandla en våldsam människokompis eller ett våldsamt barn. :cool: I övrigt struntar jag i hur andra ser på saken, om man kör ett antiviolencemotto eller inte. Har man ett sätt som fungerar bra och där hästen inte på något sätt far illa, så fortsätt med det för sjutton.

Däremot ska man självklart inte slå till en vägrande häst, oavsett anledning till vägringen, ur min synpunkt.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag skulle inte tveka en sekund att klappa till en häst på bogen/halsen/rumpan om den hotade mig eller andra eller bröt mot mina viktigaste regler. I så gott som alla fall så räcker en tydlig och agressiv kroppsattityd (och eventuellt ett "HÖRDUDUDU!!!!!") för att få hästen att reagera, men i de fall då det inte räcker så får de sig en jäkel omgående... :mad: Sista gången jag behövde klappa till en häst var nog... typ 99... så som ni förstår så händer det mkt sällan. ;)

Angående att använda spöet i ridning så använder jag hellre spöt en gång och helst INNAN hästen gjort felet (exempelvis stannat på hinder) än får en spiral av problem. Ett tillfälle när jag nästan alltd petar till hästen lite med spöet är i små samlade galoppvolter eller bakdelsvändningar. Jag har helt enkelt inte tillräckligt med benstyrka att hålla galoppen. Jag ser inget problem i det heller... exempelvis... många handikappryttare rider enbart med två spön och ingen skänkel.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag sänker bara röstläget så vet mina hästar att de gjort ngt fel.
 
Sv: Är det nödvändigt??

nödvändigt, med andra ord: hjälper det arr ge dom ett rapp för att sluta göra saker, till exempel hugga. slutar dom värkligen att hugga då eller blir dom bara surare:bump:

Hästen kommer lita mindre på dig om du slår den och då har den mera anledning att bitas och sparkas! Tur att vissa människor inte använder samma uppfostringsmetoder på sina barn som på sina hästar (inte så många iaf). Ett barn som blir slaget lär sig att slå... anser att man kan se det på samma sätt med hästar!
 
Sv: Är det nödvändigt??

Hästen kommer lita mindre på dig om du slår den och då har den mera anledning att bitas och sparkas! Tur att vissa människor inte använder samma uppfostringsmetoder på sina barn som på sina hästar (inte så många iaf). Ett barn som blir slaget lär sig att slå... anser att man kan se det på samma sätt med hästar!

Titta på hur hästarna agerar i hagen. Du vet ju vem Cinna är, hon är ledare i hagen. Skulle någon av de andra, säg Diva, försöka tränga sig före Cinna till höet eller något sånt så jagar Cinna omgående iväg Diva. Cinna är ledare och det måste hon kanske påtala ibland. (Föga troligt då Diva, Chino och Kelly tycker att det är bäst att lyda Cinna ;) )
I vilket fall som helst, jag måste vara ledare för hästen jag handskas med. Precis som Cinna är ledare över de andra tre. Skulle då en häst försöka kliva över mig så får den direkt veta att den gör fel.
Peia har fått påpekat för sig från sin födsel att människan är ledare över henne och det har hon också accepterat. Om hon någon gång "glömmer" bort det så får man påpeka det igen.
Och både Peia och Cinna litar fullständigt på mig. De vet ju var de har mig.

Man behöver ytterst sällan ta till grovt våld mot hästar, däremot måste man tala om för dem att människan är ledare. En häst som tar över är farlig, det handlar om hundratals kilon.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Och du tror att hästen alltid är en ängel? :angel:
Hästar kan också djävlasQUOTE]

Vi har inte rätt att slå hästen:mad: Om den har djävlats med en så är våld inte rätt!:mad: Tycker jag:smirk:

Att slå hästen och att tala om för den när den gör fel är INTE samma sak. Hästar biter, sparkar och slår varandra, det är så de kommunicerar med varandra och gör upp om vem som bestämmer. Du kan inte säga till en häst på människorspråk att "nej det var fel, det är jag som bestämmer" - den förstår inte vad du babblar om. Du gör den bara förvirrad.

Den som inte förstår att om hästen är ledaren över människan blir det farligt, är antingen korkad eller okunnig och ska inte ha häst.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Kan ju tillägga att hästar är flockdjur och varje flock har sin ledare. Det vet väl alla.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag får ont i magen av att se alla (oftast unga) tjejer som på tävling rappar till sina hästar fyra-fem gånger efter en vägran! Att dom inte skäms! När man väl kommer till tävlingsplatsen så ska man väl vara så pass väl förberedd att hästen inte stannar såvida man inte kommit fel mot hindret eller att nåt oförutsett händer, och blir det så så är det INTE hästens fel... Det är ryttaren som förberett hästen för dåligt om den vägrar när allt runt omkring stämmer. En häst vägrar inte för att "jävlas". Idioter finns det gott om...:mad:

Sen alla som rycker och sliter och pickar på sina hästar när dom tex står på gången. "Lägg av med det där" och så ger dom sig på hästen. Inte konstigt att dom sluta lyssna tillslut om dom hela tiden blir åtsagda för minsta lilla grej. Nåt händer bakom och dom vänder på huvet, det kliar på frambenet... You name it! Tydligen finns det alltid en anledning att gnälla på sin häst. *suck* Min häst står helt lös utan grimma på gången, stilla som ett ljus och jag har ALDRIG tjatat eller slagit. Från början hade jag honom i en lina på varje sida så träning har det blivit, men aldrig någonsin skulle jag få för mig att hunsa honom till lydnad. Jag vill ju vara hans kompis i vått och torrt och han skulle ju inte vilja va med mig om jag bara var jobbig mot honom...:smirk:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag får ont i magen av att se alla (oftast unga) tjejer som på tävling rappar till sina hästar fyra-fem gånger efter en vägran! Att dom inte skäms! När man väl kommer till tävlingsplatsen så ska man väl vara så pass väl förberedd att hästen inte stannar såvida man inte kommit fel mot hindret eller att nåt oförutsett händer, och blir det så så är det INTE hästens fel... Det är ryttaren som förberett hästen för dåligt om den vägrar när allt runt omkring stämmer. En häst vägrar inte för att "jävlas". Idioter finns det gott om...:mad:

Sen alla som rycker och sliter och pickar på sina hästar när dom tex står på gången. "Lägg av med det där" och så ger dom sig på hästen. Inte konstigt att dom sluta lyssna tillslut om dom hela tiden blir åtsagda för minsta lilla grej. Nåt händer bakom och dom vänder på huvet, det kliar på frambenet... You name it! Tydligen finns det alltid en anledning att gnälla på sin häst. *suck* Min häst står helt lös utan grimma på gången, stilla som ett ljus och jag har ALDRIG tjatat eller slagit. Från början hade jag honom i en lina på varje sida så träning har det blivit, men aldrig någonsin skulle jag få för mig att hunsa honom till lydnad. Jag vill ju vara hans kompis i vått och torrt och han skulle ju inte vilja va med mig om jag bara var jobbig mot honom...:smirk:


Jag håller med dig! Ert förhållande låter så mysigt som du beskriver det :love: Min pålla står uppbunden men jag skulle aldrig få för mig att gapa o skälla och absolut inte slå henne!
 
Sv: Är det nödvändigt??

Om man analyserar sin ridning först och främst och sedan låter veterinären titta på hästen så hittar man oftast problemet till varför en häst stannar.

Blir hästen rädd finns det ingen anledning till att slå den. Hästen blir rädd - den får stryk - hästen blir räddare - hästen blir otrygg. Bra va? :smirk: ;)



Hör verkligen tråden hemma på hästvård?

håller med!
för det mesta tycker jag att det e ryttaren som suttit o tjuvhållt o dyl...
 
Sv: Är det nödvändigt??

när min häst e tjatig brukar min tränare säga att även o det känns som att den "djävlas" så e det liksom inte personligt utan bara ett sätt att tala om att den helt enkelt inte e så motiverad att göra det jag ber om... alla har vi väl en dålig dag ibland...
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag kallar det djävlas när hästen testar, för att kolla vem som är ledaren ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 637
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 524
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp