Bukefalos 28 år!

Är det nödvändigt??

Sv: Är det nödvändigt??

"När kunskapen tar slut, tar våldet vid"

Nej, det aldrig rätt att slå en häst, bara om den anfaller och man måste skydda sig själv.

Oftast ligger felet hos ryttaren, inte hos hästen.

Utveckla gärna det dära-allt det du skrev.
Förklara sen gärna vad du menar med att "felet ligger hos ryttaren,inte hos hästen"?

Man måste vara två för att dansa tango,eller hur?:smirk:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Men ansvaret ligger till största delen hos den som för. Och det är inte hästen :idea:

Ansvar och ansvar...nja inte riktigt,det ska finnas ett samspel mellan båda parter och då är det upp till hästen (som i detta fall blir Förda av sina ryttare) att följa med utan att störa dansen och ännu mindre förstöra den;)
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum! om man vet att hästen brukar hoppa och bara stannar för att retas. då är den dum och man ska då lära den en läxa. men man ska ju inte låta det gå till överdrift. Man ska inte slå hästen hela tiden för den gör fel. men man ska endå bevisa att om den gör fel så ska den ha någon slags bestraffning. men kan inte hålla på med bebisprat och låtsats att allt är bra att det inte gjorde något. för då tar hästen komandot och den blir ledare.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Fast VET hästen verkligen att den gör fel, eller är det du som tycker att den BÖR veta att det är fel?

Kan vara bra att komma ihåg att hästar, precis som hundar och små barn inte är några stjärnor på att generalisera.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jaja.. ;) Försökte få fram att om den som för inte gör det ordentligt ramlar till slut den som förs ;) :crazy: Men samspel är ju också såklart viktigt
 
Sv: Är det nödvändigt??

OM mina hästar stannar brukar jag rappa till dem en gång, precis när de stannar med spöet på bogen.
Det räcker.

Vanligtvis brukar de hästar jag hoppar inte stanna, men om det händer så kan man peta till dem en gång.
Om de skulle fortsätta vägra efter det skulle jag nog inte forsätta hoppa.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Fast VET hästen verkligen att den gör fel, eller är det du som tycker att den BÖR veta att det är fel?

Kan vara bra att komma ihåg att hästar, precis som hundar och små barn inte är några stjärnor på att generalisera.

Hästen Vet,Vissa saker är ju inlärda och de kan koppla ihop saker och ting utan problem,så dumma och inkompetenta är dom faktiskt inte.
Men mkt beror givetvis på ägaren-hästen blir ju det man gör den till.

Min häst vet tex att han Inte får lämna boxen-inte ens en hov utanför tröskeln när jag lämnar han i öppen box.
Om jag ens så hööör att han kliver/klivit ut-så räcker det Oftast med att jag säger "Paaaargooooos....vad gör du?" eller "Pargos,Nej"..lyssnar han inte då så kommer jag fram och upprepar mitt Nej med en fet smäll på bogen! Men oftast räcker det med att han ser/hör mig för då kliver han dirrekt in igen.;)

Så enkelt är det,vissa saker vet dom "bara" om att dom får göra och gör då inte det dom Inte får göra. I detta fall så lämnar inte min häst boxen/går dirrekt in igen när han är "busted" då han förknippar det med ett obehag-MKT roligare och smärtfriare är det för honom om han bara stannar i boxen,han ser lika mkt från där han står I boxen och kommer ändå ingenstans med detta ena klivet utanför och så ska det förbli.
Samma sak om han tex försöker gå/dra före mig när jag leder han och han inte lyssnar första gången när jag säger till,dvs stannar och backar han-för då får han sig en smäll med grimskaftet och då blir han påmind om hur det Ska vara,isynnerlighet när det är Jag som hanterar han,för jag har Noll tolerans mot sånt larv!

Men jag kan även säga redan NU att jag ALLTID kör med "2 chans regeln" med hästen i Alla lägen,reagerar han inte på första "vanliga" tillsägelsen åker hårdhandskarna på-i vanligt hantering på marken och uppe på ryggen,svårare än så är det inte,och det tycker jag är mkt bra och väldigt effektivt då det faktiskt funkar.
Klara och Strikta regler ska det vara,för dom är lättast att förstå och då undviker man missförstånd och "sura miner" när det väl kommer till kritan-alla mår ju i slut ändan Så mkt bättre utav det än att tex mela fram och tillbaka och aldirg "våga" vara hård nog-för Sånt tycker jag är rent larv och bara skrattretande!:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Är det nödvändigt??

Ärligt talat om hästen vägrar så mycket mera en 7 gånger på en tävling eller träning så ska den helt enkelt inte hoppa!:mad:
Nej, då byter man tränare som kan lära ryttaren hur man får hästen över hindret och hur man motiverar hästen att tycka att hoppning är roligt.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag har inte skrivit att dom är varken dumma eller inkompetenta. Det är en väldigt skillnad på dumhet och att inte generalisera på samma sätt som vi gör.

Tråkigt sätt att ha häst på tycker jag, att hästen stannar i boxen för att det är mer smärtfritt... Känns dystert att det är uppbyggt på obehag, man kommer väldigt långt på bara lugn och konsekvens.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag menar att en häst är aldrig dum med vilje. Visst kan de vilja försöka trilskas men det beror oftast människan har någon gång tillåtit det. Tex om en häst stannar och äter. Den får det ibland men nästa gång åker man på smäll :confused:

En häst som är rädd för en plastpåse, även om man tror att den bara larvar sig, behöver uppmuntran, inte smäll. Hästen kommer väl inte ihåg att just den där plastpåsen inte är farlig, hästar tänker inte så. Förmodligen litar den inte på sin ryttare eftersom ryttaren ger den smäll varje gång den är rädd. Förstår att nästa gång är ju hästen rädd för påsen igen, eftersom den kopplar förra påsen med smärta.

Det jag menar med att där kunskapen tar slut, tar våldet vid, att vi måste lära oss hur hästar fungerar.

Nej, jag slår ALDRIG min häst. Jag har aldrig behövt ens haft tanken på det. Spö har jag som förlängd skänkel och då petar jag bara lite med den för att tex. flytta bakdelen.

Bättre att lära sig hästarnas kroppsråk och använda den. Då får man hästens förtroende och blir en bra ledare och då får man ett bra samarbete med sin häst. :)
 
Sv: Är det nödvändigt??

Klara och Strikta regler ska det vara,för dom är lättast att förstå och då undviker man missförstånd och "sura miner" när det väl kommer till kritan-alla mår ju i slut ändan Så mkt bättre utav det än att tex mela fram och tillbaka och aldirg "våga" vara hård nog-för Sånt tycker jag är rent larv och bara skrattretande!:smirk:

Man kan vara strikt och konsekvent utan våld!! Funkar alldeles utmärkt om man vet hur man gör.;)
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag tycker det är helt fel att piska hästen om den vägrar eller liknanade. Har sett några elitryttare (bla en gång i globen, ska inte nämna några namn, men en svensk ryttarinna på elitnivå, dock inte absolut internationell topp) som efter utvägran rider runt och läxar upp sin häst runt hindren och ger ett antal hårda rapp med spöet innan hon rider ut. Jag vet inte riktigt vad det skulle tjäna till men hon fick väl agera ut sina aggressioner eller något.

Däremot finns det lägen då jag tycker det är okej att ge hästen en smäck med handflatan eller liknande. Det är om en häst går på en utan att visa respekt för vart man står. Då kan jag snabbt höja händerna i en hotfull gest, alternativ smälla till på halsen/boden så jag får en snabb reaktion och hästen backar undan. jag tycker det är milsvid skillnad att göra en snabb motreaktion mot något hästen gör mot dig, och att bestraffa med smisk.
 
Sv: Är det nödvändigt??

Precis! :bow:

Det är en jättestor skillnad på "damage kontroll" och våld.

Visst kan jag tänka mig att använda både armar och ben om en häst är på väg över mig, och jag kan fånga upp mina hundar i nackskinnet om dom är på väg att göra någonting som kan skada mig, andra eller dom själva.

Att slå en häst för att den vägrar vid ett hinder låter i mina öron lika dumt som om jag hade slagit mina hästar pga taktproblem i tölten t ex :confused:
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag menar att en häst är aldrig dum med vilje. Visst kan de vilja försöka trilskas men det beror oftast människan har någon gång tillåtit det. Tex om en häst stannar och äter. Den får det ibland men nästa gång åker man på smäll :confused:

En häst som är rädd för en plastpåse, även om man tror att den bara larvar sig, behöver uppmuntran, inte smäll. Hästen kommer väl inte ihåg att just den där plastpåsen inte är farlig, hästar tänker inte så. Förmodligen litar den inte på sin ryttare eftersom ryttaren ger den smäll varje gång den är rädd. Förstår att nästa gång är ju hästen rädd för påsen igen, eftersom den kopplar förra påsen med smärta.

Det jag menar med att där kunskapen tar slut, tar våldet vid, att vi måste lära oss hur hästar fungerar.

Nej, jag slår ALDRIG min häst. Jag har aldrig behövt ens haft tanken på det. Spö har jag som förlängd skänkel och då petar jag bara lite med den för att tex. flytta bakdelen.

Bättre att lära sig hästarnas kroppsråk och använda den. Då får man hästens förtroende och blir en bra ledare och då får man ett bra samarbete med sin häst. :)

Nej men nu missförstår du ju allt,du får det att låta som att jag slår min häst för minsta lilla,absolut inte.

Jag har min hästs förtroende och den ser mig som ledare,den Vet som plats i flocken och så ska det förbli. När han beter sig illa får han även reda på det,nu beror det givetvis på vad det handlar om och hur situationen ser ut,för det avgör man när det väl händer-Jag märker iaf när hästen verkligen är rädd eller när han bara fjantar runt,sånt måste man lära sig skillnad att se på. Och det är även just sånt som avgör när en smäll passar in eller ej.
Jag glömde tidigare skriva att jag Alltid berömmer hästen när den fatar vinkeln/gör rätt,alltid med både med röst och fysiskt så i slutändan blir det ändå en god uppllevelse för hästen;)
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man kan vara strikt och konsekvent utan våld!! Funkar alldeles utmärkt om man vet hur man gör.;)

Men det är precis det jag är,sen förstärker jag min konsekvens ibland när det behövs ;)
Du har nog missat delen där jag skrev att jag kör med 2 chans regeln...?
 
Sv: Är det nödvändigt??

Jag har inte skrivit att dom är varken dumma eller inkompetenta. Det är en väldigt skillnad på dumhet och att inte generalisera på samma sätt som vi gör.

Tråkigt sätt att ha häst på tycker jag, att hästen stannar i boxen för att det är mer smärtfritt... Känns dystert att det är uppbyggt på obehag, man kommer väldigt långt på bara lugn och konsekvens.

Ja vad tråkigt för dig att du tycker att det är tråkigt,för det funkar alldeles utmärkt som det är för oss. Om han nu inte får lämna boxen,så ska han inte göra det heller,Varför? jo för att Vi/jag säger så,sen om han väljer att gå ut ibland-för han Vet att han inte får-ja då måste jag ju korrigera det beteendet för att sedan kunna lita på han att han står inne i den nästa gång Utan att gå ut. Jag tänker inte vara såpass slapphänt som vissa hästägare är att vissa gånger säger dom till,och andra gånger låter dom det vara:cool:
Vilket jag tycker är värre för det ger dubbla signaler till hästen,medans om jag fortsätter att köra med min strikta diciplin och 2 chans regeln så kommer man mkt längre då man hamnar rätt från första början.
 
Sv: Är det nödvändigt??

nej, man ska absolut inte slå hästen.
det ger ingen effekt. att slå hästen om den vägrar, man känner väll sin häst, den vägrar av en anledning, kommer fel, rädd, tycker det är för högt osv.. hästen känner av det. jag blir så förbannad på folk som bara blir mer och mer upphetsade och slår hästarna när dom gör fel. vet inte hur många gånger jag suttit och gråtit över hästfolkets hantering :mad: :mad:

om hästen blir rädd ska man inte heller slå den, det blir ju bara jätteknäppt, tänk själv om du blir rädd för något och hoppar till då ska du få ett slag? INTE BRA!
det är ju bättre att lugna ner hästen, om den får ett slag blir ju det som var läskigt bara ännu värre.

så NEJ, SLÅ INTE ERA HÄSTAR!
 
Sv: Är det nödvändigt??

Man får daska till hästen med spö om man hoppar och den vägrar. Varför? Jo för att hästen är dum!


Stupid is ,that stupid says.
en häst är aldrig dum, snarare människan som är en idiot!
det där var det DUMMASTE jag någonsin hört! :mad: :mad: :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 559
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp