Allt om avel

Jo då det går.
@falukorw du hade väl hanen (Mave) försäkrad medan han bodde hos dig i två mån för parning?

Om uppfödaren tecknar en avelsförsäkring för hunden så kommer ju inte tikägarens försäkring gå åt vid ett eventuellt kejsarsnitt.
Det går att ha hundar försäkrade i flera olika bolag också, dvs dubbelförsäkrad.

Ja, men han hade ingen försäkring alls i Tyskland. Lånade hit en hane från Finland nyligen och han hade försäkring i Finland men inga problem med att försäkra honom här också. Har även haft fodertikar som varit dubbelförsäkrade både hos Agria och Agria+annat bolag.
 
Alla uppfödare, en fråga jag tänkt på på sistone - hur resonerar ni kring handpenning?

Pratade med en uppfödare som inte tar handpenning på sina valpar, och tyckte resonemanget lät vettigt. Hon menade på att om köparna betalat handpenning och sedan skulle ångra sig, så var det större risk att de skulle ta valpen ändå eftersom de betalat ett par tusen i handpenning som de inte får tillbaka. Och veckor/månader senare försöker de göra av med den.
Uppfödaren menade på att hon vill att valpköparna ska vara 100% säkra på att de vill ha valp när de hämtar den. Och skulle någon som tingat valp (utan handpenning) ångra sig, då behåller hon hellre valpen lite längre i det trygga uppfödarhemmet medans hon själv letar efter en lämplig köpare, än att valpen hamnar på Blocket utan att hon kan göra någonting, tyckte hon.
 
Alla uppfödare, en fråga jag tänkt på på sistone - hur resonerar ni kring handpenning?

Pratade med en uppfödare som inte tar handpenning på sina valpar, och tyckte resonemanget lät vettigt. Hon menade på att om köparna betalat handpenning och sedan skulle ångra sig, så var det större risk att de skulle ta valpen ändå eftersom de betalat ett par tusen i handpenning som de inte får tillbaka. Och veckor/månader senare försöker de göra av med den.
Uppfödaren menade på att hon vill att valpköparna ska vara 100% säkra på att de vill ha valp när de hämtar den. Och skulle någon som tingat valp (utan handpenning) ångra sig, då behåller hon hellre valpen lite längre i det trygga uppfödarhemmet medans hon själv letar efter en lämplig köpare, än att valpen hamnar på Blocket utan att hon kan göra någonting, tyckte hon.

En annan nackdel med handpenning är att du som uppfödare blir tvungen att sälja valpen till köparen som betalat handpenningen. Det kan ju visa sig att man inte alls vill sälja till den personen när det väl är dags för valparna att flytta.
 
Alla uppfödare, en fråga jag tänkt på på sistone - hur resonerar ni kring handpenning?

Pratade med en uppfödare som inte tar handpenning på sina valpar, och tyckte resonemanget lät vettigt. Hon menade på att om köparna betalat handpenning och sedan skulle ångra sig, så var det större risk att de skulle ta valpen ändå eftersom de betalat ett par tusen i handpenning som de inte får tillbaka. Och veckor/månader senare försöker de göra av med den.
Uppfödaren menade på att hon vill att valpköparna ska vara 100% säkra på att de vill ha valp när de hämtar den. Och skulle någon som tingat valp (utan handpenning) ångra sig, då behåller hon hellre valpen lite längre i det trygga uppfödarhemmet medans hon själv letar efter en lämplig köpare, än att valpen hamnar på Blocket utan att hon kan göra någonting, tyckte hon.


En fråga/fundering som jag har för mig gällande detta:

Är det inte så att man enbart få ta ut handpenning på en specifik vara (som hundar räknas som)? Alltså att ska en uppfödare ta ut handpenning, så måste det vara handpenning på en specifik valp i kullen? Och att uppfödaren då förlorar möjligheten att placera ut den mest passande valpen till den mest passande ägaren (om det ex skulle visa sig att valp X Passar köpare 1 MYCKET bättre än valp Y Som köpare 1 först ville ha) utan måste sälja den valpen som handpenningen är lagd på, och inte heller får säga neka valpköpare att köpa valp även om andra oegentligheter uppkommer under tiden?

Nu är jag ju inte hundra på detta och har ingen källa utan har bara läst det, är det någon som VET hur de reglerna är enl ex konsumentköplagen :)?
 
Alla uppfödare, en fråga jag tänkt på på sistone - hur resonerar ni kring handpenning?

Pratade med en uppfödare som inte tar handpenning på sina valpar, och tyckte resonemanget lät vettigt. Hon menade på att om köparna betalat handpenning och sedan skulle ångra sig, så var det större risk att de skulle ta valpen ändå eftersom de betalat ett par tusen i handpenning som de inte får tillbaka. Och veckor/månader senare försöker de göra av med den.
Uppfödaren menade på att hon vill att valpköparna ska vara 100% säkra på att de vill ha valp när de hämtar den. Och skulle någon som tingat valp (utan handpenning) ångra sig, då behåller hon hellre valpen lite längre i det trygga uppfödarhemmet medans hon själv letar efter en lämplig köpare, än att valpen hamnar på Blocket utan att hon kan göra någonting, tyckte hon.

Handpenningen ska ju betalas tillbaka vid ånger så egentligen betyder den inte så mycket. Men får man en kull på 11 valpar så är det en stor hjälp när 11 valpar ska reggas, veterinärbesiktas osv. Ofta så ska kanske ett par valpar till Norge i min ras och då är det en 1000-lapp till per hund för pass och avmaskningskuren.
Vi har inte tagit handpenning på små kullar men för större- Ja.
 
Handpenningen ska ju betalas tillbaka vid ånger så egentligen betyder den inte så mycket. Men får man en kull på 11 valpar så är det en stor hjälp när 11 valpar ska reggas, veterinärbesiktas osv. Ofta så ska kanske ett par valpar till Norge i min ras och då är det en 1000-lapp till per hund för pass och avmaskningskuren.
Vi har inte tagit handpenning på små kullar men för större- Ja.
Fast du kan inte vägra att sälja valpen om du fått handpenning.
 
Fast du kan inte vägra att sälja valpen om du fått handpenning.
Nej, det vet jag. Med ånger syftade jag på köparen.
Men senariet att jag skulle ångra mig 1-2 veckor innan leverans efter månader av kontakt, möte och gallringar ser jag som minimalt. Vist...det kan hända men rimligtvis dyker inget så radikalt upp så sent.
 
Kan någon svara på varför en uppfödare av bruksras skulle välja att avstå skott på MH med en av sina egna hundar?
Det behöver inte vara så dramatiskt, hunden kan ha haft lite (övergående) reaktioner ett tag och så vill man inte förvärra. Men man ska kanske inte avla innan hunden gjort MT och bedömts som skottfast där.
 
Det är intressant. När jag har jämfört Border collie (BC) och Australian kelpie (AK) så har BC mer jakt, bättre gripande, mer kamplust än AK som nu klassas som en brukshund. Jag har väldigt sällan träffat en BC som inte gladeligen kampar med olika leksaker men vet en hel hög AK som inte gör det.

Jag tror att avel på enbart arbetsegenskaper naturligt ger en hund som har stor jaktlust (på MH får man visa hunden att det är ok att jaga lilla bytet genom att ta ett steg framåt) och kamplust för det behövs helt enkelt i arbetet. Undantag finns säkert.

Nu finns det absolut AK som har dessa egenskaper (jaktlust, gripande och kamplust) i bra utsträckning men rasen är spretig.

Jag har samma erfarenhet som dig här men är inte riktigt säker på att jag drar samma slutsats. Absolut att jakten och kampen behövs, men tittar vi bort från vallhundarna mot retrieverraserna så ser det annorlunda ut. Min erfarenhet är att de har lite samma lek som AK har, dvs leker gärna och intensivt men hänger inte i trasan i passiviteten utan har ett "lökigt" bett. Helt önskvärt för rasen, många retievermänniskor börjar kallsvettas lite när bruksfolk kampar med sina retrievers :p. De ska ju kunna bära ett ägg i munnen utan att det går sönder!

Trots denna avsaknad av jakt och kamp så finns det ju ett överflöd av arbetslust i de här hundarna (jaktavlade då) och föremålsintresse är inte heller något som brukar vara ett jätteproblem. Jag upplever lite samma på en del AK, att de kan ha jättestor leklust även om inte kampen räcker till för höga poäng, och att det bara delvis hänger ihop med hundens arbetsförmåga.

Båda mina har 5:a på tillkämpandet men det är bara den ene som kavlar upp armarna och spottar i nävarna när det tar emot. Men de är båda rätt bleka i jämförelse med labben jag hade. Hans motto var att "tar det emot så trycker man på lite till". Ej testad tyvärr, men jag tror inte att han hade fått några fantastiska siffror på kampen.

Så visst hänger kampen ihop med arbetslusten men bara delvis. Jag tror också att man måste lära en hund hur man leker för "bästa" resultat. En hund som aldrig fått kampa kommer få sämre resultat (och en hund som tränat sök har ju mkt bättre förutsättningar på avståndsleken). Vidare hade jag önskat att man belastade hundarna mer i kampen, kanske inte socialt men kanske i ett trångt utrymme eller liknande. Tror det är många hundar som har hög leklust men låg "riktig" kamp som släpper då! Kanske är det overkill för MH och egentligen något som borde vara med på MT? (Har inte spanat in nya MT än ska jag också tillägga)
 
Jag har samma erfarenhet som dig här men är inte riktigt säker på att jag drar samma slutsats. Absolut att jakten och kampen behövs, men tittar vi bort från vallhundarna mot retrieverraserna så ser det annorlunda ut. Min erfarenhet är att de har lite samma lek som AK har, dvs leker gärna och intensivt men hänger inte i trasan i passiviteten utan har ett "lökigt" bett. Helt önskvärt för rasen, många retievermänniskor börjar kallsvettas lite när bruksfolk kampar med sina retrievers :p. De ska ju kunna bära ett ägg i munnen utan att det går sönder!

Trots denna avsaknad av jakt och kamp så finns det ju ett överflöd av arbetslust i de här hundarna (jaktavlade då) och föremålsintresse är inte heller något som brukar vara ett jätteproblem. Jag upplever lite samma på en del AK, att de kan ha jättestor leklust även om inte kampen räcker till för höga poäng, och att det bara delvis hänger ihop med hundens arbetsförmåga.

Båda mina har 5:a på tillkämpandet men det är bara den ene som kavlar upp armarna och spottar i nävarna när det tar emot. Men de är båda rätt bleka i jämförelse med labben jag hade. Hans motto var att "tar det emot så trycker man på lite till". Ej testad tyvärr, men jag tror inte att han hade fått några fantastiska siffror på kampen.

Så visst hänger kampen ihop med arbetslusten men bara delvis. Jag tror också att man måste lära en hund hur man leker för "bästa" resultat. En hund som aldrig fått kampa kommer få sämre resultat (och en hund som tränat sök har ju mkt bättre förutsättningar på avståndsleken). Vidare hade jag önskat att man belastade hundarna mer i kampen, kanske inte socialt men kanske i ett trångt utrymme eller liknande. Tror det är många hundar som har hög leklust men låg "riktig" kamp som släpper då! Kanske är det overkill för MH och egentligen något som borde vara med på MT? (Har inte spanat in nya MT än ska jag också tillägga)

Blir det nya moment på MT? Vet du vad som ändras?
 
Det finns filmer på SBKs youtube om det nya MT och hur det ska se ut :) . Dock är det ju det "gamla" MT som fortfarande gäller för korning tillsvidare.

Är det det som legat ute ett bra tag nu? Med boll under lastpall osv?
Isf tummen upp :up:

Vi har inga som ska koras/gå MT än på ett par år så jag antar att det blir det nya nästa gång då :)
 
Är det det som legat ute ett bra tag nu? Med boll under lastpall osv?
Isf tummen upp :up:

Vi har inga som ska koras/gå MT än på ett par år så jag antar att det blir det nya nästa gång då :)
Jag gick in för att kolla, roligt moment! Tinja kommer tycka det är skitkul, att få fram saker som gömts under grejer är helt hennes smak :up:

Dock måste jag säga att det är bedrövligt filmat och bedrövlig kvalitet på deras videos :rofl:
 
Jag gick in för att kolla, roligt moment! Tinja kommer tycka det är skitkul, att få fram saker som gömts under grejer är helt hennes smak :up:

Dock måste jag säga att det är bedrövligt filmat och bedrövlig kvalitet på deras videos :rofl:

Om de är de filmerna som jag sett innan så är det samma figge som brukar figga när vi beskriver :)
 
Jag har samma erfarenhet som dig här men är inte riktigt säker på att jag drar samma slutsats. Absolut att jakten och kampen behövs, men tittar vi bort från vallhundarna mot retrieverraserna så ser det annorlunda ut. Min erfarenhet är att de har lite samma lek som AK har, dvs leker gärna och intensivt men hänger inte i trasan i passiviteten utan har ett "lökigt" bett. Helt önskvärt för rasen, många retievermänniskor börjar kallsvettas lite när bruksfolk kampar med sina retrievers :p. De ska ju kunna bära ett ägg i munnen utan att det går sönder!

Trots denna avsaknad av jakt och kamp så finns det ju ett överflöd av arbetslust i de här hundarna (jaktavlade då) och föremålsintresse är inte heller något som brukar vara ett jätteproblem. Jag upplever lite samma på en del AK, att de kan ha jättestor leklust även om inte kampen räcker till för höga poäng, och att det bara delvis hänger ihop med hundens arbetsförmåga.

Båda mina har 5:a på tillkämpandet men det är bara den ene som kavlar upp armarna och spottar i nävarna när det tar emot. Men de är båda rätt bleka i jämförelse med labben jag hade. Hans motto var att "tar det emot så trycker man på lite till". Ej testad tyvärr, men jag tror inte att han hade fått några fantastiska siffror på kampen.

Så visst hänger kampen ihop med arbetslusten men bara delvis. Jag tror också att man måste lära en hund hur man leker för "bästa" resultat. En hund som aldrig fått kampa kommer få sämre resultat (och en hund som tränat sök har ju mkt bättre förutsättningar på avståndsleken). Vidare hade jag önskat att man belastade hundarna mer i kampen, kanske inte socialt men kanske i ett trångt utrymme eller liknande. Tror det är många hundar som har hög leklust men låg "riktig" kamp som släpper då! Kanske är det overkill för MH och egentligen något som borde vara med på MT? (Har inte spanat in nya MT än ska jag också tillägga)

För mig är kamplust inte i huvudsak lusten att hänga i en trasa utan förmågan att ta i när de tar emot så jag håller med dig. Det syns dock tydligt om man tittar på den genomsnittliga MH-spindeln för AK som tävlar i elitbruks att de gar MYCKET mer leklust, jaktlust, nyfikenhet och gripande än "medel" AK.
 
För mig är kamplust inte i huvudsak lusten att hänga i en trasa utan förmågan att ta i när de tar emot så jag håller med dig. Det syns dock tydligt om man tittar på den genomsnittliga MH-spindeln för AK som tävlar i elitbruks att de gar MYCKET mer leklust, jaktlust, nyfikenhet och gripande än "medel" AK.

Det finns inte så många sätt att mäta kamplusten på test, förutom den sociala kampen. Tyvärr tycker jag, man missar de raserna som inte hänger i trasan. Men jag har inget bättre förslag själv.

Absolut att man inte ska bortse från de egenskaperna. Inom rasen så stämmer det ju att ju mer av egenskaperna, desto bättre arbetshund (grovt generaliserat). Det är mest när man jämför med andra bruksraser som det kan bli lite tokigt, detsamma gäller när man jämför retrieverraser med bruksraser. Många kelpies blir ju korade på strax över 400 p, även de som är väldigt bra tävlingshundar (SM i bruks). Medan hade en schäfer eller malle fått den poängen så hade det knappast räknats som något att hänga i julgranen. De brukar ligga på 100 poäng mer.
 
Ur jakthundars perspektiv så är det enligt mig totalt meningslöst. De egenskaper de ska ha visar sig vid både praktiskt arbete och prov gjorda för utvärdering av de egenskaper jakthundarna ska ha.

Jag ser ju inte så många andra hundar än jakthundar som gör prov utformade just för jakthundar av den enkla anledningen att det ger ingenting, så varför ska jakthundar gå prov utformade för brukshundar? Och nej; viltspårsprov har noll med jakt att göra så det räknar jag inte in i prov utformade för att bedöma jakthundsegenskaper.

Fast jag håller inte riktigt med..

En hund kan ha så hög jaktlust att skotträdsla kanske inte visas på prov men visas i passivitet. Sen är det ju flera andra saker som man ser på ett MH eller BPH som även visar lite hur hunden funkar i vardagen.

Vet tre drevrar i min direkta närhet som har dålig mentalitet. Sociala rädslor, skotträdsla, stress osv. Släkten har om jag inte minns fel dock flera jaktchampions och verkar prestera bra i jaktliga sammanhang, eller så bortförklaras och ignoreras vissa (enligt mig stora) brister.

Jag såg flera jakthundar som var obekväma i utställningsmiljö. Ute. På en relativt liten utställning. En hund var så rädd att den gjorde flyktförsök ungefär hela tiden.

Varför skulle man inte kunna göra tex BPH med en jakthund?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 351
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 711
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 199
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 478
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp