Allt om avel

Men gud så hemskt.

Vilken jäkla avel. "Jag parar så får vi se hur många som överlever av dem som kommer ut." :(

KL

När dödsorsakerna är en sådan samling som den jag citerade - finns det egentligen någon annan anledning än för liten avelsbas? (Utom när det gäller herpes)
Jag ska nog tillägga att ingen av mina tikar blev snittade så det var inte orsaken till att 14 blev 4
 
Nej, det tänkte jag inte heller. Snitt är väl långtifrån enda orsaken till valpdödlighet.

Vad var orsakerna i dina fall?
kull1, 4a födda ,3 bara tacklade av under första veckan (gissar på herpes)
kull 2-3,bara en född i varje,en fattade aldrig hur man skulle äta (ingen sugreflex) den andra avlivade vet åt mig.(tiken hade dåligt med mjölk så mitt val)
kull 4, 8 födda, 3döfödda, 1 dog dag 2, och så hade vi en dvärg i den kullen,hon dog vid 8 mån ålder, Vid 8v vägde systrarna nästan 3kg,mini mopsen vägde 608 g
 
kull1, 4a födda ,3 bara tacklade av under första veckan (gissar på herpes)
kull 2-3,bara en född i varje,en fattade aldrig hur man skulle äta (ingen sugreflex) den andra avlivade vet åt mig.(tiken hade dåligt med mjölk så mitt val)
kull 4, 8 födda, 3döfödda, 1 dog dag 2, och så hade vi en dvärg i den kullen,hon dog vid 8 mån ålder, Vid 8v vägde systrarna nästan 3kg,mini mopsen vägde 608 g
Herregud så hemskt. Jag förstår verkligen att du la av.
 
Vad tycker ni om för slags berikning åt valparna, när de fortfarande är hos uppfödaren?

Får gärna inspiration till framtiden :D Har redan fått den underbara idén om en barnpool full med petflaskor härifrån buke :love:

Vi har ett bollhav. :)

evw5teZ.jpg
 
Vad skulle ni säga är den största skillnaden på en hund som
A) Blir rädd för något, skäller och går mot det den blev rädd för.
B) Blir rädd för något, skäller och går ifrån det den blev rädd för.
 
Vad skulle ni säga är den största skillnaden på en hund som
A) Blir rädd för något, skäller och går mot det den blev rädd för.
B) Blir rädd för något, skäller och går ifrån det den blev rädd för.

Skulle tycka att det beror på hur den går fram mot den läbbiga. Alltså "Åh fan jag får nog kika läget" eller "Jag dödar dig ditt otäcka monster/spöke/släde!!".
 
Skulle tycka att det beror på hur den går fram mot den läbbiga. Alltså "Åh fan jag får nog kika läget" eller "Jag dödar dig ditt otäcka monster/spöke/släde!!".

Rent praktiskt så tar jag hellre en som backar än en som går på. Det är väldigt jobbigt att ha en barnrädd hund som agerar mot det han är rädd för...

Vad gäller mentaliteten så tänker jag att det är vad som händer efteråt som är viktigt. Om hunden flyr 4 meter och sen avreagerar så är det på nått vis tryggare än en som står kvar men är rädd länge.
 
Rent praktiskt så tar jag hellre en som backar än en som går på. Det är väldigt jobbigt att ha en barnrädd hund som agerar mot det han är rädd för...

Vad gäller mentaliteten så tänker jag att det är vad som händer efteråt som är viktigt. Om hunden flyr 4 meter och sen avreagerar så är det på nått vis tryggare än en som står kvar men är rädd länge.

Exakt min tanke!
Har haft en som körde "anfall är bästa försvar" och det är riktigt svårt att leva med en sådan.
 
Jag vill ha en hund som står kvar framme i kopplet och säger ifrån. Tror de flesta av våra har gjort det på sina MHn och MT. Det betyder inte att de går på "faran" om de får lösa problemet själva.

Jag är skeptisk till hundar i min ras som viker undan för fara. Dessa brukar vara ovilliga/ta för lång tid på sig för att kliva i kostymen och göra sitt jobb i skyddet.

Men om allternativen är MOT eller FRAM säger jag det beror på ras och hundens användningsområde.
 
Vad skulle ni säga är den största skillnaden på en hund som
A) Blir rädd för något, skäller och går mot det den blev rädd för.
B) Blir rädd för något, skäller och går ifrån det den blev rädd för.
Det beror helt på vad som händer sedan, hur gammal hunden är och HUR den reagerar förutom att gå från eller gå mot (tex kroppshållning, hur den rör sig från- en del rör sig från och runt för att undersöka eller hur den rör sig mot). För mig går det inte att generalisera beteenden på det sättet.
 
En hund som med självsäker hållning närmar sig hotet och med pondus skäller...bra.

En hund som hukande, nervöst närmar sig hotet...värdelöst.
 
Jag tycker inte att man kan säga nått generaliserande öht om vad som är "bäst" eller utläsa vad som skulle vara största skillnaden mellan att att gå fram eller gå ifrån, om man inte ser händelsen själv. Som några innan skrivit, det beror ju inte bara på VAD hunden gör, utan även HUR den gör det.
 
Intressanta tankar! Det var bara en situation jag såg häromdagen som fick mig att börja fundera på det. Den hunden i fråga blev rädd för en fladdrande påse längre bort, skällde och i jämn takt sick-sackade mot påsen innan den tappade intresset och gick därifrån.
 
Intressanta tankar! Det var bara en situation jag såg häromdagen som fick mig att börja fundera på det. Den hunden i fråga blev rädd för en fladdrande påse längre bort, skällde och i jämn takt sick-sackade mot påsen innan den tappade intresset och gick därifrån.

Ser inget konstigt i det alls. Speciellt inte om det var en unghund. Mitt skägg gjorde så för en cykel när han var i spökåldern. Mer miljöfast hund som vuxen får man leta efter.
 
Men den verkade avreagera rätt snabbt och hade inga huvudbryr över påsen sen...om jag tolkade inlägget rätt?

I ett sådant fall säger jag hellre framåt än bakåt.
Precis, det var som att den tänkte "jaha, det var bara en påse." Och så gick den nosandes iväg.
 
Ställer en diskussionsfråga för att liva till det lite här (och för att jag är väldigt nyfiken på era svar).

Hur gammal tycker ni att en tik som max får vara för parning? (svara gällande både en tik som är oparad och en som är parad)

Skulle ni någonsin kunna tänka er göra om en kombination, är det vanligt i er ras?

Frågar detta delvis för att jag vet en äldre tik som fått en trevlig kull och de ska ev, göra om parningen en sista gång innan den går i pension.:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 365
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 713
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 509
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp