Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Jag skulle i allra första hand prata med ägaren. Fundera över om du skulle anmäla ägaren om det inte gick att anmäla anonymt. Först när du är så säker på din sak att du skulle kunna anmäla oanonymt skulle jag anmäla och då kan man ju lika gärna prata med ägaren.

Så alltså: PRATA MED ÄGAREN FÖRST!

Det är fegt att anmäla anonymt.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Då har du redan försökt prata med henne med andra ord. Då skulle jag ringa djurskyddet så kan dom komma ut och kolla vad dom tycker.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Tja fånghästar mår också bra av att kunna få vara utomhus. Fång som fö. kan vara en stor del till att hästen inte rids...

Att ha en häst ute dygnet runt är inget fel, snarare bra för hästen.


Ledsen om jag inte håller med dig men hästen låter inte som att den blir grovt misskött i mina öron. Givetvis har jag inte sett den och kan missa information och därmed ha fel.

Jag förstår inte vad du menar med att tårna på hovarna tar i backen?? Tårna Ska ta i backen... :crazy:

Finns det någon skog i hagen? Eller ett fåtal träd?



Är du säker på att den inte tas in? Synd om den ska stå ute i oväder om den inte har någonstanns att söka skydd, dock anser jag at snöblandat regn är det värsta vädret. Inte snöoväder med ren snö i.

Är du säker på att den inte kan ha fått någon mer sjukdom på äldre dagar? Det är ju inte säkert ägaren vill berätta sånt till andra?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Hästen har inga träd i hagen.Men jag menar att hovarna är väldigt långa..vet inte hur jag ska förklara.MEn tänk dej en vanlig hov plus 10 cm längre..
 
Sv: Anmäla eller inte??

Vad du tycker är helt oväsentligt. I djurskyddsförordningen står det att häst som är ute dygnet runt vid denna årstiden ska ha tillgång till ligghall. Träd eller inte i hagen har ingen betydelse. Det är helt enkelt olagligt oavsett vad du tycker.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Hej, såg din "blogg" eller vad man säger här på buke?

Iallafall så som de flesta säger i sina svar till dig är att du bör prata med ägaren. Det är det BÄSTA! Hon har säkert en bra förklaring till det hela. Hästen kanske inte kan vara inne pga astma eller allergi... Det är inget man vet!

Och får du inget svar, be en veterinär åka ut eller ring kommunen!

Skriv om du får svar och vad som händer! ;)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Har man tillgång till stall är det inte olagligt! Även om hästen står ute så kan de alltid ta in hästen om det är för jävligt väder. Det är som alla hästar på sommarbete. Ska alla där ha ligghallar? Så länge hästen har mat och vatten och att den inte e mager som en sticka så är det ingen fara.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Vad du tycker är helt oväsentligt. I djurskyddsförordningen står det att häst som är ute dygnet runt vid denna årstiden ska ha tillgång till ligghall. Träd eller inte i hagen har ingen betydelse. Det är helt enkelt olagligt oavsett vad du tycker.

Har man tillgång till stall är det inte olagligt! Även om hästen står ute så kan de alltid ta in hästen om det är för jävligt väder. Så länge hästen har mat och vatten och att den inte e mager som en sticka så är det ingen fara.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Vad du tycker är helt oväsentligt. I djurskyddsförordningen står det att häst som är ute dygnet runt vid denna årstiden ska ha tillgång till ligghall. Träd eller inte i hagen har ingen betydelse. Det är helt enkelt olagligt oavsett vad du tycker.

Att det är olagligt att vara utan Vindskydd har jag redan poängterat i mitt första inlägg...

Och nej, de ska Inte ha ligghall! Det krävs endast vindskydd, vilket kan vara en vägg.

Jag la till min åsikt för att poäntera att det per automatik inte behöver vara Synd om hästen bara för att lagen inte följs.
Och det var även därför jag frågade om det fanns någon vägg. Sedan godkänner djurskydd träd här uppe iallafall... om du har för avsikt att när kälen gått ur marken bygga ett vindskydd.
Detta anser de även nere i skåne i den kommun jag kollade upp förra året...
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag håller med Lea, hon uttryckte det bra.

Tänk dig själv om du var hon som äger fjordingen och någon anmälde dig annonymt. Du kanske har en bra anledning till att hästen lever som den går?


Ang hovarna, om hästen haft fång så kan hovarna se annorlunda ut än på en frisk häst.


Därmed sagt är det ju inte snällt att låta tiden gå För långt emellan verkningarna. Och när det behövs göras är ju upp till hästens hovar, inte till några föreskrifter eller traditioner.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Att det är olagligt att vara utan Vindskydd har jag redan poängterat i mitt första inlägg...

Och nej, de ska Inte ha ligghall! Det krävs endast vindskydd, vilket kan vara en vägg.

Jag la till min åsikt för att poäntera att det per automatik inte behöver vara Synd om hästen bara för att lagen inte följs.
Och det var även därför jag frågade om det fanns någon vägg. Sedan godkänner djurskydd träd här uppe iallafall... om du har för avsikt att när kälen gått ur marken bygga ett vindskydd.
Detta anser de även nere i skåne i den kommun jag kollade upp förra året...


Citerar Jordbruksverkets föreskrifter och allmäna råd om hästhållning:

10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha
tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind
samt en torr och ren liggplats.

Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större
öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från
att gå in eller ut ur ligghallen.
Den öppna sidan och större öppningar bör i normalfallet ha söderläge.



Så, jo, det är olagligt att ha hästarna ute utan ligghall.

Dessutom ser jag öht inte det fega i att anmäla utan att ha pratat med ägaren först? Här går en ensam häst ute dygnet runt utan ligghall, och TS har dessutom observerat detta under en längre tid?
Anmäl, då kommer en djurskyddinspektör ut och kontrollerar.

Är allt OK så kostar det inte ägaren några pengar (om de inte kör rutinkontrollen samtidigt), utan det börjar kosta om de hittar fel. Detta kan visserligen variera från kommun till kommun.

Förstår inte denna aversion mot att anmäla något som man tror är olagligt? Anmäler man lämnar man ju över den bedömningen till myndigheterna, vart är det fega i detta?

/Ia
 
Sv: Anmäla eller inte??

Har man tillgång till stall är det inte olagligt! Även om hästen står ute så kan de alltid ta in hästen om det är för jävligt väder. Det är som alla hästar på sommarbete. Ska alla där ha ligghallar? Så länge hästen har mat och vatten och att den inte e mager som en sticka så är det ingen fara.

Vi pratar inte om hästar på sommarbete, vi diskuterar hästar som är ute dygnet runt i januari-februari. Det har ingenting att göra med hur hästen är i hullet.

Ang tillgång till stall så kvittar det eftersom de inte använder stallet.

Hur vore det om du kollar vad det står i bestämmelserna innan du skriver?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Förstår inte denna aversion mot att anmäla något som man tror är olagligt? Anmäler man lämnar man ju över den bedömningen till myndigheterna, vart är det fega i detta?

Speciellt då TS vad jag förstår endast är 15 år. Ska hon verkligen ta en diskussion med sin granne om detta? Själv? Det är inte en 15 årings ansvar, det har vi djurskyddet till. De kan avgöra vad som är rätt och fel ang den här hästen.
 
Sv: Anmäla eller inte??

:bow::bow: Exakt!

Och, VARFÖR prata med ägaren, undrar jag?

Självklart skulle jag, som anser mig vara ganska kunnig, kunna gå och prata med ägaren om det gällde en häst som såg ut att ha tappat i vikt, t.ex. Eller som gick själv. Till något sådant finns det ju tusen anledningar, hästen kanske varit sjuk/skadad och står under veterinärbevakning, osv.
Dock tycker jag inte att man kan lägga det ansvaret på en 15-åring.

Men, om det handlar om något som inte kan ha så många andra förklaringar än att ägaren inte har satt sig in i djurskyddsbestämmelserna innan denne skaffat häst, alt. struntat i dem, så tycker jag gott att myndigheterna kan komma ut och påpeka för denne vad som gäller.

För mig är det orelevant vad för anledningar som ligger bakom slarv so att hästne inte har ligghall under vinterhalvåret. Kan man inte ge hästen det som den enligt djurskyddslagen behöver, så ska man inte ha häst.
 
Sv: Anmäla eller inte??

***Knapplån***

Det är skrämmande att se hur mycket okunskap som finns! :crazy:

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det kan jag hålla med om.
Och just nu, i en annan tråd, kan man läsa att det är flera som aldrig ryktar sina hästar (det finns ju spolspilta med varmvatten istället osv). Jag blir ledsen för hästarnas skull.

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Tja det är inte det svaret jag fått när jag ringt och frågat, vilket jag förra året gjorde till flera olika kommuner.
Har de har ändrat sedan dess, eller får man olika svar beroende på vart man vänder sig efter information?


Jag ställde en fråga till djurskydd i bla. en kommun, jag undrade per telefon hur man skulle gå tillväga om man köpte gård, skulle ha företag med hästar, gården (utan stall) köptes in vintertid och hästarna anlände under vårvintern. Hästarna skulle gå på lösdrift i flock. Jag undrade hur man då går tillväga.



Deras svar var att så länge min åsikt var att bygga lösdrift till nästa vinter, så behövdes inte det något vindskydd eller någon ligghall Om hästarna hade tillgång till skog.


Därav kan jag antingen ifrågasätta om de då väljer att fritt tolka lagen, eller om de gör undantag.

Och därmed hävdar jag att det inte behövs ligghall för hästar enligt lagen.

Jag sa aldrig att jag tyckte det var rätt att låta en häst stå ute i oväder dygnet runt.
Däremot tycker jag inte det är fel att ha en häst ute i bra väder, under vintern utan ligghall eller annat skydd, Om man har möjligheten att ta in den vid dåligt väder (=bor vid stallet).


Hästar är gjorda för att sova utomhus, inte stallas upp i stall på natten.
Ja, vilda hästar lever annorlunda och de går i flock och kan söka skydd hos varandra.
Jag personligen har ingen aning om vilket väder som varit hos TS, det kan likväl ha varit som kallast -5 grader och vindstilla... jag ser inte det dåliga i att ha hästen ute dygnet runt utan skydd då... (olagligt ja, men för hästen ohällsosamt? Det kan inte jag avgöra och därför lämnar jag möjligheten öppen att hästen kan klara av det och mår bra av det).




Sedan är det många som skriver och säger att hon ska anmäla utan att prata med ägaren.

Jag tycker det är onödigt, det är stor chans till att det blir osämja mellan TS och hennes granne, oavsett om hästen mår dåligt eller ej. Och vi har inte båda sidors versioner i denna tråd. Kanske finns det ett skydd som TS inte är medveten om? Kanske ägaren har anledning att låta hästen sova ute dygnet runt? Hovarna kanske ser ut som de gör för att hästen har kronisk fång, som den inte lider av? (vad jag vet var det iallafall för ett par år sedan inte möjligt att anmäla för missköttsel på långa hovar, så länge de inte var extremt gångna och börjat växa uppåt?)
Att den går ensam? Jo, det är synd för hästar är flockdjur, men det är inte emot lagen, om den får tillsyn dagligen.


Av vad jag förstår är inte TS och grannen ovänner i dagsläge, och därför finns det inte någon anledning för TS att inte kunna prata med grannen? Eller?
Bästa svaret på Varför hästen lever som den gör, kan endast grannen ge.

Och (inge illa ment till TS) jag har ingen aning om vad TS hästkunskaper är, hon kan vara allt ifrån väldigt kunnig till en nybörjare.


Ibland behöver det ifrågasättas för att nya ideer kan komma fram.



Det kan mycket väl vara så att den 19 åriga fjordingen mår skitdåligt.
Att den fryser om nätterna och att hovarna tar ont.
Det vet inte jag, och det vet ingen annan i tråden heller. (mig veterligt, kanske nån bor granne med TS?)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det är fegt att anmäla anonymt.

Det tycker jag absolut inte.. Man vill att djur ska ha det bra men kanske inte orkar med ett bråk.. Man kanske inte är såpass självsäker att man kan ta det..
Man kanske vet att personer i fråga kanske kommer snacka skit i dödagar om en..

Fegt är det inte.. Men modigare att vara icke anonym.. Tack o lov för den som vågar anmäla. Men man kan ju önskar ju att folk kunde göra det med en grund och inte pga av vrånga eller "hämnd" mm/osv..

Jag är oftast ärlig.. Och är den som kan säga till personer vad jag anser.. Oxå om jag planerar att anmäla så kan jag tala om det för personen i fråga..
Men 1 gång anmälde jag anonymt. Hästar levde i ett helvete. Och personerna i fråga ville jag inte hamna i bråk med. Av flera orsaker! Då va jag inte heller så säker på mej själv.

Så säg inte att det är fegt!
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 137
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jaktgolden eller jaktlabrador?
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp