Bukefalos 28 år!

Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Jag tycker absolut att man ska anmäla om ett djur verkar fara illa!
Som djurskötare i många år har jag varit med om att djurskyddsinspektören knackat på ett par gånger efter att det kommit in en anmälan. Det har varit missförstånd och okunnighet bakom samtliga och inspektören har kollat upp att allt är okej och sedan tackat för sig.
Det är inget jag tar illa upp för! Det är ju bättre att dom kollar än att snacket går på byn, eller att ett annat djur någon annanstans far illa eftersom ingen anmäler.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag tycker absolut att man ska anmäla om ett djur verkar fara illa!
Som djurskötare i många år har jag varit med om att djurskyddsinspektören knackat på ett par gånger efter att det kommit in en anmälan. Det har varit missförstånd och okunnighet bakom samtliga och inspektören har kollat upp att allt är okej och sedan tackat för sig.
Det är inget jag tar illa upp för! Det är ju bättre att dom kollar än att snacket går på byn, eller att ett annat djur någon annanstans far illa eftersom ingen anmäler.

:bow::bow: Jag bockar och bugar för detta mycket kloka inlägg!
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det är såa tt min granne äger en fjording som jag tycker blir hemskt skött,men frågan är om det är djurplågeri?

Den står ensam i en hage(ibland får den sällskap)
Den står ute dygnet runt och har varken vindskydd eller nån ligghall
Den rids/körs ALDRIG! Då menar jag ALDRIG den har i princip tappat livslusten.Den är 19 år gammal men den ska ju ändå motioneras.

Den har långa hovar och INGA muskeler, fjordingar som brukar vara biffiga...den här är bara slapphud..

Snälla svara,är detta olagligt?djurplågeri?
Vad ska jag göra? Kankse inte funkar så bar med att prata med henne då jag är 15 å hon är väll runt 24...:crazy:


Du kan anmäla att den inte har vinskydd! :)
 
Sv: Anmäla eller inte??

Du har flyttat hästarna till gården på vårvintern. Det är alltså kort tid till sommarperioden. Du har sagt att du ska bygga nästa vinter. Du har alltså fått en kortare dispans pga detta. Dispans kan man alltid be om och ibland få, men sitt inte här och inbilla folk att man kan göra som man vill pga att DU fått en kort dispans.


Nu har jag inte flyttat hästarna någonstanns... Utan detta var en fråga för en annas räkning.


Sedan blir jag lite fundersam.

Säger lagen verkligen att det måste vara en ligghall? (deffinitionsfråga)
Eller säger den att hästen skall ha tillgång till skydd?

Det står trotts allt för dte första "allmänna råd"

Och dessutom står det att ligghallen Bör ha...
Det står itne Måste ha 3 väggar och ett tak... (iallafall i det citat som postades här och som jag har sett förr).
Därmed kan det likväl vara En enda singel vägg, med ny halm varje dag.
Därmed får hästen vindskydd och en torr liggplats. (i praktiken)
Nu beror det iofs på var man bor... Här uppe i norrland håller sig kanske halmen torr medans den i skåne i år inte har gjort det (det har väll regnat mkt?)

"Allmänna råd till 5 kap. 10 §
En ligghall för utegångshästar bör ha en öppen sida eller flera större öppningar för att undvika att ranghöga hästar hindrar övriga hästar från att gå in eller ut ur ligghallen.
Den öppna sidan och större öppningar bör i normalfallet ha söderläge."






Sedan vill jag tilllägga en fråga till TS:

Hur vet ni att hästen inte står inne dagtid? Det är 16 timmars maximal utevistelse, men det står ingenstanns att hästen måste vara inne Nattetid...


Missförstå mig inte, om hästen mår dåligt måste den få möjligheten att må bra.
Men jag tycker fortfarande att det är enklare att fråga varför.

TS behöver ju inte rakt på sak fråga det eller?
Finns flera möjligheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla eller inte??

"VARFÖR denna aversion mot att anmäla?"
Den allra enklaste av alla orsaker.

90% av alla i tråden skirker "anmäl!" medans vi egentligen inte har den blekaste aning om hur hästen har det.
Jag lägger, på mitt bitchiga sätt, fram andra åsikter.

Ursäkta TS detta är en allmän tanke på flera trådar i samma ämne:

Vi har i sådana här trådar ingen aning om hur kunnig TS verkligen är, eller det har iallafall inte jag för jag känner henne inte.

Vi har ingen aning om hur grannen kommer reagera om denna blir anmäld. Kanske tar hon verkligen illa upp?
Kanske har hästen egentligen vindskydd som TS inte uppfattat?

(eller så kanske hästen mår skit, men nu är det så många som proklamerar ANMÄL! så jag gör motsattsen).


Jag gillar att ifrågasätta när andra bara skriker samma sak som den första.



Jag ifrågasätter lagen, vilket jag gjort tidigare och då fick svaret att en enda vägg räcker som skydd för en häst som går ute året om.
Läser man den rekommendation som någon la in i denna tråd så är det "bör" inte "ska"... (se mitt inlägg precis ovan).


Fö. vill jag tillägga att en man hos oss fått tillstånd att ha hästarna i hage med enbart skog som skydd en hel vinter, av våran inspektör. Detta var 1 år sedan.



Att jag inte håller med TS och de flesta andra här inne, betyder inte att jag tycker det är ok att missköta en häst.
Som jag sa tidigare, om hästen står i en hage utan skydd där ägaren bor på gården är det Helt ok i mina ögon att låta hästen stå ute vid bra väder. Ja det är emot lagen, men det är inte djurplågeri i den mening att hästen lider, OM hästägaren kan ta in hästen ifall vädret slår över till dåligt. Ialalfall här uppe brukar inte vädret avra Så lynnigt att det går från bra till oväder under nattens 8 timmar.




Jag bara läser lagen, rakt av. Men var och en är fri att tycka vad den vill om lagen, förstås.
Själv tycker jag att den finns av en anledning.


Undrar bara, ännu en gång, VARFÖR denna aversion mot att anmäla? Som någon annan skrev så är inte en anmälan samma sak som en fällning.
Det som händer är att djurskyddet får upp ögonen för att hästen finns, och kan komma ut och säga sin sak om det. Svårare än så är det väl ändå inte?
Då kan ägaren få berätta för djurskyddsinspektören varför hästen går utan vindskydd istället, de är nog bättre än TS på att bedöma om förklaringen är godtagbar eller humbug.


Jag anmäler vid misstanke om olagligheter. Har människan i fråga inte begått något brott, så är allt ur världen. Har denne gjort det, så anser jag att jag tagit mitt ansvar genom att anmäla.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Så här står det..
Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.
 
Sv: Anmäla eller inte??

jag vet fler som fått underkänt för sina lösdrifter pga att de inte haft just minst 3 väggar och tak.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Vad är det som är så svårt att förstå av följande?
10 § Utegångshästar ska ha tillgång
till ligghall som ger dem skydd mot
nederbörd och vind samt en torr och
ren liggplats.
Allmänna råd till 5 kap 10 §
Om en ligghall inte har en helt öppen
sida bör den ha flera öppningar för att
undvika att ranghöga hästar hindrar
övriga hästar från att gå in eller ut ur
ligghallen.


Texten är hämtad här: http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf

Själv tycker jag att det är solklart.

Man kan söka och få dispens, som du gjorde. Men att sedan kalla det lagligt att ha hästar gåendes ute dygnet runt utan ligghall är fel!
Du har helt enkelt fått dispens från något som lagen föreskriver, i avvaktan på att du skulle bygga.

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Och dessutom står det att ligghallen Bör ha...
Det står itne Måste ha 3 väggar och ett tak... (iallafall i det citat som postades här och som jag har sett förr).
Därmed kan det likväl vara En enda singel vägg, med ny halm varje dag.

Ja, om det är en ligghall med fyra väggar bör det finnas mer än en utgång. Men om den har en öppen sida räcker det. Läs ordentligt, så tror jag du förstår att du tolkat texten fel.

En enda singel vägg med ren halm varje dag är ett vindskydd och inte en ligghall.

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Citerar koversationen mellan mig och Kallebus:

"Citat:
Ursprungligen postat av Kallebus
Jag tycker absolut att man ska anmäla om ett djur verkar fara illa!
Som djurskötare i många år har jag varit med om att djurskyddsinspektören knackat på ett par gånger efter att det kommit in en anmälan. Det har varit missförstånd och okunnighet bakom samtliga och inspektören har kollat upp att allt är okej och sedan tackat för sig.
Det är inget jag tar illa upp för! Det är ju bättre att dom kollar än att snacket går på byn, eller att ett annat djur någon annanstans far illa eftersom ingen anmäler.

Jag bockar och bugar för detta mycket kloka inlägg! "


Det tycker jag är nog svar på varför man hellre ska anmäla en gång för mycket än en gång för lite, då misstanke finns.
Vi kan inte ta hänsyn till hur ägaren reagerar- om hon sköter sin häst rätt borde hon inte reagera på något speciellt sätt, mer än att bli nöjd över att inspektören säger att allt är OK.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag skrev så här i en annan tråd, och jag tycker det kan passa in här också:

Lite OT!
Vad har det tagit åt folk? Anmäl! Anmäl! Anmäl!
Så fort man anser att någon gör fel i något sammanhang så skrivs det "Anmäl".
Tänk så kul om man själv blev anmäld både nu och då för saker som kanske i de flesta fall inte är det minsta fel.

Varför är man så feg och rädd för att ta personlig kontakt och reda ut vad som verkar fel? Som man gjorde förr.


Vi kan inte ta hänsyn till hur ägaren reagerar- om hon sköter sin häst rätt borde hon inte reagera på något speciellt sätt, mer än att bli nöjd över att inspektören säger att allt är OK.
Låter väldigt otrevligt detta, att vi inte ska ta hänsyn till folk. Anmäl anonymt och strunta i människan det drabbar. Usch, sånt samhälle du förespråkar.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Lite OT!

Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Fråga om detta: Någon som vet motivet till den regeln?

Själv vill jag hellre ha, och har också, öppningen i österläge. Detta av två skäl.
Den förhärskande vinden är s/v, vilket alltså innebär att regn oftare blåser in i öppningen.
Solen står ju i söder, vilket innebär att det dels blir varmt i "ligghallen", dels blir ljusare där vilket är till fördel för bromsar och blinningar m fl vilka annars skyr det mörkare utrymmet.

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja fy, jag är hemskt otrevlig.....

Men nej, jag kan inte ta ansvar för hur ägaren reagerar på att bli anmäld. Mitt ansvar som hästmänniska är att uppmärksamma djurskyddet på sådant de behöver ta en titt på, så att de kan påpeka för ägaren vilka förändringar som bör göras, OM det behöver göras.

Pratar inte om att anmäla någon på jäkelskap, om och om igen, utan om EN anmälning för något som inte känns som det står rätt till.

Hade jag blivit anmäld för något som varit helt uppåt väggarna, så hade jag inte brytt mig nämnvärt. Få en påhälsning av inspektören och få höra att allt på gården är OK- var är felet i det?
Att någon välvillig men okunnig hästälskare gått förbi och trott sig se något olagligt, ja, inte gör det mig något.
Hellre att jag får en påhälsning för mycket än att någon som BEHÖVER det får en för lite....

Däremot om man vet med sig att något är käpprätt åt fanders, ja, då börjar väl det där med anmälan låta lite otrevligt.....
 
Sv: Anmäla eller inte??

Undrar ännu en gång vad folk tycker att TS ska säga till sin granne, och varför?

"Hej, jag undrar varför inte din häst har vindskydd? Dessutom tycker jag att han ser ut att ha det lite tråkigt där i hagen, alldeles själv. och är inte hovarna långa?"

Vad ska man hoppas på för svar? "Jo, men h*n tycker inte om att gå in i ligghall/Vi har inte hunnit göra någon men den kommer nästa vinter/Fjordingar behöver inte ligghall/H*n är van vid att ha det så här" osv, osv, osv.

Tycker att det är bättre att berätta de anledningarna för inspektören istället för en 15-årig flicka. Som sagt, de kan bättre ta ställning till hur det ska tacklas.

och som jag förstått på några inlägg så kan man ju dessutom få dispens för sånt, så så överjäkliga verkar ju inspektören inte vara. Det är ju ingen halshuggning det handlar om, bara en kontroll, vilket ändå borde göras oftare- i alla stall.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Varför är man så feg och rädd för att ta personlig kontakt och reda ut vad som verkar fel? Som man gjorde förr.

Ah, nu upprepar jag mig väl, men jag förstår inte varför man som (kanske inte superkunnig) 15-åring ska ta en diskussion med ägaren- då detta leder till ingenting.
En kunnig, vuxen hästmänniska skulle säkert kunna göra det, dock. Det säger jag inte emot.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det är såa tt min granne äger en fjording som jag tycker blir hemskt skött,men frågan är om det är djurplågeri?

Den står ensam i en hage(ibland får den sällskap)
Den står ute dygnet runt och har varken vindskydd eller nån ligghall
Den rids/körs ALDRIG! Då menar jag ALDRIG den har i princip tappat livslusten.Den är 19 år gammal men den ska ju ändå motioneras.

Den har långa hovar och INGA muskeler, fjordingar som brukar vara biffiga...den här är bara slapphud..

Snälla svara,är detta olagligt?djurplågeri?
Vad ska jag göra? Kankse inte funkar så bar med att prata med henne då jag är 15 å hon är väll runt 24...:crazy:
Har du föräldrar? helt klart djurplågeri, be dina föräldrar ell någon annan vuxen ringa miljö, hälsoskydd, länsvet på kommunen, bry dig inte med att prata m ägaren ,de måste vara blinda.. agera i stället direkt när man ser sånt här:mad:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Mitt råd är:

eftersom du känner tjejen och hästen, fråga henne om den har någonstans där den kan gå in, eller om den alltid står oskyddad. Detta kan man fråga utan att bråka. Om hon svarar att den står oskyddad i ur och skur, att hon aldrig tar in den vid oväder, så vet du vad du ska säga då du anmäler.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 201
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp