Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Jag bara läser lagen, rakt av. Men var och en är fri att tycka vad den vill om lagen, förstås.
Själv tycker jag att den finns av en anledning.


Undrar bara, ännu en gång, VARFÖR denna aversion mot att anmäla? Som någon annan skrev så är inte en anmälan samma sak som en fällning.
Det som händer är att djurskyddet får upp ögonen för att hästen finns, och kan komma ut och säga sin sak om det. Svårare än så är det väl ändå inte?
Då kan ägaren få berätta för djurskyddsinspektören varför hästen går utan vindskydd istället, de är nog bättre än TS på att bedöma om förklaringen är godtagbar eller humbug.


Jag anmäler vid misstanke om olagligheter. Har människan i fråga inte begått något brott, så är allt ur världen. Har denne gjort det, så anser jag att jag tagit mitt ansvar genom att anmäla.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Vi pratar inte om hästar på sommarbete, vi diskuterar hästar som är ute dygnet runt i januari-februari. Det har ingenting att göra med hur hästen är i hullet.

Ang tillgång till stall så kvittar det eftersom de inte använder stallet.

Hur vore det om du kollar vad det står i bestämmelserna innan du skriver?

Hej, jag går inte efter regelboken utan använder mer mitt sunda förnuft och jag tog bort det om sommarbetet då jag kom ihåg att det var fel årstid det gällde. Men det blev nästa inlägg!

Visst är det bra med vindskydd men de endaste ggr hästarna verkligen använder det är på sommaren för skuggan och slippa flugorna. Är vad jag fått del av... Det har lite med att förmänskligande av våra hästar att göra. Har inte hästen ngt träd backe utan bara plan mark då kan jag tycka att det ser "omänskligt" ut men om hästen mår bra och är pigg och vaken så är det ju inga problem. De ska ju i regel ha tillgång till mat och rent vatten.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men, regelboken finns av en anledning. Man kan tycka vad man vill om den, men hästen måste ha CHANS att gå in och lägga sig där det är torrt och finns skydd för regn och vind.

Sen om de i 99% av fallen inte gör det, är en helt annan sak.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men, regelboken finns av en anledning. Man kan tycka vad man vill om den, men hästen måste ha CHANS att gå in och lägga sig där det är torrt och finns skydd för regn och vind.

Sen om de i 99% av fallen inte gör det, är en helt annan sak.

Jovisst, finns regelboken utav en orsak! Men som vi har sett i vårt land så verkar den inte fungera. Jag själv har i många år försökt att få upp kommunens ögon för en gård där djuren går ute året om utan någon till stymelse till vindskydd eller ngt som står i regelboken. Hästarna har ngt rent vatten och oftast en äcklig bale så som kosilage eller halm plus hästarna ser inte ett dugg ut som om de trivs och är med all säkerhet fulla av mask.

Det enda som hände var att det kom ut i tidningen men inget mer och folket deras grannar bara blundar och går vidare med sina liv. Jag har tom bevis på hur de hade satt fast ett shettisföl med kogrimma som då fungerade men eftersom att de växer och inte grimman så växte grimman fast.

Inget händer och de ser likadant ut nu.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Tragiskt, verkligen tragiskt :cry:

Det enda vi kan göra är ju helt enkelt att, som du gjort, ta vårat medmänskliga ansvar och anmäla när vi ser att något inte går rätt till. Inte bli en av de som blundar och tänker "någon annan gör det säkert..."
 
Sv: Anmäla eller inte??

Så säger väl alla de som blir fällda för vanvård också? :smirk:

Man kan inte välja vilka lagar man känner för att följa.

Så du menar att du som människa följer alla våra svenska regler också att du aldrig gör tvärt emot vad som står i regelboken. Att du följer ditt hjärta men även ser med ett förnuftigt öga över det hela? :idea:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag ställde en fråga till djurskydd i bla. en kommun, jag undrade per telefon hur man skulle gå tillväga om man köpte gård, skulle ha företag med hästar, gården (utan stall) köptes in vintertid och hästarna anlände under vårvintern. Hästarna skulle gå på lösdrift i flock. Jag undrade hur man då går tillväga.
Deras svar var att så länge min åsikt var att bygga lösdrift till nästa vinter, så behövdes inte det något vindskydd eller någon ligghall Om hästarna hade tillgång till skog.

Du har flyttat hästarna till gården på vårvintern. Det är alltså kort tid till sommarperioden. Du har sagt att du ska bygga nästa vinter. Du har alltså fått en kortare dispans pga detta. Dispans kan man alltid be om och ibland få, men sitt inte här och inbilla folk att man kan göra som man vill pga att DU fått en kort dispans.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag följer det djurskyddet säger, ja.

Ok, så då ändrar du precis som de skriver att man ska göra osv. varje gång de ändrar på reglerna. Utan att du kanske ibland tycker att vissa utav reglerna låter dumma och oetiska? Du gör som de säger...
 
Sv: Anmäla eller inte??

Vad i djurskyddslagen är dumt och oetiskt?

Tyvärr kan jag inte komma med något tillbaka då jag inte har läst den utan använder mitt sunda förnuft istället. Visst kollar jag upp ngn gg ibland om hur de vill att det ska vara men inget jag följer spikrakt - så skulle jag vara en vanvårdare av djur för det? :smirk:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Om du vanvårdar dina djur eller ej vet jag inte eftersom jag inte vet vad ditt sunda förnuft innebär.

Eftersom du påstår att det finns saker i djurskyddslagen som är dumma och oetiska måste du väl veta vad du syftar på?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jovisst, finns regelboken utav en orsak! Men som vi har sett i vårt land så verkar den inte fungera. Jag själv har i många år försökt att få upp kommunens ögon för en gård där djuren går ute året om utan någon till stymelse till vindskydd eller ngt som står i regelboken.

Ja, men människa - gör något åt det! Kontakta tidningarna, anmäl kommunens inspektör för att denne inte agerar!
Kvällstidningarna brukar vara glada över att få skriva om tjänstemän som inte fullgör sin plikt - de tar säkert emot ett tips från dej!

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Tyvärr kan jag inte komma med något tillbaka då jag inte har läst den utan använder mitt sunda förnuft istället. Visst kollar jag upp ngn gg ibland om hur de vill att det ska vara men inget jag följer spikrakt - så skulle jag vara en vanvårdare av djur för det? :smirk:

Det är väl så alla säger som ertappas med vanvård/misskötsel av djur? Att de hade ingen aaaning om att det stod si eller så i lagen utan använde sitt "sunda förnuft" istället?

Det är alla djurägares skyldighet att känna till vad som står i lagar och föreskrifter om djurhållning.

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja, men människa - gör något åt det! Kontakta tidningarna, anmäl kommunens inspektör för att denne inte agerar!
Kvällstidningarna brukar vara glada över att få skriva om tjänstemän som inte fullgör sin plikt - de tar säkert emot ett tips från dej!

Immer

Jag har gjort detta och även haft ut en veterinär där men som blev jagad därifrån med ett hagelgevär. Även polisen varit där. Men inte f-n hände något! Jag trodde först ett tag att det var jag som hade inbillat mig fel och att hästarna hade det bra men så är inte fallet.

Känns som om jag blivit en av de där som bara "blundar" och går vidare... nu ser jag ju inte gården så mkt då jag inte bor där längre.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Om du vanvårdar dina djur eller ej vet jag inte eftersom jag inte vet vad ditt sunda förnuft innebär.

Eftersom du påstår att det finns saker i djurskyddslagen som är dumma och oetiska måste du väl veta vad du syftar på?

Ok, jag ger mig! Jag kan säga det att jag inte vanvårdar ngn utav mina djur till 99%. Jag har gått 4-årigt gymnasium inom Häst, jobbat hos en massa stall och inom andra yrken också, jobbar nu hos en veterinär så jag borde veta en del.

Jag har ju inte läst regelboken nu så jag undrar vart jag kan få tag i den och i så fall återkomma när jag läst den vad jag tycker verkar knepigt! Eller hur? Jag har för mig att jag läst lite en gång och tyckte att vissa utav de regler de satt upp eller mer som hänvisningar. Att de försöker att göra hästen lite männskligare!
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det är bara att gå in på www.jordbruksverket.se och klicka dig vidare till "Djur", sedan "Djurskydd". Där finns alla föreskrifter man kan önska sig.

Där står också vilket som är lagar och vad som är råd.


Har läst djurskyddsföreskrifterna fram och tillbaks flera gånger. Har inte hittat något som skulle vara förmänskligande av hästarna. Eller oetiskt, eller helt uppåt väggarna. Vi har BRA djurskyddsregler i Sverige, det som kanske haltar är att se till så dessa följs.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 141
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp