Anmäla eller inte??

M

Meya

Det är såa tt min granne äger en fjording som jag tycker blir hemskt skött,men frågan är om det är djurplågeri?

Den står ensam i en hage(ibland får den sällskap)
Den står ute dygnet runt och har varken vindskydd eller nån ligghall
Den rids/körs ALDRIG! Då menar jag ALDRIG den har i princip tappat livslusten.Den är 19 år gammal men den ska ju ändå motioneras.

Den har långa hovar och INGA muskeler, fjordingar som brukar vara biffiga...den här är bara slapphud..

Snälla svara,är detta olagligt?djurplågeri?
Vad ska jag göra? Kankse inte funkar så bar med att prata med henne då jag är 15 å hon är väll runt 24...:crazy:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Man får ju inte ha hästen ute dygnet runt utan att den har något sorts skydd.
Att den inte motioneras är ju tråkigt, men knappast djurplågeri.

Jag skulle prata med ägaren.

Hjälper inte det så skulle jag ringa djurskyddet om det är så som det låter i ditt inlägg.
 
Sv: Anmäla eller inte??

ANMÄL

Med tanke på det du har berättat är det bara sunt förnuft att anmäla. Du kan prata med ägarna också men av min erfarenhet brukar de inte bry sig särskilt.
 
Sv: Anmäla eller inte??

hur går jag tillväga för att anmäla? ringer jag 11414?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Nu stod det ju inte så i inlägget. Som ja förstod så är den snarare smal än fet. Men har ingen lust att disskutera just det, jag tycker att hästar ska få motion, men du kan nog inte fällas för djurplågeri för att du inte moionerar din häst.

Men enligt TS inlägg så fanns det ju andra saker att anmärka på. Dock tycker jag att man kan prova att prata med ägaren först.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ring din kommuns växel o be att få prata med den som har hand om djurskyddsfrågor
 
Sv: Anmäla eller inte??

jag tycker attt du ska ta och prata me ägarna...
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det är såa tt min granne äger en fjording som jag tycker blir hemskt skött,men frågan är om det är djurplågeri?

Den står ensam i en hage(ibland får den sällskap)
Den står ute dygnet runt och har varken vindskydd eller nån ligghall
Den rids/körs ALDRIG! Då menar jag ALDRIG den har i princip tappat livslusten.Den är 19 år gammal men den ska ju ändå motioneras.

Den har långa hovar och INGA muskeler, fjordingar som brukar vara biffiga...den här är bara slapphud..

Snälla svara,är detta olagligt?djurplågeri?
Vad ska jag göra? Kankse inte funkar så bar med att prata med henne då jag är 15 å hon är väll runt 24...:crazy:

Det enda du kan anmäla för är att den har långa hovar och inte har tillgång till vindskydd. Resten är tyvärr bara dina egna uppfattningar och det står inte i någon lag att man måste rida eller köra en häst för att få ha den.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Att den inte rids karnse fins en annledning?
Prata med ägaren inan anmälan ta reda på fakta och varför det är som det är,
Annars tycker jag du kan ringa komunen ,Men inte ang ridningen
det blir i sådant fall långa hovar och ej vindskyd:crazy:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Att den inte rids karnse fins en annledning?
Prata med ägaren inan anmälan ta reda på fakta och varför det är som det är


:bow::bow: till det! Kanske det finns ett vindskydd TS missat? Är hästen verkligen ute HELA natten? Har TS suttit utanför hagen och kollat?

Knacka på hos ägaren och fråga tycker jag istället för att springa och anmäla om du inte är helt säker på din sak. Det är inte kul att bli anmäld av folk som inte vet hela bilden. Det har vi sett i flera trådar här på Buke.
 
Sv: Anmäla eller inte??

men frågan är om det är djurplågeri?

Den står ensam i en hage(ibland får den sällskap)
Inte djurplågeri. Lagen säger att hästen måste ha sällskap men det räcker med att man går ner och kollar till hästen.


Den står ute dygnet runt och har varken vindskydd eller nån ligghall
Har den någon skog eller vägg som den kan stå bakom?
I annat fall är det "fel" enligt lagen men inte fel enligt mig så länge vädret tillåter det.

Den rids/körs ALDRIG! Då menar jag ALDRIG den har i princip tappat livslusten.Den är 19 år gammal men den ska ju ändå motioneras.
Varken djurplågeri eller fel imo. En häst Måste inte alls motioneras... Jag förstår itne folks tro att en häst behöver människan?
Så läng hagen är stor nog så får hästen den motion den behöver.
Eftersom den går ute dygnet runt så Får den motion (om hagen inte är 5 gånger 5 meter...)
Kanske inte så mkt psykisk motion...


Den har långa hovar
Beror väll på vad du menar med långa hovar men verkas någorlunda regelbundet behöver den.

INGA muskeler, fjordingar som brukar vara biffiga...den här är bara slapphud..
Tja den är ju 19 år och rids inte. Så länge dne inte är mager spelar väll inte musklerna någon roll?
Att den har slapp hud kan vara ett tecken på att den varit riktigt fet förr och gått ner i vikt.



Snälla svara,är detta olagligt?
Beror på hur långa hovar hästen har, och om den har någon skog/vägg den kan ta skydd i. Och om den tas in vid rusk väder.

djurplågeri?
Samma som ovan.



Vad ska jag göra?
Tja om du nu verkligen vill så kan du ringa djurskydd.

Kankse inte funkar så bar med att prata med henne då jag är 15 å hon är väll runt 24
Hon kanske kan förklara varför hästen lever som den gör?
Denkanske är skadad, eller har någon luftvägssjukdom som gör att den måste stå ute?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Nu stod det ju inte så i inlägget. Som ja förstod så är den snarare smal än fet.

Det står ingenstans i TS inlägg om den är smal eller om den är fet. Alltså tolkar du nog fel, jag la till bara med att om hästen är överviktig så kan det klassas som djurplågeri, och då är bristen på motion en bidragande orsak.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag anser att även om det är tveksamt om något klassas som vanvård eller ej så ska man ALLTID anmäla när man ser något som inte verkar helt ok. Om personen i fråga får fler anmälningar på sig, så kan det vara något för djurskyddsmyndigheten att titta på även om det är på gränsen.

Man ska visa vad man accepterar och inte och att omgivningen har ögonen öppna.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag håller med Tintilar här. Dessutom är det ju så att om du anmäler så får djurskyddet UTREDA om det är vanvård eller inte. En anmälan är ju inte detsamma som att människan faktiskt döms på något sätt.

Misstänker man att ett djur far illa så anmäler man det. Sedan är det upp till djurskyddet att välja att ingripa eller inte. I vart fall kan de ju i kraft av sitt ämbete informera djurägaren om hur djuret bör skötas och ge ägaren en chans att rätta till saker och ting.

Jag är kanske feg men jag skulle inte konfrontera ägaren direkt. Möjligen ställa frågor. Risken är alldeles för stor att det går illa om man konfronterar direkt. Det är trots allt inte så sannolikt att den man går på och hävdar vansköter sitt djur kommer att säga "åh men tack, nu vet jag vad som förväntas av mig"... det kanske djurägaren gör om djurskyddsinspektören säger till denne däremot.
 
Sv: Anmäla eller inte??

:bow::bow: till det! Kanske det finns ett vindskydd TS missat? Är hästen verkligen ute HELA natten? Har TS suttit utanför hagen och kollat?

Knacka på hos ägaren och fråga tycker jag istället för att springa och anmäla om du inte är helt säker på din sak. Det är inte kul att bli anmäld av folk som inte vet hela bilden. Det har vi sett i flera trådar här på Buke.

Den ÄR ute hela natten, man kan höra den gnägga ensamt runt kl 2 på natten och när mamma är ute å kissar med hundarna(kl 5) så är den ute.Hon som äger den tar knappast ut den innan kl 5..
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ring kommunens växel och be att få prata med en djurskyddsinspektör.
Tar dem inte tar i saken så kontakta länsveterinären.
 
Sv: Anmäla eller inte??

men frågan är om det är djurplågeri?

Den står ensam i en hage(ibland får den sällskap)
Inte djurplågeri. Lagen säger att hästen måste ha sällskap men det räcker med att man går ner och kollar till hästen.


Den står ute dygnet runt och har varken vindskydd eller nån ligghall
Har den någon skog eller vägg som den kan stå bakom?
I annat fall är det "fel" enligt lagen men inte fel enligt mig så länge vädret tillåter det.

Den har inte ens en vägg att ta skydd mot

Den rids/körs ALDRIG! Då menar jag ALDRIG den har i princip tappat livslusten.Den är 19 år gammal men den ska ju ändå motioneras.
Varken djurplågeri eller fel imo. En häst Måste inte alls motioneras... Jag förstår itne folks tro att en häst behöver människan?
Så läng hagen är stor nog så får hästen den motion den behöver.
Eftersom den går ute dygnet runt så Får den motion (om hagen inte är 5 gånger 5 meter...)
Kanske inte så mkt psykisk motion...
Hagen kankse är 20x10 m

Den har långa hovar
Beror väll på vad du menar med långa hovar men verkas någorlunda regelbundet behöver den.
hovarna kollas inte regelbundet.men hovslagarens fru har många gånger klagat på att hon missköter sin häst
INGA muskeler, fjordingar som brukar vara biffiga...den här är bara slapphud..
Tja den är ju 19 år och rids inte. Så länge dne inte är mager spelar väll inte musklerna någon roll?
Att den har slapp hud kan vara ett tecken på att den varit riktigt fet förr och gått ner i vikt.



Snälla svara,är detta olagligt?
Beror på hur långa hovar hästen har, och om den har någon skog/vägg den kan ta skydd i. Och om den tas in vid rusk väder.
hovarna är så långa så hela tån växt fram och går i marken.Svårt att förklaraDen tas som sagt ALDRIG in ,inte ens i snöoväder




Vad ska jag göra?
Tja om du nu verkligen vill så kan du ringa djurskydd.

Kankse inte funkar så bar med att prata med henne då jag är 15 å hon är väll runt 24
Hon kanske kan förklara varför hästen lever som den gör?
Denkanske är skadad, eller har någon luftvägssjukdom som gör att den måste stå ute?
Jag har känt hästen och henne sen jag var 7.Det enda problemet den har har är fång ,and thats it
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 131
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp