Bukefalos 28 år!

Anmäla eller inte??

Sv: Anmäla eller inte??

Om TS pratar med hästägaren kanske det framkommer en massa saker som gör att TS inte längre tycker att hästen far illa. Vem vet.
Precis!
Och när folk talar med varandra (=kommunicerar) så blir resultatet ofta att båda parter delges information, kunskap och erfarenhet. Till bådas fromma!
Hur mycket av den varan tror någon att man uppnår via en anmälan?

LIA
 
Sv: Anmäla eller inte??

Men det är ju det som är vad jag försöker få fram... Det Är inte en lag som säger en viss sak, som tex storlek för en box, det är en lag som skall tolkas av ombud!

Det bevisas ju onekligen av att somliga inte får ha tält som lösdrift, medans andra får det (som en jag känner).

Och alla dessa som blivit nekade sina lösdrifter för att de itne haft 3 väggar och ett tak (tex 2 väggar och ett tak).


Lagen är en tolkninsgfråga av ombuden i detta fall!





Det finns MÅNGA fall där djurägaren - både till kor och häst - råkat riktigt illa ut för att de trott på att du inte behöver ligghall om det finns skog.

I en del fall har det av inspektörer KRÄVTS BYGGNAD - andra lösningar har inte ens varit att diskutera utan då en byggnad (hus) inte kunde uppföras på den arrenderade marken blev hästarna omhändertagna. Då fanns ett vindskydd i form av "tältställning med duk och omgiven av halmbalar som extra väggar". Det räckte inte.

Jag delar i mångt och mycket vad en del av er sagt men det hjälper inte. Det ÄR lag på ligghall när inte betestillväxt sker och om djuret är ute mer än 16 timmar.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jag tror inte det var dig jag svarade ;)

Jag gjorde ett "*knapplån* vilket betyder att jag svarar allmänt till flera men lånar din "svarsknapp" för att kunna skriva det för att jag är lat och inte ids skrolla upp för att hitta en av de jag svarar. :D


*lat*


Jag håller med i det du säger i qoutet.
Att jag argumenterar emot i denna tråd är för att det är så många som skriker Anmäl!
Medans vi inte ens vet hur hästen har det, egentligen.
Den Kan ju ha det förjävligt.
Men det enda jag kan läsa av genom tråden är att det Ev. kan vara så att det saknas ligghall, det andra är (tyvär) inte emot lagen.
Jag uttryckte mig nog lite otydligt. :)

Jag menade mer på att det är bättre att prata med människan först och ta reda på fakta, innan man springer och anmäler om det är det hon tänkt göra. Jag kan nog se det tragiska i en fånghäst som står ensam i en hage utan minsta skydd i ur och skur. Det är inte god hästhållning i mina ögon. Om någon vill anmäla det är det helt ok för mig. Hästen behöver sällskap, ett skydd att ställ sig i för att inte bli genomblöt på kroppen, och hovvård.

Om TS pratar med hästägaren kanske det framkommer en massa saker som gör att TS inte längre tycker att hästen far illa. Vem vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Anmäla eller inte??

För säkerhets skull ska jag först understryka att jag inte accepterar att djur sköts fel samt att jag anser att man ska agera när man har grundad misstanke för att så sker.
Vad jag vänder mig emot är den "anmäl"-kultur som ideligen blommar upp på Buke. Nu ska jag besvara ditt inlägg så här:

1 Om personen inte är kunnig, är det inte ett argument i sig att ta reda på fakta och verklighet som första steg?
2 Varför ska inte en 15-åring kunna ställa enkla frågor i fall som detta, och om svaren blir "fel", informera om dom regler som gäller?
3 Varför kan inte en 15-åring vända sig till en kunnig, vuxen hästmänniska och be denna/e ta kontakt med hästägaren?
4 Du får dagens 15-åringar att verka vara blyga och ängsliga småbarn. Det är inte min uppfattning om dom.

LIA

Jag känner egentligen att jag är färdigdiskuterad om det här, jagh ar sagt min sak och alla har vi olika åsikter.

Men, vad jag menar är att en okunnig människa har ju inga argument att komma med, utan blir lätt "omkullpratad". Eller så lär denne sig något nytt- det beror ju helt på vad den här ägaren är för filur!
Det vet varken du eller jag- och då tycker jag det är bättre att någon kunnig hästmänniska får prata med ägaren, än att TS gör det själv.

Därför, tyckte jag att en inspektör gott kunde åka ut och kolla hur det står till. En liten rutinkontroll bara och se så allt står rätt till.

Eller, opm TS känner någon vuxen, duktig människa som kan komma dit och säga sin åsikt, och se hur det ser ut.

Tack för mig!
 
Sv: Anmäla eller inte??

Precis!
Och när folk talar med varandra (=kommunicerar) så blir resultatet ofta att båda parter delges information, kunskap och erfarenhet. Till bådas fromma!
Hur mycket av den varan tror någon att man uppnår via en anmälan?

LIA


My opinion aswell!:bow:
 
Sv: Anmäla eller inte??

Därför, tyckte jag att en inspektör gott kunde åka ut och kolla hur det står till. En liten rutinkontroll bara och se så allt står rätt till.

Nu vet jag att du tackade för dig, tänker ändå fråga en sak.

Hur vet man att ombudet är mer hästvan än TS?
 
Sv: Anmäla eller inte??

Det hoppas jag verkligen att denne är....?

I min värld brukar djurskyddsinspektörer vara mer kunniga än en 15-åring som frågar på ett forum vad som är vanvård/vad osm kan anmälas.


Men, som du kanske såg, så skrev jag att EN KUNNIG, VUXEN HÄSTMÄNNISKA ska komma ut och titta. Finns det någon sådan i TS omgivning, så är det väl bara att åka ut och kika. Annars ligger det ganska nära till hands att ta ut en inspektör som kan kolla läget, tycker jag.


Jag skriker inte "Anmäl på ren jäkelskap, hoppas att ägarne åker på rejäla böter!!!"
Utan: "Ring kommunen så djurskyddet kan kolla det som verkar skumt, om ingen annan som är duktig kan kolla det. Så det reds ut vad som är OK och inte"
 
Sv: Anmäla eller inte??

Att jag frågar är för att jag pratat per telefon med ombud osm inte viste vad som var fram och bak på en häst, och som Bara kunde tolka reglerna.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Ja, som vanligt så finns det ju tyvärr alla möjliga människor inom alla yrkesgrupper.

Tråkigt när det gäller två centimeter för små boxar, t.ex, om man åker på någon som inte kan se hur hästarna mår för att h*n bara mäter på millimetern.

Men, de ombud jag pratat med har varit väldigt kunniga och har poängterat att de i första hand tittar på hur hästarna är skötta och hur de mår, i andra hand mått på boxar och dylikt.
 
Sv: Anmäla eller inte??

KL
En eloge till alla dom människor som förordar ett samtal med hästägaren först. Många mänskliga katastrofer hade kunnat undvikas genom ett enkelt samtal. Öststatstraditionen av att anmäla varandra i olika situationer har - tack och lov - inte fått ordentligt fotfäste än, men det gör också att vi är väldigt sårbara när en anmälan sker, även om det skulle visa sig att allt är i sin ordning.
Jag tycker dessutom att man ska tillräckligt med råg i ryggen så att man står för det man gör. Om man måste gömma sig så är det ofta nåt som är fel.
 
Sv: Anmäla eller inte??

Först; underskatta inte en människa bara pga av ålder.
Om man är tillräckligt gammal för att anmäla så är man tillräckligt gammal för att undersöka saken först. Det går att be om hjälp av någon som är erfaren (då menar jag verkligen kunnig) om man är osäker. På det sättet försäkrar man sig om att man är någorlunda rätt ute. Dessutom kommer det in fler korrekta anmälningar, vilket inte heller är nån nackdel.
 
Sv: Anmäla eller inte??

"Det är upp till hästägaren att påvisa att hästen har skydd mot väder och vind och en torr plats att ligga på."

Det stämmer att hästägaren ska kunna påvisa skyddet, och hur denne ordnar det är upp till honom/henne. Men sen är det upp till mig som djurskyddsinspektör att godkänna eller ej.

I praktiken räcker en vägg med halm.

Nej, det gör det inte. Om någon inspektör godkänt detta skulle det vara mycket intressant att ta del av dennes motivering.


hos oss verkar de väldigt tillmötesgående eftersom jag med säkerhet vet att en hästägare har sina hästar i en skog... Inga väggar eller tak alls där.

Vet du alla turer i ärendet? ...och är det så att inspektören godkänt detta vintertid är det enligt min mening inte acceptabelt.




Eftersom lagen klart och tydligt säger ligghall - hur kan du tolka ordet hall till att en vägg utgör detta?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anmäla eller inte??

Vi tänker bygga regn/vindskydd för vinterbruk och solskydd för sommarbruk - allt i ett.
Dvs en hel vägg mellan sommar- och vinterhagen. På vardera sidan två kortsidor samt tak över det hela. Vinterdelen får då öppningen mot väster (där ligger gården och skogen och läar mot västanvinden) och sommardelen får öppningen mot öster (= skydd mot sol hela eftermiddagen och kvällen.

Immer
 
Sv: Anmäla eller inte??

Jovisst kan det det.

Ehm jo, OM man citerar en så liten del så ja... men nu var det ju så att om du bemödar dig med att Läsa, så skriver jag att 10 för långa hovar Inte går att anmäla för missköttsel...


läs, snälla människa...
 

Liknande trådar

M
Hästvård Kan man anmäla vanvård anonymt? Ska bersätta bakgrunden för er. Min ena förälder, R, är tillsammans med A. A har 2 barn, den ena...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 208
Hästmänniskan Vad händer ifall man anmäler någon för att inte ta ordentligt hand om sina hästar? Och vad händer med hästägaren om det den blivit...
Svar
10
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II
  • Lätt E

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp