Bukefalos 28 år!

Ansträngingsinkontinens - operation?

voltis

Trådstartare
Hej! Ngn här som lider/lidit av ansträngningsinkontinens?
Har ni blivit "friska" genom endast knip/bäckenbottensövningar eller har ni fått operera?
Jag fick prova medicinering och kombinera det med knip. Men det har inte hjälpt märkbart så nu funderar jag över operation. men vill veta hur bra det hjälper, hur man mår efteråt etc. Ja alla erfarenheter vill jag höra om :D
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

en liten undran bara - hur länge är det sedan du fick barn?
Jag var inkontinent när jag var gravid (mer eller mindre alla 4 gångerna) och en viss del av det har hängt kvar efteråt, men minskat med tiden - trots att jag är alldeles för dålig på att knipa....
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

3 år sedan (i morgon). Tycker det borde blivit bättre redan?
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Jag tycker absolut att det borde blivit bättre på tre år. Bra att du har sökt hjälp. Jag har förstått att operationen är okomplicerad och effektiv. Tänkte själv söka hjälp när jag fött klart alla barn. Mitt blir mest jobbigt om jag hostar, nyser, hoppar studsmatta eller joggar långa sträckor och så kan man ju inte ha det. Lycka till och berätta gärna hur det går.
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Tack! Ja tog ett tag innan jag sökte hjälp, man tror ju att det ska gå över av sig själv eller om man kniper :p
Jag har typ aldrig besökt läkare för ngt i hela mitt liv så detta känns "stort" hehe. Fick prova medicinering för hon tyckte att jag inte fött klart :crazy:, hoppades att det skulle funka men icke.

Ja jag har svårt att hoppa, springa.... :( Måste gå på toaletten ungefär 5 ggr innan ett träningspass för att slippa rädslan att läcka. Och när det väl börjar så kan jag ej hejda det.. alls.
Tänkte först ha anonymt nick, men tror nog att detta problemet finns hos rätt många och varför då gömma sig? :D

Vi har ju bestämt att vi inte ska ha fler barn, så då känns operation bra.
Antar att man måste vara sjukskriven ett tag efter (har tunga lyft på jobbet), så blir nog till våren efter julruschen!
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Min mamma gjorde en sådan operation för över tio år sedan (hon var runt 55-60 då) och hon har inte läckt en droppe sedan dess. Det bästa hon någonsin gjort säger hon och hon ångrar bara att hon väntade så länge. Inte någon större operation och med perfekt resultat så jag skulle absolut inte tveka om jag var du.
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Låter positivt :laugh:

Nu har jag bokat tid för att diskutera operation, jag orkar inte gå så här längre. I vardagen fungerar det väl, men jag kan inte träna ordentligt och det är en stor del av mitt liv. Och att kunna leka kull med dottern ;) Känns bra! Hoppas bara de går med på operation, för jag känner att mina problem är så pass stora så knipa och hålla på bara är att förlänga pinan....
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

En vän till mig har gjort en sån operation och hon sa att det var helt fantastiskt. Inga besvär alls utan bara positivt att få det gjort.
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

En vän till mig har gjort en sån operation och hon sa att det var helt fantastiskt. Inga besvär alls utan bara positivt att få det gjort.

:banana: åh nu vill jag bara ha det gjort fortare än kvickt!
Men troligen får jag iaf vänta till januari då jag ej vill vara sjukskriven på jobbet mitt i julrushen....
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Jag har varit med under sådana operationer när jag hospiterade på gynop. Gick snabbt och var inget stort ingrepp.

Jag funderar på det du säger med att inte vilja vara sjukskriven under julrushen. Tror du inte att det är väntetid på op? Kanske bra att sättas upp på väntelistan för att kunna opereras under våren? Bara lite tips :)
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Min mor har gjort en sådan operation, med att man sätter in 2 band eller liknande (vet tyvärr inte mer) Hon är dock inte alls nöjd och har haft mycket problem med obehag från banden
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Har inte gjort de själv, men funderar seriöst att göra de efter eventuellt ett andra barn. Är trött på besvär vid nysningar, hosta, ansträngning, ridning osv. Min kollega gjorde operation efter att hon fått sin 3 tjej och blev supernöjd med resultatet. Har förstått de som ett relativt lätt ingrepp.
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Jo tänkte boka op redan på måndag vid mitt besök hos läkaren, om jag får :)
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Ville bara tacka för att du startade den här tråden, som fick mig att söka hjälp för mina problem. :)

Hur har det gått för dig?
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Åh kul att höra!

Jag ska operera mig den 13 mars :) längtar verkligen!

Fick veta att min mamma gjort samma operation och är helt droppfri nu :D
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Får jag fråga vad du fick för hjälp?

Har själv funderat på att söka hjälp för det.

Har inte jättestora problem med det men får hålla för när jag nyser, kan inte hoppa studsmatta och mer lättare problem som dessa.

Att knipa funkar likom inte mer än jag gjort efter 2 förlossningar.
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Nysa kan vara riskabelt, visste inte ens att det gick att fixa.
Hur lång konvalescens?
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Ingen egentlig sjukskrivning efter, men kan vara öm i 1-2v. Jag har sagt på jobbet att jag stannar hemma en vecka. Man får lyfta och motionera som vanligt direkt efter, det är bara själva operationssåren/ingreppet som kan ömma/molvärka.
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Jag vet inte, har läkartid imorgon, så jag kan återkomma efter det om vad jag får för hjälp till att börja med.

Jag har problem när jag hoppar, springer, ibland när jag kör spinning. Inte vid nysningar dock. Läcker bara lite så kör med Tena, men det är inte så roligt i längden. För mig har det gått över fyra år sedan jag fick barn, så jag har lite gett upp hoppet om att det ska försvinna av sig själv. Jag hade inga större problem innan jag började träna, men nu när jag kommit igång är det väldigt drygt, så jag hoppas att läkaren jag får imorgon är bra, är en gynekolog. :)
 
Sv: Ansträngingsinkontinens - operation?

Du får gärna återkomma sen :)

Min minsta fyller 5 i år så jag har inte heller några förhoppningar om att detta fixar sig av sig själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 408
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 295
Senast: Zazu
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 482
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp