Bukefalos 28 år!

Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag står faktiskt lite i den sitsen...

Jag är diagnostiserad med en reumatiskt sjukdom. Min mamma har fibromyalgi som verkar vara ärftligt det med. Min pappa fick som 28 åring hjärnblödning och stroke. Han har haft cancer 3 ggr, och har samma reumatiska som mig, och har div andra sjukdommar som jag inte ens kommer ihåg :crazy:

Jag känner mig mkt tveksam till att skaffa barn av dessa anledningar...
Men min sambo vill ha barn, så vi får väl se vad som händer. Jag ställer mig iinte främmande till äggdonation, men frågan är vad det kostar och hur pass jobbigt det är.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

okej, spännande.. hoppas allt går bra:) Själv så vill jag nog betäcka min pålla med en arabhingst.. Problemet är att vi här Finland har så få bra arab avelshingstar, De flesta utav dem är inget att hänga i julgranen.. det avlas på många icke godkända hingstar eller hingstar med väldigt dåliga poäng..dålig exteriör, dåliga gångarter osv.. Och jag vill ju få fram en bättre arabindivid och inte bara avla på första bästa bara för att han finns nära till hands så.. Det finns faktist 2 här Finland som jag tror skulle passa Zadira, men problemet är att den ena är leasad till danmark och den andra är så ung och har inte hunnit prestera så mycket ännu.. Så jag funderar och funderar vad jag skall hitta för passande hingst.. Har funderat på om det finns några bra hingstar i Norra Sverige som kunde passa?? Någon som vet vad det finns för hingstar där?

Etman finns i norra Sverige, han är en riktigt bra hingst. Egna meriter i både show och galopp (vinster). Avkommor som har presterat högt (Heroika i distans, Hillman i galopp tex.)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag tror att buskavel alltid kommer att finnas, och det är naturligtvis inget lyft för rasen. Men jag tror också att det är värre om de som vill hålla på med seriös avel ser genom fingrarna med exteriöra brister (nu menar jag grava brister, det finns ju inga perfekta hästar!) och låter trendavel få företräde.

Tror nog att de flesta uppfödare är seriösa och vet hur en bra häst ska se ut, men jag kan tänka mig att många faller för trycket och drömmen om att avla fram en utställningsstjärna, och då kan man väl strunta i att hingstens framben är klena och lite utåtvridna, han lämnar ju så fantastiska halsar och typade huvuden .... Och med mitt sto som har så stora vackra ögon (visst, hon är rak i haserna och har ingen rolig överlinje, men ....) och en stam som passar med hans borde det kunna bli en med superhuvud och superhals!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja, visst är det många som gör det tankefelet. Visst vore det praktiskt om man verkligen kunde plocka ihop de delar från föräldrarna som man ville ha med till avkomman? :D

Frågan är vad som gör mest skada i det långa loppet? Och hur stor praktisk betydelse som exteriöra avvikelser har för hållbarheten och i så fall vilka exteriöra avvikelser? Låt mig ge några exempel som jag känner till personligen och som jag tycker gör det svårare att avgöra vad som är rätt eller fel och vad som verkligen har betydelse.

* Två individer med allt annat än perfekt exteriör, men som ändå tävlats på nationell nivå (mot alla raser) med mycket goda resultat och utan skador, tack vare varsin mycket duktig ägare.
* En individ som är allt annat än arabtypisk, men hyffsat korrekt, tränas intensivt på hög nivå inom dressyr och hoppar 130 cm under ryttare som en katt. Har aldrig varit halt eller skadad (13 år). Aldrig tävlad pga ägarens ointresse. Kommer förmodligen aldrig att gå i avel heller, av samma skäl.
* Individ som blivit US National Champion (tror jag, men högt upp var det i alla fall), men som knappt kan gå (bokstavligen) pga dåliga ben redan i unga år.
* Och så slänger jag in en varmblodshingst med "världens krokigaste ben" som både själv och hans otaliga avkommor sprungit in mängder med pengar.

Ingen av ovanstående är buskavlad och alla uppfödarna har nog varit ganska medvetna vad de varit ute efter och valt kombinationer efter det. Vad är ett bra resultat och vad är inte? Hur ska man veta det i förväg?

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

OT

Jag fick ett mail igår och ett alldeles nyss från två av mina hästköpare. Den ena ynglingen har påbörjat sin långa väg till distansproffs och den andra har provat på att rida över presenningar och under paraplyer och flaggor och ridits barbacka med bara ett snöre runt halsen. Båda beskriver i lyriska ordalag hur bra allt går och hur glada de är för sina unga älsklingar.

Det värmer ett uppfödarhjärta och för mig är det faktiskt mer värt än alla tävlingsmeriter i världen!

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Etman har jag faktist hört talas om:) Vet du vad han nedärver åt sina avkommor?

Inseminitation har jag själv ingen erfarenhet av.. Är det mycket dyrare än att betäcka fritt?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag svara dig så gott jag kan...

Det här är lite intressant och kan kanske bli en ny diskussion? Jag vill först bara säga att jag är inte ute efter att "såga jämns med fotknölarna".

För mig är denna typ av "avel" helt utesluten och är ett klassiskt exempel på det man brukar kalla för buskavel. Det vill säga, man äger ett sto som man helt enkelt vill ha en kopia av för att man tycker så mycket om henne, med alla hennes fördelar och brister. Man betäcker henne med en hingst som man "har fallit för" av någon anledning.

Buskavel.. ja.. det måste jag själv hålla med om till punkt och pricka.. Men då mitt sto som sagt var/är ett maiden-sto (vet inte om maiden klassas till första dräktigheten eller nedkommit med föl)
JAG är inte ute efter en kopia av mitt sto, men jag känner denna hingst sen många år + en hel del frågade om en avkomma med honom efter arab, därför är fölet redan bokat... :laugh:
jaa.. varför han inte är gdk.. vet faktiskt inte.. men han kom till sverige från polen i magen på sin mamma, så jag vet inte ens om han är reggad eller liknande.. Fallit och fallit, då jag har träffat ca 30st av hans avkommor, så vet jag vad han ger. Han ger bra huvud (VIKTIGT), bra typ och ffa. väldigt korrekta ben. Nej, han har inga jätte flashiga gångarter ala Briar mf, men han rör sig inte fy skam.. Hoppar med bra teknik, och går ett LA (låga programmen) dressyrprogram på klubbnivå på ca 65%.
Sen så är han även körd massor, både par, enbet och fyrspann, han går i ridskoleverksamhet (hur många hingstar skulle klara att springa runt med en nybörjare på ryggen på en liten ridbana med ston??) och även i turridningsverksamhet. Så han har ju uppenbart visat att han presterar.. hur många (ärligt nu) araber har det??
Sen tycker jag att han faktiskt kompletterar henne helt okej. Han har en bra överlinje mm...

Jag skulle gärna vilja veta vad som motiverade dig?
Har bäddat det svaret i ovan.
Varför betäcka ett sto som uppenbarligen (om man bara utgår från de bilder jag har sett på henne) har många exteriöra svagheter, som alltså måste förbättras av hingsten?

Vilka exteriöra svagheter tycker du att hon har?? Hon är svag i sin överlinje, ja, men om du hade vetet hennes bakgrund så hade du nog förstått varför hon ser ut på det viset. Kanske kort hals (betraktarens öga än en gång). mer?

Och varför välja en hingst som inte är godkänd? Varför är han inte godkänd?
Se första svaret.

Och varför avlar ägaren på honom trots att han inte är godkänd (han verkar ha ett helt gäng av avkommor...)? Hur tänkte du när du bedömde att han skulle komplettera och förbättra henne?

Delvis så är detta svaret oxå inbäddat i ovan svarat, men ang. varför hans ägare avlar på honom i den utsräckningen, DET kan bara han svara på...

Många hästar kommer till på det här viset och kommer att fortsätta att göra det vare sig man vill det eller inte. Jag är bara ute efter vad som kan motivera ett sånt beslut? Jag tror att det sällan är ekonomi, faktiskt. Kan det vara just det där att man bara önskar sig ett föl? Eller att man anser att alla ston ska få vara mamma åtminstone en gång? Eller vad är det, egentligen? Vad fick just dig att ta beslutet att betäcka henne?

Detta är jag nästan säker på att jag skrev varför i förra inlägget.. :confused:
Som sagt, det var en efterfrågan från folk i närområdet, jag hade ett maidensto som jag inte bara ville "kasta 20.000kr i sjön" på och som sagt, jag tror att detta kan bli en helt okej avkomma.

Om man sedan fortsätter din tankegång, så har du nästa gång tänkt göra ett mer medvetet val av hingst, eller hur? Då börjar vi närma oss det man kan kalla ansvarsfull och medveten avel. Hur motiverar du då att använda just ditt sto i avel även i fortsättningen? Jag tror att många som börjar avla, gör det just på detta sätt. Det är nog få som tänker "nu ska jag slå mig på avel, men alla mina ston är bara skräp, så jag säljer av dem och köper ett gäng nya istället..." Typ... ;)

Jag förstår inte riktigt frågan.. rikta gärna om den, men svara så gott jag kan..
Ja, jag ska (förhoppningsvis) betäcka om henne.. Denna gång med en "bra" hingst. inte sagt för den delen att det blir en arab.. har än inte hittat en med utseende OCH mycket prestation!!
Varför jag vill använda just mitt sto?? hmm.. jaa.. hennes stam ligger helt ismaken för vad JAG tycker om, Jag tycker att hon har ett trevligt utseende med ffa. bra bål, bra bogar, KANON ben, fina hovar och ffa. ett SUPER PSYKE!! Jag tycker inte om dagens "araber" mao. i mina ögon så ser de ut som gäddor med mops-ögon som skulle kunna ploppa ut vilken sekund som helst. halsen på TOK för högt och dessutom ett svanutseende. Dom är för taniga och har dålig med plats i bålen för lungor, hjärta och inälvor. sen benen!! (detta är väl ett kapitel i sig) krokiga, taniga, trasiga, sne och vinga!! Var går aveln någonstans?? nä.. nu blir jag iriterad så jag slutar.. annars hoppar det groooodor ur munnen på mig.. :D
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Snabbt svar...han kan inte bli godkänd i sverige av flertalet skäl. Bla så är han för liten...för det andra godkänner inte ASVH hans hemland som förening.
Det gör mig ledsen att läsa att han har mer än 30 avkommor för det säger mig hur enormt mycket en hingstägare o en hingst kan förstöra.
De "meriter" du rabblar upp tycker jag vilken sketen kuse som helst ska klara, men inget som gör att den måste avlas på.
Förlåt, men nu ska jag sluta för annars kommer det paddor ur munnen på mig.=)
Hoppas hur som helst allt går bra med fölning o dräktighet o att fölungen kommer till bra hem.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

JAg håller med, Etman gillar jag faktiskt rejält, även Hillman är väldigt trevlig.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Carrinaso, grattis till dina uppfödningars framgångar och fina temperament!

Jag håller med dig om att man aldrig kan veta vad som gör en individ medioker eller till supertalang. Det är hela tiden gencocktails vi laborerar med. Men man kan skapa de bästa förutsättningarna, eller hur? Trots allt har ju århundraden av avel lärt oss en hel del, och man kan faktiskt påverka avel i olika riktningar genom att selektera avelsdjuren.

Att sedan en krokbent åsnelik krake (inget ont om åsnor!) då och då blir den som vinner de stora loppen handlar väl mer om att gencocktailen gav just den individen möjlighet att prestera trots sina brister. Finns kanske inre förutsättningar hos en sådan häst som uppväger bristerna.

En häst som ska gå svårare dressyr bör förstås vara byggd så att den kan sätta under sig och bära sig ordentligt. En kort tjock hals underlättar inte heller.

En häst som ska gå 12o km i distans bör förstås vara byggd så att benen inte slits onaturligt genom felställningar. Den bör också ha en bröstkorg som ger ordentlig plats för lungorna och inte vara för tungt byggd.

Det är sådant som presumtiva köpare inom de olika disciplinerna tittar efter, eftersom man erfarenhetsmässigt vet att det ger individen bäst förutsättningar. Sedan finns då de fantastiska hästar som klarar allt och vinner allt trots att de har hela sitt yttre emot sig .....:)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag håller med och av den anledningen föredrar jag att inte chansa genom att tillåta exteriöra avvikelser som kan ge den problem, även om det kanske inte gör det om man har tur. Det är för dyrt att lita på turen...

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Vilka exteriöra svagheter tycker du att hon har?? Hon är svag i sin överlinje, ja, men om du hade vetet hennes bakgrund så hade du nog förstått varför hon ser ut på det viset. Kanske kort hals (betraktarens öga än en gång). mer?
Varför jag vill använda just mitt sto?? hmm.. jaa.. hennes stam ligger helt ismaken för vad JAG tycker om, Jag tycker att hon har ett trevligt utseende med ffa. bra bål, bra bogar, KANON ben, fina hovar och ffa. ett SUPER PSYKE!! Jag tycker inte om dagens "araber" mao. i mina ögon så ser de ut som gäddor med mops-ögon som skulle kunna ploppa ut vilken sekund som helst. halsen på TOK för högt och dessutom ett svanutseende. Dom är för taniga och har dålig med plats i bålen för lungor, hjärta och inälvor. sen benen!! (detta är väl ett kapitel i sig) krokiga, taniga, trasiga, sne och vinga!! Var går aveln någonstans?? nä.. nu blir jag iriterad så jag slutar.. annars hoppar det groooodor ur munnen på mig..

Tack för ditt svar. Som sagt, du gör självklart som du vill. Jag var bara nyfiken på hur du hade resonerat och jag tycker att du har lyckats förklara det bra. Jag tänkte bara svara på det du skrev om ditt stos exteriör, eftersom jag uppfattade det som en fråga.

Jag har bara sett ditt sto på de bilder du själv har lagt in här och de kanske gör henne orättvisa? För mig så ser det ut som att hon har en väldigt grov och lågt ansatt hals, svag länd, sänkt rygg, kort kors och överbyggd(?). Ingen riktig balans i "hopsättningen". För mig är det ganska grova fel, då det är egenskaper som tar lång tid att komma tillrätta med. Ofta flera generationer.

Du säger att hon varit med om mycket och att det är det som orsakar att hon ser ut så. Ja, så kanske det är, men jag kan bara bedöma det jag ser på bilderna. Det är bra om hon har en bra bog, bra ben och en sund skalle (men hur många araber har inte en sund skalle...?), men för mig räcker inte det för att göra ett bra avelssto. Ta ett föl för sin egen skull, absolut, men avla? Nej.

Sedan undrar jag lite över det sista du skrev; "...dagens araber..." Jag tycker inte att det du beskriver är en bra exteriör, det heller. Det finns väl inte bara de två alternativen att välja på?

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Etman har jag faktist hört talas om:) Vet du vad han nedärver åt sina avkommor?

Jag vagar bara tala för min Etman-avkomma, han har ärvt sin fars langa välansatta hals och välvda nacke.
Sen är han otroligt rolig att rida, en arbetsmyra som gar fram överallt. Aldrig att den hästen har skyggat för nagot eller gjort en helomvändning... som min andra arab kan göra ibland ;)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Lite knapplån...

Min valack e. Lill Sham har Etman som morfar (u. Walizka) och har nog fått allt sitt utseende från sin mor, som i sin tur inte är så lik sin mamma.
Skulle jag vara på jakt efter ny häst skulle jag gärna se Etman i stamtavlan.

filnamn-d1716e9afbf62efc4007a6ae497c077f4adb8a270a2f6.jpg

filnamn-c49cd8acc801361c1f806fee87fccf554adda56ef14e4.jpg
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Rena missbildningar som premieras på utställning? :(
Jag kanske är naiv men sånt trodde jag inte förekom. Vad är det för missbildningar?

Jodå, det förekommer. Huvudet är det ju oftast det handlar om. Medfödda defekter som exempelvis ger en extrem disch. Och då menar jag verkligen riktiga missbildningar, inte bara väldigt mycket "arabtyp" :crazy:
Förfärligt tycker jag!

// Anna
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Blir både lite snopen och lite nyfiken på det du skriver. Har inte hört talas om detta innan. Kan du berätta? PM mej gärna om du inte vill skriva här!
Mvh Lena
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Som ungstoet det pratades om i den andra tråden?
Fast det tystades ned väldigt fort..
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det var väl inget som tystades ner? Vi sa bara att all info finns att läsa om henne på annat forum. Där ägare o uppfödare har gått ut o förklarat... mer finns ju inte att säga...eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 611
Senast: cili
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: tott
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 258
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp