Bukefalos 28 år!

Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Får jag slänga mig in i denna disskussion som ryttare?
För mig är inte stammen & utseendet det viktigaste (mer än en någolunda korrekt kropp) om man kollar till "mina" 2 bästa hästar är de totalt olika varandra och ingen kan komma och säga att Kristall är arabtypisk (hade han vart sto hade jag definitivt avlat), men han är en extremt bra tävlingshäst. Medans Zsiwa är mer typisk och även hon är en häst på elitnivå.

Så jag funderar lite på om ni inte ska fundera mer runt hur de elit hästarna i världen ser ut, att vidga sin vyer, för visst att hästen ska se fin ut, men vad vill vi ha ut? Vill vi ha elithästar så får vi kanske avla på annat än utseende?

Jag kan bara svara för mig själv, jag ger fulla sjutton i hur hästen showar, för mig är inte araben en showhäst, det är ett arbetsdjur, ett vädligt bra sådant. Men hur mkt vikt måste man lägga på utställning? Är det bara det vi vill hålla på med i Sverige? Hur står vi oss internationellt konkurens mässigt?

(Förlåt för ett partiskt distansinlägg och ganska rörigt sådant)
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Får jag slänga mig in i denna disskussion som ryttare?
För mig är inte stammen & utseendet det viktigaste (mer än en någolunda korrekt kropp) om man kollar till "mina" 2 bästa hästar är de totalt olika varandra och ingen kan komma och säga att Kristall är arabtypisk (hade han vart sto hade jag definitivt avlat), men han är en extremt bra tävlingshäst. Medans Zsiwa är mer typisk och även hon är en häst på elitnivå.

Så jag funderar lite på om ni inte ska fundera mer runt hur de elit hästarna i världen ser ut, att vidga sin vyer, för visst att hästen ska se fin ut, men vad vill vi ha ut? Vill vi ha elithästar så får vi kanske avla på annat än utseende?

Jag kan bara svara för mig själv, jag ger fulla sjutton i hur hästen showar, för mig är inte araben en showhäst, det är ett arbetsdjur, ett vädligt bra sådant. Men hur mkt vikt måste man lägga på utställning? Är det bara det vi vill hålla på med i Sverige? Hur står vi oss internationellt konkurens mässigt?

(Förlåt för ett partiskt distansinlägg och ganska rörigt sådant)
Om du läser arabavelstrådarna lite mer noga, så kommer du att upptäcka att ingen här tycker att araben är enbart ett showdjur, utan alla vill ha ett bra arbetsdjur. Det är nog det enda alla är helt överens om... ;) Däremot ser idéerna om vägarna att ta sig dit lite olika ut.

Du nämner ordet elithäst. Vilka egenskaper har en elithäst mer specifikt enligt dig?

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Kan du länka dit? Jag har hört talas om det här stoet och skulle gärna veta vad det rör sig om.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tack för ditt svar. Som sagt, du gör självklart som du vill. Jag var bara nyfiken på hur du hade resonerat och jag tycker att du har lyckats förklara det bra. Jag tänkte bara svara på det du skrev om ditt stos exteriör, eftersom jag uppfattade det som en fråga.

Jag har bara sett ditt sto på de bilder du själv har lagt in här och de kanske gör henne orättvisa? För mig så ser det ut som att hon har en väldigt grov och lågt ansatt hals, svag länd, sänkt rygg, kort kors och överbyggd(?). Ingen riktig balans i "hopsättningen". För mig är det ganska grova fel, då det är egenskaper som tar lång tid att komma tillrätta med. Ofta flera generationer.

Du säger att hon varit med om mycket och att det är det som orsakar att hon ser ut så. Ja, så kanske det är, men jag kan bara bedöma det jag ser på bilderna. Det är bra om hon har en bra bog, bra ben och en sund skalle (men hur många araber har inte en sund skalle...?), men för mig räcker inte det för att göra ett bra avelssto. Ta ett föl för sin egen skull, absolut, men avla? Nej.

Sedan undrar jag lite över det sista du skrev; "...dagens araber..." Jag tycker inte att det du beskriver är en bra exteriör, det heller. Det finns väl inte bara de två alternativen att välja på?

Carina på Silver Arabians


hennes exteriör är MYCKET pga. hennes tidigare levnadssätt.. Tyvärr.. Om man är tvungen att gå i ca 8år som "flängridningshäst" på fälten, i detta fallet skrittas (snarare takta) ca 3min till ett närliggande fält, flå galopperas där i ca 1½-2timmar per gång, skrittas tillbaka och sen ställas in med en gång... Detta ca 2-3dagar (eller rättare sagt, när det har funnits något intresse) i veckan. Inte nog med det så har hon ridits med en sagel som var anpassad till ett groooovt halvblod på 176cm som dessutom hade 18" (!!) i sitsen.. denna sadel låg mao så dåligt det går att ligga på en häst, kasade än fram på halsen, och än bak på "korset". OOOONT i ryggen var detta resultat. Sen när det väl skulle ridas "dressyr", så var det graman OCH Gummiband som slängdes på henne "för hon bara slog med huvudet annars". I munnen låg det ett tvådelat 14,5 (!!!) :eek: bett... Detta resulterade ju självklart i en häst med kraftigt utvecklad underhals, fruktansvärd ryggont som hon då försökte kompensera genom att "svanka" undan trycket från den opassande sadeln, helstressad i knoppen och grymt med låsningar.. detta tar tid att åtgärda..

Men om du kanske är intresserad så har jag kommit över bilder från en tjej som hade hand om henne i ca 3år från det att hon var 6. Hon red även in henne.

På dessa bilder så ser man hennes extreiör rel. väl, tycker jag. och i Mina ögon, så skulle jag enbart vela förbättra halsen.. Den är lite kort och grov, ja, även i mina ögon. men för övrigt så tycker jag att hon var ultimat då.

hon är förvisso ngt i överhull på dessa bilder... Men JAG tycker att hon är arabtypisk här!

26553199.jpg


26553204.jpg


26553198.jpg


och så lägger jag än en gång in bilden som togs när jag fick henne. just som ett skräckexempel på hur mycket man kan sabba en exteriör enbart med "ridning"...

24738537.jpg


lättare att förstå mig nu??
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

"Jag tycker inte om dagens "araber" mao. i mina ögon så ser de ut som gäddor med mops-ögon som skulle kunna ploppa ut vilken sekund som helst. halsen på TOK för högt och dessutom ett svanutseende. Dom är för taniga och har dålig med plats i bålen för lungor, hjärta och inälvor. sen benen!! (detta är väl ett kapitel i sig) krokiga, taniga, trasiga, sne och vinga!! Var går aveln någonstans?? nä.. nu blir jag iriterad så jag slutar.. annars hoppar det groooodor ur munnen på mig.. "
Det var detta jag tyckte var bra att du sluta med.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

lättare att förstå mig nu??
Ja, verkligen! Jag hade aldrig kunna tänka mig att en hästs exteriör kunde försämras så till den milda grad på grund av felridning.

Fast det skulle ändå vara intressant att höra hur du tänkte när du skrev om "dagens araber". Vad har du sett för hästar, egentligen?

Carina på Silver Arabians

PS Apropos att lägga ut foton, så kan det vara bra att tänka på för alla. Om man lägger ut foton på sin häst på Bukefalos så måste man räkna med alltid (oavsett vad man frågar efter) att få kommentarer på hästens exteriör och i vilket hull den är. Är det ridbilder då kommer genast kommentarer på hur man rider eller hur utrustningen sitter, eller bara hur hästen ser ut att tycka om saker och ting. Så var noga med vilka bilder ni lägger ut om ni inte vill vara beredda att försvara påde det ena och det andra.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Hmmm...den tråden blev kastad pga av att den spårade ur. Så...infon finns inte kvar om stoet.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tyvärr är det väl så att vissa saker tystas ner så fort som möjligt, speciellt när det handlar om mer extrema utseenden som man kanske hade behövt diskutera och stöta och blöta, allt för rasens bästa.

I en perfekt värld hade vi gemensamt arbetat för vår underbara ras, utan prestige och vinsttänkande. (Det förstås, i en perfekt värld hade ju araben redan varit perfekt ....;))

I vår allt annat än perfekta värld är det så mycket annat som styr. "Vi får akta oss så de inte blir arga och vi inte får vara med längre" verkar vara gällande ... Inte trampa på tårna, inte stöta sig med den eller den, inte ifrågasätta ... Allt för att få stå där med en jättepokal och kransen runt hästhalsen och bli inbjuden till middagar och frukostar och allt möjligt. Bli ryggdunkad av de "rätta" personerna och så vidare.

Handen på hjärtat, visst vill vi alla det innerst inne, alla vi som håller på med avel! Eller? Hur många är vi som hellre gör avkall på vår egen prestige och försöker se helheten och vart åt det barkar?

Jag skulle själv vilja stå där en dag, men jag skulle inte vilja ha i bakhuvudet att jag hade blundat för vissa saker för att nå dit.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det är nog mest här i arabtråden :grin:...
Nej, det håller jag inte med om. Speciellt inte det där om hur man rider. Det har jag sett lite överallt.

Du är ju själv en av dem som ofta kommenterar exteriör eller val av hingst. Gör du bara det i arabtråden? Dessutom klagar du ofta på att "arabfolket" hanterar problem på än det ena felaktiga sättet och än det andra. Du jämför oss ofta med "halvblodsfolket" som om det är en måttstock som alla borde rätta sig efter. Varför vill du ens vara kvar i den här gruppen?

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tyvärr är det väl så att vissa saker tystas ner så fort som möjligt, speciellt när det handlar om mer extrema utseenden som man kanske hade behövt diskutera och stöta och blöta, allt för rasens bästa.

I en perfekt värld hade vi gemensamt arbetat för vår underbara ras, utan prestige och vinsttänkande. (Det förstås, i en perfekt värld hade ju araben redan varit perfekt ....;))

I vår allt annat än perfekta värld är det så mycket annat som styr. "Vi får akta oss så de inte blir arga och vi inte får vara med längre" verkar vara gällande ... Inte trampa på tårna, inte stöta sig med den eller den, inte ifrågasätta ... Allt för att få stå där med en jättepokal och kransen runt hästhalsen och bli inbjuden till middagar och frukostar och allt möjligt. Bli ryggdunkad av de "rätta" personerna och så vidare.

Handen på hjärtat, visst vill vi alla det innerst inne, alla vi som håller på med avel! Eller? Hur många är vi som hellre gör avkall på vår egen prestige och försöker se helheten och vart åt det barkar?

Jag skulle själv vilja stå där en dag, men jag skulle inte vilja ha i bakhuvudet att jag hade blundat för vissa saker för att nå dit.
Du kan inte tänka dig att anledningen till att man inte vill skriva om vissa saker är att man inte anser sig ha tillräckligt med information för att kunna diskutera sakligt? Jag är inte mycket för spekulationer och gissningar som kanske blir till sanningar helt oförtjänt. Allt behöver inte handla om att "man inte vill trampa på tårna för att man inte får vara med längre då". Man kanske helt enkelt inte vill såra och förstöra i onödan.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det är nog mest här i arabtråden :grin:...

Jag skulle nog vilja påstå att precis hela Buke är så där. Man får liksom hålla ett litet försvarstal i förväg:

"Jag vet att jag väger för mycket och rider som en kratta, har fula shortchaps, sadeln ligger för långt fram, hästen är oklippt och är i dålig kondition samt att ni måste tänka på att det är en ögonblicksbild. Det är säkert något fel med bettet också, jag har bara inte kommit på det än. Här är min häst".

Typ. ;)

Och då är det ändå alltid någon som kommer med en kommentar man missat att ta upp. "Men hur är din häst skodd egentligen!?" eller "Hunden i bakgrunden på bilden ser förskräcklig ut!".
 
Senast ändrad:
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tyvärr är det väl så att vissa saker tystas ner så fort som möjligt, speciellt när det handlar om mer extrema utseenden som man kanske hade behövt diskutera och stöta och blöta, allt för rasens bästa.

I en perfekt värld hade vi gemensamt arbetat för vår underbara ras, utan prestige och vinsttänkande. (Det förstås, i en perfekt värld hade ju araben redan varit perfekt ....;))

I vår allt annat än perfekta värld är det så mycket annat som styr. "Vi får akta oss så de inte blir arga och vi inte får vara med längre" verkar vara gällande ... Inte trampa på tårna, inte stöta sig med den eller den, inte ifrågasätta ... Allt för att få stå där med en jättepokal och kransen runt hästhalsen och bli inbjuden till middagar och frukostar och allt möjligt. Bli ryggdunkad av de "rätta" personerna och så vidare.

Handen på hjärtat, visst vill vi alla det innerst inne, alla vi som håller på med avel! Eller? Hur många är vi som hellre gör avkall på vår egen prestige och försöker se helheten och vart åt det barkar?

Jag skulle själv vilja stå där en dag, men jag skulle inte vilja ha i bakhuvudet att jag hade blundat för vissa saker för att nå dit.

Det var det dummaste jag har hört! Självklart vill man vinna om man är med och tävlar oavsett gren. Tvåa är inte lika kul och har du inte den inställningen vinner du inte. Antingen har man vinnar skalle eller inte och det beror inte på vilka människor man känner. Jag vet uppriktigt sagt inte vad du menar med inte trampa på tårna eller stöta sig med någon..? Tillhör det inte folkligt vett att gratulera någon när den har vunnit (även om du inte gillar hästen)? Jag tror dessvärre inte att du kommer att nå dina drömmar med en sådan negativ inställning.

Mvh Linn
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja, verkligen! Jag hade aldrig kunna tänka mig att en hästs exteriör kunde försämras så till den milda grad på grund av felridning.

Fast det skulle ändå vara intressant att höra hur du tänkte när du skrev om "dagens araber". Vad har du sett för hästar, egentligen?

Carina på Silver Arabians

PS Apropos att lägga ut foton, så kan det vara bra att tänka på för alla. Om man lägger ut foton på sin häst på Bukefalos så måste man räkna med alltid (oavsett vad man frågar efter) att få kommentarer på hästens exteriör och i vilket hull den är. Är det ridbilder då kommer genast kommentarer på hur man rider eller hur utrustningen sitter, eller bara hur hästen ser ut att tycka om saker och ting. Så var noga med vilka bilder ni lägger ut om ni inte vill vara beredda att försvara påde det ena och det andra.

det är skrämmande ja... men det är svårt att få folk att tro mig när jag säger att hon faktiskt ser ganska trevlig ut, där under alla muskelspänningar, snedbelastningar mm.. :cry:

"dagens araber" var det ja.. lite i överdrift frå mitt håll möjligtvis, men jag tycker att aveln är påväg åt det hållet.. ju mer extremt, desto bättre, tydligen.. Jag vill ha de äldre modellerna, med robusta, lite fastare och stadigare kroppar.. Tyvärr känns det som att det mest avlas på att få fram hästar med så mycket show som möjligt.. på bekostnad av hästens hälsa och hållbarhet, tyvärr.. Men jag tycker att många av de araber som är "moderna" idag har lite av det extrema utseendet som jag nämde. Kanske inte fullt så som jag skrev, men ditåt. Jag fasar för hur det ser ut om ytterligare 10-20år när man avlar de extrema indiverna med andra extrema indivder.. Men alla har ju sin målsättning i avel, och vem är jag att dömma.. Smaken är som röven - den är klöven.. :D Tur är väl det, för hur hade världen sett ut om alla hade tyckt samma?? :o

Om vi nu bara tar huvudet som ex. så vill många stuterier (inte just sverige kanske) ha den där extrema dishen (som jag för övrigt inte tror är jätte hälsosam när det blir FÖR grovt), jätte mycket uttryck vilket då bär mot de där mopsögonen som sitter lååångt ute och i en helt överdimensionerad storlek. Pytte mule med stooora näsborrar osv.. Typ för vissa, inget jag faller för dock.. jag gillade hur araberna såg ut för ca 50-80år sedan. då var dom lagom!! Men, det finns ju fortfarande de stuterier som lägger stor vikt på prestation, dock har jag inte sett ett enda som har BÅDE de extrema exteriörerna OCH prestation, än.. kommer kanske, men fram tills dess så fortsätter jag i det spåret JAG tycker en arab är..

långt blev det nu, men jag hoppas att du/ni förstår vad jag menar...

Hej hopp och hoppas det inte är några sura miner på mig och mina åsikter..
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja, jag förstår vad du menar. Men jag håller inte riktigt med. Jag tycker inte att det är så illa som du får det att låta. Glöm inte att det ofta är extremerna som får utrymme i media och diskussioner. Det är lätt att förledas att tro att de representerar "alla". Fast, ja, visst finns det de som är precis så extrema som du skriver. Det är en av anledningarna till varför jag håller mig till de polska blodslinjerna.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det var det dummaste jag har hört! Självklart vill man vinna om man är med och tävlar oavsett gren. Tvåa är inte lika kul och har du inte den inställningen vinner du inte. Antingen har man vinnar skalle eller inte och det beror inte på vilka människor man känner. Jag vet uppriktigt sagt inte vad du menar med inte trampa på tårna eller stöta sig med någon..? Tillhör det inte folkligt vett att gratulera någon när den har vunnit (även om du inte gillar hästen)? Jag tror dessvärre inte att du kommer att nå dina drömmar med en sådan negativ inställning.

Mvh Linn

Jag tror inte du förstod mitt inlägg riktigt. Det var ett svar på ett annat inlägg som handlade om att man släpper igenom vissa extrema utseenden, allt för att nå framgång och vinna. Det handlade inte alls om att ha vinnarskalle eller inte, är man med och tävlar vill man klart vinna.

Men att det ofta handlar om vilka man känner och vilka man får ryggdunkar av, om man inte inser det är man nog ute och seglar!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag måsta bara få checka att jag fattar rätt.
Menar du att ryggdunk av rätt personer
är ett avelsmål?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 611
Senast: cili
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: tott
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 258
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp