Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Då blev man utesluten redan innan start, attans. Är det bara jag som inte är med på Facebook?
Ingela
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det där tror jag är en viktig poäng. När det gäller att sälja araber dels till sportryttare, dels till vettiga priser.

Om man vill köpa en yngre arab idag, 3-6 åring, är de oftast oinridna eller bara grundridna, outbildade. Ett halvblod däremot är inridet vid tre års ålder och har kommit ganska långt i sin utbildning som fem-sexåring.

Många arabuppfödare/ stuterier kan inte rida in sina unghästar eller utbilda dem helt enkelt för att de inte är ryttare.

Lämna iväg dem till duktiga ryttare, lägg kostnaden på priset!

Limona - du har så rätt! :banana: :banana:

Bifogar en bild på en arab som definitivt inte ligger på latsidan. Här är han på treårstestet. Han och mina andra två blivande fyraåringar ska gå kvalitén i sommar :)

noohhoppar.jpg
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tack ! :) Jag tycker det är jätteroligt att utbilda, träna och tävla så jag är glad att mina små föl har blivit fyra nu. Jag skulle vilja se fler arabekipage ute på banan :laugh:

Denna på bilden heter Noohr el Jamaal, han är valack nu, jag kastrerade honom efter treårs. Efter CE Magnum undan Athina el Jamaal, uppfödare är Liljebackens :)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Hur har du gått till väga med dina hästar? När- hur- var börjar man? Har en snart treårig hingst som jag skulle vilja visa. Blir jätteglad om du berättar, tycker detta är så intressant och viktigt för oss arabuppfödare! Något vi måste bli mycket bättre på!!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Hurra så roligt!!! Detta är ett ämne jag definitivt är intresserad av! Så klart du ska visa din hingst! :banana:

Jag berättar gärna mera, bara jag är i ett mer vaket tillstånd ;) Hur långt har du kommit med din hingst? Vad är det för någon? Nyfiken ;)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Han är e. Emiliusz u. Ffemme Ffatale.

Han longeras och tömkörs (vi startade i höstas med intentionen inkörning, men sen kom vintern ...) men är inte sutten på ännu.

Hur mycket måste vara gjort om de visas som treåringar?

33607_157176630980575_100000647171720_336777_6216003_n.jpg
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Hej Ingela,

nej Du är inte ensam, men jag gick med igår:-). har tidigare vägrat, så kom igen:-).

Kl Neywaz,

Du är duktig du:-). Kanske en ny affärsidé för Dig, att ta emot unghästar och utbilda och matcha fram.:-).
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det beror väl på vilket 3 årstest du ska visa på?
För halvblod tex kanske kan vara lite sent påtänkt.
Där ska ju hästen skrittas och travas för hand. (att tänka på är att det inte är utställningstrav de vill se...)
kunna galoppera runt, i båda varven.
Kunna löshoppa som minst 110 cm, men gärna 130 om hästen är duktig.
Ställas upp korrekt, och åter igen, det är inte arabpose som de vill se.

Man måste inte göra ridprov, men vill man ha diplom så måste hästen kunna stå still vid uppsittning, skrittas, travas och galopperas i båda varven. Inga krav på form, med andra ord väldigt basic grejjer som du igentligen troligtvis kan fixa på en vecka eller 2.

Utöver detta så måste hästen få en till stämpel i sitt pass (har jag för mig) för att få tävla bland halvbloden, och det är här jag tror att du kanske inte hinner med.

Jag själv har planer på att delta med Fille på detta, iomed hans storlek så tror jag att han passar bättre där än bland ponnyerna!

Planeringen med honom ser ut som sådan:
Börja tömköra på regelbunden basis, överallt, samhälle, tunnlar osv osv. Ju tidigare man vänjer dem desto fortare går det, och jag upplever även att de blir mkt säkrare då oxå.
Köra in så fort marken är redo för det, Fille är ju lika cool som Pselma, så det lär inte ta några tider.

Undertiden som detta sker så ska han även löshoppas lite grann, träna på att trava vid hand (han är laaaaat)

Sedan på hösten kanske jag hoppar upp bara för att kolla så att han inte reagerar, men det skulle förvåna mig mkt. De flesta hästar som är inkörda är det ju bara att hoppa upp och ge sig iväg på, mer eller mindre.

Och sedan "rids han in" nån månad innan testet.

Jag hoppas bara att jag ska hitta nåt proffs i närheten som löshoppar på regelbunden basis, då jag själv är ganska kass på detta.
Men jag tycker inte att han borde ha några problem med höjden iaf.

KL

Ingela: Det är väl klart att du ska bli medlem! Kom igen nu!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag kollade upp 3-års för halvblod ifjol och minns jag inte fel så får man inte diplom till en arab. Så man kan lika bra skippa ridningen om man ändå inte är så långt kommen.
För min del blev det inget test.
Men de flesta testen är i Maj och det hinner man till.
// Linda
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Är det verkligen så? Vad trisst i så fall!
Fast ändå skönt att man inte ens behöver fundera på ridningen om hästen inte är redo!

Det tåls att kollas upp iaf, ska skicka ett mail till dem när jag kommer hem från mormor, för nu blir det kalkonmiddag :d

Det jag tänkte skulle bli knapert med tid är att få tilläggsregistreringen gjord. (heter det så?)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

För något år sedan kunde inte araberna få något diplom. Jag har startat några va mina arber på tre och fyra års test och även om den ena fick bäst poäng på hoppningen så kunde han inte få ngt diplom iom att han var arab.

Nu när man kan tilläggsregistrera dom däremot så tror jag att det kanske är möjligt att få diplom men jag är inte helt säker. Iaf så tog inte tilläggsregisteringen mer än någon månad att fixa.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Rent praktiskt så betyder det en stämpel i passet eller registreringsbeviset, kommer inte ihåg vilket. Ang kostnaden så har jag mailat asvh och frågat, passade även på att fråga ang diplom.

Vi får hoppas på att de svarar snabbt! Jag lägger in svaret här så fort jag vet!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Devere - Tack! tanken är god, men sånt tjänar man nog knappt några pengar på ;)


KL

Cornelia - Kimmis har tagit upp det mesta hon :) Jag visade dock för ponny eftersom mina hästar är av ponnymått och jag tyckte det var orättvist för dem att gå på halvblodens avstånd. Ponnyer visas för hand på klassiskt vis. Uppställt, skritt och trav på rakt spår. Galoppen på löshoppningsbanan åt båda hållen. Tänk på att träna att den ska springa åt just båda hållen, jag såg många som inte fattade när de skulle galoppera i höger varv just för att de var tränade i vänster inför löshoppningen.

Det är två hinder, ett hjälphinder på 60 cm och en bakre oxer som de börjar med på runt 70-90. De höjer till 1 meter för ponny. En lovande häst/ponny kan domarna vilja se på högre höjder dock max 120 resp 130. Men man som ägare kan avböja detta om man inte tycker hästen är redo för det. Hästen får inte sämre poäng för att man avböjer, däremot kan den eventuellt missa en extra poäng om den hoppar väldigt bra på högre.

Jag tycker inte att hästarna behöver kunna mer på treårstestet för ponny än att vara välhanterade, stå stilla, skritta, trava för hand på rakt spår och med uppmärksamheten på visaren. Lösgaloppera i båda varven och vara trygg och säker på hindren. Kan den detta så har du kommit en bra bit på väg :)
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag kan tillägga att i halvblodens löshoppning är minsta mått 6,80m mellan hinderna. Behöver man mindre än det så får man poängavdrag.
Hjälphindret ligger på 70cm och oxern höjs upp till 120cm i höjd och 110cm i längd.

Min 3-åriga arabval runt ponny/hästmått klarade detta. Gamlingen (ca 144cm) som har kortare galopp fixade inte avståndet. Men han klipper hinderna som en stjärna ändå.
Funderar du på test oavsett vilket så börja träna. Åk till ridhus. Träningen är ändå bra än om det inte blir något.
// Linda
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja, jag tänkte verkligen försöka genomföra detta. Tack för alla tips jag fått! Ska bli mycket spännande!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 404
Senast: cili
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 862
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 665
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp