Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag tror att vi som föder upp araber skulle stärkas av någon form av uppfödar/ stoägarförening.
Lite sammanhållning och respekt för varandras avelsmål, något som verkar svårt att få till i SAHF.
Jag tror att vi har mer gemensamt än vi tror, det är dags att våra fantastiska hästar förknippas med bra avel och seriösa uppfödare.
Det kan väl inte vara en omöjlighet?
Ingela
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag är definitivt med på tåget!:idea:
Det behövs positiva tankegångar och definierade avelsmål. Det där med att låta unghästarna utbildas av duktiga ryttare är en mycket bra ide, som jag också tänkt på många gånger. Det som behövs är att hitta formerna för det, att utarbeta ett koncept.

Det känns som att tiden är mogen för att det görs något! Jag är mycket intresserad av er utarbetade plan och vill som sagt gärna vara med!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

God morgon!
Ankan tänkte väl inte så värst mycket mer än att den hingsten verkligen hade rätt ägare. En ägare som lät honom utvecklas som just allroundhäst. På den tiden var det inte så aktuellt att rida sina araber. Tiden har gått och jag själv har anammat att följa det konceptet med min hingst. Mitt mål mao.

Så till en stoförening. Det var länge sedan Devere och jag lade grunden för en stoförening och den kanske behöver dammas av. Min önskan är att ha en förening utan styrelse, kanske behövs för det formella, men en förening där
medlemmar söker kunskap och delar med sig. Det skall vara aktiva medlemmar.
Medlemsavgifter kan vi slopa men istället ha en sparkassa som skall kunna användas vid seminarier eller dylikt. Spara till ett visst ändamål. Lite stadgar får man väl peta in för ordningens skull men så få som möjligt. Allt skall bygga på gemensamma beslut och ge teamwork ett ansikte. Nu finns FB där man kan bilda en grupp för slutna medlemmar. Startar någon den så hoppar jag in direkt.
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Men en stoägarförening, är det viktigt? Skulle det inte gå lika bra att sköta detta inom SAHF?
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

CK, det funkar inte inom SAHF, tyvärr. Tiden har utvisat att det finns för mycket gammalt groll, prestigetänk, stelbenthet mm för att en sådan vision hade varit möjlig att genomföra. Det hade blivit grupperingar och pajkastning direkt.

Annika, jag har många gånger tänkt på just Bajano som ett bra exempel på hur en hingst ska visas för omvärlden. Kul att du tog upp honom här!

Jag tänker att inom en sådan förening hade man kunnat hjälpa varandra med formerna och tillvägagångssättet för att få ut sina avelsdjur på tävlingsbanorna bland annat. Kontakter och tips brukar ju vara a och o i sådana sammanhang!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tycker det låter som en jättebra ide att ha en stoägarförening/uppfödargrupp.

Vore kul att kunna diskutera ideer och få tips och råd från andra stoägare.

Låter som en superbra ide :banana:
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Ja, gör det! Kan väl heta "Arabhästens stoägarförening" eller nåt sånt, kom gärna med bättre förslag ni andra, jag bara högg det som dök upp i skallen!
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Har startat gruppen. Stoägarförening, Arabiska Fullblod. Sök på den eller på mitt namn Annika Lindhöjd
 
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Bra initiativ - stona är rasens framtid.
Framgångsrik avel grundas alltid på stonas kvalité.
Jag tro att i långa loppet att "avelsvärdera" stoägarna ( dvs kunig nog att bedriva avel) ge bättre utdelning än att förlita sig på f.d. avelsvärdering av hingstar. Tillsammans med ökad kunskap om stona följer ökad kunskap om hingstar, även ökad kunskap om rasen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 404
Senast: cili
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 862
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 665
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp