Bukefalos 28 år!

Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Jag blir helt deprimerad när jag ser hur mycket bra hästar det finns till salu, väl stammade hästar. Sedan finns det en hel del som kanske inte är lika väl stammade också, tyvärr.

Med väl stammade menar jag bra stamtavla, med meriter i såväl show som prestation internationellt. Såg avkomma till salu efter hingst som både blivit racehorse of the year och European Champion (show) vars betäckningsbok numera är stängd. En sådan häst borde folk stå i kö efter..... ;)

Jag skall inte på något sätt dra igång debatterna igen, men snälla SAHF och ARAB, det behövs konsumentupplysning!!!!

Ta fram och offentliggör informationen om våra arabhästar, såväl i Sverige som utomlands. Tittar man på bl a de polska hingstböckerna så tar stuteridirektörerna verkligen bladet från munnen och pratar ner både den ena och den andra hingsten och beskriver deras nackdelar, vad de förärver, vad de inte förärver etc etc etc.

Skall det vara så farligt att göra så även i Sverige? och vilka ston/stofamiljer som kan passa till vilken hingst/hingstlinje?

Vill man inte skriva ut det negativa så kan man ju i alla fall lyfta fram det positiva ur aveln ;) man behöver ju inte nödvändigtvis skriva att den och den är parallellförskjuten och nedärver det dessutom, eller att det inte finns några prestationer etc etc etc, men man kan väl i alla fall lyfta fram det bra som finns och sedan kan ju människor själva dra sina slutsatser om det inte står något ;)

Eller är det månne något för AHIS istället? Att åtminstone sammanställa den offentliga information som finns?
 
Senast ändrad:
Sv: Arabiska Fullblod

Måste be er kolla upp vad veterinären som gjorde första kastreriongen har för försäkring. Kan vara så att denna måste/kan stå för en del utav kostander då det är denna som gjort "fel".

Men skönt ni har fått ordning på varför han varit lite het på damerna ;)
Finns fristad en bit utanför Uppsala om ni behöver det om det mot förmodan blir här ;)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Tack för tipset, den tanken slog oss faktist också så vi kontaktade kliniken som kastrerade honom och hörde oss för, så igår fick vi det glädjande beskedet att de står för hela operationen:) Dom skulle också ta reda på var han kan opereras så dom tog väldigt seriöst på det hela! :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Så skönt! Hoppas att allt går bra o ni får ordning på det snart! Håller tummarna för er! Håll oss uppdaterade :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Puttar upp tråden!

Med bilder och film på hur roligt det är att ha hästarna i ett riktigt hästmecka.

En starkt bidragande anledning till att vi flyttat upp till Leksand är att ridvägarna är helt otroliga och fälttävlansbanan hägrar (lite fel årstid för att kunna njuta av den direkt... :p).

Banan har "färgat av sig" på omgivningen, det går att hitta små hinder och upphopp lite här och var, så vi tjuvtränar lite. :D

thoppStill+8.jpg


thoppStill+1.jpg


thoppStill+3.jpg


Och så lite film: http://youtu.be/e39_cWUevl8
 
Sv: Arabiska Fullblod

Oj så härligt det ser ut. Till sommaren vill jag också bygga fälttävlansbana.

KL: Jag och lillprinsessan leker följa John i hagen.

1470281_10202411978883855_1423943971_n.jpg

1441263_10202411978523846_274558543_n.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

å vad härligt!!!

Såfort lillkillen är redo ska jag oxå bygga terrängbana:D
Om sisådär 2-3 år kanske:p:crazy:

Din häst verkar verkligen tycka det är toppenkul!
 
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Nu har provat ytterligare sadlar på Angelique, bland annat en Santa Cruz Celine. Det som är solklart var att den inte passade. Exakt varför är lite mindre solklart, antingen så är den för svängd eller så var det något annat... Den ser bra ut på stallgången, ser bra ut när man spänner sadelgjord, men bakre delen av sadeln ligger inte alls an vid longering utan "svävar i luften", dessutom glider den fram vid longering. Den vi provade hade normal bomvidd och 17" sits. Det enda positiva med den var att den inte verkade vara för lång, vilket de flesta andra sadlar vi provat på henne varit...

Suck! Idag blir det troligen promenad med liten ponny så hon får komma ut lite. Igår longerades hon, och hon var nog mer ovanför marken än på marken. Rolig liten sak, men jag måste tyvärr erkänna att de tillfällen då hon har hovarna på marken och är lugn är trevligare. De finns med lite jämna mellanrum, men har hon fått vila en dag så är det mycket energi och svårt att koncentrera sig... Samtidigt så vill jag inte träna saker med henne varje dag för att hon ska kunna hålla sig i skinnet. Hur gör man med en liten arbetsmyra med massor av energi? Räknas egentligen promenad som träning? Eller skulle man kunna träna henne med tömkörning/longering/sittning några dagar i veckan och promenera runt med henne de övriga dagarna? Nytt det här med en så ung häst med så mycket energi. Är van med unghästar inom travet, och där är det ju ett helt annat tänk... men hon är ju inte en travare...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Hur ser hennes hagsituation ut? Min erfarenhet är att araber (alla åldrar) rör sig mycket ich ofta i alla gångarter i hagen. Går de då i mindre rasthagar och eller står inne mycket kan de bli väl explosiva när de ska jobba . Promenader är ju toppen för unghästar. Eller ta med som handhäst om möjligheten finns.

Blir hon tre nästa år förresten?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Just nu går hon i en mindre rasthage, inte optimalt, men det får fungera fram tills i vår. (finns större hage med en liten stoflock, men de vill inte släppa in henne när det är broddsäsong...)

Hon är tre nu, blir fyra vid nyår. (eller egentligen till sommaren, men men...)

Lite osäker på hur mycket de tål de små hästarna. Vill absolut inte överanstränga henne (varken mentalt eller fysiskt) men jag märker ju också att om jag jobbar med henne två dagar på raken så är hon betydligt mindre studsig och mer fokuserad dag 2. Att låta henne busa av sig i longerlina eller så innan jag jobbar med henne funkar till viss del, men jag vill inte behöva göra det varje gång innan det går att få kontakt med henne. Så därför funderar jag på att hitta något sätt att aktivera henne på vilodagarna som gör att hon håller sig i skinnet, men som inte överanstränger varken kropp eller hjärna...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag tror inte att du behöver vara rädd att överanstränga henne. Araberna behöver ofta stimulans, och variation i träningen. Tex galopptränare brukar ofta tala om detta! Tränare som har både fullblod och araber då. Fullbloden kan gå på banan och göra galoppjobb varje dag, inga problem. Araberna blir fort uttråkade av de övningarna och de måste variera träningen mer - ridas ut, tränas i dressyr osv.
Det är inte för inte som man kallar araberna hästvärldens border collies ;-)

Jag tycker själv inte att longering är en bra träningsform för att just det sliter mycket. Så inte longering varje dag, men tömkörning i skogen, i villaområdet och ute på vägarna = toppen. Det kan du utan problem göra varje dag som du inte jobbar med henne. :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Låter bra. Då kanske jag inte behöver oroa mig. Longering tycker jag är bra för att lära in kommandon för olika gångarter och för att hon ska få busa av sig utan att riskera att skada någon annan. Det är inget jag vill behöva göra ofta, då tycker jag bättre om tömkörning. Då kan jag vara på volt om jag vill, eller variera med arbete rakt fram.

Men bra, då behöver jag inte noja för att hon ska gå sönder. :) Tänker också att hon borde ju protestera om det blir för mycket för henne. Men promenader och tömkörning utomhus får det bli som vilodag. Jag sitter bara på henne 1-2 dagar i veckan och då bara i skritt (hon är ju halkig), så det är ju egentligen inget hårt arbete det heller.

Var förresten så stolt över henne för någon dag sen. Hon går ju förbi allt. Hon blev rädd för en stoooor gul container, skyggade och sen gick hon fram och kikade på vad det var. Den inställningen till saker tycker jag är helt underbar! Tycker hon hanterar situationer som dyker upp på ett väldigt bra sätt. (sen att containern egentligen inte var farlig är ju en annan sak, det visste hon ju inte innan.)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Står hon ensam i hagen? Finns det nån möjlighet att släppa henne i något ridhus, stor hage med jämna mellanrum så att hon får möjlighet att sträcka ut och busa av sig riktigt ordentligt? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
798
Senast: mily
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 026
Svar
296
· Visningar
25 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Födda -21
  • Beta slagen mark

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp