Bukefalos 28 år!

Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Jen84: Den sadel jag har heter Santa Cruz Sabine. Är inte säker men den verkar ha utgått ur sortimentet. Borde ju finnas begagnad förstås.

Tycker du kan löslongera damen lite, bra tillfälle att öva lite NH-övningar också! :) Det är nog lite en åldersfråga också, tycker min Cinthos är betydligt lugnare nu som 5-åring än han var för nåt år sedan. Nu kan jag rida även om han stått några dagar. Dock blir han piggare ju mer man jobbar/ökar.

Menar du att din lilla tjej ska gå ensam till våren? Låter ju hur dumt som helst. Om de ska göra upp i hagen så gör de ju det på en gång - det är väl bara att ta av broddarna en dag på de man vet kan sparkas och släppa ihop. Sen är hon en unghäst och borde stå ganska lågt i rang i en ny flock. Klart hon har överskottsenergi när hon inte får leka av sig på dagarna! :heart
 
Sv: Arabiska Fullblod

Med tanke på att vi har snö och is så broddar jag inte av. Det är att be om skador...

Det var tänkt hon skulle gå ihop med två andra hästar så det testade vi strax efter hon flyttat till detta stall. Det fungerade dock inte utan resulterade i att Angelique flydde genom staketet vid flertalet tillfällen för att komma undan en av de andra hästarna. Därför får hon nu gå i egen hage.

Att släppa henne lös på ridbanan är ju en tanke. Eftersom det är ridskola så används ju ridbanan under veckorna, men jag kan ju i alla fall släppa henne lös en stund under en helgdag. :)

På förra stället hade vi ridhus, då var det aldrig ett problem, det var ju bara att släppa henne och låta henne busa av sig.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Men det låter väldigt dystert att hon ska gå ensam?! Eftersom hon är lågrangig borde du kunna hitta någon som kan gå med henne.
Tyvärr måste ju hingstar ganska ofta gå ensamma, men personligen skulle jag aldrig låta en relativ ung häst, med stort behov av kontakt och socialt liv, gå ensam mer än för en kortare period i en sjukhage. Jag tror att det är viktigt att du tänker om där, det är nog att be om personlighetsproblem att låta henne gå ensam länge ...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag vill inte ha henne ensam, det är inget jag ser som bra. Hon har sällskap över staket (vilket inte är samma sak), men vad kan jag göra när hon inte släpps in i den stoflock som finns? Alternativet är ju att byta stall igen, och det vill jag inte.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Fy vad trist att hamna i en sån situation.

I ärlighetens namn tror jag inte att jag hade velat hantera någon utav mina (Arab-)hästar om de fått gå ensamma i en mindre hage... :angel: Särskilt inte när de var små.

Förmodligen kan du göra mer med henne än du tror, araber behöver utlopp både för sin intelligens, sin energi och sin sociala ådra.

Jag hade nog satsat på att gå långa (!) promenader i olika miljöer så gott som dagligen.

I takt med att hon blir mer ridbar och tränad kommer ju svårigheten att aktivera henne att avta något men som sagt trist att inte kunna låta henne busa och hänga med hästkompisar. Vilket trök! :wtf:
 
Sv: Arabiska Fullblod

Alltså, jag är inte nöjd med situationen, men jag ser i nuläget ingen möjlighet att lösa hagfrågan på ett bättre sätt. Jag ser ju hellre att hon går ensam i en hage än att hon springer genom staketen (Ja, det är att välja mellan pest eller kolera)...

Allt eftersom hon blir mer ridbar så blir det enklare att kunna aktivera henne, om inte annat så går det då att rida ut, och det går i så fall att låta henne få springa av sig på ett annat sätt... Igår fick hon gå på liten promenad i snövädret, hon var nästan hanterbar och de stunder som hon var fokuserad så var hon helt underbar. Det är ju inget ont i hästen alls, hon bara reagerar på en situation som inte är helt bra..
 
Sv: Arabiska Fullblod

Hur ser ryggen ut på henne?
Är hon bred o rak så prova Morris & Nolan.

Min Czin Cin aktiverade jag alltid 2 dagar i rad o sen vila 2-3 dagar. Har var mer vild dag ett o lite lugnare dag två. Nu på äldre dar så har han lugnat sig.
Men en bra hage med kompisar att busa med gör stor skillnad. Jag hoppas det går att lösa på något sätt.
 
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Hur har Ni det därute i landet?

Vi har verkligen ett helt sjukt snöoväder med rejäl blåst och nederbörd.

Morgonfodringen igår:

IMGP4402.JPG


Och idag...

IMGP4409.JPG


Ni får en bild på vattenhinkarna också bara för att belysa hur mycket snö vi faktiskt fått:

IMGP4413.JPG


:meh:

Vid stallet var det strömavbrott så det är således ingen ström på tråden, det HATAR jag. :mad:
 
Sv: Arabiska Fullblod

Äsch vad tråkigt, för sällskap och bus med andra hästar brukar göra underverk när det kommer till överskottsenergi och hantering.

KL:

KL:

Suddiga bilder' på mitt yrväder som börjat tuffa till sig i hagen :)

38872_1385999804.jpg

72482_1385999801.jpg

70386_1385999789.jpg


Pirayan ska föresten opereras nästa fredag.. nervös..
 
Sv: Arabiska Fullblod

14xfmo7.jpg
[/IMG]

vi har det bra, pyntat lite I stallet , men nu blåser julgransbelysningen på stallplan bort tror jag...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag vill inte ha henne ensam, det är inget jag ser som bra. Hon har sällskap över staket (vilket inte är samma sak), men vad kan jag göra när hon inte släpps in i den stoflock som finns? Alternativet är ju att byta stall igen, och det vill jag inte.

Jag ska inte tjata på dig om detta, jag förstår ju att det är ett problem för dig, men ett alternativ är förstås att skaffa en liten sällskapshäst till henne ...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Hon var så nöjd och belåten och hade gladeligen ställt upp på en runda till :)
Det är en clear round rosett :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag tänkte precis fråga vad man åstadkommit för att få en brunblårosarutig (?) rosett. :D

Jag vill också hopptävla! :arghh:
 
Sv: Arabiska Fullblod

Fjellhjelm, klart du ska hopptävla!!!!

Aliah, snygg rosett måste jag säga! Och vad härligt med en så positiv häst ....!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
798
Senast: mily
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 026
Svar
299
· Visningar
25 693
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp