Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Nu håller vi på och testar att släppa ihop Angelique med en fyra årig valack. De går i nuläget i hagarna bredvid varandra och under veckan så kommer de få springa lösa ihop på ridbanan. Om allt verkar fungera bra så kommer de få gå i samma hage från nästa helg. Jag är lite skeptisk till att ha sto och valack ihop, men hoppas att det ska kunna fungera. Det känns som det om inte annat är värt ett försök.

Tömkörde henne i helgen, hon var helfokuserad och tyckte det var riktigt roligt. Körde runt koner på ridbanan och sen en liten sväng på väg till stallet. Hon var jätteduktig. Sen att matten borde kunna lära sig att inte trassla in sig i tömmarna och att kunna springa och tänka samtidigt är ju en annan sak. Det går framåt om inte annat. Och hittar jag ingen passande sadel till henne så får hon bli körponny.... Kvar hos mig kommer hon få vara ett bra tag framöver i alla fall.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Hoppas att det funkar med valacken!:) Håller tummarna!

Du är inte ensam om att trassla in dig i tömmarna under tömkörning- jag lyckas aldrig hålla ordning på det hela, och värst av allt är när man ska ha en pisk med sig också ...! Det brukar sluta med att jag tappar den och sen struntar i den. Fast det är väldigt kul att arbeta från marken, jag brukar arbeta med lång tygel och det gillar jag bättre än tömkörning.

Dystert med sadelproblem! Jag har ett litet sto som vi inte har lyckats hitta en enda sadel till som inte glider fram, och till slut är man bara frustrerad ...
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag hoppas verkligen att det ska fundera. Valacken har i alla fall gått ihop med ston tidigare.

Tänkte kontakta sadelutprovare igen och se om hon har några tips på vad som kan funka. Allt vi har provat hittills glider antingen fram eller så lättar sadeln för mycket i bakkant. Det positiva är i alla fall att vi lyckats hitta sadel som är tillräckligt kort (en stübben 16,5") som även jag fick plats att sitta i. Så det är i alla fall något. Sen så misstänker jag att det är en liten mage som hjälper till att få allt att glida framåt, men den är tyvärr inte så lätt att bli av med även om den har blivit mindre sen efter sommaren...

Så jag hoppas verkligen att jag ska lyckas hitta något som funkar, under tiden så får vi klura på andra sätt att träna liten fröken :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag håller också tummarna för att det ska fungera, hoppas hoppas hoppas!

När det kommer till tömkörning så kan jag trösta dig med att det är lika för mig, jag har också svårt att hålla reda på dom, men det är väl att kämpa på så man lär sig..
Jag har en hemlig dröm om att köra in någon av våra araber så då måste jag i alla fall lära mig att hålla reda på tömmarna först. haha
 
Sv: Arabiska Fullblod

Nu vet jag ju inte bakgrunden, men oj vilken omusklad hals hästen har, har den varit sjuk?

Trode först det vara en 1½ åring innan jag såg ryttaren:o

Är hästen unghäst eller så? då förstår jag halsen eller mkt gammal?


Annars har ni en del å jobba på muskelärt så att säga:)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Hej! Ja du du det finns en hel del att jobba på minsann, hästen är gammal (blir 20) efter julen och har just blivit igångsatt efter att ha gått som fölsto ett par år. :)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Sen beror det väl en del på hur hästen är byggd, många arabston har en ganska smal hals, och det brukar synas mer när de blir gamla. Har några smalhalsingar här jag också.... Men så har jag Kornelia, som inte blivit riden sedan i somras och som har en kropp och en hals som värsta muskelbyggaren .... en del är bara sådana!
 
Sv: Arabiska Fullblod

KL

Igår hade liten Angelique lyckats göra illa sig. Varm på insidan av en kota fram och ett litet trampsår strax ovanför kronranden. Inte helt ren i traven. Så nu får hon vila sig i form. Antar att hon gjort sig illa i hagen. Enligt de andra i stallet så hade hon tydligen inte bara stått still i hagen igår.

Hon har dessutom fått en foderhäck byggd på lastpall. Så med hösilage i nät så räcker numer hennes mat längre. Tror det kan vara bra för henne. Vill inte att hon ska ha fri tillgång, men vill att hon får stå och tugga större delen av dagen. Så nät fick det bli...

Idag står badning av häst på planeringen, med tanke på att hon hittills inte har visat sig så positiv till vatten så får vi se hur det går, min förhoppning är att det blir en badad häst och inte en badad matte, men det kommer visa sig... Risken är att det blir precis tvärtom.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Kl

* nyfiken* är det många av er som Hr erfarenhet av att ston och valacker inte trivs ihop?
Tyckte mig se en orolig underton här ovan, har själv bara stött på enstaka fall av ston som inte tål valacker. Min egen tant går allra bäst med en kavaljer.. ;)

Lycka till med badningen, själv blir jag oftast blötast! ;)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag har inte hittills stött på ston som inte tål valacker, däremot har jag sett några för många valacker som inte klarar av att gå ihop med ston då de har betäckt stoet i fråga. Därav att jag är lite skeptisk..

Egentligen så föredrar jag separata sto- och valackflockar av precis den anledningen.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Är valacken van vid att gå med ston sen tidigare? Hur gammal är den? Vi har alltid haft blandade flockar här utan problem, men visst har man hört om en och annan valack som har haft svårt för att gå med ston. Har dock själv aldrig sett någon.
Tycker att en del av förutsättningarna är att man har stora hagar, att hästarna lär känna varandra innan ihopsläppet (som du skrev att de får göra) och att man inte släpper ihop när stoet är brunstigt ... Är på det viset en bra årstid att släppa ihop nu!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Stora hagar är jättebra vid hopsläpp tycker jag då slipper man trängseln som kan uppstå..

KL: Vi har ju haft våra i blandflock förr utan problem tills nu då när Pirayan lekte hingst.. Han är dock den enda som har brytt sig om stona när dom brunstat..
De andra valackerna har inte riktigt fattat vad stona håller på med när dom stått och brunstat..
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter men hos oss är det i alla fall valackerna som är av det lite barnsligare slaget och håller lite fart i gänget?
Därför får mina ston gärna gå med å dem för att förhoppningsvis dras med i leken o röra på fläsket lite.. ( en valack som betäcker får INTE gå med dom)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Han har gått med ston tidigare och är tidigt kastrerad så jag tror det finns förutsättningar för att det ska bli lyckat. Dessutom får de möjlighet att lära känna varandra innan de släpps ihop. De har gått i hagarna bredvid varandra i över en månad och släppts ihop på ridbanan utan att det verkar vara något problem, så jag håller alla tummar som finns för att det ska fungera.
Kan tyvärr inte säga att de får en jättestor hage att vara i, men det blir i alla fall lite mer än dubbla storleken jämfört med vad hon har idag. Så jag är hoppfull. Vill ju att min lilla fröken ska ha det så bra det går.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jag har förut aldrig haft dåliga erfarenheter av blandflockar, fram tills nu med Noohr. Han gick med två andra valacker och två ston, varav det ena stoet så fort hon blev brunstig (en vecka i månaden ungefär...) utsedde Noohr till sin, hon följde efter honom och tryckte upp rumpan mot honom och när han inte brydde sig så sparkade hon honom. Jag är glad att hon är barfota för det blev inte så illa som det kunde blivit.

Nu har båda stona flyttat och de är fem valacker i lösdriften istället. Det kan gå rätt vilt till ibland när de leker, men hellre det än ett sto som försöker våldta min valack :o Hur som helst, det jag vill komma fram till är helt enkelt att det är så olika mellan individerna hur det fungerar!

Angående sadlar så har jag ju en Sensation (helt bomlös) och nu även en Star Trekk dressyr ("bomlös" med läderbom och koppjärn). Så fort jag förvissat mig om att Star Trekken fungerar bra på Noohr så kommer jag sälja Sensationsadeln. Han har trivts super med Sensationen, men jag har velat ha en mer uppbyggd sadel. Jag tycker i alla fall att det är superbra med alla olika bomlösa sadlar som finns på marknaden nu, det är så mycket enklare att hitta en bra då än med bomsadlar när man har en häst med lite svårt sadelläge.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det låter som bra förutsättningar för att det ska lyckas!:) Håller verkligen tummarna!
Så får vi hoppas att hon inte är som stoet som Saril beskriver och försöker våldta honom, men det är nog ganska så ovanligt!;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
528
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: mily
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 792
Svar
164
· Visningar
11 752
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp