Bukefalos 28 år!

Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Fy vad jobbigt... Ja att bestämma själv slår allt annat. Jag tycker det är helt ok om jag tar sovmorgon någon enstaka gång per år och hästarna får komma ut först vid nio...men står de inackorderade och ska vara ute enligt utsago vid 7 blir man ju less om man kommer dit och de är inne vid halv tio...:mad:

(för de som vet var Greta har stått nu vill jag förtydliga att detta inte har hänt på detta stället, där funkade allt toppen :) )

På tal om annat så tycker jag mig läsa på Facebook att Ganges kommer till Sverige, någon som vet mer? ;)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Har också hört det. Och att han kommer till Skåne någon gång under våren/försommaren.
Han är en av mina absoluta favoriter, har varit det ända sedan jag såg honom på Blommeröd när han var ung och det blev helt knäpptyst när han drog igång inne i ringen och sedan- jubel! Hur mycket maskulin utstrålning som helst, POWER!!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det blir ju så sedan att de flesta andra hingstar bleknar i jämförelse, när man har en sådan på näthinnan.
Har sett ett fåtal med samma karisma; Medalj bl a (även om han inte var en favorit hos mig), Nimbusz och några till ...
Men det är väl så- jag vill ha riktiga karlar!!:laugh:
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jätte tråkigt om de håller det hemligt så länge, då kommer ju ingen kunna betäcka med honom :(

Vart har ni läst detta?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Aha, då kanske han rent av kommer hit lite mer permanent om vi har tur?
 
Sv: Arabiska Fullblod

Några bilder på Mina pälsklingar. På tal om få betäckningar... Meciliah är tydligen den enda renrasiga araben född i Finland 2012. Det tycker jag är lite extremt..

Chillar_med_Etman_barnen.jpg

578019_10200571139984033_296294607_n.jpg

73171_1365493179.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

Dina ljuvliga pälsklingar ...!:)

Ja, det är extremt! Bara en enda renrasig arab!:eek:

Tendensen går ju mot vikande antal betäckningar även här. Går nog rätt snabbt att "tappa" en ras på det sättet. Se på angloaraben, de har stora problem, finns väldigt få anglos och få som avlar.

Så nej, det är nog inte rätt sätt att verka för rasen, att minska antalet betäckningar över tiden. Kanske för ett par år, vilket förstås är den naturliga följden av det ekonomiska läget. Men inte i längden!

Istället tror jag på öppenhet gentemot allmänheten, att bjuda in och visa upp arabens mångsidighet, att satsa på att få upp ögonen på folk. Inte stänga och sätta upp skiljeväggar och dra kappan om sig!

Och det är ju vad som sker i sommar, ridklasser vid flera utställningar, Sportcupen vid Riks. Heja!!

Så där ja, nu är jag igång igen, har ryggskott och tråkigt och har tid att sitta här och argumentera!:D
 
Sv: Arabiska Fullblod

Meciliah är tydligen den enda renrasiga araben född i Finland 2012.

Jag trodde faktiskt att jag missuppfattade på nå vis när jag läste det här, hur tusan kan hon vara den enda födda Araben 2012??

Ni som har koll, hur ser siffrorna ut för Sverige, Norge, Danmark..?

Det här blir man ju verkligen nyfiken av, lite bestört och konfunderad :crazy: Får väl erkänna att jag inte har någon större koll på Finlands hästbestånd i övrigt heller, den enda inblicken jag har/får är den årliga welshutställnings-rapporten i årsboken... :angel:
 
Sv: Arabiska Fullblod

Jaa, jag blev lite shockad själv också när jag fick höra det.. Hoppas det kommer flera i nästa år..
Arabantalet är ju inte så högt heller och uppfödare finns det väldigt få av.. Skulle gärna vilja ha mera arabintresserade här i landet, för jag älskar verkligen denna ras.

KL: gammeltanten fick komma ut och skritta på ridplanen idag igen, det tycker hon om :)

485367_10200782690232657_1215763731_n.jpg

60673_10200782688752620_2043244541_n.jpg
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ganges ska stå i Stall Lunnarp, men det har ni sett redan kanske? Sinus Araber leasar honom för säsongen.

Hade jag vetat detta tidigare hade jag hängt på låset där, nu har jag redan bokat en annan intressant hingst och står fast vid det.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Ja... Det blir ju lite knepigt när man får reda på det så pass sent faktiskt. Många stoägare har nog redan bestämt sig, och kanske tillomed bokat.

Många spännande hingstar i sverige i år! Tänk om man hade ett 20 tal ston och obegränsat med pengar :p
 
Sv: Arabiska Fullblod

Nja, egentligen inte ... Plannja är bokad till Bask Afire Bey, för Exelencja blir det det Pakistan. Neva ska lånas ut för ridning och tävling. Yazz är för gammal, Kornelia ska ridas och förmodligen säljas.
 
Sv: Arabiska Fullblod

Kl...

Har fått världens finaste hingstunge, som jag såklart vill visa. Men jag kan inte lägga in bilder. Ngn som vil hjälpa mig? Kan mmsa el maila. Han är född 26/ 3. E Neiron U Nickolina/ Pamir. Fux( såklart...) bläs & 4 jämna HEL strumpor( upp på knä & has). En riktig lustigkurre...
 
Sv: Arabiska Fullblod

b49747.jpg
b46865.jpg
[/IMG]

Lite bilder på våra hästar, dom låg och sov så gott i lösdriften när jag kom dit igår fm hår trollet i förgrunden är shettisstoet som håller ordning på pojkarna:p Sen blev det lite show när dom vaknat. Shettisstoet är dock inte så mycket för att showa som arabpojkarna är, Sapak älskar ju att visa upp sig och Wirex hänger gärna på...
Annars har vi fortfarande jättemycket snö, blir riktigt avundsjuk när jag ser hur vårigt det börjar bli neröver:)
 
Sv: Arabiska Fullblod

Så här gör jag när jag lägger upp bilder:
Jag lägger dem först i ett fb- album. Högerklickar sedan på utvald bild och får upp "öppna i nytt fönster", vilket jag gör. Högerklicka igen, "kopiera bildwebbadress". Går till inlägget här, klickar på bildikonen här ovan, klickar in adressen där och så- klart!
 
Sv: Arabiska Fullblod

Det förutsätter att du först har lagt bilden som offentlig...eller att din Facebook-profil är helt öppen, men det är det väl ingen som har längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns. Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
798
Senast: mily
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 021
Svar
283
· Visningar
24 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp