Bukefalos 28 år!

Åsnor Åsnor och mer Åsnor

L

lingon_barino

Hej jag vill gärna skaffa åsna!
1.är det någon här som har en åsna? och i såfall är det något spec man måste tänka på? jo en sak är väl viktig fång (har hört att många åsnor dör av fång).
2.Var letar man?
3. vad ska man ha som sällskap (passar en get?)
om ni vet något om åsnor så skriv det här

OBS skriv ENDAST om åsnor för denna tråd handlar trots allt om åsnor. hoppas även ni lär er något :)
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

Jag hjälper till på stadsbondgården i halmstad. Där finns en åsna som går tillsammans med gårdens hästar. Det finns en lag som säger att man måsta ha minst 2 djur av samma sort tillsammans, men den åsnan har fått tillåtelse att stå med enbart hästar eftersom han verkade trivas bra så. Det bästa är ju om du skaffar 2 st annars får du väl kolla med dem som har hand om de sakerna-jag vet inte vilka det är som gör sånt...? Den åsnan har inte varit sjuk alls så länge jag kan minnas! Tänk över beslutet noga för jag tycker själv att åsnor är ganska jobbiga. Rufus som han heter skriar så att man måste hålla för öronen för att inte bli hörselskadad när han inte får mat först av alla mm. Ordspråket envis som en åsna det stämmer! När han väl bestämt sig för att ex. inte gå över en vattenpöl så kan man stå där tills man har gett upp för dem ger sig aldrig! Men det kanske finns undantag. Hehe hoppas att jag inte gjort så att du inte vill skaffa åsna xD
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

nej nej absolut inte. jag vill fortfarande ha en åsna! Ett problem är att det inte är det enklaste att få tag i dom :( (tyvär!). Väldigt många äger ju åsnor som går med bara hästar som sällis. Jag SKA ha en åsna det har jag verkligen bestämt mig för :bump: (även jag är envis som en åsna ibland hihi). Men erkänn att man kan inte göra annat än ÄLSKA dom söta åsnorna :love: i LOVE them. Jag tror kanske att ha en häst som sällis är något man kan prova :smirk:(jag måste gå nu jag letar fortfarande MF biljetter)
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

Min Häst hade nån gång på tidigt 90-tal ett reportage ifrån The Donkey Sanctuary (organisation som tog hand om vanvårdade/ övergivna åsnor, vet inte om den finns fortfarande), och något de var väldigt noga med att påpeka var att en åsna inte bör bära mer än 45 kg, eftersom de har rätt långa ryggar och korta ben. Vet inte om det stämmer, eller om TS är pytteliten (eller ens ska ha den till ridning), men kan ju vara värt att kolla upp isåfall så man vet. :)
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

Jag har åsnor. De är de underbaraste djur man kan tänka sig. Jag föredrar dem framför hästarna.
Hästar brukar gå bra att ha som sällskap. Getter brukar också fungera men tror att de får mer glädje av ett sällskap som är likt dem själva.
Mina åsnor går på sommaren på bete som är magrare än det man brukar släppa shettisar på. För säkerhetens skull. De äter hö på försommaren och har bara några strån att knapra på och sedan går de på bete när den värsta styrkan i gräset har gått över.
Bra att veta är också att inte alla hovslagare vill ta sig an/ kan ta sig an åsnehovar. De fungerar inte riktigt likadant som hästhovar.
Vilken storlek du ska ha på din åsna beror på vad du tänkt göra med den. Själv vill jag bara köra och har däför minisar. 93 och 97 cm höga.
De älskar att arbeta så även om du mest tänkt dig att ha och gå och pussa på så behöver de få komma ut och ex. gå framför vagnen ett par gånger i veckan.
De älskar att hitta på bus och följa med på skojiga äventyr.
De är mycket mer personliga än hästar någonsin kan bli och är otroligt starka.
Visst kan de bära betydligt mycket mer än 45 kilo.
Ett hett tips är att gå med i åsneföreningen. Deras medlemstidning är jättefin och de har en åsnehandbok som är väl värd att köpa. Så anordnar de även åsnetävling en gång om året.
Mer om mina åsnor finns på min hemsida: www.goskottafarm.dinstudio.se
PS. vet att det finns åsnor till salu i Blekinge: www.stenagarden.se
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

Jag har åsnor. De är de underbaraste djur man kan tänka sig. Jag föredrar dem framför hästarna.
Hästar brukar gå bra att ha som sällskap. Getter brukar också fungera men tror att de får mer glädje av ett sällskap som är likt dem själva.
Mina åsnor går på sommaren på bete som är magrare än det man brukar släppa shettisar på. För säkerhetens skull. De äter hö på försommaren och har bara några strån att knapra på och sedan går de på bete när den värsta styrkan i gräset har gått över.
Bra att veta är också att inte alla hovslagare vill ta sig an/ kan ta sig an åsnehovar. De fungerar inte riktigt likadant som hästhovar.
Vilken storlek du ska ha på din åsna beror på vad du tänkt göra med den. Själv vill jag bara köra och har däför minisar. 93 och 97 cm höga.
De älskar att arbeta så även om du mest tänkt dig att ha och gå och pussa på så behöver de få komma ut och ex. gå framför vagnen ett par gånger i veckan.
De älskar att hitta på bus och följa med på skojiga äventyr.
De är mycket mer personliga än hästar någonsin kan bli och är otroligt starka.
Visst kan de bära betydligt mycket mer än 45 kilo.
Ett hett tips är att gå med i åsneföreningen. Deras medlemstidning är jättefin och de har en åsnehandbok som är väl värd att köpa. Så anordnar de även åsnetävling en gång om året.
Mer om mina åsnor finns på min hemsida: www.goskottafarm.dinstudio.se
PS. vet att det finns åsnor till salu i Blekinge: www.stenagarden.se

Tack så jätte mkt! :) Jag gillar hästar. Men jag gillar åsnor MYCKET mer :D (Tidigare ville jag ha Lamor) Lamor är ett annat kapitel i mitt liv. (lamor är ju också underbara) dom spottar inte saliv utan "kräks" maginnehåll. (men ENDAST på andra lamor) ;) hoppas ni lärde er något om lamor nu.
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

Tjena! lingon_barino är jag men den funkar intem då det är krångligt och min förra Email är knäpp så här är "min nya buke användare"
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

hej! säljer du åsnor?:)letar och letar men dom är super svåra att få tag i:crazy:
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

Det finns några åsnor på utannonserade nu på bland annat blocket.se och hästnet.se, eller det fanns tidigare i veckan i alla fall då jag kollade. Annars kan du höra med svenska åsneföreningen, de vet om flera som är till salu. Är du inte jättekräsen med t.ex storleken eller exteriören på din blivande åsna så finns det oftast någon till salu om man letar lite.
http://asnor.leineri.com/
 
Sv: Åsnor Åsnor och mer Åsnor

Det finns en lag som säger att man måsta ha minst 2 djur av samma sort tillsammans, men den åsnan har fått tillåtelse att stå med enbart hästar eftersom han verkade trivas bra så.

Vilken lag då ??

Det finns en lag som trädde i kraft 1 augusti 2009 som säger, dock om hästar, men att: Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.


Har du läst någon lag speciellt för åsnor ?
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 593
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Shaggy
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 304
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp