Bukefalos 28 år!

Att jobba på turistbyrå

Tassa

Trådstartare
Hej. Är det någon här som jobbar på turistbyrå? Skulle vilja veta lite mer om vad det innebär. Vad finns det för arbetsuppgifter vad är bäst och sämst med yrket? Vad kan man räkna med för lön? Jag har skickat en ansökan om sommarjobb på en turistbyrå och dom verkade rätt positiva till mig, därför vill jag ha lite mer kött på benen om jag får komma på intervju.
 
Åh, jag har jobbat på turistbyrå och jag älskade det! Varje dag var olik. Där jag jobbade så var det väldigt varierande vad arbetsuppgifterna var, men i stort sett var det att svara i telefonen, svara på mail och ta emot personer som kom in. Så att ha en social kompentens är viktigt och en " jag kan lösa alla dina problem" inställning till alla möjliga frågor.
Att kunna förstå och prata engelska och helst även tyska är ett plus.
Att inte vara blyg för att svara i telefon.
Att kunna googla väldigt snabbt!
Ha koll på din kommun, vad kan man göra? Bada, äta, gymma, laga bilen, affärers öppettider, vandra, cykla, rida, historiska sevärdigheter?
Väldigt ofta kommer folk in med frågan " vad kan man göra här i stan?"
 
Åh vad kul. Tack för ditt svar. Ja jag kommer få plugga på lite på stan om jag får jobbet. Låter kul med så mycket olika frågor och ärenden. Lite orolig för språket bara, är inte jätte bra på engelska, men det skulle vara bra för mig att öva på engelskan vilket jag skulle vara tvungen till i så fall. Kan dock förstå och göra mig förstådd.
 
Hej. Är det någon här som jobbar på turistbyrå? Skulle vilja veta lite mer om vad det innebär. Vad finns det för arbetsuppgifter vad är bäst och sämst med yrket? Vad kan man räkna med för lön? Jag har skickat en ansökan om sommarjobb på en turistbyrå och dom verkade rätt positiva till mig, därför vill jag ha lite mer kött på benen om jag får komma på intervju.

Det är jätte kul o otroligt varierande. Mycket god lokslkännedom i din kommun är ett måste och god lokalkännedon i angränsande kommuner. Det underlättar. Histätoris o nutid ä bra att kunna lite om. Vi hade allt från bussrese planering, bröllop, begravning, konsert biljetter såldes, vanlig turist info, bokning av tåg biljetter, hotell, middagsr, spa typ allt!
En info pärm med onfo i att slå upp i när mågon frågarär super bra;)
 
Jag sommarjobbade för (alldeles för) många år sedan på turistbyrå. Var ju då aldrig ensam då jag bara var 17 år, utom kanske en stund på lunchen så jag hade alltid någon att fråga. Men det jag gjorde var mycket packa upp/plocka fram broschyrer, boka in på guidade stadsvandringar, hitta rätt karta beroende på vart personen skulle (detta var innan GPS och smartphones) m m. En del svara i telefon och i början var det då ok att lämna över om jag inte kunde svara, men de vanligaste frågorna lärde man sig snart (när går färjan/bussen och liknande). Jättekul för sommaren, men jag personligen skulle inte velat ha det som yrke, jag behöver lite mer utmaning. Var dock en ganska liten ort, kanske är mer att göra och roligare uppgifter i en större stad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 865
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 814
Senast: Dorinda
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 673
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 329
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp